교육에 있어 흥미는 시작을 의미함과 동시에 교육의 목표를 제공한다. 음악교육 중 감상 영역은 미래 음악문화의 향수자이며 문화산업의 소비자로 성장할 청소년의 음악적 감수성에 가장 쉽게 다가갈 수 있는 교수방법이다. 따라서 음악 감상 교육에 있어 학생들의 흥미를 유발 시키는 일은 가창, 기악, 창작 등의 다른 영역에서처럼 중요한 교육 요소로 요구된다. 본 연구는 이러한 관점에서 제7차 음악교과 교육과정의 고등학교(10학년) 교과서에 수록된 창작 국...
교육에 있어 흥미는 시작을 의미함과 동시에 교육의 목표를 제공한다. 음악교육 중 감상 영역은 미래 음악문화의 향수자이며 문화산업의 소비자로 성장할 청소년의 음악적 감수성에 가장 쉽게 다가갈 수 있는 교수방법이다. 따라서 음악 감상 교육에 있어 학생들의 흥미를 유발 시키는 일은 가창, 기악, 창작 등의 다른 영역에서처럼 중요한 교육 요소로 요구된다. 본 연구는 이러한 관점에서 제7차 음악교과 교육과정의 고등학교(10학년) 교과서에 수록된 창작 국악 감상 제재곡들에 대한 검토와 학생들의 흥미를 유발시킬 수 있는 창작 국악곡을 발굴하여 향후 개정될 교과 과정에 감상 제재곡으로 제안하였다. 먼저 제7차 음악교과 교육과정에서 제시한 ‘음악의 역할과 가치를 이해하여 음악을 생활화 하는 것’이라는 학습목표를 고려해 볼 때 과연 현행 교과서에 수록된 국악 감상 제재곡들이 교육현장 안과 교육현장 밖에서 느껴지는 문화적 이질감을 최소화할 수 있는 내용을 담고 있는가에 대한 문제 제기를 하였다. 이어 연구의 이론적 배경에서는 선행연구 검토와 교과과정의 변화 과정 그리고 현행 교과서의 국악 창작 감상 제재곡을 고찰하였다. 여기에서는 서양음악 영역의 근?현대 감상 제재곡의 수록 비율과 국악 영역 내에서의 창작 국악 감상 제재곡의 수록 비율을 비교?검토하여 보다 많은 창작곡이 수록될 필요성이 있다는 것을 알 수 있었다. 또한 우리나라 고유의 음악이지만 낯선 음악으로 느껴지고 또 살아있는 음악문화이지만 마치 역사 속에 고정되어진 음악문화로 인식하게 되는 현재의 국악의 문화향수 방법에 있어서 기본적인 역할을 하는 교과서의 체계성에 문제가 있음을 알 수 있었다. 이에 국악을 동시대 음악문화로서 인식하고 향수할 수 있도록 교육현장 내외에서 경험하는 음악문화의 연계성을 바탕으로 학생의 흥미?관심?요구를 반영할 수 있는 교수방법을 선택할 필요가 지적하였다. 관련한 감상 교수법으로 학생들과 시기적으로 가장 가깝고 활동이 왕성한 작곡가 2인을 선정, 작곡자 본인의 작품을 감상 제재곡으로 추천받았으며 해당 작품의 지도주안점과 지도요소를 연구하여 교육현장에서 활용될 수 있는 학습지도안의 실제도 제공하였다. 연구의 실제에서는 이준호 작곡 《풍향》과 원일 작곡 《달빛항해》를 각각 국악관현악곡이 가지는 특성과 국악크로스오버 장르의 음악적 특징을 바탕으로, 교육현장 내외에서 느끼는 음악문화의 이질감을 최소화 할 수 있는 감상 제재곡으로서 제안하였다
교육에 있어 흥미는 시작을 의미함과 동시에 교육의 목표를 제공한다. 음악교육 중 감상 영역은 미래 음악문화의 향수자이며 문화산업의 소비자로 성장할 청소년의 음악적 감수성에 가장 쉽게 다가갈 수 있는 교수방법이다. 따라서 음악 감상 교육에 있어 학생들의 흥미를 유발 시키는 일은 가창, 기악, 창작 등의 다른 영역에서처럼 중요한 교육 요소로 요구된다. 본 연구는 이러한 관점에서 제7차 음악교과 교육과정의 고등학교(10학년) 교과서에 수록된 창작 국악 감상 제재곡들에 대한 검토와 학생들의 흥미를 유발시킬 수 있는 창작 국악곡을 발굴하여 향후 개정될 교과 과정에 감상 제재곡으로 제안하였다. 먼저 제7차 음악교과 교육과정에서 제시한 ‘음악의 역할과 가치를 이해하여 음악을 생활화 하는 것’이라는 학습목표를 고려해 볼 때 과연 현행 교과서에 수록된 국악 감상 제재곡들이 교육현장 안과 교육현장 밖에서 느껴지는 문화적 이질감을 최소화할 수 있는 내용을 담고 있는가에 대한 문제 제기를 하였다. 이어 연구의 이론적 배경에서는 선행연구 검토와 교과과정의 변화 과정 그리고 현행 교과서의 국악 창작 감상 제재곡을 고찰하였다. 여기에서는 서양음악 영역의 근?현대 감상 제재곡의 수록 비율과 국악 영역 내에서의 창작 국악 감상 제재곡의 수록 비율을 비교?검토하여 보다 많은 창작곡이 수록될 필요성이 있다는 것을 알 수 있었다. 또한 우리나라 고유의 음악이지만 낯선 음악으로 느껴지고 또 살아있는 음악문화이지만 마치 역사 속에 고정되어진 음악문화로 인식하게 되는 현재의 국악의 문화향수 방법에 있어서 기본적인 역할을 하는 교과서의 체계성에 문제가 있음을 알 수 있었다. 이에 국악을 동시대 음악문화로서 인식하고 향수할 수 있도록 교육현장 내외에서 경험하는 음악문화의 연계성을 바탕으로 학생의 흥미?관심?요구를 반영할 수 있는 교수방법을 선택할 필요가 지적하였다. 관련한 감상 교수법으로 학생들과 시기적으로 가장 가깝고 활동이 왕성한 작곡가 2인을 선정, 작곡자 본인의 작품을 감상 제재곡으로 추천받았으며 해당 작품의 지도주안점과 지도요소를 연구하여 교육현장에서 활용될 수 있는 학습지도안의 실제도 제공하였다. 연구의 실제에서는 이준호 작곡 《풍향》과 원일 작곡 《달빛항해》를 각각 국악관현악곡이 가지는 특성과 국악크로스오버 장르의 음악적 특징을 바탕으로, 교육현장 내외에서 느끼는 음악문화의 이질감을 최소화 할 수 있는 감상 제재곡으로서 제안하였다
Interest is a primary step of the education and also provides educational goals. In fact, appreciation of music is one of the easiest approaches in music education to students who will eventually become users and consumers of music. Thus, inducing students' interest is critical as practicing singing...
Interest is a primary step of the education and also provides educational goals. In fact, appreciation of music is one of the easiest approaches in music education to students who will eventually become users and consumers of music. Thus, inducing students' interest is critical as practicing singing, playing instruments, and creating new pieces. This research investigates newly composed pieces in Korean traditional musical and genre, contained in the textbook of the 7th educational curriculum in the subject of music. In addition, a list of newly composed pieces which can induce students' interest is suggested in this thesis: 'Research on Newly Composed Korean Traditional Music in High School Textbooks - Suggesting Lee Junho's ≪Punghyang≫ and Won Il's ≪Dalbithaynghae≫ as Listening Material-' To begin with, there can be a question whether newly composed pieces in traditional music genre, contained in the music textbooks, can reduce the cultural difference between the outside of the class and the inside of the class considering the educational goal, 'Music is a part of life by understanding its role and value.' Thus, a theoretical examination of preceding research and a suggestion of the change of the curriculum and newly composed pieces will be discussed in this paper. As a matter of fact, it is necessary to add more newly composed pieces in Korean traditional genre to the textbooks considering the number of appreciated pieces in the Western music. Also, it is noticeable that there is a systematic problem of the textbooks by underestimating Korean traditional music either as the music of the past or as strange music even though it is our own. As a result, recognition of Korean traditional music as a contemporary genre is required. then need new educational methods to induce students' interest and demand. As the related educational method of music appreciation, two of most active composers and their representation works were selected. In addition, an important teaching method and aspects will be provided so that they can be used in the practical education. In this study, two music pieces - 《Punghyang》composed by Lee Junho and 《Dalbithyanghae》composed by Won Il - are suggested as good examples for music education to reduce the music-cultural difference because they are the crossovers keeping the traditional orchestral aspects. The result of the study has been integrated towards the suggestion of newly composed korean traditional musics
Interest is a primary step of the education and also provides educational goals. In fact, appreciation of music is one of the easiest approaches in music education to students who will eventually become users and consumers of music. Thus, inducing students' interest is critical as practicing singing, playing instruments, and creating new pieces. This research investigates newly composed pieces in Korean traditional musical and genre, contained in the textbook of the 7th educational curriculum in the subject of music. In addition, a list of newly composed pieces which can induce students' interest is suggested in this thesis: 'Research on Newly Composed Korean Traditional Music in High School Textbooks - Suggesting Lee Junho's ≪Punghyang≫ and Won Il's ≪Dalbithaynghae≫ as Listening Material-' To begin with, there can be a question whether newly composed pieces in traditional music genre, contained in the music textbooks, can reduce the cultural difference between the outside of the class and the inside of the class considering the educational goal, 'Music is a part of life by understanding its role and value.' Thus, a theoretical examination of preceding research and a suggestion of the change of the curriculum and newly composed pieces will be discussed in this paper. As a matter of fact, it is necessary to add more newly composed pieces in Korean traditional genre to the textbooks considering the number of appreciated pieces in the Western music. Also, it is noticeable that there is a systematic problem of the textbooks by underestimating Korean traditional music either as the music of the past or as strange music even though it is our own. As a result, recognition of Korean traditional music as a contemporary genre is required. then need new educational methods to induce students' interest and demand. As the related educational method of music appreciation, two of most active composers and their representation works were selected. In addition, an important teaching method and aspects will be provided so that they can be used in the practical education. In this study, two music pieces - 《Punghyang》composed by Lee Junho and 《Dalbithyanghae》composed by Won Il - are suggested as good examples for music education to reduce the music-cultural difference because they are the crossovers keeping the traditional orchestral aspects. The result of the study has been integrated towards the suggestion of newly composed korean traditional musics
주제어
#국악감상곡 창작국악 음악교과 교과과정 감상교재화 풍향 달빛항해 이준호 원일 korean traditional music newly composed korean traditional music music curriculum educational curriculum music appreciation punghyang dalbithyanghae lee junho won il
학위논문 정보
저자
이연경
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
음악교육 전공
지도교수
현경채
발행연도
2008
총페이지
vi, 73장
키워드
국악감상곡 창작국악 음악교과 교과과정 감상교재화 풍향 달빛항해 이준호 원일 korean traditional music newly composed korean traditional music music curriculum educational curriculum music appreciation punghyang dalbithyanghae lee junho won il
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.