이 논문은 한국어 사용 능력 발달이라는 한국어 교육의 목표를 달성하기 위해서는 문장 구조를 고려한 교육이 이뤄져야 함을 밝히고, 문장 구조 중심의 한국어 교육을 위해 문장 구조에 대한 유형과 교육 내용을 정리하고 학습 단계별 배열 방안에 대해 살펴보았다.
1장에서는 문장 구조 및 문장 구조 중심의 교육에 대한 논의를 살펴보고, 한국어 교육에서 문장 구조 중심의 교육에 대한 필요성과 당위성은 제기되었으나 문장 구조에 대한 정리와 유형화가 필요하다는 사실을 확인하였다.
이에 단문에 대한 것은 ‘기본 문형’, 복문에 대한...
이 논문은 한국어 사용 능력 발달이라는 한국어 교육의 목표를 달성하기 위해서는 문장 구조를 고려한 교육이 이뤄져야 함을 밝히고, 문장 구조 중심의 한국어 교육을 위해 문장 구조에 대한 유형과 교육 내용을 정리하고 학습 단계별 배열 방안에 대해 살펴보았다.
1장에서는 문장 구조 및 문장 구조 중심의 교육에 대한 논의를 살펴보고, 한국어 교육에서 문장 구조 중심의 교육에 대한 필요성과 당위성은 제기되었으나 문장 구조에 대한 정리와 유형화가 필요하다는 사실을 확인하였다.
이에 단문에 대한 것은 ‘기본 문형’, 복문에 대한 것은 ‘확대 문형’, 그리고 개별 서술어가 사용되거나 격조사 자리에 보조사가 대치되거나 성분이 생략되거나 어순이 바뀌거나 양태 표현이 결합된 형식은 ‘사용 문형’으로 구분한다. 기본 문형이 보다 추상적이고 일반적인 문장 구조 형식이라면, 사용 문형은 개별적이고 구체화된 문장 구조 형식이다.
또 다른 측면에서 문장 구조에 대해 이해하기 위해서는 문장 구성에 관여하는 구문 단위의 표현 문형을 살펴보아야 한다. 표현 문형은 기본 문형, 확대 문형과 결합해 사용 문형을 이루므로 문장 구성 단위로서 중요한 역할을 담당한다.
2장에서는 한국어 문법 교육의 접근 방식으로 기능 중심의 교육, 문법 항목 중심의 교육, 서술어 중심의 문장 교육 접근 방식에 대해 살펴보고, 이들 교육 방법이 문장 구조를 체계적으로 제시하지 못하므로 문장 구조 중심의 교육 내용이 보완되어야 함을 보였다.
문장 구조 중심의 교육은 문장의 구조가 문장의 생성과 이해에 영향을 미친다는 점에 주목한다. 문장 구조가 확대·변형되어 글이나 대화에 사용되고, 글이나 대화에 사용하는 확대·변형된 문장의 구조를 알아야 문장을 이해할 수 있다. 이러한 관계는 체계문장(system sentence)과 사용문장(text sentence)의 관계에 잘 나타난다.
3장에서는 문장의 개념과 분류에 대해 살펴보고 한국어 교육에 유용한 문장 구조를 유형화하고 교육 내용을 정리하였다.
기본 문형은 단문의 문장 구조 형식으로 서술어의 유형과 격조사의 사용 유무를 기준으로 설정하며, 각 문형이 나타내는 의미·기능에 따라 분류한다. 이다 동사문 7형식, 자동사문 19형식, 타동사문 10형식, 상태 동사문 10형식으로 모두 46형식을 설정하였다.
확대 문형은 기본 문형이 확대된 복문의 구조로 안은문장을 대상으로 한다. 확대 문형은 복문의 문장 구조에 대한 것으로 문형으로 설정되기보다는 기본 문형을 바탕으로 한 확대 과정에 관여하는 어미를 중심으로 논의, 제시돼 왔으나나 한국어 학습자는 복문 사용 능력이 모국어 학습자보다 현저히 떨어지므로 가능하다면 복문의 패턴을 알려 줄 필요가 있다. 또한 문장 구조가 보다 복잡한 사용 문장에 대한 생성 및 이해(분석)의 기제로서 역할을 하려면 확대 문형이 설정될 필요가 있다.
표현 문형은 연결형과 종결형으로 구분하고, 연결형 조사 대응 표현 목록 20가지, 어미 대응 연결형 표현 목록 54가지, 보조용언과 양태 표현을 포괄하는 종결형 표현 목록 59가지를 선정, 유형별로 정리하였다. 표현 문형은 문장의 명제 외적인 부분으로서 기본 문형, 확대 문형과 결합해 사용 문장의 형식을 보여준다.
4장에서는 3장에서 정리한 문형의 배열 기준을 제시하고 이를 바탕으로 한국어 교재의 문형 배열을 검토하였다. 그리고 이를 바탕으로 학습 단계별 교육 내용을 구체적으로 제시하였다.
먼저 문장 구조 즉, 문형의 배열은 ‘난이도’를 기준으로 한다. 난이도는 문장 구성 및 확대 단계, 문장 구성 및 구성 성분에 대한 난이도에 따라 문형을 단계별로 제시할 수 있다. 이에 따라 기본 문형을 제시한 후에 확대 문형을 제시하고, 문장을 구성하는 성분의 수에 따라 기본 문형과 확대 문형의 제시 순서를 보다 세분할 수 있다.
다음으로 ‘난이도’에 따른 문형의 배열은 ‘유용성’을 기준으로 세분되거나 조정된다. 유용성은 [지시], [동작], [상태] 등과 같은 문형의 의미와 기능, 문형과 ‘자기 소개하기, 가격 묻고 답하기’ 등과 같은 기능에 기반한 과제와의 상관성을 고려하는 것으로 의사소통 능력 향상을 목표로 하는 교육에 효과적이다.
학습 단계별 교육 목표를 고려하여 기본 문형, 확대 문형, 표현 문형의 교육 내용을 구체적으로 제시해 보면, 초급 단계에서는 한국어의 기본적인 문장 구조와 순서를 이해하고 바르게 사용할 수 있도록 기본 구조의 어순, 주어와 목적어의 중복 구조의 어순을 이해할 수 있는 기본 문형을 배열한다.
중급 단계에서는 확대 문형을 중점적으로 제시, 배열한다. 기본 문형은 문장 구조상 난이도가 높은 것, 조사 또는 서술어의 난이도가 높은 것, 비교적 한정된 의미기능을 갖는 것이 배열된다. 표현 문형도 중급 단계에서 대부분 제시된다.
고급 단계에서는 새로운 문형의 제시보다는 이미 학습한 문형에 나타나는 문법 항목을 중심으로 차이를 이해하고 구분해 사용할 수 있도록 한다. 고급 단계는 한국어 문법 범주에 대한 학습과 이해가 가능하기 때문이다.
문장 구조 중심의 교육은 기능에 따른 한국어 교육 내용을 보완하는 방향으로 진행된다. 문장 발달 단계와 난이도, 유용성을 고려하여 초급, 중급, 고급에서 각각 어순과 문장 구조 형식, 문장의 확대 등과 관련된 문장 구조를 유형별로 반복적으로 다루므로, 학습자는 학습 단계에 따라 문장 구조와 발달 단계를 체계적으로 이해할 수 있다. 그리고 이를 바탕으로 정확하고 유창한 한국어 사용 능력을 발달시킬 수 있다. 한편 문장 구조 중심의 교육을 위한 교육 내용의 정리 및 유형화, 배열에 대한 논의는 교재 편찬 및 평가 기준 마련에도 유용하게 쓰일 수 있다.
이 논문은 한국어 사용 능력 발달이라는 한국어 교육의 목표를 달성하기 위해서는 문장 구조를 고려한 교육이 이뤄져야 함을 밝히고, 문장 구조 중심의 한국어 교육을 위해 문장 구조에 대한 유형과 교육 내용을 정리하고 학습 단계별 배열 방안에 대해 살펴보았다.
1장에서는 문장 구조 및 문장 구조 중심의 교육에 대한 논의를 살펴보고, 한국어 교육에서 문장 구조 중심의 교육에 대한 필요성과 당위성은 제기되었으나 문장 구조에 대한 정리와 유형화가 필요하다는 사실을 확인하였다.
이에 단문에 대한 것은 ‘기본 문형’, 복문에 대한 것은 ‘확대 문형’, 그리고 개별 서술어가 사용되거나 격조사 자리에 보조사가 대치되거나 성분이 생략되거나 어순이 바뀌거나 양태 표현이 결합된 형식은 ‘사용 문형’으로 구분한다. 기본 문형이 보다 추상적이고 일반적인 문장 구조 형식이라면, 사용 문형은 개별적이고 구체화된 문장 구조 형식이다.
또 다른 측면에서 문장 구조에 대해 이해하기 위해서는 문장 구성에 관여하는 구문 단위의 표현 문형을 살펴보아야 한다. 표현 문형은 기본 문형, 확대 문형과 결합해 사용 문형을 이루므로 문장 구성 단위로서 중요한 역할을 담당한다.
2장에서는 한국어 문법 교육의 접근 방식으로 기능 중심의 교육, 문법 항목 중심의 교육, 서술어 중심의 문장 교육 접근 방식에 대해 살펴보고, 이들 교육 방법이 문장 구조를 체계적으로 제시하지 못하므로 문장 구조 중심의 교육 내용이 보완되어야 함을 보였다.
문장 구조 중심의 교육은 문장의 구조가 문장의 생성과 이해에 영향을 미친다는 점에 주목한다. 문장 구조가 확대·변형되어 글이나 대화에 사용되고, 글이나 대화에 사용하는 확대·변형된 문장의 구조를 알아야 문장을 이해할 수 있다. 이러한 관계는 체계문장(system sentence)과 사용문장(text sentence)의 관계에 잘 나타난다.
3장에서는 문장의 개념과 분류에 대해 살펴보고 한국어 교육에 유용한 문장 구조를 유형화하고 교육 내용을 정리하였다.
기본 문형은 단문의 문장 구조 형식으로 서술어의 유형과 격조사의 사용 유무를 기준으로 설정하며, 각 문형이 나타내는 의미·기능에 따라 분류한다. 이다 동사문 7형식, 자동사문 19형식, 타동사문 10형식, 상태 동사문 10형식으로 모두 46형식을 설정하였다.
확대 문형은 기본 문형이 확대된 복문의 구조로 안은문장을 대상으로 한다. 확대 문형은 복문의 문장 구조에 대한 것으로 문형으로 설정되기보다는 기본 문형을 바탕으로 한 확대 과정에 관여하는 어미를 중심으로 논의, 제시돼 왔으나나 한국어 학습자는 복문 사용 능력이 모국어 학습자보다 현저히 떨어지므로 가능하다면 복문의 패턴을 알려 줄 필요가 있다. 또한 문장 구조가 보다 복잡한 사용 문장에 대한 생성 및 이해(분석)의 기제로서 역할을 하려면 확대 문형이 설정될 필요가 있다.
표현 문형은 연결형과 종결형으로 구분하고, 연결형 조사 대응 표현 목록 20가지, 어미 대응 연결형 표현 목록 54가지, 보조용언과 양태 표현을 포괄하는 종결형 표현 목록 59가지를 선정, 유형별로 정리하였다. 표현 문형은 문장의 명제 외적인 부분으로서 기본 문형, 확대 문형과 결합해 사용 문장의 형식을 보여준다.
4장에서는 3장에서 정리한 문형의 배열 기준을 제시하고 이를 바탕으로 한국어 교재의 문형 배열을 검토하였다. 그리고 이를 바탕으로 학습 단계별 교육 내용을 구체적으로 제시하였다.
먼저 문장 구조 즉, 문형의 배열은 ‘난이도’를 기준으로 한다. 난이도는 문장 구성 및 확대 단계, 문장 구성 및 구성 성분에 대한 난이도에 따라 문형을 단계별로 제시할 수 있다. 이에 따라 기본 문형을 제시한 후에 확대 문형을 제시하고, 문장을 구성하는 성분의 수에 따라 기본 문형과 확대 문형의 제시 순서를 보다 세분할 수 있다.
다음으로 ‘난이도’에 따른 문형의 배열은 ‘유용성’을 기준으로 세분되거나 조정된다. 유용성은 [지시], [동작], [상태] 등과 같은 문형의 의미와 기능, 문형과 ‘자기 소개하기, 가격 묻고 답하기’ 등과 같은 기능에 기반한 과제와의 상관성을 고려하는 것으로 의사소통 능력 향상을 목표로 하는 교육에 효과적이다.
학습 단계별 교육 목표를 고려하여 기본 문형, 확대 문형, 표현 문형의 교육 내용을 구체적으로 제시해 보면, 초급 단계에서는 한국어의 기본적인 문장 구조와 순서를 이해하고 바르게 사용할 수 있도록 기본 구조의 어순, 주어와 목적어의 중복 구조의 어순을 이해할 수 있는 기본 문형을 배열한다.
중급 단계에서는 확대 문형을 중점적으로 제시, 배열한다. 기본 문형은 문장 구조상 난이도가 높은 것, 조사 또는 서술어의 난이도가 높은 것, 비교적 한정된 의미기능을 갖는 것이 배열된다. 표현 문형도 중급 단계에서 대부분 제시된다.
고급 단계에서는 새로운 문형의 제시보다는 이미 학습한 문형에 나타나는 문법 항목을 중심으로 차이를 이해하고 구분해 사용할 수 있도록 한다. 고급 단계는 한국어 문법 범주에 대한 학습과 이해가 가능하기 때문이다.
문장 구조 중심의 교육은 기능에 따른 한국어 교육 내용을 보완하는 방향으로 진행된다. 문장 발달 단계와 난이도, 유용성을 고려하여 초급, 중급, 고급에서 각각 어순과 문장 구조 형식, 문장의 확대 등과 관련된 문장 구조를 유형별로 반복적으로 다루므로, 학습자는 학습 단계에 따라 문장 구조와 발달 단계를 체계적으로 이해할 수 있다. 그리고 이를 바탕으로 정확하고 유창한 한국어 사용 능력을 발달시킬 수 있다. 한편 문장 구조 중심의 교육을 위한 교육 내용의 정리 및 유형화, 배열에 대한 논의는 교재 편찬 및 평가 기준 마련에도 유용하게 쓰일 수 있다.
The purpose of this study is to understand that Korean language education needs to focus on sentence structure-centered education to achieve Korean language proficiency development which is the goal of Korean language education. Also, this study examines different types of sentence structures and co...
The purpose of this study is to understand that Korean language education needs to focus on sentence structure-centered education to achieve Korean language proficiency development which is the goal of Korean language education. Also, this study examines different types of sentence structures and contents based education to suggest systematic education plan.
Chapter 1 discusses research on selection and classification of sentence structures in Korean language education and confirms it is necessary to classify sentence structures. Sentence structures are classified into 3 types; 'Basic pattern' for simple sentence, 'Extended pattern' for complex sentence, and 'pattern' holding predicate or auxiliary particle instead of case particle. Basic pattern shows either omitted constituents, replaced word order, or modal expression. In order to understand sentence structure, it is necessary to examine 'Expression pattern'. This plays an important role since 'Expression pattern' is composed of combination of 'Basic pattern' and 'Extended pattern'.
Chapter 2 examines function-based approach, grammatical elements-based approach, and predicate-based approach in Korean language grammar education to complement the preceding educational approaches that are insufficient for systematic construction. It is important to understand that sentence structures influence the formation and comprehension of sentences in sentence-centered education. Sentence structures expand and change in writing and speaking. In order to understand them, one needs to comprehend the expanded and changed structures. The relation between sentence structures and texts correspond to the relation between system sentence and text sentence.
Chapter 3 explains the concept and classification of sentences and also the useful sentence structures in Korean language education and educational contents. Basic patterns are classified into 46 kinds of pattern such as 7 'i-da' patterns, 19 intransitive verb patterns, 10 transitive verb patterns, and 10 static verb patterns according to the type of predicate and existence of case particle. Extended patterns are expanded sentences of Basic pattern selected among imbedded sentences. They are useful for Korean language learners to understand and form complex sentences. Expression patterns are divided into connective ending type and sentence ending type-20 particle-correspondence patterns, 54 ending-correspondence patterns in connective ending type, and 59 sentence ending patterns including auxiliary predicate and modal expression. Expression patterns, are combination of 'Basin patterns' and 'Extended patterns'.
Chapter 4 suggests classification criteria of sentence structures which Chapter 3 examined. On the basis of the criteria, this chapter presents educational contents of sentence structures in different levels. First, the sentence patterns are arranged by degree of difficulty in sentence constitution, extended steps, and sentence components. Thus, after 'Basic patterns' are suggested, 'Extended patterns follow. It is possible to further classify the order of 'Basic patterns' and 'Extended patterns' depending on the number of sentence constitutes. Next, sentence patterns are subdivided or adjusted on the basis of usefulness. This considers similar meaning and function such as "indication", "action", "state" and sentence patterns and task based functions such as 'self-introduction', 'asking prices and replying'. This criterion is very effective in developing language proficiency. Basic patterns should be introduced in beginner level because they are helpful to understand word order of basic structures, multiple subjects construction, and multiple objects construction in order to understand and use sentence structure and word order properly.
In intermediate level, most of Extended patterns and Expression patterns need to be introduced. Among Basic patterns, ones with high difficulty of sentence structures, particles and predicates should be introduced in this level. In advanced level, grammatical items should be introduced rather than new sentence structures focusing on pre-educated patterns in order to understand the differences in each pattern. Students in this level are able to comprehend Korean language grammar.
Sentence structure education complements contents based education in Korean language education. Also, sentence education makes Korean language learners systematically understand sentence structures and generate sentences with accuracy and fluency by repeating sentence structures. Sentence structures are classified by type related word order, extension, and contraction of sentences based on the sentence developmental stage, degree of difficulty, and usefulness in beginner, intermediate, and advanced level of Korean.
The purpose of this study is to understand that Korean language education needs to focus on sentence structure-centered education to achieve Korean language proficiency development which is the goal of Korean language education. Also, this study examines different types of sentence structures and contents based education to suggest systematic education plan.
Chapter 1 discusses research on selection and classification of sentence structures in Korean language education and confirms it is necessary to classify sentence structures. Sentence structures are classified into 3 types; 'Basic pattern' for simple sentence, 'Extended pattern' for complex sentence, and 'pattern' holding predicate or auxiliary particle instead of case particle. Basic pattern shows either omitted constituents, replaced word order, or modal expression. In order to understand sentence structure, it is necessary to examine 'Expression pattern'. This plays an important role since 'Expression pattern' is composed of combination of 'Basic pattern' and 'Extended pattern'.
Chapter 2 examines function-based approach, grammatical elements-based approach, and predicate-based approach in Korean language grammar education to complement the preceding educational approaches that are insufficient for systematic construction. It is important to understand that sentence structures influence the formation and comprehension of sentences in sentence-centered education. Sentence structures expand and change in writing and speaking. In order to understand them, one needs to comprehend the expanded and changed structures. The relation between sentence structures and texts correspond to the relation between system sentence and text sentence.
Chapter 3 explains the concept and classification of sentences and also the useful sentence structures in Korean language education and educational contents. Basic patterns are classified into 46 kinds of pattern such as 7 'i-da' patterns, 19 intransitive verb patterns, 10 transitive verb patterns, and 10 static verb patterns according to the type of predicate and existence of case particle. Extended patterns are expanded sentences of Basic pattern selected among imbedded sentences. They are useful for Korean language learners to understand and form complex sentences. Expression patterns are divided into connective ending type and sentence ending type-20 particle-correspondence patterns, 54 ending-correspondence patterns in connective ending type, and 59 sentence ending patterns including auxiliary predicate and modal expression. Expression patterns, are combination of 'Basin patterns' and 'Extended patterns'.
Chapter 4 suggests classification criteria of sentence structures which Chapter 3 examined. On the basis of the criteria, this chapter presents educational contents of sentence structures in different levels. First, the sentence patterns are arranged by degree of difficulty in sentence constitution, extended steps, and sentence components. Thus, after 'Basic patterns' are suggested, 'Extended patterns follow. It is possible to further classify the order of 'Basic patterns' and 'Extended patterns' depending on the number of sentence constitutes. Next, sentence patterns are subdivided or adjusted on the basis of usefulness. This considers similar meaning and function such as "indication", "action", "state" and sentence patterns and task based functions such as 'self-introduction', 'asking prices and replying'. This criterion is very effective in developing language proficiency. Basic patterns should be introduced in beginner level because they are helpful to understand word order of basic structures, multiple subjects construction, and multiple objects construction in order to understand and use sentence structure and word order properly.
In intermediate level, most of Extended patterns and Expression patterns need to be introduced. Among Basic patterns, ones with high difficulty of sentence structures, particles and predicates should be introduced in this level. In advanced level, grammatical items should be introduced rather than new sentence structures focusing on pre-educated patterns in order to understand the differences in each pattern. Students in this level are able to comprehend Korean language grammar.
Sentence structure education complements contents based education in Korean language education. Also, sentence education makes Korean language learners systematically understand sentence structures and generate sentences with accuracy and fluency by repeating sentence structures. Sentence structures are classified by type related word order, extension, and contraction of sentences based on the sentence developmental stage, degree of difficulty, and usefulness in beginner, intermediate, and advanced level of Korean.
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