(제7차) 교육과정에 따른 고등학교 생물 Ⅱ 교과서의 생물분류에 대한 비교 분석 Comparative analysis of 'Biological Classification'unit in hihg school biology II textbooks by the 7th curriculum.원문보기
본 논문에서는 생물 Ⅱ 검인정 8종 교과서(A: 교학사, B: 금성출판사, C: 대한교과서, D: 중앙교육진흥연구소, E: 지학사, F: 대학서림 G: 천재교육, H: 형설)에서 “생물 분류” 단원의 구성, 종의 개념, 생물 분류 단원의 내용, 5계 분류 체계의 교과서 체제, 5계의 분류 기준 및 체계, 그림·표·탐구활동을 비교 분석하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 생물 분류 단원은 제7차 교육과정 생물 Ⅱ 교과서의 4번째 대단원인 생물의 다양성과 환경 단원에서 생물의 다양성 부분에 해당된다. 생물 분류 단원은 종의 개념과 계통 단원과 분류의 실제 단원으로 구성되어 있었다. 생물을 분류하는 기본 단위인 종에 대한 개념을 교과서 별로 비교하면, 대부분의 교과서에서 18세기 린네의 형태적 종과 현대의 생물학적 종의 개념이 제시되고 있으며, 연구 교과서 A는 형태적 종과 생물학적 종 모두 한계가 있음을 언급하여 학습자가 어느 하나의 종의 개념에 국한되지 않고, 폭넓은 사고를 할 수 있도록 도움을 주고 있었다. 연구 교과서 별 생물 분류 단원의 내용과 내용요소를 비교한 결과, 종의 개념과 계통 중단원의 내용 요소는 분류의 목적, 종의 개념, ...
본 논문에서는 생물 Ⅱ 검인정 8종 교과서(A: 교학사, B: 금성출판사, C: 대한교과서, D: 중앙교육진흥연구소, E: 지학사, F: 대학서림 G: 천재교육, H: 형설)에서 “생물 분류” 단원의 구성, 종의 개념, 생물 분류 단원의 내용, 5계 분류 체계의 교과서 체제, 5계의 분류 기준 및 체계, 그림·표·탐구활동을 비교 분석하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 생물 분류 단원은 제7차 교육과정 생물 Ⅱ 교과서의 4번째 대단원인 생물의 다양성과 환경 단원에서 생물의 다양성 부분에 해당된다. 생물 분류 단원은 종의 개념과 계통 단원과 분류의 실제 단원으로 구성되어 있었다. 생물을 분류하는 기본 단위인 종에 대한 개념을 교과서 별로 비교하면, 대부분의 교과서에서 18세기 린네의 형태적 종과 현대의 생물학적 종의 개념이 제시되고 있으며, 연구 교과서 A는 형태적 종과 생물학적 종 모두 한계가 있음을 언급하여 학습자가 어느 하나의 종의 개념에 국한되지 않고, 폭넓은 사고를 할 수 있도록 도움을 주고 있었다. 연구 교과서 별 생물 분류 단원의 내용과 내용요소를 비교한 결과, 종의 개념과 계통 중단원의 내용 요소는 분류의 목적, 종의 개념, 학명, 분류 단계, 분류 방법 및 기준, 검색표, 계통수 등이고, 분류의 실제 중단원의 내용 요소는 5계 분류 기준과 5계의 체계로 각 계에 대한 특징을 제시하고 있었다. 5계 분류 체계의 교과서 체제를 분석한 결과, 모든 교과서에서 공통적으로, 각 계의 특징 및 분류기준에 대한 항목을 포함하고 있고, 계통단원은 따로 설정하지 않고 있었다. 각 계마다 계통수를 제시하고 있는 교과서는 일부 교과서였다. 모든 교과서에서 각 계 마다 계통 단원을 설정하고 있지 않기 때문에 계통수를 제시하여 학생들의 계통에 대한 이해력을 높이는데 도움을 주는 것이 바람직하다고 사료된다. 5계의 분류 기준과 분류 체계를 비교 분석한 결과, 연구 교과서에서 제시하는 5계 별 분류 기준은 원핵생물계, 균계, 동물계에서는 거의 비슷하였으나 원생생물계와 식물계에서는 차이점이 일부 있었다. 연구 대상 교과서 모두 5계 분류 체계를 선택하고 있었는데 각 계의 분류 체계는 교과서 마다 차이점이 있었다. 원핵생물계는 시원세균과 바이러스에 대한 분류 체계의 차이가 있었고, 원생생물계 분류 체계는 조류에 쌍편모조류와 유글레나류를 포함시키는 여부에 따라 교과서 별로 차이가 있었다. 균계는 분류체계에서 용어에 대한 차이만 있었다. 식물계는 조류(홍조류, 규조류, 갈조류, 녹조류, 차축조류)를 식물로 분류하는지, 원생생물로 분류하는지에 대한 차이가 나타났다. 동물계의 경우 동물계에 속하는 연체동물문과 원색, 척추동물문의 분류체계나 용어에 차이가 있었다. 연구 교과서 별로 생물 분류 단원의 그림·표·탐구활동의 개수를 비교한 결과, 생물 분류 단원의 그림의 평균 개수는 66개였는데, 교과서 H가 94개로 가장 많은 그림을, 교과서 A가 40개로 가장 적은 그림을 제시하고 있었다. 생물 분류 단원의 표는 평균 6개였고, 교과서 C가 10개로 가장 많은 표를, 교과서 A, D, H가 공동으로 5개의 표를 제시하고 있었다. 생물 분류 단원의 탐구활동은 평균 13개였는데, 교과서 A가 19개의 탐구활동을 수록하여 가장 많은 탐구활동을, 교과서 B가 3개로 가장 적은 탐구활동을 제시하고 있었다. 그림·표·탐구활동은 학습자가 분류 체계나 자료들을 쉽게 이해할 수 있도록 도움을 주기 때문에 그림·표·탐구활동의 개수가 평균 보다 적은 교과서의 경우, 개선되어야할 것으로 생각된다. 8종의 연구 교과서를 비교 분석한 결과, 분류 기준 및 체계는 교과서마다 차이점이 있었는데, 분류 기준은 생물의 계통성을 이해하는데 매우 중요한 토대이기 때문에 교사나 학습자가 학습하는데 어려움이 없도록 생물의 분류 범주를 명확히 하는 것이 바람직하다고 판단된다. 또한 학교 현장에서는 여러 종류의 교과서 중에 1종만 교과서로 채택하기 때문에 학습자가 동등하게 학습 내용을 인지하도록 구성이나 내용 체계, 용어 통일 등 바람직한 방향으로 교과서가 개정되어야 할 것이다.
본 논문에서는 생물 Ⅱ 검인정 8종 교과서(A: 교학사, B: 금성출판사, C: 대한교과서, D: 중앙교육진흥연구소, E: 지학사, F: 대학서림 G: 천재교육, H: 형설)에서 “생물 분류” 단원의 구성, 종의 개념, 생물 분류 단원의 내용, 5계 분류 체계의 교과서 체제, 5계의 분류 기준 및 체계, 그림·표·탐구활동을 비교 분석하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 생물 분류 단원은 제7차 교육과정 생물 Ⅱ 교과서의 4번째 대단원인 생물의 다양성과 환경 단원에서 생물의 다양성 부분에 해당된다. 생물 분류 단원은 종의 개념과 계통 단원과 분류의 실제 단원으로 구성되어 있었다. 생물을 분류하는 기본 단위인 종에 대한 개념을 교과서 별로 비교하면, 대부분의 교과서에서 18세기 린네의 형태적 종과 현대의 생물학적 종의 개념이 제시되고 있으며, 연구 교과서 A는 형태적 종과 생물학적 종 모두 한계가 있음을 언급하여 학습자가 어느 하나의 종의 개념에 국한되지 않고, 폭넓은 사고를 할 수 있도록 도움을 주고 있었다. 연구 교과서 별 생물 분류 단원의 내용과 내용요소를 비교한 결과, 종의 개념과 계통 중단원의 내용 요소는 분류의 목적, 종의 개념, 학명, 분류 단계, 분류 방법 및 기준, 검색표, 계통수 등이고, 분류의 실제 중단원의 내용 요소는 5계 분류 기준과 5계의 체계로 각 계에 대한 특징을 제시하고 있었다. 5계 분류 체계의 교과서 체제를 분석한 결과, 모든 교과서에서 공통적으로, 각 계의 특징 및 분류기준에 대한 항목을 포함하고 있고, 계통단원은 따로 설정하지 않고 있었다. 각 계마다 계통수를 제시하고 있는 교과서는 일부 교과서였다. 모든 교과서에서 각 계 마다 계통 단원을 설정하고 있지 않기 때문에 계통수를 제시하여 학생들의 계통에 대한 이해력을 높이는데 도움을 주는 것이 바람직하다고 사료된다. 5계의 분류 기준과 분류 체계를 비교 분석한 결과, 연구 교과서에서 제시하는 5계 별 분류 기준은 원핵생물계, 균계, 동물계에서는 거의 비슷하였으나 원생생물계와 식물계에서는 차이점이 일부 있었다. 연구 대상 교과서 모두 5계 분류 체계를 선택하고 있었는데 각 계의 분류 체계는 교과서 마다 차이점이 있었다. 원핵생물계는 시원세균과 바이러스에 대한 분류 체계의 차이가 있었고, 원생생물계 분류 체계는 조류에 쌍편모조류와 유글레나류를 포함시키는 여부에 따라 교과서 별로 차이가 있었다. 균계는 분류체계에서 용어에 대한 차이만 있었다. 식물계는 조류(홍조류, 규조류, 갈조류, 녹조류, 차축조류)를 식물로 분류하는지, 원생생물로 분류하는지에 대한 차이가 나타났다. 동물계의 경우 동물계에 속하는 연체동물문과 원색, 척추동물문의 분류체계나 용어에 차이가 있었다. 연구 교과서 별로 생물 분류 단원의 그림·표·탐구활동의 개수를 비교한 결과, 생물 분류 단원의 그림의 평균 개수는 66개였는데, 교과서 H가 94개로 가장 많은 그림을, 교과서 A가 40개로 가장 적은 그림을 제시하고 있었다. 생물 분류 단원의 표는 평균 6개였고, 교과서 C가 10개로 가장 많은 표를, 교과서 A, D, H가 공동으로 5개의 표를 제시하고 있었다. 생물 분류 단원의 탐구활동은 평균 13개였는데, 교과서 A가 19개의 탐구활동을 수록하여 가장 많은 탐구활동을, 교과서 B가 3개로 가장 적은 탐구활동을 제시하고 있었다. 그림·표·탐구활동은 학습자가 분류 체계나 자료들을 쉽게 이해할 수 있도록 도움을 주기 때문에 그림·표·탐구활동의 개수가 평균 보다 적은 교과서의 경우, 개선되어야할 것으로 생각된다. 8종의 연구 교과서를 비교 분석한 결과, 분류 기준 및 체계는 교과서마다 차이점이 있었는데, 분류 기준은 생물의 계통성을 이해하는데 매우 중요한 토대이기 때문에 교사나 학습자가 학습하는데 어려움이 없도록 생물의 분류 범주를 명확히 하는 것이 바람직하다고 판단된다. 또한 학교 현장에서는 여러 종류의 교과서 중에 1종만 교과서로 채택하기 때문에 학습자가 동등하게 학습 내용을 인지하도록 구성이나 내용 체계, 용어 통일 등 바람직한 방향으로 교과서가 개정되어야 할 것이다.
In this paper, eight authorized Biology Ⅱ textbooks were analyzed to be focused on the structure, concepts of species, contents, textbook system of 5-kingdom, 5-kingdom criteria, Pictures, Tables, Research activities in the " Biological classification" unit. The results were as follows: Structure: B...
In this paper, eight authorized Biology Ⅱ textbooks were analyzed to be focused on the structure, concepts of species, contents, textbook system of 5-kingdom, 5-kingdom criteria, Pictures, Tables, Research activities in the " Biological classification" unit. The results were as follows: Structure: Biological classification unit in high school Biology Ⅱ textbooks by 7th curriculum is the biodiversity unit in the "Biodiversity and Environments" unit. Biological classification unit consists of "Species concept and systematics" unit and "Practice of Classification" unit. Concepts of species: Most textbooks show a concept of morphological species of Linnaeus in the 18th century and a concept of modern biological species. Four different kinds of study textbooks emphasized more on the concept of biological species than the morphological species of Linnaeus. Textbook A helps students not to limit their thoughts to one concept of species but helps learner to broaden their thoughts. Elements of content: Content elements of "Species concept and systematics" middle unit is the purpose of the classification which is the concepts of species, scientific name, taxonomic level and method, criteria, searching table, and phylogenetic tree. The content elements of "Practice of Classification" middle unit were 5-kingdom classifying criteria and 5-kingdom system. Textbook system of 5-kingdom: Most textbook commonly discuss about the characteristics and the criteria of the each kingdom. They do not set "systematics" as a small unit. Only few textbooks discuss about a phylogenetic tree. I think it is much better to analyze a phylogenetic tree to help students to understand better about the system. 5-kingdom classifying criteria and system: The studies of textbook are the 5-kingdom classifying criterion which is almost similar to the Monera, Fungi and Animalia. However, there are different from the Protista and Plantae. In the study of textbook all 5-kingdom classification system, there was a difference about the classification system of each kingdom in different textbook. The Monera had a difference to a system for archaebacteria and virus. The Protista had a difference to a system according to the "yes" or "no" which includes flagellates and euglenophyta in algae. The Fungi had a different term with a classifying system. There was a difference for classifying algae with a Plantae or a Protista. The Animalia had a difference in a classifying system and a term of moluscan, protochordate, vertebrate. Pictures, Tables, Research activities: The average number of pictures in the Biological classification unit was 66, textbook H showed most pictures in 94 and textbook A most few pictures in 40. The average number of tables in the Biological classification unit was 6, textbook C showed most tables in 10 and textbook A, D and H showed 5 in common. The average number of research activities in the Biological classification unit was 13, textbook A showed most research activities in 19 and textbook B most few research activities in 3. For Pictures, Tables, Research activities is useful so that a learner understands a classification system and documents easily, it is thought that the textbook which is lower than the average number of Pictures, Tables, Research activities be improved. After studying 8 textbooks, it will be desirable to make a classifying category clear for a teacher and the learner to learn. It is because classifying criteria are the bottom line to understand the system of the creature. By just adopting only one kind of textbook at school, students can only learn from the conclusion of that one study. Textbooks should be revised to unify the structure, content system, and terms.
In this paper, eight authorized Biology Ⅱ textbooks were analyzed to be focused on the structure, concepts of species, contents, textbook system of 5-kingdom, 5-kingdom criteria, Pictures, Tables, Research activities in the " Biological classification" unit. The results were as follows: Structure: Biological classification unit in high school Biology Ⅱ textbooks by 7th curriculum is the biodiversity unit in the "Biodiversity and Environments" unit. Biological classification unit consists of "Species concept and systematics" unit and "Practice of Classification" unit. Concepts of species: Most textbooks show a concept of morphological species of Linnaeus in the 18th century and a concept of modern biological species. Four different kinds of study textbooks emphasized more on the concept of biological species than the morphological species of Linnaeus. Textbook A helps students not to limit their thoughts to one concept of species but helps learner to broaden their thoughts. Elements of content: Content elements of "Species concept and systematics" middle unit is the purpose of the classification which is the concepts of species, scientific name, taxonomic level and method, criteria, searching table, and phylogenetic tree. The content elements of "Practice of Classification" middle unit were 5-kingdom classifying criteria and 5-kingdom system. Textbook system of 5-kingdom: Most textbook commonly discuss about the characteristics and the criteria of the each kingdom. They do not set "systematics" as a small unit. Only few textbooks discuss about a phylogenetic tree. I think it is much better to analyze a phylogenetic tree to help students to understand better about the system. 5-kingdom classifying criteria and system: The studies of textbook are the 5-kingdom classifying criterion which is almost similar to the Monera, Fungi and Animalia. However, there are different from the Protista and Plantae. In the study of textbook all 5-kingdom classification system, there was a difference about the classification system of each kingdom in different textbook. The Monera had a difference to a system for archaebacteria and virus. The Protista had a difference to a system according to the "yes" or "no" which includes flagellates and euglenophyta in algae. The Fungi had a different term with a classifying system. There was a difference for classifying algae with a Plantae or a Protista. The Animalia had a difference in a classifying system and a term of moluscan, protochordate, vertebrate. Pictures, Tables, Research activities: The average number of pictures in the Biological classification unit was 66, textbook H showed most pictures in 94 and textbook A most few pictures in 40. The average number of tables in the Biological classification unit was 6, textbook C showed most tables in 10 and textbook A, D and H showed 5 in common. The average number of research activities in the Biological classification unit was 13, textbook A showed most research activities in 19 and textbook B most few research activities in 3. For Pictures, Tables, Research activities is useful so that a learner understands a classification system and documents easily, it is thought that the textbook which is lower than the average number of Pictures, Tables, Research activities be improved. After studying 8 textbooks, it will be desirable to make a classifying category clear for a teacher and the learner to learn. It is because classifying criteria are the bottom line to understand the system of the creature. By just adopting only one kind of textbook at school, students can only learn from the conclusion of that one study. Textbooks should be revised to unify the structure, content system, and terms.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.