최근 들어 창의성 교육에 대한 필요성이 한층 대두되면서 창의성 신장을 위한 많은 노력이 이루어지고 있다.본 논문은 중학교 2학년 학생을 대상으로 자기 주도적 학습이 학생의 창의성과 과학탐구능력에 미치는 영향에 대해 연구하였다. 연구대상은 중학교 2학년 남?여학생으로 실험집단 1개 반과, 통제집단 1개 반으로 구성하였다. 실험집단에는 자기 주도적 학습법을 적용하였으며, 통제집단은 전통적인 수업을 적용하였다. 실험집단과 통제집단 모두 창의성 검사와 과학탐구능력 검사를 실시하였고, 두 집단 모두 사전, 사후 검사를 실시하였다. 이를 통하여 자기 주도적 학습이 창의성과 과학탐구능력에 미치는 영향에 대한 효과를 분석하였다.이 연구의 결과는 다음과 같다.첫째, 자기 주도적 학습을 적용한 학생들은 적용하지 않았던 학생들에 비하여 창의성이 더 신장된 것으로 나타났다. 실험집단과 통제집단은 창의성이 동질인 집단이었으나, 실험집단에 자기 주도적 학습을 적용한 후 실험집단의 창의성은 신장된 것으로 나타났으며 통제집단과도 유의미한 차이를 보였다. 자기 주도적 학습을 적용한 학생들은 창의성의 하위요소 중 유창성과 독창성, ...
최근 들어 창의성 교육에 대한 필요성이 한층 대두되면서 창의성 신장을 위한 많은 노력이 이루어지고 있다.본 논문은 중학교 2학년 학생을 대상으로 자기 주도적 학습이 학생의 창의성과 과학탐구능력에 미치는 영향에 대해 연구하였다. 연구대상은 중학교 2학년 남?여학생으로 실험집단 1개 반과, 통제집단 1개 반으로 구성하였다. 실험집단에는 자기 주도적 학습법을 적용하였으며, 통제집단은 전통적인 수업을 적용하였다. 실험집단과 통제집단 모두 창의성 검사와 과학탐구능력 검사를 실시하였고, 두 집단 모두 사전, 사후 검사를 실시하였다. 이를 통하여 자기 주도적 학습이 창의성과 과학탐구능력에 미치는 영향에 대한 효과를 분석하였다.이 연구의 결과는 다음과 같다.첫째, 자기 주도적 학습을 적용한 학생들은 적용하지 않았던 학생들에 비하여 창의성이 더 신장된 것으로 나타났다. 실험집단과 통제집단은 창의성이 동질인 집단이었으나, 실험집단에 자기 주도적 학습을 적용한 후 실험집단의 창의성은 신장된 것으로 나타났으며 통제집단과도 유의미한 차이를 보였다. 자기 주도적 학습을 적용한 학생들은 창의성의 하위요소 중 유창성과 독창성, 정교성이 신장된 것으로 나타났다.둘째, 자기 주도적 학습을 적용한 학생들은 적용하지 않았던 학생들에 비하여 과학탐구능력이 더 신장된 것으로 나타났다. 실험집단과 통제집단은 과학탐구능력이 동질인 집단이었으나, 자기 주도적 학습 후 실험집단은 과학탐구능력 중 하위영역인 기초탐구능력에서는 관찰, 분류, 예상의 과학탐구능력 요소가 신장된 것으로 나타났고, 과학탐구능력의 하위영역인 통합탐구능력에서는 자료변환, 자료해석, 일반화의 과학탐구능력 요소가 신장된 것으로 나타났다.이러한 연구 결과들을 볼 때, 수동적인 학습이 아닌 호기심과 의지가 반영된 자기 주도적 학습이 학생의 창의성과 과학탐구능력 신장에 효과를 기대할 수 있으며, 실제 수업에서 보다 다양하고 활발하게 이루어져야 할 것이라고 생각한다.
최근 들어 창의성 교육에 대한 필요성이 한층 대두되면서 창의성 신장을 위한 많은 노력이 이루어지고 있다.본 논문은 중학교 2학년 학생을 대상으로 자기 주도적 학습이 학생의 창의성과 과학탐구능력에 미치는 영향에 대해 연구하였다. 연구대상은 중학교 2학년 남?여학생으로 실험집단 1개 반과, 통제집단 1개 반으로 구성하였다. 실험집단에는 자기 주도적 학습법을 적용하였으며, 통제집단은 전통적인 수업을 적용하였다. 실험집단과 통제집단 모두 창의성 검사와 과학탐구능력 검사를 실시하였고, 두 집단 모두 사전, 사후 검사를 실시하였다. 이를 통하여 자기 주도적 학습이 창의성과 과학탐구능력에 미치는 영향에 대한 효과를 분석하였다.이 연구의 결과는 다음과 같다.첫째, 자기 주도적 학습을 적용한 학생들은 적용하지 않았던 학생들에 비하여 창의성이 더 신장된 것으로 나타났다. 실험집단과 통제집단은 창의성이 동질인 집단이었으나, 실험집단에 자기 주도적 학습을 적용한 후 실험집단의 창의성은 신장된 것으로 나타났으며 통제집단과도 유의미한 차이를 보였다. 자기 주도적 학습을 적용한 학생들은 창의성의 하위요소 중 유창성과 독창성, 정교성이 신장된 것으로 나타났다.둘째, 자기 주도적 학습을 적용한 학생들은 적용하지 않았던 학생들에 비하여 과학탐구능력이 더 신장된 것으로 나타났다. 실험집단과 통제집단은 과학탐구능력이 동질인 집단이었으나, 자기 주도적 학습 후 실험집단은 과학탐구능력 중 하위영역인 기초탐구능력에서는 관찰, 분류, 예상의 과학탐구능력 요소가 신장된 것으로 나타났고, 과학탐구능력의 하위영역인 통합탐구능력에서는 자료변환, 자료해석, 일반화의 과학탐구능력 요소가 신장된 것으로 나타났다.이러한 연구 결과들을 볼 때, 수동적인 학습이 아닌 호기심과 의지가 반영된 자기 주도적 학습이 학생의 창의성과 과학탐구능력 신장에 효과를 기대할 수 있으며, 실제 수업에서 보다 다양하고 활발하게 이루어져야 할 것이라고 생각한다.
As the necessity of creativity education is being further emerged in these days, many efforts are being made in order to strengthen creativity.This study researched into the effects of self-directed learning on student's creativity and science process skills targeting 2nd graders of middle school. T...
As the necessity of creativity education is being further emerged in these days, many efforts are being made in order to strengthen creativity.This study researched into the effects of self-directed learning on student's creativity and science process skills targeting 2nd graders of middle school. The research subjects were composed of one class for the experimental group and one class for the control group targeting male and female students in the 2nd grade of middle school. The experimental group was applied the self-directed learning method. And, the control group was applied the traditional instruction. Both the experimental group and the control group were carried out the test for creativity and the test for science process skills. And, both groups were carried out the pre-and-post test. Through this, the effects of self-directed learning on creativity and science process skills were analyzed.The results of this study are as follows.First, students, who were applied the self-directed learning, were indicated to have been more strengthened creativity, compared to students, who were not applied. The experimental group and the control group were the groups whose creativity is homogeneous. However, after applying the self-directed learning to the experimental group, the creativity in the experimental group was indicated to be intensified, and showed significant difference even from the control group. Students, who were applied the self-directed learning, were indicated to have been strengthened the fluency, originality, and elaborateness among sub-elements in creativity.Second, students, who were applied the self-directed learning, were indicated to have been strengthened more the science process skills, compared to students, who were not applied. The experimental group and the control group were the groups whose science process skills are homogeneous. However, following the self-directed learning, the experimental group was indicated to have been strengthened the elements in science process skills such as observation, classification, and expectation, in the basic process skills, which are sub-spheres in science process skills. In the integrated process skills, which are the sub-spheres in science process skills, the elements in science process skills such as change in data, analysis in data, and generalization were indicated to have been strengthened.Given seeing these research results, the self-directed learning, which was reflected curiosity and intention, not the passive learning, can be expected the effect on strengthening students' creativity and science process skills. And, it is thought that the self-directed learning will need to be performed more diversely and actively than the actual instruction.
As the necessity of creativity education is being further emerged in these days, many efforts are being made in order to strengthen creativity.This study researched into the effects of self-directed learning on student's creativity and science process skills targeting 2nd graders of middle school. The research subjects were composed of one class for the experimental group and one class for the control group targeting male and female students in the 2nd grade of middle school. The experimental group was applied the self-directed learning method. And, the control group was applied the traditional instruction. Both the experimental group and the control group were carried out the test for creativity and the test for science process skills. And, both groups were carried out the pre-and-post test. Through this, the effects of self-directed learning on creativity and science process skills were analyzed.The results of this study are as follows.First, students, who were applied the self-directed learning, were indicated to have been more strengthened creativity, compared to students, who were not applied. The experimental group and the control group were the groups whose creativity is homogeneous. However, after applying the self-directed learning to the experimental group, the creativity in the experimental group was indicated to be intensified, and showed significant difference even from the control group. Students, who were applied the self-directed learning, were indicated to have been strengthened the fluency, originality, and elaborateness among sub-elements in creativity.Second, students, who were applied the self-directed learning, were indicated to have been strengthened more the science process skills, compared to students, who were not applied. The experimental group and the control group were the groups whose science process skills are homogeneous. However, following the self-directed learning, the experimental group was indicated to have been strengthened the elements in science process skills such as observation, classification, and expectation, in the basic process skills, which are sub-spheres in science process skills. In the integrated process skills, which are the sub-spheres in science process skills, the elements in science process skills such as change in data, analysis in data, and generalization were indicated to have been strengthened.Given seeing these research results, the self-directed learning, which was reflected curiosity and intention, not the passive learning, can be expected the effect on strengthening students' creativity and science process skills. And, it is thought that the self-directed learning will need to be performed more diversely and actively than the actual instruction.
Keyword
#자기 주도적 학습 창의성 과학 탐구능력 self-directed learning creativity science process skills
학위논문 정보
저자
박동인
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
공통과학교육전공
지도교수
박홍이
발행연도
2008
총페이지
vi, 81장
키워드
자기 주도적 학습 창의성 과학 탐구능력 self-directed learning creativity science process skills
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