낭만시대의 오르간 음악은 전통적인 교회음악에서 연주용 음악으로 옮겨가기 시작하였고 교향악적인 특징들이 나타났다. 이러한 경향의 선두적인 역할을 한 프란츠 리스트는(Franz Liszt, 1811-1886) 그만의 독특한 창조성과 뛰어난 음악성을 가지고 있는 19세기의 대표적 작곡가이며 피아니스트이다. 리스트는 ‘교향시’라는 새로운 양식을 정착시켰고 관현악법을 피아노에 옮겨 놓음으로써 피아노란 악기의 새로운 가능성을 제시하였다. 또한 피아노 연주 기법을 오르간에 접목시켜 관현악적 오르간 음악의 선구적인 역할을 하였다. 본 논문에서는...
낭만시대의 오르간 음악은 전통적인 교회음악에서 연주용 음악으로 옮겨가기 시작하였고 교향악적인 특징들이 나타났다. 이러한 경향의 선두적인 역할을 한 프란츠 리스트는(Franz Liszt, 1811-1886) 그만의 독특한 창조성과 뛰어난 음악성을 가지고 있는 19세기의 대표적 작곡가이며 피아니스트이다. 리스트는 ‘교향시’라는 새로운 양식을 정착시켰고 관현악법을 피아노에 옮겨 놓음으로써 피아노란 악기의 새로운 가능성을 제시하였다. 또한 피아노 연주 기법을 오르간에 접목시켜 관현악적 오르간 음악의 선구적인 역할을 하였다. 본 논문에서는 리스트의 전반적인 음악양식을 연구하였고, Praludium und Fuge uber B-A-C-H를 분석하였다. 이 작품은 ‘프렐류드와 푸가’가 하나의 곡으로 연결되어 있으며 엄격한 모방 대위법 형식이 아닌 푸가 판타지로 정해진 형식 없이 자유롭게 만들어진 작품이다. 이 자유로운 작곡 방식으로써는 주제 모티브[BACH]와 감7화음이 여러 형태로 변화, 발전되어 나타나며 극단적인 셈여림 사용과 반음계의 사용, 화성진행 방식, 피아노 연주 기법 사용 등을 통하여 낭만시대의 특징과 관현악적 오르간 음악을 가장 잘 반영한 작품이다. 또한 그가 이 작품에서 표현한 작곡방식은 현대 오르간 음악에도 지대한 영향을 미쳤다.
낭만시대의 오르간 음악은 전통적인 교회음악에서 연주용 음악으로 옮겨가기 시작하였고 교향악적인 특징들이 나타났다. 이러한 경향의 선두적인 역할을 한 프란츠 리스트는(Franz Liszt, 1811-1886) 그만의 독특한 창조성과 뛰어난 음악성을 가지고 있는 19세기의 대표적 작곡가이며 피아니스트이다. 리스트는 ‘교향시’라는 새로운 양식을 정착시켰고 관현악법을 피아노에 옮겨 놓음으로써 피아노란 악기의 새로운 가능성을 제시하였다. 또한 피아노 연주 기법을 오르간에 접목시켜 관현악적 오르간 음악의 선구적인 역할을 하였다. 본 논문에서는 리스트의 전반적인 음악양식을 연구하였고, Praludium und Fuge uber B-A-C-H를 분석하였다. 이 작품은 ‘프렐류드와 푸가’가 하나의 곡으로 연결되어 있으며 엄격한 모방 대위법 형식이 아닌 푸가 판타지로 정해진 형식 없이 자유롭게 만들어진 작품이다. 이 자유로운 작곡 방식으로써는 주제 모티브[BACH]와 감7화음이 여러 형태로 변화, 발전되어 나타나며 극단적인 셈여림 사용과 반음계의 사용, 화성진행 방식, 피아노 연주 기법 사용 등을 통하여 낭만시대의 특징과 관현악적 오르간 음악을 가장 잘 반영한 작품이다. 또한 그가 이 작품에서 표현한 작곡방식은 현대 오르간 음악에도 지대한 영향을 미쳤다.
Organ music in the Romantic period started to move to the music for performance from the traditional church music, and was indicated the symphonic characteristics. Franz Liszt(1811-1886), who had played a leading role in this tendency, is a typical composer and pianist in the 19th century who has hi...
Organ music in the Romantic period started to move to the music for performance from the traditional church music, and was indicated the symphonic characteristics. Franz Liszt(1811-1886), who had played a leading role in this tendency, is a typical composer and pianist in the 19th century who has his unique creativity and excellent musicality. Liszt allowed new mode called ‘symphonic poem’ to be settled, and suggested new possibility for the musical instrument called piano, by moving Orchestration to piano. Also, he played a leading role in symphonic organ music by integrating the technique of playing the piano into organ. This study researched into Liszt's wholly musical mode, and analyzed Praludium und Fuge uber B-A-C-H. This is the work that ‘Praludium und Fuge’ are connected as one music, and that was freely made without the fixed mode, but as Fugue & fantasy, not as the strict imitative counterpoint mode. As this free compositional mode, the theme & motive[BACH] and diminished chords are changed, developed and indicated into several modes. And, it is the work that reflected the best the Romantic-period characteristics and the symphonic organ music, through the use in extreme dynamics, the use in a chromatic scale, the mode in chord progressions, and the use in technique of playing the piano. Also, the compositional mode, which he expressed in this work, had great effect even on the modern organ music.
Organ music in the Romantic period started to move to the music for performance from the traditional church music, and was indicated the symphonic characteristics. Franz Liszt(1811-1886), who had played a leading role in this tendency, is a typical composer and pianist in the 19th century who has his unique creativity and excellent musicality. Liszt allowed new mode called ‘symphonic poem’ to be settled, and suggested new possibility for the musical instrument called piano, by moving Orchestration to piano. Also, he played a leading role in symphonic organ music by integrating the technique of playing the piano into organ. This study researched into Liszt's wholly musical mode, and analyzed Praludium und Fuge uber B-A-C-H. This is the work that ‘Praludium und Fuge’ are connected as one music, and that was freely made without the fixed mode, but as Fugue & fantasy, not as the strict imitative counterpoint mode. As this free compositional mode, the theme & motive[BACH] and diminished chords are changed, developed and indicated into several modes. And, it is the work that reflected the best the Romantic-period characteristics and the symphonic organ music, through the use in extreme dynamics, the use in a chromatic scale, the mode in chord progressions, and the use in technique of playing the piano. Also, the compositional mode, which he expressed in this work, had great effect even on the modern organ music.
주제어
#프란츠 리스트 바흐
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.