초등영어교육의 목표는 아동들이 영어에 흥미와 자신감을 가지며 의사소통을 할 수 있는 기본 능력을 기르는 것이다. 따라서 초등영어교육은 의사소통 능력 향상을 위한 듣기?말하기 중심의 음성언어 교육이 강조된다(교육부, 1999). 이에 효과적인 교육을 위해 교실에서는 자연스러운 의사소통 능력을 신장시키고 아동들의 흥미도 이끌 수 있는 다양한 교수법들이 제시되고 있다. 그 중 하나가 듣기능력 신장에 중점을 둔 영어 교수법인 전신반응 교수법(Total Physical Response Method)이다. 전신반응 교수법은 교사의 명령어와 신체적인 시범을 통해서 외국어를 습득하는 교수-학습 방법으로, 교육현장에서 많이 활용되고 있다. 의사소통 능력 중심의 올바른 초등 영어교육이 이루어지기 위해서는 영어 학습에 영향을 미치는 제 요소와 더불어 교육현장에서 많이 활용되고 있는 전신반응 교수법에 대한 바른 이해가 필요하다. 따라서 본 연구의 목적은 전신반응 교수법을 통한 영어 능력 향상 원리와 이에 대한 뇌과학적 의의를 살펴봄으로써 초등영어교육의 바람직한 방향 설정에 도움을 주고자 한다. 본 연구에서는 우선 선행 연구를 바탕으로 전신반응 교수법의 개념과 기본원리에 대해 알아보았다. 이어, 뇌과학에 관한 문헌들을 분석하여 전신반응 교수법이 활용되는 상황에서 뇌가 어떤 작용을 하는지 살펴보고 전신반응 교수법의 의의에 대한 근거를 심층적으로 논의하여 보았다. 여기서 논의된 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 전신반응 교수법은 좌?우반구 기능의 통합적 활용을 통해 학습 과정에서 전뇌적인 발달을 이룰 수 있게 한다. 현재까지의 언어 교육은 좌반구의 인지과정에 치중되어 이루어져왔다. 우반구의 인지과정이 우세한 학습자도 학교에서의 영어 수업에 흥미를 지니고 참여할 수 있도록 하기 위해서 어느 한 쪽의 뇌에 치우치지 않으며 양반구의 조화로운 발달을 고려하는 수업이 필요하다. 그리고 초등학교시기에 양반구의 활용이 조화롭게 이루어지면 뇌의 각 영역에서 신속한 정보 교류가 일어나 더 나은 영어 능력의 향상을 가져올 수 있는 가능성이 높다. 전신반응 교수법은 어느 특정 뇌에 편중된 발달이 아닌 양반구의 고른 발달을 가능하게 조화로운 발달을 이끌어줄 것이다. 둘째, 전신반응 교수법에서 일어나는 신체의 움직임은 학습을 처리하는 뇌 부위와 상호작용하여 효율적인 영어 학습이 이루어지도록 한다. 신체의 움직임 정보를 처리하는 두뇌의 부위는 학습을 처리하는 부위이기도 하다. 따라서 신체의 움직임은 학습의 과정을 더욱 효과적으로 처리할 수 있도록 도와준다. 뿐만 아니라 신체의 움직임을 통해 분비되는 신경성장인자(信經成長因子)는 학습 내용이 ...
초등영어교육의 목표는 아동들이 영어에 흥미와 자신감을 가지며 의사소통을 할 수 있는 기본 능력을 기르는 것이다. 따라서 초등영어교육은 의사소통 능력 향상을 위한 듣기?말하기 중심의 음성언어 교육이 강조된다(교육부, 1999). 이에 효과적인 교육을 위해 교실에서는 자연스러운 의사소통 능력을 신장시키고 아동들의 흥미도 이끌 수 있는 다양한 교수법들이 제시되고 있다. 그 중 하나가 듣기능력 신장에 중점을 둔 영어 교수법인 전신반응 교수법(Total Physical Response Method)이다. 전신반응 교수법은 교사의 명령어와 신체적인 시범을 통해서 외국어를 습득하는 교수-학습 방법으로, 교육현장에서 많이 활용되고 있다. 의사소통 능력 중심의 올바른 초등 영어교육이 이루어지기 위해서는 영어 학습에 영향을 미치는 제 요소와 더불어 교육현장에서 많이 활용되고 있는 전신반응 교수법에 대한 바른 이해가 필요하다. 따라서 본 연구의 목적은 전신반응 교수법을 통한 영어 능력 향상 원리와 이에 대한 뇌과학적 의의를 살펴봄으로써 초등영어교육의 바람직한 방향 설정에 도움을 주고자 한다. 본 연구에서는 우선 선행 연구를 바탕으로 전신반응 교수법의 개념과 기본원리에 대해 알아보았다. 이어, 뇌과학에 관한 문헌들을 분석하여 전신반응 교수법이 활용되는 상황에서 뇌가 어떤 작용을 하는지 살펴보고 전신반응 교수법의 의의에 대한 근거를 심층적으로 논의하여 보았다. 여기서 논의된 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 전신반응 교수법은 좌?우반구 기능의 통합적 활용을 통해 학습 과정에서 전뇌적인 발달을 이룰 수 있게 한다. 현재까지의 언어 교육은 좌반구의 인지과정에 치중되어 이루어져왔다. 우반구의 인지과정이 우세한 학습자도 학교에서의 영어 수업에 흥미를 지니고 참여할 수 있도록 하기 위해서 어느 한 쪽의 뇌에 치우치지 않으며 양반구의 조화로운 발달을 고려하는 수업이 필요하다. 그리고 초등학교시기에 양반구의 활용이 조화롭게 이루어지면 뇌의 각 영역에서 신속한 정보 교류가 일어나 더 나은 영어 능력의 향상을 가져올 수 있는 가능성이 높다. 전신반응 교수법은 어느 특정 뇌에 편중된 발달이 아닌 양반구의 고른 발달을 가능하게 조화로운 발달을 이끌어줄 것이다. 둘째, 전신반응 교수법에서 일어나는 신체의 움직임은 학습을 처리하는 뇌 부위와 상호작용하여 효율적인 영어 학습이 이루어지도록 한다. 신체의 움직임 정보를 처리하는 두뇌의 부위는 학습을 처리하는 부위이기도 하다. 따라서 신체의 움직임은 학습의 과정을 더욱 효과적으로 처리할 수 있도록 도와준다. 뿐만 아니라 신체의 움직임을 통해 분비되는 신경성장인자(信經成長因子)는 학습 내용이 장기기억으로 쉽게 저장될 수 있도록 돕는다. 뇌량(腦梁) 또한 신체의 움직임을 통하여 더욱 발달하여 대뇌의 양반구의 정보의 흐름이 원활해지도록 돕는다. 결과적으로 전신반응 교수법을 이용한 외국어 학습은 신체활동을 통한 뇌기능의 활성화로 외국어 학습이 효율적으로 이루어지도록 하고 기억을 돕는다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다. 셋째, 전신반응 교수법은 영어를 처음 배우는 학습자들이 느낄 수 있는 심리적 긴장감을 줄여줄 수 있다. 지나치지 않은 적절한 수준의 긴장감은 외국어 학습을 할 때 동기와 흥미를 일으켜 외국어 학습에 대한 긍정적 정서를 함양시켜 준다. 초등학교 아동들은 신체 움직임 활동을 좋아하는 경향이 있다. 아동들에게 충분한 신체적 활동 기회를 제공함으로써 움직임의 욕구를 실현시킬 수 있는 기회를 주어 외국어 학습에 즐거움을 느끼게 해준다. 또한 외국어 습득 초기 단계에서 듣기와 신체 활동을 통하여 학습하므로 말하기에 대한 부담을 덜 수 있다. 이러한 적절한 긴장감으로 인한 긍정적 정서 상황에서는 학습자의 뇌에서 엔돌핀 등의 신경전달물질이 분비된다. 이러한 신경전달물질들은 스트레스를 감소시키고 뇌 활동에 활력을 주는데 기여하여 학습을 촉진시켜 준다. 이상으로 전신반응 교수법의 뇌과학적 의의를 살펴보았다. 선행 연구들이 전신반응 교수법을 활용한 수업에서 성취도 향상과 긍정적 정서의 형성에 대한 효과를 입증했다면 본 연구는 뇌과학적 연구 성과에 기초하여 그 효과가 어떤 근거에 의한 것인지를 고찰하는데 의의가 있다. 이 연구는 현장에서 활용하고 있는 전신반응 교수법에 대한 이해와 접근을 통해 교사들의 관심을 높이는데 도움이 될 것으로 기대한다. 아울러 이 연구에서는 전신반응 교수법의 의의에 관한 뇌과학적 해석에 중점을 두기 때문에 구체적으로 전신반응 교수법을 활용한 실제 수업과정에 대한 후속 연구들이 이루어지기를 기대한다.
초등영어교육의 목표는 아동들이 영어에 흥미와 자신감을 가지며 의사소통을 할 수 있는 기본 능력을 기르는 것이다. 따라서 초등영어교육은 의사소통 능력 향상을 위한 듣기?말하기 중심의 음성언어 교육이 강조된다(교육부, 1999). 이에 효과적인 교육을 위해 교실에서는 자연스러운 의사소통 능력을 신장시키고 아동들의 흥미도 이끌 수 있는 다양한 교수법들이 제시되고 있다. 그 중 하나가 듣기능력 신장에 중점을 둔 영어 교수법인 전신반응 교수법(Total Physical Response Method)이다. 전신반응 교수법은 교사의 명령어와 신체적인 시범을 통해서 외국어를 습득하는 교수-학습 방법으로, 교육현장에서 많이 활용되고 있다. 의사소통 능력 중심의 올바른 초등 영어교육이 이루어지기 위해서는 영어 학습에 영향을 미치는 제 요소와 더불어 교육현장에서 많이 활용되고 있는 전신반응 교수법에 대한 바른 이해가 필요하다. 따라서 본 연구의 목적은 전신반응 교수법을 통한 영어 능력 향상 원리와 이에 대한 뇌과학적 의의를 살펴봄으로써 초등영어교육의 바람직한 방향 설정에 도움을 주고자 한다. 본 연구에서는 우선 선행 연구를 바탕으로 전신반응 교수법의 개념과 기본원리에 대해 알아보았다. 이어, 뇌과학에 관한 문헌들을 분석하여 전신반응 교수법이 활용되는 상황에서 뇌가 어떤 작용을 하는지 살펴보고 전신반응 교수법의 의의에 대한 근거를 심층적으로 논의하여 보았다. 여기서 논의된 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 전신반응 교수법은 좌?우반구 기능의 통합적 활용을 통해 학습 과정에서 전뇌적인 발달을 이룰 수 있게 한다. 현재까지의 언어 교육은 좌반구의 인지과정에 치중되어 이루어져왔다. 우반구의 인지과정이 우세한 학습자도 학교에서의 영어 수업에 흥미를 지니고 참여할 수 있도록 하기 위해서 어느 한 쪽의 뇌에 치우치지 않으며 양반구의 조화로운 발달을 고려하는 수업이 필요하다. 그리고 초등학교시기에 양반구의 활용이 조화롭게 이루어지면 뇌의 각 영역에서 신속한 정보 교류가 일어나 더 나은 영어 능력의 향상을 가져올 수 있는 가능성이 높다. 전신반응 교수법은 어느 특정 뇌에 편중된 발달이 아닌 양반구의 고른 발달을 가능하게 조화로운 발달을 이끌어줄 것이다. 둘째, 전신반응 교수법에서 일어나는 신체의 움직임은 학습을 처리하는 뇌 부위와 상호작용하여 효율적인 영어 학습이 이루어지도록 한다. 신체의 움직임 정보를 처리하는 두뇌의 부위는 학습을 처리하는 부위이기도 하다. 따라서 신체의 움직임은 학습의 과정을 더욱 효과적으로 처리할 수 있도록 도와준다. 뿐만 아니라 신체의 움직임을 통해 분비되는 신경성장인자(信經成長因子)는 학습 내용이 장기기억으로 쉽게 저장될 수 있도록 돕는다. 뇌량(腦梁) 또한 신체의 움직임을 통하여 더욱 발달하여 대뇌의 양반구의 정보의 흐름이 원활해지도록 돕는다. 결과적으로 전신반응 교수법을 이용한 외국어 학습은 신체활동을 통한 뇌기능의 활성화로 외국어 학습이 효율적으로 이루어지도록 하고 기억을 돕는다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다. 셋째, 전신반응 교수법은 영어를 처음 배우는 학습자들이 느낄 수 있는 심리적 긴장감을 줄여줄 수 있다. 지나치지 않은 적절한 수준의 긴장감은 외국어 학습을 할 때 동기와 흥미를 일으켜 외국어 학습에 대한 긍정적 정서를 함양시켜 준다. 초등학교 아동들은 신체 움직임 활동을 좋아하는 경향이 있다. 아동들에게 충분한 신체적 활동 기회를 제공함으로써 움직임의 욕구를 실현시킬 수 있는 기회를 주어 외국어 학습에 즐거움을 느끼게 해준다. 또한 외국어 습득 초기 단계에서 듣기와 신체 활동을 통하여 학습하므로 말하기에 대한 부담을 덜 수 있다. 이러한 적절한 긴장감으로 인한 긍정적 정서 상황에서는 학습자의 뇌에서 엔돌핀 등의 신경전달물질이 분비된다. 이러한 신경전달물질들은 스트레스를 감소시키고 뇌 활동에 활력을 주는데 기여하여 학습을 촉진시켜 준다. 이상으로 전신반응 교수법의 뇌과학적 의의를 살펴보았다. 선행 연구들이 전신반응 교수법을 활용한 수업에서 성취도 향상과 긍정적 정서의 형성에 대한 효과를 입증했다면 본 연구는 뇌과학적 연구 성과에 기초하여 그 효과가 어떤 근거에 의한 것인지를 고찰하는데 의의가 있다. 이 연구는 현장에서 활용하고 있는 전신반응 교수법에 대한 이해와 접근을 통해 교사들의 관심을 높이는데 도움이 될 것으로 기대한다. 아울러 이 연구에서는 전신반응 교수법의 의의에 관한 뇌과학적 해석에 중점을 두기 때문에 구체적으로 전신반응 교수법을 활용한 실제 수업과정에 대한 후속 연구들이 이루어지기를 기대한다.
The purpose of elementary English education is to encourage the interest and confidence in English and improve the English skill for communication. In elementary English education, listening and speaking oriented spoken language education is emphasized in order to enhance communication skills. As a ...
The purpose of elementary English education is to encourage the interest and confidence in English and improve the English skill for communication. In elementary English education, listening and speaking oriented spoken language education is emphasized in order to enhance communication skills. As a result, various teaching methods that can develop students’ communication skills and at the same time increase their level of interest are being presented for a more effective education. Among them is total physical response method, an English teaching method that focuses on expansion of listening skill. Total physical response method is a teaching-learning method in which students learn a foreign language through commands and physical demonstration of the teacher and is being widely used in actual educational settings. In order to achieve desirable communication skill based elementary English education, proper understanding of the total physical response method that is being applied in many educational settings is needed. Therefore, the purpose of this study is to observe principles of English skill improvement through the total physical response method as well as its significance form the brain science perspective to assist in establishing a proper direction in elementary English education. Above all, the concept and basic principles of total physical response method was examined through previously conducted studies. Then, what brain function takes place during total physical response method was observed, and evidence of the significance of total physical response method was discussed in depth. The significances of the total physical response method from the brain science perspective are as follows. First, it allows development of the brain through integrated use of both right and left hemispheres in the learning process. Language education in the past has placed emphasis on the cognitive process of the left hemisphere. In order for students with right hemisphere dominant to be able to participate in English with interest in their school, lesson plans that take into account development of both hemispheres are needed. And when both hemispheres are concurrently used, speedy information exchange takes place between different domains of the brain and there is a great possibility that English skills will be significantly enhanced. The total physical response method will lead harmonious development to make even development of both hemispheres possible. Second, physical movements in the total physical response method interact with the area of the brain that handles learning to make possible effective learning of the English language. The area of the brain that handles information for movement of the body is also the area that handles learning. Therefore, physical movement helps make the learning process more effective. Not only that, but nerve growth factors that are secreted through physical movement helps what is learned be stored as long term memory. Conclusively, significance can be found in the fact that foreign language learning using the total physical response method stimulates brain function through physical activity and helps foreign language learn more effective and also helps memory. Third, it can minimize the mental anxiety students who are learning English for the first time may feel. Adequate level of tension arouses motivation and interest in learning a foreign language and cultivates a positive mind towards learning. Elementary school children like physical movements. They are allowed enjoy learning a foreign language by providing sufficient opportunity for physical activity and fulfilling their desire to move. In addition, because they learn through listening and physical activities at the early stages of foreign language learning the anxiety they feel toward speaking can be minimized. Under such positive mental state resulting from an adequate level of tension secretes endorphin and other neurotransmitters from the student’s brain. These neurotransmitters reduce stress and contribute to brain activities to stimulate learning. The significance of the total physical response method from the brain function perspective was observed thus far. If previously conducted studies verified the effect of enhancing level of achievement and formation of a positive mind in lessons using total physical response methods, this study is significant in the fact that it examined the basis of such effects through results of brain science results. It is anticipated that this study will serve in increasing the level of teacher’s interest through understanding and approach of total physical response method that is being widely used in educational settings. Furthermore, because this study place focus in interpretation of significance of total physical response method from the brain science perspective, further studies in how the method can be specifically utilized in actual learning process is expected.
The purpose of elementary English education is to encourage the interest and confidence in English and improve the English skill for communication. In elementary English education, listening and speaking oriented spoken language education is emphasized in order to enhance communication skills. As a result, various teaching methods that can develop students’ communication skills and at the same time increase their level of interest are being presented for a more effective education. Among them is total physical response method, an English teaching method that focuses on expansion of listening skill. Total physical response method is a teaching-learning method in which students learn a foreign language through commands and physical demonstration of the teacher and is being widely used in actual educational settings. In order to achieve desirable communication skill based elementary English education, proper understanding of the total physical response method that is being applied in many educational settings is needed. Therefore, the purpose of this study is to observe principles of English skill improvement through the total physical response method as well as its significance form the brain science perspective to assist in establishing a proper direction in elementary English education. Above all, the concept and basic principles of total physical response method was examined through previously conducted studies. Then, what brain function takes place during total physical response method was observed, and evidence of the significance of total physical response method was discussed in depth. The significances of the total physical response method from the brain science perspective are as follows. First, it allows development of the brain through integrated use of both right and left hemispheres in the learning process. Language education in the past has placed emphasis on the cognitive process of the left hemisphere. In order for students with right hemisphere dominant to be able to participate in English with interest in their school, lesson plans that take into account development of both hemispheres are needed. And when both hemispheres are concurrently used, speedy information exchange takes place between different domains of the brain and there is a great possibility that English skills will be significantly enhanced. The total physical response method will lead harmonious development to make even development of both hemispheres possible. Second, physical movements in the total physical response method interact with the area of the brain that handles learning to make possible effective learning of the English language. The area of the brain that handles information for movement of the body is also the area that handles learning. Therefore, physical movement helps make the learning process more effective. Not only that, but nerve growth factors that are secreted through physical movement helps what is learned be stored as long term memory. Conclusively, significance can be found in the fact that foreign language learning using the total physical response method stimulates brain function through physical activity and helps foreign language learn more effective and also helps memory. Third, it can minimize the mental anxiety students who are learning English for the first time may feel. Adequate level of tension arouses motivation and interest in learning a foreign language and cultivates a positive mind towards learning. Elementary school children like physical movements. They are allowed enjoy learning a foreign language by providing sufficient opportunity for physical activity and fulfilling their desire to move. In addition, because they learn through listening and physical activities at the early stages of foreign language learning the anxiety they feel toward speaking can be minimized. Under such positive mental state resulting from an adequate level of tension secretes endorphin and other neurotransmitters from the student’s brain. These neurotransmitters reduce stress and contribute to brain activities to stimulate learning. The significance of the total physical response method from the brain function perspective was observed thus far. If previously conducted studies verified the effect of enhancing level of achievement and formation of a positive mind in lessons using total physical response methods, this study is significant in the fact that it examined the basis of such effects through results of brain science results. It is anticipated that this study will serve in increasing the level of teacher’s interest through understanding and approach of total physical response method that is being widely used in educational settings. Furthermore, because this study place focus in interpretation of significance of total physical response method from the brain science perspective, further studies in how the method can be specifically utilized in actual learning process is expected.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.