인터넷 및 전자상거래는 여타 산업과 마찬가지로 예약 및 예매 방식에도 큰 변화를 가져왔다. 이는 소비자들의 삶의 방식이 신속성, 편리성, 정확성을 강조하는 가운데 가까운 환경 내에서 충족시키려는 성향이 일반화되어 가고 있음을 의미한다. ‘온라인 티켓팅 시스템(Online-ticketing system)’이란 ‘입장권 유통과 관련된 제반업무(예매, 발권, 양도, 지급, 입장 등)를 정보기술을 이용하여 처리하는 시스템’이다. 본 연구의 목적은 온라인 티켓팅 시장의 규모가 커지는 현시점에서 온라인 티켓팅 시스템을 사용하는 사용자 만족에 영향을 미치는 요인을 분석하고자 하였다. 본 연구가 기존까지 진행된 관련 논문과 차별성을 가지는 점은 온라인 티켓팅 시스템을 사용하는 대표적인 부문인 문화예술 부문과 항공부문을 함께 연구했다는 것이다. 기존의 연구는 ...
인터넷 및 전자상거래는 여타 산업과 마찬가지로 예약 및 예매 방식에도 큰 변화를 가져왔다. 이는 소비자들의 삶의 방식이 신속성, 편리성, 정확성을 강조하는 가운데 가까운 환경 내에서 충족시키려는 성향이 일반화되어 가고 있음을 의미한다. ‘온라인 티켓팅 시스템(Online-ticketing system)’이란 ‘입장권 유통과 관련된 제반업무(예매, 발권, 양도, 지급, 입장 등)를 정보기술을 이용하여 처리하는 시스템’이다. 본 연구의 목적은 온라인 티켓팅 시장의 규모가 커지는 현시점에서 온라인 티켓팅 시스템을 사용하는 사용자 만족에 영향을 미치는 요인을 분석하고자 하였다. 본 연구가 기존까지 진행된 관련 논문과 차별성을 가지는 점은 온라인 티켓팅 시스템을 사용하는 대표적인 부문인 문화예술 부문과 항공부문을 함께 연구했다는 것이다. 기존의 연구는 공연예술 부문에 국한되어 있었다. 온라인 티켓팅 시스템을 활용하는 부문은 공연 예술 뿐 아니라 철도, 항공 등의 다양한 분야에서 활용하고 있기 때문에 이는 전반적인 온라인 티켓팅 시스템 사용자 만족이라 하기엔 다소 무리가 있다. 본 연구는 정보시스템 영역에서 이루어지는 사용자 만족을 결정하는 요인인 이용경험, 유용성, 보안성, 정보품질을 온라인 티켓팅 영역으로 옮겨와 온라인 티켓팅 사용자 만족에 어떠한 영향을 미치는 요인을 분석하였다. 이 연구는 정보시스템 영역에서 Delone & Mclean(1992) and Negash et al.(2003)의 사용자 만족에 관한 이론을 바탕으로 가설을 검증하기 위해 200개의 자료를 이용하였다. 설문을 통해 수집된 자료를 바탕으로 신뢰성과 타당성 조사를 하였으며 회귀 분석을 통해서 사용자 만족에 영향을 미치는 핵심요인을 파악하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같이 요약되었다. 첫째, “온라인 티켓팅 시스템 사용의 인터넷 이용경험은 사용자 만족에 정(+)의 영향을 미칠 것이다”라는 가설에 대한 회귀 분석 결과 통계적으로 유의하지 않다는 결과가 나왔다. 둘째, “온라인 티켓팅 시스템 사용의 유용성은 사용자 만족에 정(+)의 영향을 미칠 것이다”라는 가설에 대한 회귀 분석 결과 통계적으로 유의하게 나타났다. 셋째, “온라인 티켓팅 시스템 사용의 정보 품질은 사용자 만족에 정(+)의 영향을 미칠 것이다”라는 가설에 대한 회귀 분석 결과 통계적으로 유의하게 나타났다. 넷째, “온라인 티켓팅 시스템 사용의 보안성은 사용자 만족에 정(+)의 영향을 미칠 것이다”라는 가설에 대한 회귀 분석 결과 통계적으로 유의하게 나타났다. 마지막으로 문화예술 부문에서의 사용빈도는 온라인 티켓팅 시스템 사용자 만족에 유의한 영향을 미치며 정의 상관관계가 있으나, 항공 부문에서의 사용빈도는 기각되었다. 본 연구에서는 한정된 대상으로 대상을 알아보았기에 가설을 검정하여 연구하였지만 추후 연구에서는 많은 대상을 연구하는 것이 일반화에 도움이 될 것이라는 아쉬움을 가진다.
인터넷 및 전자상거래는 여타 산업과 마찬가지로 예약 및 예매 방식에도 큰 변화를 가져왔다. 이는 소비자들의 삶의 방식이 신속성, 편리성, 정확성을 강조하는 가운데 가까운 환경 내에서 충족시키려는 성향이 일반화되어 가고 있음을 의미한다. ‘온라인 티켓팅 시스템(Online-ticketing system)’이란 ‘입장권 유통과 관련된 제반업무(예매, 발권, 양도, 지급, 입장 등)를 정보기술을 이용하여 처리하는 시스템’이다. 본 연구의 목적은 온라인 티켓팅 시장의 규모가 커지는 현시점에서 온라인 티켓팅 시스템을 사용하는 사용자 만족에 영향을 미치는 요인을 분석하고자 하였다. 본 연구가 기존까지 진행된 관련 논문과 차별성을 가지는 점은 온라인 티켓팅 시스템을 사용하는 대표적인 부문인 문화예술 부문과 항공부문을 함께 연구했다는 것이다. 기존의 연구는 공연예술 부문에 국한되어 있었다. 온라인 티켓팅 시스템을 활용하는 부문은 공연 예술 뿐 아니라 철도, 항공 등의 다양한 분야에서 활용하고 있기 때문에 이는 전반적인 온라인 티켓팅 시스템 사용자 만족이라 하기엔 다소 무리가 있다. 본 연구는 정보시스템 영역에서 이루어지는 사용자 만족을 결정하는 요인인 이용경험, 유용성, 보안성, 정보품질을 온라인 티켓팅 영역으로 옮겨와 온라인 티켓팅 사용자 만족에 어떠한 영향을 미치는 요인을 분석하였다. 이 연구는 정보시스템 영역에서 Delone & Mclean(1992) and Negash et al.(2003)의 사용자 만족에 관한 이론을 바탕으로 가설을 검증하기 위해 200개의 자료를 이용하였다. 설문을 통해 수집된 자료를 바탕으로 신뢰성과 타당성 조사를 하였으며 회귀 분석을 통해서 사용자 만족에 영향을 미치는 핵심요인을 파악하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같이 요약되었다. 첫째, “온라인 티켓팅 시스템 사용의 인터넷 이용경험은 사용자 만족에 정(+)의 영향을 미칠 것이다”라는 가설에 대한 회귀 분석 결과 통계적으로 유의하지 않다는 결과가 나왔다. 둘째, “온라인 티켓팅 시스템 사용의 유용성은 사용자 만족에 정(+)의 영향을 미칠 것이다”라는 가설에 대한 회귀 분석 결과 통계적으로 유의하게 나타났다. 셋째, “온라인 티켓팅 시스템 사용의 정보 품질은 사용자 만족에 정(+)의 영향을 미칠 것이다”라는 가설에 대한 회귀 분석 결과 통계적으로 유의하게 나타났다. 넷째, “온라인 티켓팅 시스템 사용의 보안성은 사용자 만족에 정(+)의 영향을 미칠 것이다”라는 가설에 대한 회귀 분석 결과 통계적으로 유의하게 나타났다. 마지막으로 문화예술 부문에서의 사용빈도는 온라인 티켓팅 시스템 사용자 만족에 유의한 영향을 미치며 정의 상관관계가 있으나, 항공 부문에서의 사용빈도는 기각되었다. 본 연구에서는 한정된 대상으로 대상을 알아보았기에 가설을 검정하여 연구하였지만 추후 연구에서는 많은 대상을 연구하는 것이 일반화에 도움이 될 것이라는 아쉬움을 가진다.
The internet and e-business have changed about reservation in the same way as other industries. That means the quickness, convenience and accuracy are more important in consumers’ lives. That’s why those who are willing to be satisfied in their near environment. The Online-ticketing system is to use...
The internet and e-business have changed about reservation in the same way as other industries. That means the quickness, convenience and accuracy are more important in consumers’ lives. That’s why those who are willing to be satisfied in their near environment. The Online-ticketing system is to use information technologies for a system which deals with reservation, ticketing, and payment using the internet. This study focuses particularly on the satisfaction of users and finds the causes that affect their satisfaction. Also, this study focuses on the On-line ticketing system cultural-arts industry and airline industry. The previous researches focused mostly performing arts. But using part of online-ticketing system is not only performing arts but also a railroad and aviation. It’s unreasonable in overall contentment on using online-ticketing system. This study is to examine the factors that affect the user satisfaction on On-line ticketing system. Fourth major factors influencing satisfaction on information system users ‘internet experience, usefulness, security and information quality’ transferring to the On-line ticketing part. For this research this study takes into account following elements. The framework follows those of Delone & Mclean(1992) and Negash et al.(2003) in the information system fields. This study uses a survey data set of 200 On-line ticketing system users in order to test hypotheses. In this new generated research model, this study implements the validity through factor and reliability analysis. Also for this analysis, regression analysis performed. The summary of this research is as follows: First, Internet experience has no impact. Second, usefulness affects the user satisfaction of On-line ticketing system. Third, security affects the user satisfaction of On-line ticketing system. Fourth, information quality affects the user satisfaction of On-line ticketing system. Finally, the frequency of cultural art affects the user satisfaction of On-line ticketing system. On the other hand that of airline has no impact. From the research which sees it tried to know the object about under approving it researches a construction in the object which is limited, it has the inconvenience which means it becomes help in general anger to research the many objects, from following research.
The internet and e-business have changed about reservation in the same way as other industries. That means the quickness, convenience and accuracy are more important in consumers’ lives. That’s why those who are willing to be satisfied in their near environment. The Online-ticketing system is to use information technologies for a system which deals with reservation, ticketing, and payment using the internet. This study focuses particularly on the satisfaction of users and finds the causes that affect their satisfaction. Also, this study focuses on the On-line ticketing system cultural-arts industry and airline industry. The previous researches focused mostly performing arts. But using part of online-ticketing system is not only performing arts but also a railroad and aviation. It’s unreasonable in overall contentment on using online-ticketing system. This study is to examine the factors that affect the user satisfaction on On-line ticketing system. Fourth major factors influencing satisfaction on information system users ‘internet experience, usefulness, security and information quality’ transferring to the On-line ticketing part. For this research this study takes into account following elements. The framework follows those of Delone & Mclean(1992) and Negash et al.(2003) in the information system fields. This study uses a survey data set of 200 On-line ticketing system users in order to test hypotheses. In this new generated research model, this study implements the validity through factor and reliability analysis. Also for this analysis, regression analysis performed. The summary of this research is as follows: First, Internet experience has no impact. Second, usefulness affects the user satisfaction of On-line ticketing system. Third, security affects the user satisfaction of On-line ticketing system. Fourth, information quality affects the user satisfaction of On-line ticketing system. Finally, the frequency of cultural art affects the user satisfaction of On-line ticketing system. On the other hand that of airline has no impact. From the research which sees it tried to know the object about under approving it researches a construction in the object which is limited, it has the inconvenience which means it becomes help in general anger to research the many objects, from following research.
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