초 록 본 논문은 가정을 대상으로 사목하는 가정 사목자들을 돕기 위한 것이다. 그리고 이는 교회 내 가정의 평화와 안정 그리고 곧 가정 성화(聖化)로 이어지는 목적 역시 염두에 두고 있다. 그래서 본 연구자는 현대 사회 제 문제의 원인이 가정에 있다고 가정하고, 그에 대한 교회 차원의 효과적인 접근법으로 사목 상담의 형태를 띤 가족치료를 제시하며, 가정에서 발생하는 문제에 관해 이를 통하여 고찰해 볼 것이다. 이처럼 사목 상담 이론에 가족치료 이론을 접목시켜 실시되는 가정 사목자의 가족치료는 역기능 가족을 회복시키는 일에 많은 도움을 가져올 것으로 보인다. 그 중에서도 살바도르 미누친(Salvador Minuchin)의‘구조적 가족치료’가 가정에 대한 구체적인 접근을 가능하게 하고, 또 일선 본당의 현실과 가정 사목자의 상황을 고려할 때 효과적인 접근방법이 될 것이라 생각된다. 구조적 가족치료는 일반 체계이론을 근거로 해서 형성된 것으로 가족의 구조와 하위체계 그리고 경계선의 개념을 중요시한다. 이는 학문적 연구에만 국한되는 것이 아니라 실제 가정 상황에 직접 적용이 가능한 개념으로서, 특히 한 구성원의 문제를 전체 가족 구성원의 문제로 보고 여기서 관찰되는 소위 역기능 가족구조를 재구조화 하는데 그 목표를 둔다. 이와 같은 구조적 가족치료는 교회 내 가정에 시사하는 바가 크다고 할 수 있는데, 왜냐하면 교회는 수많은 가정 교회들과 결코 분리될 수 없기 때문이다. 그러므로 가족 내 구조에 관심을 두며 가족 간의 관계에 초점을 맞추고 가족의 구조를 변화시키는데 주력하는 구조적 가족치료를 통하여, 위기에 처한 가정을 효과적으로 도울 수 있는 사목 상담 형태의 접근방법을 연구하는데 본 논문의 주된 목적이 있다. 이를 위해 논문의 전반부에서는 가정의 본질적 의미를 조명하고, 가정이라는 최소 단위 사회 문제에 관한 가톨릭 교회의 입장과 그에 대한 사목적 대응을 고찰한다. 후반부에서는 교회 내 가정 사목자들을 위한 사목적 고민에 구조적 가족치료를 통해 개입하고, 앞으로 교회 차원의 사목 접근에 있어 사목 상담 형태의 구조적 가족치료에 관한 그 적용 가능성을 고찰한다. 연구 과정을 종합해 볼 때 구조적 가족치료는 가정을 대상으로 하는 사목적 접근에 있어서 유익을 가져오며, 치료 과정에서 설정되는 가정 사목자와 내담자 가족의 합류와 적응은, 조력을 주는 이와 받는 이 사이에‘심리적 역동 관계’를 만들어 삶의 가치 실현 ․ 가족의 성장 ․ 개인의 성숙을 구체적으로 가능하게 함을 알 수 있다. 이는 곧 그리스도인 가정의 모범을 구현하는 것일 뿐만 아니라 인간 구원을 위한 가시적인 상호관계를 형성케 함으로써, 교회의 본질인 보편적 구원의 성사가 이루어지게 하는데 기여한다. 모든 가족으로 하여금‘구원을 향한 영적 공동체’라는 구조 안에서 결합하여 가정을 이루게 하고, 조화로운 협력 속에서 가정의 ...
초 록 본 논문은 가정을 대상으로 사목하는 가정 사목자들을 돕기 위한 것이다. 그리고 이는 교회 내 가정의 평화와 안정 그리고 곧 가정 성화(聖化)로 이어지는 목적 역시 염두에 두고 있다. 그래서 본 연구자는 현대 사회 제 문제의 원인이 가정에 있다고 가정하고, 그에 대한 교회 차원의 효과적인 접근법으로 사목 상담의 형태를 띤 가족치료를 제시하며, 가정에서 발생하는 문제에 관해 이를 통하여 고찰해 볼 것이다. 이처럼 사목 상담 이론에 가족치료 이론을 접목시켜 실시되는 가정 사목자의 가족치료는 역기능 가족을 회복시키는 일에 많은 도움을 가져올 것으로 보인다. 그 중에서도 살바도르 미누친(Salvador Minuchin)의‘구조적 가족치료’가 가정에 대한 구체적인 접근을 가능하게 하고, 또 일선 본당의 현실과 가정 사목자의 상황을 고려할 때 효과적인 접근방법이 될 것이라 생각된다. 구조적 가족치료는 일반 체계이론을 근거로 해서 형성된 것으로 가족의 구조와 하위체계 그리고 경계선의 개념을 중요시한다. 이는 학문적 연구에만 국한되는 것이 아니라 실제 가정 상황에 직접 적용이 가능한 개념으로서, 특히 한 구성원의 문제를 전체 가족 구성원의 문제로 보고 여기서 관찰되는 소위 역기능 가족구조를 재구조화 하는데 그 목표를 둔다. 이와 같은 구조적 가족치료는 교회 내 가정에 시사하는 바가 크다고 할 수 있는데, 왜냐하면 교회는 수많은 가정 교회들과 결코 분리될 수 없기 때문이다. 그러므로 가족 내 구조에 관심을 두며 가족 간의 관계에 초점을 맞추고 가족의 구조를 변화시키는데 주력하는 구조적 가족치료를 통하여, 위기에 처한 가정을 효과적으로 도울 수 있는 사목 상담 형태의 접근방법을 연구하는데 본 논문의 주된 목적이 있다. 이를 위해 논문의 전반부에서는 가정의 본질적 의미를 조명하고, 가정이라는 최소 단위 사회 문제에 관한 가톨릭 교회의 입장과 그에 대한 사목적 대응을 고찰한다. 후반부에서는 교회 내 가정 사목자들을 위한 사목적 고민에 구조적 가족치료를 통해 개입하고, 앞으로 교회 차원의 사목 접근에 있어 사목 상담 형태의 구조적 가족치료에 관한 그 적용 가능성을 고찰한다. 연구 과정을 종합해 볼 때 구조적 가족치료는 가정을 대상으로 하는 사목적 접근에 있어서 유익을 가져오며, 치료 과정에서 설정되는 가정 사목자와 내담자 가족의 합류와 적응은, 조력을 주는 이와 받는 이 사이에‘심리적 역동 관계’를 만들어 삶의 가치 실현 ․ 가족의 성장 ․ 개인의 성숙을 구체적으로 가능하게 함을 알 수 있다. 이는 곧 그리스도인 가정의 모범을 구현하는 것일 뿐만 아니라 인간 구원을 위한 가시적인 상호관계를 형성케 함으로써, 교회의 본질인 보편적 구원의 성사가 이루어지게 하는데 기여한다. 모든 가족으로 하여금‘구원을 향한 영적 공동체’라는 구조 안에서 결합하여 가정을 이루게 하고, 조화로운 협력 속에서 가정의 성성(聖性)을 지향하게 하는‘가정 사목으로서의’구조적 가족치료는, 역기능적 불일치를 뛰어 넘는 헌신적인 기능적 일치를 불러 일으켜, 이내 곧 모든 가족을 하느님 앞으로 재구조화하는 첩경이 될 것이기 때문이다. 결론적으로 가족 간의 인격적인 존중을 통해 생명을 보호하고 전인적인 인간 완성을 향해 정진할 수 있는 근원이 가정에 있음을 확인하며, 현대 가정의 회복과 구원을 위해 효과적인 사목적 도구로 구조적 가족치료를 제안하는 바이다. 본당의 사목 현실에 준하여 볼 때, 특별히 단기치료이며 가족 간의 문제에 효과적 개입이 가능한 구조적 가족치료가 가정 사목에 유용한 도구임을 연구를 통해 밝히면서, 동시에 그러한 사목적 도구가 가정 사목자들에게 유용하게 활용되기를 희망하고 더불어 가톨릭 가정에 대한 가톨릭 고유의 가족치료 이론과 기법이 연구 개발되기를 바라마지 않는다.
초 록 본 논문은 가정을 대상으로 사목하는 가정 사목자들을 돕기 위한 것이다. 그리고 이는 교회 내 가정의 평화와 안정 그리고 곧 가정 성화(聖化)로 이어지는 목적 역시 염두에 두고 있다. 그래서 본 연구자는 현대 사회 제 문제의 원인이 가정에 있다고 가정하고, 그에 대한 교회 차원의 효과적인 접근법으로 사목 상담의 형태를 띤 가족치료를 제시하며, 가정에서 발생하는 문제에 관해 이를 통하여 고찰해 볼 것이다. 이처럼 사목 상담 이론에 가족치료 이론을 접목시켜 실시되는 가정 사목자의 가족치료는 역기능 가족을 회복시키는 일에 많은 도움을 가져올 것으로 보인다. 그 중에서도 살바도르 미누친(Salvador Minuchin)의‘구조적 가족치료’가 가정에 대한 구체적인 접근을 가능하게 하고, 또 일선 본당의 현실과 가정 사목자의 상황을 고려할 때 효과적인 접근방법이 될 것이라 생각된다. 구조적 가족치료는 일반 체계이론을 근거로 해서 형성된 것으로 가족의 구조와 하위체계 그리고 경계선의 개념을 중요시한다. 이는 학문적 연구에만 국한되는 것이 아니라 실제 가정 상황에 직접 적용이 가능한 개념으로서, 특히 한 구성원의 문제를 전체 가족 구성원의 문제로 보고 여기서 관찰되는 소위 역기능 가족구조를 재구조화 하는데 그 목표를 둔다. 이와 같은 구조적 가족치료는 교회 내 가정에 시사하는 바가 크다고 할 수 있는데, 왜냐하면 교회는 수많은 가정 교회들과 결코 분리될 수 없기 때문이다. 그러므로 가족 내 구조에 관심을 두며 가족 간의 관계에 초점을 맞추고 가족의 구조를 변화시키는데 주력하는 구조적 가족치료를 통하여, 위기에 처한 가정을 효과적으로 도울 수 있는 사목 상담 형태의 접근방법을 연구하는데 본 논문의 주된 목적이 있다. 이를 위해 논문의 전반부에서는 가정의 본질적 의미를 조명하고, 가정이라는 최소 단위 사회 문제에 관한 가톨릭 교회의 입장과 그에 대한 사목적 대응을 고찰한다. 후반부에서는 교회 내 가정 사목자들을 위한 사목적 고민에 구조적 가족치료를 통해 개입하고, 앞으로 교회 차원의 사목 접근에 있어 사목 상담 형태의 구조적 가족치료에 관한 그 적용 가능성을 고찰한다. 연구 과정을 종합해 볼 때 구조적 가족치료는 가정을 대상으로 하는 사목적 접근에 있어서 유익을 가져오며, 치료 과정에서 설정되는 가정 사목자와 내담자 가족의 합류와 적응은, 조력을 주는 이와 받는 이 사이에‘심리적 역동 관계’를 만들어 삶의 가치 실현 ․ 가족의 성장 ․ 개인의 성숙을 구체적으로 가능하게 함을 알 수 있다. 이는 곧 그리스도인 가정의 모범을 구현하는 것일 뿐만 아니라 인간 구원을 위한 가시적인 상호관계를 형성케 함으로써, 교회의 본질인 보편적 구원의 성사가 이루어지게 하는데 기여한다. 모든 가족으로 하여금‘구원을 향한 영적 공동체’라는 구조 안에서 결합하여 가정을 이루게 하고, 조화로운 협력 속에서 가정의 성성(聖性)을 지향하게 하는‘가정 사목으로서의’구조적 가족치료는, 역기능적 불일치를 뛰어 넘는 헌신적인 기능적 일치를 불러 일으켜, 이내 곧 모든 가족을 하느님 앞으로 재구조화하는 첩경이 될 것이기 때문이다. 결론적으로 가족 간의 인격적인 존중을 통해 생명을 보호하고 전인적인 인간 완성을 향해 정진할 수 있는 근원이 가정에 있음을 확인하며, 현대 가정의 회복과 구원을 위해 효과적인 사목적 도구로 구조적 가족치료를 제안하는 바이다. 본당의 사목 현실에 준하여 볼 때, 특별히 단기치료이며 가족 간의 문제에 효과적 개입이 가능한 구조적 가족치료가 가정 사목에 유용한 도구임을 연구를 통해 밝히면서, 동시에 그러한 사목적 도구가 가정 사목자들에게 유용하게 활용되기를 희망하고 더불어 가톨릭 가정에 대한 가톨릭 고유의 가족치료 이론과 기법이 연구 개발되기를 바라마지 않는다.
ABSTRACT This thesis is intended for family pastoral ministers working with families. This thesis is written to bring families together within the Church to peace, equilibrium and sanctification. Assuming the causes of many modern social problems that arise within families, I am, therefore, going to...
ABSTRACT This thesis is intended for family pastoral ministers working with families. This thesis is written to bring families together within the Church to peace, equilibrium and sanctification. Assuming the causes of many modern social problems that arise within families, I am, therefore, going to present a family therapy session in a form of pastoral ministry counseling. This family therapy approach will be taken through the Church to contemplate the issues that arise within families. It seems as though that family therapy through family pastoral ministry of which the theories of family therapy and pastoral ministry counseling are associated may be of great support to dysfunctional families and have helped them recover a lot. It is Salvador Minuchin’s “Structural Family Therapy (SFT)” that would provide an effective method towards the families in need. Considering the current situations of the family pastoral ministers and parishes, I believe SFT will be a successful and valuable support. SFT was developed on the General Systems Theory and focuses on the concept of structure, subsystems, and boundaries within the family. SFT is not only for scholarly study, but a concept directly accessible to real-every-day-life family situations. Particularly recognizing one’s entity’s problems within a family as problems that extend from its roots, SFT aims to restructure the dysfunctional structure of the family. SFT is a great advocate to support families within the church because The Church and the family are inseparable and directly connected. Peace and harmony within each unit of a family will build peace and harmony of the church as a whole. Accordingly, the main goal of this thesis is to research an approach in the form of pastoral ministry counseling to intervene efficaciously in marginalized families through putting emphasis on the structure of the family and relationships between family members, by exerting energy to change the structure of the family. To do so, in the first half of the thesis, I am going to illustrate the original meaning of ‘family’ and the Catholic Church’s stance and response towards the family, which is the smallest social entity. In the second half, I will elaborate on the intervention of family pastoral ministers in the Church through SFT and going to examine the availability, the advantages and difficulties regarding SFT in the form of pastoral ministry counseling with provisions of a future intervention approach for the Church. Through my research I have found that SFT is advantageous to intervene pastorally to the families. I have observed the coordination and adjustment between a family pastoral minister and a family client group work together through a healing process, making realizations of life values, supporting family growth and communication that simultaneously achieves personal growth as well. This will be possible through “psychological dynamic relationship” made between a person who gives help and by the person who receives it. In other words, this is not only realizing a Christian family model but also helping to embody a catholic salvation sacrament, which is the Church’s essence, by building visible communal relationships for human salvation. Through (family pastoral ministry) SFT, bringing all families to come together in “spiritual community for salvation,” and directing all families to the sanctification in harmonious cooperation, and encouraging a devotionally functional unity beyond a dysfunctional disunity, would be a shortcut to restructure all families before God. As a result, I affirm that a family is a foundation on which family members protect lives through personal respect between them and on which each family member applies to the whole personal perfection. I propose SFT as an effective pastoral ministry tool for the recovery and salvation of modern families. Considering the pastoral reality of parishes, I advocate that SFT, which is especially a short-term therapy and easily accessible to families needing support, as a useful means for family pastoral ministry. I hope, at the same time, that the means to be used vigilantly by the family pastoral ministers, and further, the Catholic Church’s own family therapy theories and techniques to be further developed.
ABSTRACT This thesis is intended for family pastoral ministers working with families. This thesis is written to bring families together within the Church to peace, equilibrium and sanctification. Assuming the causes of many modern social problems that arise within families, I am, therefore, going to present a family therapy session in a form of pastoral ministry counseling. This family therapy approach will be taken through the Church to contemplate the issues that arise within families. It seems as though that family therapy through family pastoral ministry of which the theories of family therapy and pastoral ministry counseling are associated may be of great support to dysfunctional families and have helped them recover a lot. It is Salvador Minuchin’s “Structural Family Therapy (SFT)” that would provide an effective method towards the families in need. Considering the current situations of the family pastoral ministers and parishes, I believe SFT will be a successful and valuable support. SFT was developed on the General Systems Theory and focuses on the concept of structure, subsystems, and boundaries within the family. SFT is not only for scholarly study, but a concept directly accessible to real-every-day-life family situations. Particularly recognizing one’s entity’s problems within a family as problems that extend from its roots, SFT aims to restructure the dysfunctional structure of the family. SFT is a great advocate to support families within the church because The Church and the family are inseparable and directly connected. Peace and harmony within each unit of a family will build peace and harmony of the church as a whole. Accordingly, the main goal of this thesis is to research an approach in the form of pastoral ministry counseling to intervene efficaciously in marginalized families through putting emphasis on the structure of the family and relationships between family members, by exerting energy to change the structure of the family. To do so, in the first half of the thesis, I am going to illustrate the original meaning of ‘family’ and the Catholic Church’s stance and response towards the family, which is the smallest social entity. In the second half, I will elaborate on the intervention of family pastoral ministers in the Church through SFT and going to examine the availability, the advantages and difficulties regarding SFT in the form of pastoral ministry counseling with provisions of a future intervention approach for the Church. Through my research I have found that SFT is advantageous to intervene pastorally to the families. I have observed the coordination and adjustment between a family pastoral minister and a family client group work together through a healing process, making realizations of life values, supporting family growth and communication that simultaneously achieves personal growth as well. This will be possible through “psychological dynamic relationship” made between a person who gives help and by the person who receives it. In other words, this is not only realizing a Christian family model but also helping to embody a catholic salvation sacrament, which is the Church’s essence, by building visible communal relationships for human salvation. Through (family pastoral ministry) SFT, bringing all families to come together in “spiritual community for salvation,” and directing all families to the sanctification in harmonious cooperation, and encouraging a devotionally functional unity beyond a dysfunctional disunity, would be a shortcut to restructure all families before God. As a result, I affirm that a family is a foundation on which family members protect lives through personal respect between them and on which each family member applies to the whole personal perfection. I propose SFT as an effective pastoral ministry tool for the recovery and salvation of modern families. Considering the pastoral reality of parishes, I advocate that SFT, which is especially a short-term therapy and easily accessible to families needing support, as a useful means for family pastoral ministry. I hope, at the same time, that the means to be used vigilantly by the family pastoral ministers, and further, the Catholic Church’s own family therapy theories and techniques to be further developed.
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