이 논문에서는 교사들의 문법 교육의 실태와 고등학교 1학년 공통영어 교과서에 제시되어 있는 문법을 분석해 보고 앞으로의 영어 문법 교육개선에 중요한 정보와 시사점을 제시하고자 한다. 최근 영어 교육은 문법과 해석중심에서 의사소통 능력 신장을 위한 듣기, 말하기 교육 중심으로 변화하였다. 고교영어의 필수과목인 공통영어는 구어에 의한 의사소통과 유창성증진에 큰 비중을 두고, 듣기, 말하기 위주의 학생 중심의 교육을 강조하고 있으며, 학습자에게 불필요한 부담을 주지 않고 학습자의 오류수정을 최소화한다는 관점에서, 문법적 정확성을 고려하는 언어 형식적인 면은 강조하고 있지 않다. 더욱이 상호작용과 의사소통 능력의 신장이 외국어 학습의 주요 목표로 부각되고, 의미 기능 중심의 교수 요목(notional-functional syllabus)과 평가 방법이 새롭게 개발되면서 문법교육은 소홀히 취급되고 있는 실정이다. 오래전부터 문법 번역식 교수법(grammar-translation method)에 따라 영어교육을 해오다가 최근 들어 의사소통 중심의 언어 교육이 강조되면서 언어의 형식보다 의미를 중시하는 지금, 영어수업에서 문법교육의 바람직한 방향을 어떻게 설정해야 하는가? 라는 의문이 제기 된다. 무엇보다도 올바른 영어 교육을 위해서 일선 교사들의 영문법 교육 실태를 분석해보는 것이 필요하다. 2장에서는 의사소통 중심의 영문법 교육에 대한 여러 학자들의 이론을 살펴보아 영문법교육의 경향과 문제점 및 필요성을 알아보았다. 또한 선행연구 분석을 통하여 효과적인 영문법 지도 방안에 대한 방향을 제시한다. 3장에서는 의사소통 중심의 교육내용을 반영하고 있는 7차 교육과정의 교과서 중 고1 공통영어교과서를 분석하여 문법이 어떻게 제시되고 있는지를 살펴보고 영어 교사들의 문법수업에 대한 설문조사 결과와 ...
이 논문에서는 교사들의 문법 교육의 실태와 고등학교 1학년 공통영어 교과서에 제시되어 있는 문법을 분석해 보고 앞으로의 영어 문법 교육개선에 중요한 정보와 시사점을 제시하고자 한다. 최근 영어 교육은 문법과 해석중심에서 의사소통 능력 신장을 위한 듣기, 말하기 교육 중심으로 변화하였다. 고교영어의 필수과목인 공통영어는 구어에 의한 의사소통과 유창성증진에 큰 비중을 두고, 듣기, 말하기 위주의 학생 중심의 교육을 강조하고 있으며, 학습자에게 불필요한 부담을 주지 않고 학습자의 오류수정을 최소화한다는 관점에서, 문법적 정확성을 고려하는 언어 형식적인 면은 강조하고 있지 않다. 더욱이 상호작용과 의사소통 능력의 신장이 외국어 학습의 주요 목표로 부각되고, 의미 기능 중심의 교수 요목(notional-functional syllabus)과 평가 방법이 새롭게 개발되면서 문법교육은 소홀히 취급되고 있는 실정이다. 오래전부터 문법 번역식 교수법(grammar-translation method)에 따라 영어교육을 해오다가 최근 들어 의사소통 중심의 언어 교육이 강조되면서 언어의 형식보다 의미를 중시하는 지금, 영어수업에서 문법교육의 바람직한 방향을 어떻게 설정해야 하는가? 라는 의문이 제기 된다. 무엇보다도 올바른 영어 교육을 위해서 일선 교사들의 영문법 교육 실태를 분석해보는 것이 필요하다. 2장에서는 의사소통 중심의 영문법 교육에 대한 여러 학자들의 이론을 살펴보아 영문법교육의 경향과 문제점 및 필요성을 알아보았다. 또한 선행연구 분석을 통하여 효과적인 영문법 지도 방안에 대한 방향을 제시한다. 3장에서는 의사소통 중심의 교육내용을 반영하고 있는 7차 교육과정의 교과서 중 고1 공통영어교과서를 분석하여 문법이 어떻게 제시되고 있는지를 살펴보고 영어 교사들의 문법수업에 대한 설문조사 결과와 교과서 분석을 통하여 일선 교사들의 영문법 교육 실태를 분석하였다. 4장에서는 2장에서 제시한 선행연구에 대한 개선점과 교과서 분석, 설문조사를 토대로 바람직한 영문법 교육이 모형을 제시하고 그것에 해당하는 실질적인 수업자료와 수업지도안을 제시한다. 마지막으로 5장에서는 이러한 최근 영문법 교육의 경향과 문제점 그리고 영문법 교육의 필요성을 알아본 후, 영어교사들의 문법수업에 대한 설문조사 결과와 교과서 분석을 통하여, 바람직한 영어 문법 교육의 방향을 진술하고자 한다.
이 논문에서는 교사들의 문법 교육의 실태와 고등학교 1학년 공통영어 교과서에 제시되어 있는 문법을 분석해 보고 앞으로의 영어 문법 교육개선에 중요한 정보와 시사점을 제시하고자 한다. 최근 영어 교육은 문법과 해석중심에서 의사소통 능력 신장을 위한 듣기, 말하기 교육 중심으로 변화하였다. 고교영어의 필수과목인 공통영어는 구어에 의한 의사소통과 유창성증진에 큰 비중을 두고, 듣기, 말하기 위주의 학생 중심의 교육을 강조하고 있으며, 학습자에게 불필요한 부담을 주지 않고 학습자의 오류수정을 최소화한다는 관점에서, 문법적 정확성을 고려하는 언어 형식적인 면은 강조하고 있지 않다. 더욱이 상호작용과 의사소통 능력의 신장이 외국어 학습의 주요 목표로 부각되고, 의미 기능 중심의 교수 요목(notional-functional syllabus)과 평가 방법이 새롭게 개발되면서 문법교육은 소홀히 취급되고 있는 실정이다. 오래전부터 문법 번역식 교수법(grammar-translation method)에 따라 영어교육을 해오다가 최근 들어 의사소통 중심의 언어 교육이 강조되면서 언어의 형식보다 의미를 중시하는 지금, 영어수업에서 문법교육의 바람직한 방향을 어떻게 설정해야 하는가? 라는 의문이 제기 된다. 무엇보다도 올바른 영어 교육을 위해서 일선 교사들의 영문법 교육 실태를 분석해보는 것이 필요하다. 2장에서는 의사소통 중심의 영문법 교육에 대한 여러 학자들의 이론을 살펴보아 영문법교육의 경향과 문제점 및 필요성을 알아보았다. 또한 선행연구 분석을 통하여 효과적인 영문법 지도 방안에 대한 방향을 제시한다. 3장에서는 의사소통 중심의 교육내용을 반영하고 있는 7차 교육과정의 교과서 중 고1 공통영어교과서를 분석하여 문법이 어떻게 제시되고 있는지를 살펴보고 영어 교사들의 문법수업에 대한 설문조사 결과와 교과서 분석을 통하여 일선 교사들의 영문법 교육 실태를 분석하였다. 4장에서는 2장에서 제시한 선행연구에 대한 개선점과 교과서 분석, 설문조사를 토대로 바람직한 영문법 교육이 모형을 제시하고 그것에 해당하는 실질적인 수업자료와 수업지도안을 제시한다. 마지막으로 5장에서는 이러한 최근 영문법 교육의 경향과 문제점 그리고 영문법 교육의 필요성을 알아본 후, 영어교사들의 문법수업에 대한 설문조사 결과와 교과서 분석을 통하여, 바람직한 영어 문법 교육의 방향을 진술하고자 한다.
The purpose of this study is to analyze the actual state of teaching grammar and to suggest the important way of improving English grammar instruction. The analyzing process is based on Communicative Language Teaching theories, evaluating current English text books for high school students, and surv...
The purpose of this study is to analyze the actual state of teaching grammar and to suggest the important way of improving English grammar instruction. The analyzing process is based on Communicative Language Teaching theories, evaluating current English text books for high school students, and surveying teachers about their grammar teaching methods in a real classroom. The recent trend toward Communicative English Language Teaching has brought a decrease in explicit grammar instruction in language teaching. However, teaching grammar helps learners to develop explicit knowledge. Especially, learners in a EFL(English as a Foreign Language) setting should be given grammar instruction to make up the lack of exposed time and the amount of time in target language. Also, grammar should be taught as a useful tool for language acquisition, not as a goal in itself. Therefore, it is suggested that grammar instruction has some positive effects on second language acquisition and that learners should make practical application of it in target language by learning explicit knowledge in order to improve communicative competence. This thesis consists of three chapters. In the first chapter, I would like to introduce theories about grammar instruction based on Communicative Language Teaching. For the next chapter, I will focus on how English text books present grammar and give a survey to teachers about current English grammar teaching in a real classroom situation. Finally, based on this analysis, I would like to give my own opinion on how to improve English grammar instruction.
The purpose of this study is to analyze the actual state of teaching grammar and to suggest the important way of improving English grammar instruction. The analyzing process is based on Communicative Language Teaching theories, evaluating current English text books for high school students, and surveying teachers about their grammar teaching methods in a real classroom. The recent trend toward Communicative English Language Teaching has brought a decrease in explicit grammar instruction in language teaching. However, teaching grammar helps learners to develop explicit knowledge. Especially, learners in a EFL(English as a Foreign Language) setting should be given grammar instruction to make up the lack of exposed time and the amount of time in target language. Also, grammar should be taught as a useful tool for language acquisition, not as a goal in itself. Therefore, it is suggested that grammar instruction has some positive effects on second language acquisition and that learners should make practical application of it in target language by learning explicit knowledge in order to improve communicative competence. This thesis consists of three chapters. In the first chapter, I would like to introduce theories about grammar instruction based on Communicative Language Teaching. For the next chapter, I will focus on how English text books present grammar and give a survey to teachers about current English grammar teaching in a real classroom situation. Finally, based on this analysis, I would like to give my own opinion on how to improve English grammar instruction.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.