최근 유도 전동기 운전 시스템에 있어서 벡터제어 이론을 기초로 한 시스템은 구동 기술의 발전에 의해 그 적용 분야가 다양화 되고 산업 현장 전반에 적용되고 있다. 또한 일반적으로 적용되는 속도 PI 제어방식은 속도응답과 부하토크응답이 서로 간섭을 일으키므로, 지령속도의 스텝변화에 대한 유도전동기의 속도의 오버슈트가 작아지는 동시에 부하토크의 ...
최근 유도 전동기 운전 시스템에 있어서 벡터제어 이론을 기초로 한 시스템은 구동 기술의 발전에 의해 그 적용 분야가 다양화 되고 산업 현장 전반에 적용되고 있다. 또한 일반적으로 적용되는 속도 PI 제어방식은 속도응답과 부하토크응답이 서로 간섭을 일으키므로, 지령속도의 스텝변화에 대한 유도전동기의 속도의 오버슈트가 작아지는 동시에 부하토크의 응답시간이 짧은 속도제어는 곤란한 특성을 가진다. 본 논문에서는 유도전동기의 벡터제어의 운전특성을 개선하기 위하여 전압모델 자속추정방식과 전류모델 자속추정방식을 혼합한 자속 추정기 알고리즘을 이용하여 정밀도가 높은 개선된 자속추정 방법을 이용하였다. 특히 저속이하영역에서 부하가변시의 전류의 변화와 자속의 변화를 실시간으로 추정하여 저속영역에서의 제어특성을 향상시켜 부하가변시에도 전영역에서 보다 안정된 제어특성을 얻고자 한다. 그리고 PI 속도제어 방식을 보완하고자 2자유도 속도제어 방식을 적용하였다. 이 제어 방식은 속도응답과 부하토크 응답을 독립적으로 제어함으로써 빠른 속도 응답과 응답시간이 짧은 토크특성을 얻을 수 있다. 제시한 제어기의 타당성을 입증하기 위하여 Matlab/Simulink를이용하여 시뮬레이션을 수행하여 타당성과 안정성을 검토하였고, 이를 확인하기 위하여 실제 시스템을 구성하여 실험을 수행하였다. 그 결과 기존의 시스템에 비해 강인한 시스템을 구성할 수 있음을 확인하였다.
최근 유도 전동기 운전 시스템에 있어서 벡터제어 이론을 기초로 한 시스템은 구동 기술의 발전에 의해 그 적용 분야가 다양화 되고 산업 현장 전반에 적용되고 있다. 또한 일반적으로 적용되는 속도 PI 제어방식은 속도응답과 부하토크응답이 서로 간섭을 일으키므로, 지령속도의 스텝변화에 대한 유도전동기의 속도의 오버슈트가 작아지는 동시에 부하토크의 응답시간이 짧은 속도제어는 곤란한 특성을 가진다. 본 논문에서는 유도전동기의 벡터제어의 운전특성을 개선하기 위하여 전압모델 자속추정방식과 전류모델 자속추정방식을 혼합한 자속 추정기 알고리즘을 이용하여 정밀도가 높은 개선된 자속추정 방법을 이용하였다. 특히 저속이하영역에서 부하가변시의 전류의 변화와 자속의 변화를 실시간으로 추정하여 저속영역에서의 제어특성을 향상시켜 부하가변시에도 전영역에서 보다 안정된 제어특성을 얻고자 한다. 그리고 PI 속도제어 방식을 보완하고자 2자유도 속도제어 방식을 적용하였다. 이 제어 방식은 속도응답과 부하토크 응답을 독립적으로 제어함으로써 빠른 속도 응답과 응답시간이 짧은 토크특성을 얻을 수 있다. 제시한 제어기의 타당성을 입증하기 위하여 Matlab/Simulink를이용하여 시뮬레이션을 수행하여 타당성과 안정성을 검토하였고, 이를 확인하기 위하여 실제 시스템을 구성하여 실험을 수행하였다. 그 결과 기존의 시스템에 비해 강인한 시스템을 구성할 수 있음을 확인하였다.
In these days, the vector control application induction motor system is used to industrial spot and the application filed is various. For most of those vector control methods, the control performance in high speed range is good, but it is difficult to obtain satisfactory result in low speed region. ...
In these days, the vector control application induction motor system is used to industrial spot and the application filed is various. For most of those vector control methods, the control performance in high speed range is good, but it is difficult to obtain satisfactory result in low speed region. Flux information is necessary for high-performance vector control in induction motor control. The proposed method utilize the combination of the voltage model based on stator equivalent model and the current model based on rotor equivalent model, which enables stable estimation of rotor flux. And it also emphasizes the improvement of the control characteristics in low speed region where established schemes have many problems. The overall system consisted of speed controller with the Anti-windup PI controller, current controller, flux controller. And 2DOF is applied to induction moor in order to supply these weak points of PI speed control method in this paper. 2DOF can get the torque characteristic of short response time as well as stable and prompt speed adjustment by separate control for speed response and load torque response. To prove the propriety of this paper, the various simulations carried out adequacy and stability using Matlab/Simulink, and at the same time real system is made, so it is proved. As the results of embodying the system, the robust system is realized.
In these days, the vector control application induction motor system is used to industrial spot and the application filed is various. For most of those vector control methods, the control performance in high speed range is good, but it is difficult to obtain satisfactory result in low speed region. Flux information is necessary for high-performance vector control in induction motor control. The proposed method utilize the combination of the voltage model based on stator equivalent model and the current model based on rotor equivalent model, which enables stable estimation of rotor flux. And it also emphasizes the improvement of the control characteristics in low speed region where established schemes have many problems. The overall system consisted of speed controller with the Anti-windup PI controller, current controller, flux controller. And 2DOF is applied to induction moor in order to supply these weak points of PI speed control method in this paper. 2DOF can get the torque characteristic of short response time as well as stable and prompt speed adjustment by separate control for speed response and load torque response. To prove the propriety of this paper, the various simulations carried out adequacy and stability using Matlab/Simulink, and at the same time real system is made, so it is proved. As the results of embodying the system, the robust system is realized.
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