본 논문은 건축에 있어 정형과 비정형의 사조가 오가는 역사적 흐름에 있어 최근 두드러지게 부각되며 발전해가고 있는 비정형적 건축을 현대미술과 접목시켜 두 장르간의 관계를 분석하는데 목적을 두고 있다. 현대로 들어오며 시도되고 있는 탈 고전적인 감각 분야의 발전은 다양한 요소 면에서 그 유사성을 보이고 있었다.본 연구는 비정형적 건축의 사조로 해체주의 건축, 랜드스케이프 건축, 디지털·다이어그램 건축을 주축으로 이와 관련한 미술 사조로 큐비즘·추상미술·추상표현주의, 환경미술·대지미술·공공미술, 디지털·미디어아트를 비교한다. 비정형적 ...
본 논문은 건축에 있어 정형과 비정형의 사조가 오가는 역사적 흐름에 있어 최근 두드러지게 부각되며 발전해가고 있는 비정형적 건축을 현대미술과 접목시켜 두 장르간의 관계를 분석하는데 목적을 두고 있다. 현대로 들어오며 시도되고 있는 탈 고전적인 감각 분야의 발전은 다양한 요소 면에서 그 유사성을 보이고 있었다.본 연구는 비정형적 건축의 사조로 해체주의 건축, 랜드스케이프 건축, 디지털·다이어그램 건축을 주축으로 이와 관련한 미술 사조로 큐비즘·추상미술·추상표현주의, 환경미술·대지미술·공공미술, 디지털·미디어아트를 비교한다. 비정형적 현대 건축의 구성 원리로 각각 해체주의 건축에서의 이화, 충격, 탈구조, 중첩, 교차 프로그램, 이벤트, 랜드스케이프 건축에서 연속성, 판의 조작, 비움, 차이, 프로그램의 재편성, 디지털·다이어그램 건축에서 추상기계, 가상, 반응하는 외피, 다이어그램, 디지털 모델링 등을 추출하여 이들의 의미와 배경을 정리했다. 현대 미술에서는 큐비즘과 추상미술, 추상표현주의의 동시성, 직관성, 자동기술법, 불연속성, 우연성의 구성요소를, 환경미술과 대지미술, 공공미술에서는 오브제의 사용, 영역의 확장, 대중성, 공공성을, 디지털 아트와 멀티미디어 설치예술에서 리좀, 상호작용성, 네트워크성, 즉각적 접근 가능성, 하이퍼텍스트성, 복합성, 조작가능성의 요소를 살펴보고 이를 건축의 요소와 비교 분석하였다.본 연구의 결과로 비정형적 건축에 있어 현대 미술과의 요소별 유사성이 높으며 이들 분야가 서로 분리되어 있지만, 시간 개념을 달리하여 상호간 영향을 받고 있는 사례를 살펴 볼 수 있었다. 큐비즘과 추상미술, 추상표현주의는 동적이며 불연속적, 우연적 틀의 측면에서 해체주의 건축과의 높은 상관성을 보였으며, 비정형적 측면에서의 해체주의 경향에 공공성을 가미해 나타난 랜드스케이프는 주변이나 경관에 대한 인식에 있어 환경미술과 대지미술, 공공미술과 연계되었고, 현재까지 지속적으로 발전의 모습을 보이는 디지털 아트와 디지털 건축은 기술적 측면은 물론 기반이 되는 개념에 있어서도 건축의 프로그램 면까지 영향을 미치며 실질적인 상호 관계성을 보이고 있었다. 특히 디지털 분야에서의 현대 건축과 미술은 사용자와의 상호작용을 통해 건축과 미술만이 아니라 전 분야에서 나타나는 적극적인 사용자의 참여를 유도하고 있으며 불확정적인 시대의 흐름에 맞추어 외관뿐만 아니라 공간까지 변수에 따라 끊임없이 변화하는 건축을 만들어 내고 있다.
본 논문은 건축에 있어 정형과 비정형의 사조가 오가는 역사적 흐름에 있어 최근 두드러지게 부각되며 발전해가고 있는 비정형적 건축을 현대미술과 접목시켜 두 장르간의 관계를 분석하는데 목적을 두고 있다. 현대로 들어오며 시도되고 있는 탈 고전적인 감각 분야의 발전은 다양한 요소 면에서 그 유사성을 보이고 있었다.본 연구는 비정형적 건축의 사조로 해체주의 건축, 랜드스케이프 건축, 디지털·다이어그램 건축을 주축으로 이와 관련한 미술 사조로 큐비즘·추상미술·추상표현주의, 환경미술·대지미술·공공미술, 디지털·미디어아트를 비교한다. 비정형적 현대 건축의 구성 원리로 각각 해체주의 건축에서의 이화, 충격, 탈구조, 중첩, 교차 프로그램, 이벤트, 랜드스케이프 건축에서 연속성, 판의 조작, 비움, 차이, 프로그램의 재편성, 디지털·다이어그램 건축에서 추상기계, 가상, 반응하는 외피, 다이어그램, 디지털 모델링 등을 추출하여 이들의 의미와 배경을 정리했다. 현대 미술에서는 큐비즘과 추상미술, 추상표현주의의 동시성, 직관성, 자동기술법, 불연속성, 우연성의 구성요소를, 환경미술과 대지미술, 공공미술에서는 오브제의 사용, 영역의 확장, 대중성, 공공성을, 디지털 아트와 멀티미디어 설치예술에서 리좀, 상호작용성, 네트워크성, 즉각적 접근 가능성, 하이퍼텍스트성, 복합성, 조작가능성의 요소를 살펴보고 이를 건축의 요소와 비교 분석하였다.본 연구의 결과로 비정형적 건축에 있어 현대 미술과의 요소별 유사성이 높으며 이들 분야가 서로 분리되어 있지만, 시간 개념을 달리하여 상호간 영향을 받고 있는 사례를 살펴 볼 수 있었다. 큐비즘과 추상미술, 추상표현주의는 동적이며 불연속적, 우연적 틀의 측면에서 해체주의 건축과의 높은 상관성을 보였으며, 비정형적 측면에서의 해체주의 경향에 공공성을 가미해 나타난 랜드스케이프는 주변이나 경관에 대한 인식에 있어 환경미술과 대지미술, 공공미술과 연계되었고, 현재까지 지속적으로 발전의 모습을 보이는 디지털 아트와 디지털 건축은 기술적 측면은 물론 기반이 되는 개념에 있어서도 건축의 프로그램 면까지 영향을 미치며 실질적인 상호 관계성을 보이고 있었다. 특히 디지털 분야에서의 현대 건축과 미술은 사용자와의 상호작용을 통해 건축과 미술만이 아니라 전 분야에서 나타나는 적극적인 사용자의 참여를 유도하고 있으며 불확정적인 시대의 흐름에 맞추어 외관뿐만 아니라 공간까지 변수에 따라 끊임없이 변화하는 건축을 만들어 내고 있다.
The purpose of this study is the analysis of the interrelation between the atypital contemporary architecture which is expanding remarkably in the most recent and contemporary art. The development of this de-classic sensible field that is attempted to come to the modern times shows the similarities ...
The purpose of this study is the analysis of the interrelation between the atypital contemporary architecture which is expanding remarkably in the most recent and contemporary art. The development of this de-classic sensible field that is attempted to come to the modern times shows the similarities by the various elements.This study compares the atypital contemporary architecture which is Deconstruction, Landscape architecture, Digital · Diagram architecture and the contemporary art that is related to the architecture as Cubism · Abstrat art · Abstract expressionism, Environment art · Earth art · Public art, Digital · Media art. It arranges the meanings and the backgrounds of the principles in the atypital contemporary architecture which is Defamiliarization, Metropolitan shock, De-structuring, Superimposition, Crossprogramming, Events in Deconstruction, Publicy, Continuity, Invetion of plate, Void, Difference, Reorgarnization of program in Landscape architecture and Abstract machine, the Virtual, Interactive skins, Deagram, Digital Modeling in Digital · Diagram architecture. Besides it examines art elements which is Simultaneity, Immediacy, Automatique, Discontinuity, Contigency in Cubism · Abstrat art · Abstract expressionism, Use of object, Non-site specific location, popularity, Publicity in Environment art · Earth art · Public art and Rhizome, Interactivity, Networkability, Random accessibility, Hypertextibility, Multi-modality, Manupulatability in Digital · Media art.The result of this study explains the similaritymatrix of the atypical contemporary architecture and contemporary art and the cases to be affected mutual relation in the different time field. Cubism, Abstrat art and Abstract expressionism are dynamic. Moreover these have high interrelation with Deconstruction in the aspect of discontinuity and coincidence. Landscape architecture that appears to add the publicy to Deconstruction in the atypical aspect connects Environment art, Earth art and Public art in the aspect of recognition of surroundings and scenery. Digital art and Digital architecture that show up the continuous development since the present time appear substantial interrelation to affect the program of architecture as well as the technical phase. Especially contemporary architecture and art in digital field lead active participation of user through the interrelation with user. It makes continuous changing architecture by factors not only the exterior but also space to adjust the current of indefinite time.
The purpose of this study is the analysis of the interrelation between the atypital contemporary architecture which is expanding remarkably in the most recent and contemporary art. The development of this de-classic sensible field that is attempted to come to the modern times shows the similarities by the various elements.This study compares the atypital contemporary architecture which is Deconstruction, Landscape architecture, Digital · Diagram architecture and the contemporary art that is related to the architecture as Cubism · Abstrat art · Abstract expressionism, Environment art · Earth art · Public art, Digital · Media art. It arranges the meanings and the backgrounds of the principles in the atypital contemporary architecture which is Defamiliarization, Metropolitan shock, De-structuring, Superimposition, Crossprogramming, Events in Deconstruction, Publicy, Continuity, Invetion of plate, Void, Difference, Reorgarnization of program in Landscape architecture and Abstract machine, the Virtual, Interactive skins, Deagram, Digital Modeling in Digital · Diagram architecture. Besides it examines art elements which is Simultaneity, Immediacy, Automatique, Discontinuity, Contigency in Cubism · Abstrat art · Abstract expressionism, Use of object, Non-site specific location, popularity, Publicity in Environment art · Earth art · Public art and Rhizome, Interactivity, Networkability, Random accessibility, Hypertextibility, Multi-modality, Manupulatability in Digital · Media art.The result of this study explains the similaritymatrix of the atypical contemporary architecture and contemporary art and the cases to be affected mutual relation in the different time field. Cubism, Abstrat art and Abstract expressionism are dynamic. Moreover these have high interrelation with Deconstruction in the aspect of discontinuity and coincidence. Landscape architecture that appears to add the publicy to Deconstruction in the atypical aspect connects Environment art, Earth art and Public art in the aspect of recognition of surroundings and scenery. Digital art and Digital architecture that show up the continuous development since the present time appear substantial interrelation to affect the program of architecture as well as the technical phase. Especially contemporary architecture and art in digital field lead active participation of user through the interrelation with user. It makes continuous changing architecture by factors not only the exterior but also space to adjust the current of indefinite time.
Keyword
#해체주의 건축 랜드스케이프 건축 디지털 건축 큐비즘 추상미술 추상표현주의 환경미술 대지미술 공공미술 디지털 아트 deconstruction landscape architecture digital architecture cubism abstrat art abstract expressionism environment art earth art public art digital art
학위논문 정보
저자
설유경
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
건축공학과
지도교수
이상호
발행연도
2008
총페이지
vii, 103 장
키워드
해체주의 건축 랜드스케이프 건축 디지털 건축 큐비즘 추상미술 추상표현주의 환경미술 대지미술 공공미술 디지털 아트 deconstruction landscape architecture digital architecture cubism abstrat art abstract expressionism environment art earth art public art digital art
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