미술교육은 전인교육의 측면에서, 조형 활동을 통하여 미적 정서를 함양하고 감성과 미적 안목을 지닌 심미적 인간은 미적 가치의 인식을 통해 문화 창조에 기여할 수 있는 문화적 인간을 육성하는데 그 목적을 두고 있다. 제 7차 교육과정에서 미술수업시간에 환경문제를 고려하거나 폐품을 재료로 이용한 수업이 등장하게 되었다. 본 연구는 첫째, 현대미술에서 폐품미술이란 무엇인가를 알아보기 위해 오브제 미술과 정크아트의 미술적 배경에 대해 알...
미술교육은 전인교육의 측면에서, 조형 활동을 통하여 미적 정서를 함양하고 감성과 미적 안목을 지닌 심미적 인간은 미적 가치의 인식을 통해 문화 창조에 기여할 수 있는 문화적 인간을 육성하는데 그 목적을 두고 있다. 제 7차 교육과정에서 미술수업시간에 환경문제를 고려하거나 폐품을 재료로 이용한 수업이 등장하게 되었다. 본 연구는 첫째, 현대미술에서 폐품미술이란 무엇인가를 알아보기 위해 오브제 미술과 정크아트의 미술적 배경에 대해 알아보았다. 둘째, 제 7차 미술과 교육과정에 폐품활용미술이 얼마나 소개 되었고 재료에는 어떤 것들이 자주 쓰이는지 알아보았다. 셋째, 폐품재료들을 발상의 전환을 통해 교과서에 있는 표현활동과 다르게 표현하는 방법에 대해서 수업 지도안을 제시하여 작품들을 만들어 보았다. 본 논문은 폐품을 이용한 만들기가 교과서에 얼마나 수록되어 있는가를 알아보고 실제로 학생들이 미술시간에 폐품으로 만들기 수업에 대한 수업의 비중을 알아보았다. 또한, 교과서에는 어떤 폐품이 쓰이고 실제로는 어떤 폐품을 많이 쓰는지도 알아보고 효과적인 방법으로 폐품을 이용한 작품을 만들어 보았다. 학생들의 낮은 환경보전 인식도를 보면서 만드는 데만 목적을 둔 것이 아닌 작품을 만들면서 자원 재활용에 대한 인식을 심어줄 수 있는 계기가 되는 수업이 되었다.
미술교육은 전인교육의 측면에서, 조형 활동을 통하여 미적 정서를 함양하고 감성과 미적 안목을 지닌 심미적 인간은 미적 가치의 인식을 통해 문화 창조에 기여할 수 있는 문화적 인간을 육성하는데 그 목적을 두고 있다. 제 7차 교육과정에서 미술수업시간에 환경문제를 고려하거나 폐품을 재료로 이용한 수업이 등장하게 되었다. 본 연구는 첫째, 현대미술에서 폐품미술이란 무엇인가를 알아보기 위해 오브제 미술과 정크아트의 미술적 배경에 대해 알아보았다. 둘째, 제 7차 미술과 교육과정에 폐품활용미술이 얼마나 소개 되었고 재료에는 어떤 것들이 자주 쓰이는지 알아보았다. 셋째, 폐품재료들을 발상의 전환을 통해 교과서에 있는 표현활동과 다르게 표현하는 방법에 대해서 수업 지도안을 제시하여 작품들을 만들어 보았다. 본 논문은 폐품을 이용한 만들기가 교과서에 얼마나 수록되어 있는가를 알아보고 실제로 학생들이 미술시간에 폐품으로 만들기 수업에 대한 수업의 비중을 알아보았다. 또한, 교과서에는 어떤 폐품이 쓰이고 실제로는 어떤 폐품을 많이 쓰는지도 알아보고 효과적인 방법으로 폐품을 이용한 작품을 만들어 보았다. 학생들의 낮은 환경보전 인식도를 보면서 만드는 데만 목적을 둔 것이 아닌 작품을 만들면서 자원 재활용에 대한 인식을 심어줄 수 있는 계기가 되는 수업이 되었다.
The purpose of the art education is to raise a cultured man who can contribute on creation of new culture through understanding of aesthetic value. In the 7th curriculum, the fine arts lessons using waste materials appeared along with growing consideration on eco-environment. This study, fir...
The purpose of the art education is to raise a cultured man who can contribute on creation of new culture through understanding of aesthetic value. In the 7th curriculum, the fine arts lessons using waste materials appeared along with growing consideration on eco-environment. This study, firstly, examines the artistic history of object arts and junk arts in order to know better what waste materials fine arts exactly is. Secondly, this study examines how many of ‘salvage application fine arts’ is introduced in the 7th curriculum, and what materials are used frequently in ‘salvage application fine arts’. Thirdly, this study examines methods how to express differently with ‘expression activity in the textbook’ and compares presented works that are completed under provided study guidance. This study finds out how many waste materials making activities are recorded in the textbook and examines the actual portion of activities that students are really taking part in making them. Also, this study identifies what kind of salvage is commonly used in the textbook and tries to make them in an effective way. Seeing students who have low degree of environmental conservation recognition, the fine arts class shouldn’t put an objective only making it, but provide students an opportunity to learn about resources recycling.
The purpose of the art education is to raise a cultured man who can contribute on creation of new culture through understanding of aesthetic value. In the 7th curriculum, the fine arts lessons using waste materials appeared along with growing consideration on eco-environment. This study, firstly, examines the artistic history of object arts and junk arts in order to know better what waste materials fine arts exactly is. Secondly, this study examines how many of ‘salvage application fine arts’ is introduced in the 7th curriculum, and what materials are used frequently in ‘salvage application fine arts’. Thirdly, this study examines methods how to express differently with ‘expression activity in the textbook’ and compares presented works that are completed under provided study guidance. This study finds out how many waste materials making activities are recorded in the textbook and examines the actual portion of activities that students are really taking part in making them. Also, this study identifies what kind of salvage is commonly used in the textbook and tries to make them in an effective way. Seeing students who have low degree of environmental conservation recognition, the fine arts class shouldn’t put an objective only making it, but provide students an opportunity to learn about resources recycling.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.