[학위논문]국내언론사의 17대 대선 관련 여론조사 보도에 반영된 프레임 연구 : 17대 대통령선거 자체여론조사보도를 중심으로 Frame Analysis of News Stories on the Polls of the 17th Presidential Candidates원문보기
본 연구는 17대 대선 자체 여론조사에 나타난 각 언론사들의 프레임의 특성을 규명하여 주요 언론사들이 실시한 여론조사 보도의 공정성에 대해 논의 하고자 하는 연구이다. 그동안 선거 보도에서 주요 후보자들의 지지도를 측정 하거나, 이슈의 동향을 파악하는데 있어서 객관성 있는 보도라 하여, 여론조사가 차지하는 비중은 절대적이었다. 하지만 유권자의 평가 및 선택과정에 과도한 영향을 끼침으로써 선거과정 전반에 걸쳐 독자적인 영향력을 키워왔다는 비판 또한 받아 왔다. 특히 각 언론사들이 실시하는 자체 여론조사의 경우는 문항을 선정하는 문항의 이슈나, ...
본 연구는 17대 대선 자체 여론조사에 나타난 각 언론사들의 프레임의 특성을 규명하여 주요 언론사들이 실시한 여론조사 보도의 공정성에 대해 논의 하고자 하는 연구이다. 그동안 선거 보도에서 주요 후보자들의 지지도를 측정 하거나, 이슈의 동향을 파악하는데 있어서 객관성 있는 보도라 하여, 여론조사가 차지하는 비중은 절대적이었다. 하지만 유권자의 평가 및 선택과정에 과도한 영향을 끼침으로써 선거과정 전반에 걸쳐 독자적인 영향력을 키워왔다는 비판 또한 받아 왔다. 특히 각 언론사들이 실시하는 자체 여론조사의 경우는 문항을 선정하는 문항의 이슈나, 프레임 자체가 차별화 된 과정을 거치게 됨으로서 서로 다른 해석이 가능하게 된다. 설정된 이슈의 특정 측면이 강조되거나 배제되는 과정을 통해 묘사된 현실의 규모를 조절하는 선택적 과정이 가능하기 때문이다. 이렇게 뉴스 프레임이라는 특정 형식이 대선이라는 역동적인 과정과 결합하였을 때에도 신뢰보도의 핵심이라 불리 우는 여론조사가 공정하게 표현되고 있는지 알아보기 위해 17대 대선 자체 여론조사 조사항목에 대한 프레임 분석을 중심으로 각각의 언론사마다 어떠한 차이점이 있는지 총체적으로 살펴보고자 한다. 이를 위해 본 연구에서는 크게 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 【연구문제 1】 17대 대선에서 언론사별 자체 여론조사 보도 프레임은 어떻게 작동되는가? 【연구문제 2】 17대 대선에서 언론사별 자체 여론조사 항목프레임은 어떻게 작동 되는가? 이와 같은 연구문제를 해결하기 동아일보, 조선일보, 중앙일보, 한겨레신문, KBS, MBC, SBS의 17대 대선 자체여론조사 보도에 대한 내용분석을 실시하였고 다음과 같은 결론을 도출해 내었다. 첫째, 뉴스구성상 시공간의 제약이 많은 방송사가 신문사에 비해 프레임이 결과 나열식으로 정형화 되어있고, 해석기사 한 건당 프레임의 비율도 신문사에 비해 높게 나타났다. 둘째, 전반적인 보도성향이 동아일보, 조선일보, 중앙일보가 비슷한 성향을 보였고, 한겨레신문과 방송사들이 비슷한 보도 유형을 보이다 선거 종반으로 갈수록 SBS와 KBS가 이탈하여 보수신문사들과 비슷한 유형으로 제시됨을 확인할 수 있었다. 모든 언론사들에서 여전히 경마식보도 비중이 높게 나타났으며, 특히 보수신문사들의 경우 노후현 정부의 국정운영, 정치적 발언, 경제 정책에 대한 평가를 함께 여론조사에 반영하여 적용하는 경향이 강했다. 셋째, BBK 사안과 같은 특정 사건 프레임의 경우 언론사간 여론조사 문항의 비중이나 구성, 결과가 현저한 차이점을 보였다. 마지막으로는, 여론 조사가 여론을 파악하는 기능 외에도 주요 후보자들의 행동을 결정짓는 나침반으로서의 역할이 증대 되었다는 것이다.
본 연구는 17대 대선 자체 여론조사에 나타난 각 언론사들의 프레임의 특성을 규명하여 주요 언론사들이 실시한 여론조사 보도의 공정성에 대해 논의 하고자 하는 연구이다. 그동안 선거 보도에서 주요 후보자들의 지지도를 측정 하거나, 이슈의 동향을 파악하는데 있어서 객관성 있는 보도라 하여, 여론조사가 차지하는 비중은 절대적이었다. 하지만 유권자의 평가 및 선택과정에 과도한 영향을 끼침으로써 선거과정 전반에 걸쳐 독자적인 영향력을 키워왔다는 비판 또한 받아 왔다. 특히 각 언론사들이 실시하는 자체 여론조사의 경우는 문항을 선정하는 문항의 이슈나, 프레임 자체가 차별화 된 과정을 거치게 됨으로서 서로 다른 해석이 가능하게 된다. 설정된 이슈의 특정 측면이 강조되거나 배제되는 과정을 통해 묘사된 현실의 규모를 조절하는 선택적 과정이 가능하기 때문이다. 이렇게 뉴스 프레임이라는 특정 형식이 대선이라는 역동적인 과정과 결합하였을 때에도 신뢰보도의 핵심이라 불리 우는 여론조사가 공정하게 표현되고 있는지 알아보기 위해 17대 대선 자체 여론조사 조사항목에 대한 프레임 분석을 중심으로 각각의 언론사마다 어떠한 차이점이 있는지 총체적으로 살펴보고자 한다. 이를 위해 본 연구에서는 크게 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 【연구문제 1】 17대 대선에서 언론사별 자체 여론조사 보도 프레임은 어떻게 작동되는가? 【연구문제 2】 17대 대선에서 언론사별 자체 여론조사 항목프레임은 어떻게 작동 되는가? 이와 같은 연구문제를 해결하기 동아일보, 조선일보, 중앙일보, 한겨레신문, KBS, MBC, SBS의 17대 대선 자체여론조사 보도에 대한 내용분석을 실시하였고 다음과 같은 결론을 도출해 내었다. 첫째, 뉴스구성상 시공간의 제약이 많은 방송사가 신문사에 비해 프레임이 결과 나열식으로 정형화 되어있고, 해석기사 한 건당 프레임의 비율도 신문사에 비해 높게 나타났다. 둘째, 전반적인 보도성향이 동아일보, 조선일보, 중앙일보가 비슷한 성향을 보였고, 한겨레신문과 방송사들이 비슷한 보도 유형을 보이다 선거 종반으로 갈수록 SBS와 KBS가 이탈하여 보수신문사들과 비슷한 유형으로 제시됨을 확인할 수 있었다. 모든 언론사들에서 여전히 경마식보도 비중이 높게 나타났으며, 특히 보수신문사들의 경우 노후현 정부의 국정운영, 정치적 발언, 경제 정책에 대한 평가를 함께 여론조사에 반영하여 적용하는 경향이 강했다. 셋째, BBK 사안과 같은 특정 사건 프레임의 경우 언론사간 여론조사 문항의 비중이나 구성, 결과가 현저한 차이점을 보였다. 마지막으로는, 여론 조사가 여론을 파악하는 기능 외에도 주요 후보자들의 행동을 결정짓는 나침반으로서의 역할이 증대 되었다는 것이다.
The purpose of this study was to identify the characteristics of media frames reported on the 17th presidential candidates in Korea with a focus of examining how media objectivity was dealt with. This study examined the news stories which covered the results of polls conducted by several newspapers....
The purpose of this study was to identify the characteristics of media frames reported on the 17th presidential candidates in Korea with a focus of examining how media objectivity was dealt with. This study examined the news stories which covered the results of polls conducted by several newspapers. The premise of this study was that polls could function as a way of enhancing the candidates' image and the public opinion about each candidate. Two research questions were posed: Question 1. What are the media frames described in the news stories of polls on presidential candidates? Question 2. What are the specific framing devices within the media frames? To answer these questions, a content analysis was conducted. The analysis included four newspapers(Chosun, JoongAng, DongA, and Hankyore) and three television stations(KBS, MBC, and SBS). The results of this study can be summarized as follows. First, compared to newspapers, news stories covered by television stations had a tendency to simply itemize the results of polls. However, the frequency of frames used in the television reporting was higher than newspapers. Second, it was revealed that there was a consensus developing as the election campaign proceeded; and that conservative newspapers(Chosun, JoongAng, and DongA) showed similar tendency of reporting about political ideology. It was found that almost all news stories on the polls regarded the election as horse-racing. Horse-racing reports were distinct particularly in conservative newspapers. These media appeared to aim to underscore political mistakes of the past government by including them in the questionnaire items in order to influence the public opinion. Third, a big difference was found in the composition of survey questions, particularly in those dealing with specific issues such as 'BBK' depending on the political position of each medium. Finally, it was found that public opinion polls contributed not only to understanding the current situation of public opinion but also to determining major candidates' behaviors, because the reports on polls would provide candidates with a criterion for successful campaigning.
The purpose of this study was to identify the characteristics of media frames reported on the 17th presidential candidates in Korea with a focus of examining how media objectivity was dealt with. This study examined the news stories which covered the results of polls conducted by several newspapers. The premise of this study was that polls could function as a way of enhancing the candidates' image and the public opinion about each candidate. Two research questions were posed: Question 1. What are the media frames described in the news stories of polls on presidential candidates? Question 2. What are the specific framing devices within the media frames? To answer these questions, a content analysis was conducted. The analysis included four newspapers(Chosun, JoongAng, DongA, and Hankyore) and three television stations(KBS, MBC, and SBS). The results of this study can be summarized as follows. First, compared to newspapers, news stories covered by television stations had a tendency to simply itemize the results of polls. However, the frequency of frames used in the television reporting was higher than newspapers. Second, it was revealed that there was a consensus developing as the election campaign proceeded; and that conservative newspapers(Chosun, JoongAng, and DongA) showed similar tendency of reporting about political ideology. It was found that almost all news stories on the polls regarded the election as horse-racing. Horse-racing reports were distinct particularly in conservative newspapers. These media appeared to aim to underscore political mistakes of the past government by including them in the questionnaire items in order to influence the public opinion. Third, a big difference was found in the composition of survey questions, particularly in those dealing with specific issues such as 'BBK' depending on the political position of each medium. Finally, it was found that public opinion polls contributed not only to understanding the current situation of public opinion but also to determining major candidates' behaviors, because the reports on polls would provide candidates with a criterion for successful campaigning.
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