오늘날 공연예술시장에서 뮤지컬은 공연예술상품중에서 가장 고부가가치를 창출하는 문화산업으로 각광을 받고 있다. 이러한 가능성은 영화산업에 영향을 주어 영화산업 자본이 뮤지컬시장으로 투자되는 현상으로 영화제작사의 뮤지컬 시장 진출, 대기업 엔터테인먼트사업의 뮤지컬 시장 진출 등으로 확대되고 있다. 본 연구는 이러한 관점에서 OSMU전략에 의해서 뮤지컬 시장에 진출한 뮤비컬(Movical) 공연이 어떠한 마케팅 전략에 의하여 관객개발을 하는가에 초점을 두어 뮤비컬 공연의 마케팅 전략을 연구하였다. 특히 오늘날 문화산업에서 새로운 마케팅 전략 방안으로 급부상하고 있는 ...
오늘날 공연예술시장에서 뮤지컬은 공연예술상품중에서 가장 고부가가치를 창출하는 문화산업으로 각광을 받고 있다. 이러한 가능성은 영화산업에 영향을 주어 영화산업 자본이 뮤지컬시장으로 투자되는 현상으로 영화제작사의 뮤지컬 시장 진출, 대기업 엔터테인먼트사업의 뮤지컬 시장 진출 등으로 확대되고 있다. 본 연구는 이러한 관점에서 OSMU전략에 의해서 뮤지컬 시장에 진출한 뮤비컬(Movical) 공연이 어떠한 마케팅 전략에 의하여 관객개발을 하는가에 초점을 두어 뮤비컬 공연의 마케팅 전략을 연구하였다. 특히 오늘날 문화산업에서 새로운 마케팅 전략 방안으로 급부상하고 있는 감성마케팅 전략을 활용하여 뮤비컬 공연상품의 장점을 분석하였다. 먼저 연구의 대상을 분석하기 위한 감성마케팅 전략을 연구하였는데, 감성마케팅 전략중 공연예술상품과의 연계할 수 있는 전제조건이 맞는 웜 마케팅, 펀 마케팅, 디지로그 마케팅을 공연상품에 적용하여 성공한 공연사례를 살펴보았다. 현재까지 구체적으로 뮤비컬에 대한 이론적 개념 및 특징이 정립되지 못한 연구 상황에서 국내외 뮤비컬에 대해서 언급한 공연비평자료를 활용하여 뮤비컬을 이론적으로 개념화시키고, 특징을 살펴보았다. 그러나 이것은 저널리즘 관점에서 뮤비컬이라는 용어가 처음 사용되었기 때문에 학문적 개념이라기 보다는 뮤지컬 산업의 변화 동향에 따른 현상적 개념으로 이해해야 한다는 연구결과를 얻었다. 감성마케팅을 활용한 뮤비컬 공연 마케팅 전략을 분석하였는데, 먼저 국내 최초의 뮤비컬 작품으로 평가받는 뮤비컬 <와이키키 브라더스>와 수입 라이센스 뮤비컬 <이블 데드>의 분석사례로 정하여 OSMU전략에 따른 원작 영화와 뮤비컬 공연상품을 비교 분석하였다. 이러한 연구 결과를 통해서 감성마케팅 전략을 활용한 뮤지컬 관객개발 방안은 다음과 같다. 첫째, 장르간 상호 작용성에 따른 매체적 특성을 활용하여 다른 문화예술매체를 뮤지컬화시킬 때 반드시 뮤지컬의 장르적 속성에 맞게 창조적 변환을 시켜야 성공할 수 있는 상품적 요소의 장단점의 파악이 필요하다는 것이다. 둘째, 감성마케팅의 관점에서 대중과 친숙한 문화적 취향을 고려하여 그것을 뮤지컬 공연상품 접목시키고, 마케팅 전략을 활용하는 뮤지컬 마케팅 전략이 필요하다는 것이다. 셋째, 감성마케팅은 대중의 사회 문화적 감성 트렌드에 크게 영향을 받는다. 따라서 시대적 감성의 트렌드를 파악하여 뮤지컬 상품에 접목시키는 혜안이 필요하다. 본 연구는 아직 구체적으로 이론적 연구되지 않은 뮤비컬에 대한 연구를 하였다. 따라서 이론적으로 뮤비컬의 개념과 특징이 확립되지 않았기 때문에 연구의 한계점을 갖고 있다. 하지만 향후 국내 뮤지컬 공연시장에서 뮤비컬 공연에 대한 산업적 동향에 분석과 학문적 평가가 어느 정도 이루어졌을 때 뮤비컬 연구의 초석을 마련하였다는 것으로 본 연구의 의의를 갖는다.
오늘날 공연예술시장에서 뮤지컬은 공연예술상품중에서 가장 고부가가치를 창출하는 문화산업으로 각광을 받고 있다. 이러한 가능성은 영화산업에 영향을 주어 영화산업 자본이 뮤지컬시장으로 투자되는 현상으로 영화제작사의 뮤지컬 시장 진출, 대기업 엔터테인먼트사업의 뮤지컬 시장 진출 등으로 확대되고 있다. 본 연구는 이러한 관점에서 OSMU전략에 의해서 뮤지컬 시장에 진출한 뮤비컬(Movical) 공연이 어떠한 마케팅 전략에 의하여 관객개발을 하는가에 초점을 두어 뮤비컬 공연의 마케팅 전략을 연구하였다. 특히 오늘날 문화산업에서 새로운 마케팅 전략 방안으로 급부상하고 있는 감성마케팅 전략을 활용하여 뮤비컬 공연상품의 장점을 분석하였다. 먼저 연구의 대상을 분석하기 위한 감성마케팅 전략을 연구하였는데, 감성마케팅 전략중 공연예술상품과의 연계할 수 있는 전제조건이 맞는 웜 마케팅, 펀 마케팅, 디지로그 마케팅을 공연상품에 적용하여 성공한 공연사례를 살펴보았다. 현재까지 구체적으로 뮤비컬에 대한 이론적 개념 및 특징이 정립되지 못한 연구 상황에서 국내외 뮤비컬에 대해서 언급한 공연비평자료를 활용하여 뮤비컬을 이론적으로 개념화시키고, 특징을 살펴보았다. 그러나 이것은 저널리즘 관점에서 뮤비컬이라는 용어가 처음 사용되었기 때문에 학문적 개념이라기 보다는 뮤지컬 산업의 변화 동향에 따른 현상적 개념으로 이해해야 한다는 연구결과를 얻었다. 감성마케팅을 활용한 뮤비컬 공연 마케팅 전략을 분석하였는데, 먼저 국내 최초의 뮤비컬 작품으로 평가받는 뮤비컬 <와이키키 브라더스>와 수입 라이센스 뮤비컬 <이블 데드>의 분석사례로 정하여 OSMU전략에 따른 원작 영화와 뮤비컬 공연상품을 비교 분석하였다. 이러한 연구 결과를 통해서 감성마케팅 전략을 활용한 뮤지컬 관객개발 방안은 다음과 같다. 첫째, 장르간 상호 작용성에 따른 매체적 특성을 활용하여 다른 문화예술매체를 뮤지컬화시킬 때 반드시 뮤지컬의 장르적 속성에 맞게 창조적 변환을 시켜야 성공할 수 있는 상품적 요소의 장단점의 파악이 필요하다는 것이다. 둘째, 감성마케팅의 관점에서 대중과 친숙한 문화적 취향을 고려하여 그것을 뮤지컬 공연상품 접목시키고, 마케팅 전략을 활용하는 뮤지컬 마케팅 전략이 필요하다는 것이다. 셋째, 감성마케팅은 대중의 사회 문화적 감성 트렌드에 크게 영향을 받는다. 따라서 시대적 감성의 트렌드를 파악하여 뮤지컬 상품에 접목시키는 혜안이 필요하다. 본 연구는 아직 구체적으로 이론적 연구되지 않은 뮤비컬에 대한 연구를 하였다. 따라서 이론적으로 뮤비컬의 개념과 특징이 확립되지 않았기 때문에 연구의 한계점을 갖고 있다. 하지만 향후 국내 뮤지컬 공연시장에서 뮤비컬 공연에 대한 산업적 동향에 분석과 학문적 평가가 어느 정도 이루어졌을 때 뮤비컬 연구의 초석을 마련하였다는 것으로 본 연구의 의의를 갖는다.
Currently, musical makes high value added among the performing arts goods in korea performance markets. so musical is a popular genre, and rapidly growing in korea. As the boundaries between movies and musicals are becoming increasingly blurred, so-called “movicals”(a combination of the words “movie...
Currently, musical makes high value added among the performing arts goods in korea performance markets. so musical is a popular genre, and rapidly growing in korea. As the boundaries between movies and musicals are becoming increasingly blurred, so-called “movicals”(a combination of the words “movie” and “musical”) have been gaining popularity. the popularity of movicals is a natural outcome of the OSMU(one-source-multi-use”) trend in the cultural sector. movicals will continue to gain popularity for the time being as a result of domestic filmmaking firms’ growing interest in the musical market and the lack of recognition of creative musicals. it's movical boom related with sensibility trend are a stream, but prospect is yet not researched as a studies or theories. This study is purpose on the development of the musical audience through emotional marketing, so focusing on movical form in domestic musical market. so researching development of musical audience with emotional marketing strategy. Emotional marketing is the industry aiming at happiness. It sells not only material goods but also love, dream, happiness, beauty, coziness and comfortableness. thus emotional factors that make customers happy can produce fun, nostalgia, etc. First, This Study adopted 'Fun marketing' as a Funology(a combined concept of "fun”and“technology”), 'Warm marketing' as a sensibility for feel emotion, 'Digilog marketing'(a combined concept of “digital”and“analog”) among strategies of emotional marketing. also these emotional marketing strategies apply to a various examples of performance. Second, it reviews a concept and features of movical, periods with a birth of movical, scale of korea musical market. however, a movical concept is yet not established as a theories at domestic or Broadway & West End musical markets, discussed from the viewpoint of criticism. Third, it is choosing a representative movical examples among korea musical market, and such analyzed comic horror movical 'Evil Dead'(licence musical) and movical 'The Yaikiki Brothers'(creative musical) at point view of emotional marketing strategies. Accordingly, these movicals are adopted story and features of an original movie from the viewpoint of OSMU strategy, by means of creative conversion progress. also as a viewpoint of emotional marketing strategies, these movicals are included factors of warm marketing, fun marketing, digilog marketing. These factors that have contributed to the movical boom include the lack of motifs for creating new musicals, the high recognition of popular movies, and the switch in capital flow from cinematography to musicals. In fact, the movical boom has been credited for promoting domestic creative musicals, which have a hard time competing with licensed musicals. However, concerns remain over the low profitability of musicals compared to movies. Musicals cannot be edited and modified as extensively as movies, thus entailing a high risk of producing worse-than-expected results compared to the original movies by failing to move audiences or by being less entertaining. these musicals full of vividness, extravagant visual effects, excitement and irresistible charm can win audiences’ hearts, because unlike movies, which are shown on the screen in a closed space, musicals are staged through dance and music. The popularity of movicals has been rising around the world, in Korea movicals tend to rely too heavily on original movies. They point to the need for movical producers to include all essential elements of a musical in future movicals to ensure their survival. Finally, if it's making practical application of these emotional marketing strategies, korea musical market developed a stabilized growth.
Currently, musical makes high value added among the performing arts goods in korea performance markets. so musical is a popular genre, and rapidly growing in korea. As the boundaries between movies and musicals are becoming increasingly blurred, so-called “movicals”(a combination of the words “movie” and “musical”) have been gaining popularity. the popularity of movicals is a natural outcome of the OSMU(one-source-multi-use”) trend in the cultural sector. movicals will continue to gain popularity for the time being as a result of domestic filmmaking firms’ growing interest in the musical market and the lack of recognition of creative musicals. it's movical boom related with sensibility trend are a stream, but prospect is yet not researched as a studies or theories. This study is purpose on the development of the musical audience through emotional marketing, so focusing on movical form in domestic musical market. so researching development of musical audience with emotional marketing strategy. Emotional marketing is the industry aiming at happiness. It sells not only material goods but also love, dream, happiness, beauty, coziness and comfortableness. thus emotional factors that make customers happy can produce fun, nostalgia, etc. First, This Study adopted 'Fun marketing' as a Funology(a combined concept of "fun”and“technology”), 'Warm marketing' as a sensibility for feel emotion, 'Digilog marketing'(a combined concept of “digital”and“analog”) among strategies of emotional marketing. also these emotional marketing strategies apply to a various examples of performance. Second, it reviews a concept and features of movical, periods with a birth of movical, scale of korea musical market. however, a movical concept is yet not established as a theories at domestic or Broadway & West End musical markets, discussed from the viewpoint of criticism. Third, it is choosing a representative movical examples among korea musical market, and such analyzed comic horror movical 'Evil Dead'(licence musical) and movical 'The Yaikiki Brothers'(creative musical) at point view of emotional marketing strategies. Accordingly, these movicals are adopted story and features of an original movie from the viewpoint of OSMU strategy, by means of creative conversion progress. also as a viewpoint of emotional marketing strategies, these movicals are included factors of warm marketing, fun marketing, digilog marketing. These factors that have contributed to the movical boom include the lack of motifs for creating new musicals, the high recognition of popular movies, and the switch in capital flow from cinematography to musicals. In fact, the movical boom has been credited for promoting domestic creative musicals, which have a hard time competing with licensed musicals. However, concerns remain over the low profitability of musicals compared to movies. Musicals cannot be edited and modified as extensively as movies, thus entailing a high risk of producing worse-than-expected results compared to the original movies by failing to move audiences or by being less entertaining. these musicals full of vividness, extravagant visual effects, excitement and irresistible charm can win audiences’ hearts, because unlike movies, which are shown on the screen in a closed space, musicals are staged through dance and music. The popularity of movicals has been rising around the world, in Korea movicals tend to rely too heavily on original movies. They point to the need for movical producers to include all essential elements of a musical in future movicals to ensure their survival. Finally, if it's making practical application of these emotional marketing strategies, korea musical market developed a stabilized growth.
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