최근 연비 향상을 위해 여러 자동차 및 항공산업에서 경량화에 주목하고 있다. 기존 냉연강판 및 알루미늄 압출재(Extruded profile)를 성형하는 방법은 중량대비 강성은 높은 이점은 있으나 재활용에서 어려운 점이 있었다. 본 연구에서는 알루미늄 중공 각재의 프레스 성형에 관한 방법을 제시하였다. 알루미늄 중공 각재는 냉연강판과 동일한 강성을 만족 할 때 30%이상의 경량화를 시킬 수 있으며, 80%이상 재활용이 가능하여 매년 사용이 증가하고 있는 추세이다. 알루미늄 중공 각재를 성형하기 위하여 펀치(Punch), 윙-다이(Wing-Die), ...
최근 연비 향상을 위해 여러 자동차 및 항공산업에서 경량화에 주목하고 있다. 기존 냉연강판 및 알루미늄 압출재(Extruded profile)를 성형하는 방법은 중량대비 강성은 높은 이점은 있으나 재활용에서 어려운 점이 있었다. 본 연구에서는 알루미늄 중공 각재의 프레스 성형에 관한 방법을 제시하였다. 알루미늄 중공 각재는 냉연강판과 동일한 강성을 만족 할 때 30%이상의 경량화를 시킬 수 있으며, 80%이상 재활용이 가능하여 매년 사용이 증가하고 있는 추세이다. 알루미늄 중공 각재를 성형하기 위하여 펀치(Punch), 윙-다이(Wing-Die), 홀더(Holder)를 이용하였다. 알루미늄 파이프가 아닌 알루미늄 중공 각재의 굽힘에 대한 실험 방법으로 중공각재를 홀더가 지지 해주며, 윙-다이는 펀치의 영향에 따라 힌지를 축으로 회전하면서 굽힘이 되도록 금형을 설계 및 제작하였다. 이 굽힘 성형을 위한 프레스 금형을 이용하여 알루미늄 정사각 중공 각재의 굽힘 각도에 따른 응력-변형률관계(Stress-Strain relations)와 스프링백(Springback)에 대한 실험을 하였다. 제안한 방법을 비교및 검증하기 위하여 상용 강소성 유한요소 프로그램인 DEFORM-3D를 이용하여 해석하여 제안한 방법과 일치함을 확인하였다. 그리고 단면비 및 두께비에 따른 해석을 최적 조건의 알루미늄 중공 각재를 도출한다. 이와 같은 방법으로 알 수 있는 알루미늄 중공 각재에 대한 성형해석은 경량화를 통한 연비향상과 재활용을 높일 수 있을 것으로 기대 할 수 있다.
최근 연비 향상을 위해 여러 자동차 및 항공산업에서 경량화에 주목하고 있다. 기존 냉연강판 및 알루미늄 압출재(Extruded profile)를 성형하는 방법은 중량대비 강성은 높은 이점은 있으나 재활용에서 어려운 점이 있었다. 본 연구에서는 알루미늄 중공 각재의 프레스 성형에 관한 방법을 제시하였다. 알루미늄 중공 각재는 냉연강판과 동일한 강성을 만족 할 때 30%이상의 경량화를 시킬 수 있으며, 80%이상 재활용이 가능하여 매년 사용이 증가하고 있는 추세이다. 알루미늄 중공 각재를 성형하기 위하여 펀치(Punch), 윙-다이(Wing-Die), 홀더(Holder)를 이용하였다. 알루미늄 파이프가 아닌 알루미늄 중공 각재의 굽힘에 대한 실험 방법으로 중공각재를 홀더가 지지 해주며, 윙-다이는 펀치의 영향에 따라 힌지를 축으로 회전하면서 굽힘이 되도록 금형을 설계 및 제작하였다. 이 굽힘 성형을 위한 프레스 금형을 이용하여 알루미늄 정사각 중공 각재의 굽힘 각도에 따른 응력-변형률관계(Stress-Strain relations)와 스프링백(Springback)에 대한 실험을 하였다. 제안한 방법을 비교및 검증하기 위하여 상용 강소성 유한요소 프로그램인 DEFORM-3D를 이용하여 해석하여 제안한 방법과 일치함을 확인하였다. 그리고 단면비 및 두께비에 따른 해석을 최적 조건의 알루미늄 중공 각재를 도출한다. 이와 같은 방법으로 알 수 있는 알루미늄 중공 각재에 대한 성형해석은 경량화를 통한 연비향상과 재활용을 높일 수 있을 것으로 기대 할 수 있다.
The necessities for reducing fuel consumption as well as lightweight, lead to an increase of the use of aluminium alloys in the automobile and aircraft industry. In the present, forming of aluminium extruded profile and coldness steel had high stiff. But it is difficult for recycling. In this st...
The necessities for reducing fuel consumption as well as lightweight, lead to an increase of the use of aluminium alloys in the automobile and aircraft industry. In the present, forming of aluminium extruded profile and coldness steel had high stiff. But it is difficult for recycling. In this study, a method for press forming of rectangular aluminium tube has been proposed. Rectangular aluminium tube has high stiff as coldness steel which can be light over 30% and can be recycle over 80% than them. Therefore, it is increasing every year. Press die consist of punch, wing-die and holder for aluminium tube bending. When punch applied aluminium tube, holder was operate same punch and wing-die rotate through hinge. Stress-Strain relations and springback was considered by bending angle of aluminium tube on bending. In this study, it was established behavior of square aluminium tube and rectangular aluminium tube of different thickness and area by DEFORM-3D. As this methods, analysis of rectangular aluminium tube deformation expect reducing fuel consumption and recycling be lightweight.
The necessities for reducing fuel consumption as well as lightweight, lead to an increase of the use of aluminium alloys in the automobile and aircraft industry. In the present, forming of aluminium extruded profile and coldness steel had high stiff. But it is difficult for recycling. In this study, a method for press forming of rectangular aluminium tube has been proposed. Rectangular aluminium tube has high stiff as coldness steel which can be light over 30% and can be recycle over 80% than them. Therefore, it is increasing every year. Press die consist of punch, wing-die and holder for aluminium tube bending. When punch applied aluminium tube, holder was operate same punch and wing-die rotate through hinge. Stress-Strain relations and springback was considered by bending angle of aluminium tube on bending. In this study, it was established behavior of square aluminium tube and rectangular aluminium tube of different thickness and area by DEFORM-3D. As this methods, analysis of rectangular aluminium tube deformation expect reducing fuel consumption and recycling be lightweight.
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