본 연구는 생존 전략적 차원에서 인적자원개발을 절대가치로 삼는 군(軍) 교육기관의 발전적 구조개선에 주목하였다. 특히 군 교육기관의 특수한 교육적 상황이 교수인력을 자체 졸업생으로 충원하는 동종교배(同種交配)식 순환 채용구조를 고수하고 있는 점으로부터 문제를 제기하였다. 그리고 군사 지도부의 핵심 인적자원을 양성하는 군 교육기관의 개선 가능성 여부를 분석하고 이와 관련하여 논의의 방향을 잡았다. 이어서 계급사회의 특성상 군 수뇌부의 변화와 발전이 군 사회 전체에 미치는 영향력은 지대하기 때문에 군 교육기관의 구조개선에 필요한 ...
본 연구는 생존 전략적 차원에서 인적자원개발을 절대가치로 삼는 군(軍) 교육기관의 발전적 구조개선에 주목하였다. 특히 군 교육기관의 특수한 교육적 상황이 교수인력을 자체 졸업생으로 충원하는 동종교배(同種交配)식 순환 채용구조를 고수하고 있는 점으로부터 문제를 제기하였다. 그리고 군사 지도부의 핵심 인적자원을 양성하는 군 교육기관의 개선 가능성 여부를 분석하고 이와 관련하여 논의의 방향을 잡았다. 이어서 계급사회의 특성상 군 수뇌부의 변화와 발전이 군 사회 전체에 미치는 영향력은 지대하기 때문에 군 교육기관의 구조개선에 필요한 역할모델 탐색이 시급하다는 것을 연구의 목적과 필요성에 밝혀 두었다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째는 추진실태 분석으로, 군 교육기관의 교수 인사관리의 현 추진실태를 정확히 분석하고, 비교 대상국가의 관련 사례들과 대비하는 방식으로 전략적 인적자원개발을 위해 해결해야 할 문제들은 무엇이며, 필요한 제반 여건은 무엇인지 살펴보았다. 둘째는 관리실태 분석으로, 군 교육기관의 교육과정에서 군사학과 일반학의 비율을 살펴보고 이에 따른 군인 교수와 민간 교수의 관리 실태를 분석한 후, 각각 그들의 양성 비용과 전문성을 고려한 효율적인 임용을 살펴보고, 민간인 교수를 계약직 군무원 교수로 채용하기 위한 국내·외 교육기관의 제반 여건은 갖추어졌는지를 살펴보았다. 셋째는 실천적 논의로서 군 교육기관의 경쟁력 강화를 위한 교수 인력 구조개선 논의와 관련하여 교수 인력 아웃소싱 도입을 논의하고, 교수 인력의 아웃소싱 도입에 관한 바람직한 모델을 제시하였다. 본 연구에서는 이미 제시한 연구의 목적과 필요성에 근거하여 세 가지 연구문제를 해결하기 위해 문헌연구와 면담자료 분석을 연구방법으로 활용하였다. 문헌연구를 통해 인적자원개발과 관련된 아웃소싱의 이론적 배경을 살핀 후, 그 논거를 바탕으로 인적자원개발과 관련한 군 내부의 발표 자료들과 면담자료에서 드러난 추진실태를 분석하고 아웃소싱 도입의 전략적 필요성을 밝혔다. 정책실무자 및 현직 교수들을 대상으로 정책토론회 및 의견수렴과정을 거쳐서 현역 교수들의 인사관리 체계 개선을 위한 정원 조정, 민간인 교수의 아웃소싱을 통한 군무원 교수의 채용 및 활용 등 나름대로의 가설에 대해 입증할 수 있었다. 본 연구를 통해 군 교육기관의 “교수인력자원 아웃소싱”에 관한 연구의 결론은 다음과 같다. 문헌조사의 이론적 배경과, 이를 정책화 추진할 수 있는 방안에 대한 국방부 주관의 정책토론회 등은 군 교육기관에 대한 교수 인사관리 개선의 필요성에 대한 공감대 형성을 가능케 하였으며, 사회 고급인력을 아웃소싱하여 군 교수로 활용한다는 측면은 국가 인적자원 개발측면에서 효율성을 높일 수 있는 국가 정책으로 추진할 수 있게 되었다. 또한, 민간인 교수 채용의 법적근거가 마련되어 있었으나, 일부 교육기관의 의견충돌로 추진이 부진하였던 것이 2007년 8월 3일부로 군인사법이 개정되어 군 교수 재임용심사제도 도입근거가 마련되었던 것과 군 전임직 교수의 정원 조정을 통한 민간인 교수의 아웃소싱 비율이 마련될 수 있다는 성과를 얻을 수 있었던 것이 큰 성과라고 볼 수 있다. 따라서 군 교육기관의 경쟁력 제고와 더불어 국방교육기관의 문민화 추진을 통한 교육의 질 향상을 위해 군 교수 인사관리체계가 대폭 개선되어야 할 것이며, 민간인 교수를 군무원 교수로 채용해서 활용할 수 있는 법적인 근거가 마련되어서 우수자원을 획득할 수 있는 여건을 마련해야 할 것이다.
본 연구는 생존 전략적 차원에서 인적자원개발을 절대가치로 삼는 군(軍) 교육기관의 발전적 구조개선에 주목하였다. 특히 군 교육기관의 특수한 교육적 상황이 교수인력을 자체 졸업생으로 충원하는 동종교배(同種交配)식 순환 채용구조를 고수하고 있는 점으로부터 문제를 제기하였다. 그리고 군사 지도부의 핵심 인적자원을 양성하는 군 교육기관의 개선 가능성 여부를 분석하고 이와 관련하여 논의의 방향을 잡았다. 이어서 계급사회의 특성상 군 수뇌부의 변화와 발전이 군 사회 전체에 미치는 영향력은 지대하기 때문에 군 교육기관의 구조개선에 필요한 역할모델 탐색이 시급하다는 것을 연구의 목적과 필요성에 밝혀 두었다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째는 추진실태 분석으로, 군 교육기관의 교수 인사관리의 현 추진실태를 정확히 분석하고, 비교 대상국가의 관련 사례들과 대비하는 방식으로 전략적 인적자원개발을 위해 해결해야 할 문제들은 무엇이며, 필요한 제반 여건은 무엇인지 살펴보았다. 둘째는 관리실태 분석으로, 군 교육기관의 교육과정에서 군사학과 일반학의 비율을 살펴보고 이에 따른 군인 교수와 민간 교수의 관리 실태를 분석한 후, 각각 그들의 양성 비용과 전문성을 고려한 효율적인 임용을 살펴보고, 민간인 교수를 계약직 군무원 교수로 채용하기 위한 국내·외 교육기관의 제반 여건은 갖추어졌는지를 살펴보았다. 셋째는 실천적 논의로서 군 교육기관의 경쟁력 강화를 위한 교수 인력 구조개선 논의와 관련하여 교수 인력 아웃소싱 도입을 논의하고, 교수 인력의 아웃소싱 도입에 관한 바람직한 모델을 제시하였다. 본 연구에서는 이미 제시한 연구의 목적과 필요성에 근거하여 세 가지 연구문제를 해결하기 위해 문헌연구와 면담자료 분석을 연구방법으로 활용하였다. 문헌연구를 통해 인적자원개발과 관련된 아웃소싱의 이론적 배경을 살핀 후, 그 논거를 바탕으로 인적자원개발과 관련한 군 내부의 발표 자료들과 면담자료에서 드러난 추진실태를 분석하고 아웃소싱 도입의 전략적 필요성을 밝혔다. 정책실무자 및 현직 교수들을 대상으로 정책토론회 및 의견수렴과정을 거쳐서 현역 교수들의 인사관리 체계 개선을 위한 정원 조정, 민간인 교수의 아웃소싱을 통한 군무원 교수의 채용 및 활용 등 나름대로의 가설에 대해 입증할 수 있었다. 본 연구를 통해 군 교육기관의 “교수인력자원 아웃소싱”에 관한 연구의 결론은 다음과 같다. 문헌조사의 이론적 배경과, 이를 정책화 추진할 수 있는 방안에 대한 국방부 주관의 정책토론회 등은 군 교육기관에 대한 교수 인사관리 개선의 필요성에 대한 공감대 형성을 가능케 하였으며, 사회 고급인력을 아웃소싱하여 군 교수로 활용한다는 측면은 국가 인적자원 개발측면에서 효율성을 높일 수 있는 국가 정책으로 추진할 수 있게 되었다. 또한, 민간인 교수 채용의 법적근거가 마련되어 있었으나, 일부 교육기관의 의견충돌로 추진이 부진하였던 것이 2007년 8월 3일부로 군인사법이 개정되어 군 교수 재임용심사제도 도입근거가 마련되었던 것과 군 전임직 교수의 정원 조정을 통한 민간인 교수의 아웃소싱 비율이 마련될 수 있다는 성과를 얻을 수 있었던 것이 큰 성과라고 볼 수 있다. 따라서 군 교육기관의 경쟁력 제고와 더불어 국방교육기관의 문민화 추진을 통한 교육의 질 향상을 위해 군 교수 인사관리체계가 대폭 개선되어야 할 것이며, 민간인 교수를 군무원 교수로 채용해서 활용할 수 있는 법적인 근거가 마련되어서 우수자원을 획득할 수 있는 여건을 마련해야 할 것이다.
This research focused on expansive improvements of military study institution where it supposes Human Reseource Development as an absolute value in survival strategy. Especially, the research brought up the problem which is called "The same kind interbreeding," describing the military education inst...
This research focused on expansive improvements of military study institution where it supposes Human Reseource Development as an absolute value in survival strategy. Especially, the research brought up the problem which is called "The same kind interbreeding," describing the military education institution's peculiar circumstances which adheres employing professors from its own graduates. It analyzes the possibility of improvement of training human resources in military envoy and according to this study, it grasped the direction of argument properly. The reason because the changes and the developments of significant people in military gives a lot of impacts on military educational institution, the research defines improvement of military educational institution. Basically, there are three analysis in order to solve the problems to achieve the purpose of the research. First analysis is called "analysis of carrying realities." It tries to find out the realities and the problems they need to solve in tactical Human Resource Development and lastly the needed conditions that occurring in management of professors in military education institution. Second analysis is called "an analysis of administration realities. The research looked at the comparison between the education in military and in general society. They considered the costs and the technician matters in training professors and efficient employment systems. They also looked at the conditions or possibilities of changing general professors into contracted professors in military and how it would be in matters of efficiency. Last analysis is called "practicing discussion." it considered the right role-model for out-sourcing the general professors to military professors in order to get better development of human resources in professor job. In this research, it applies the methods of studies which are the document literature study and interview data analysis. By the document research method it looked for the backgrounds of the theoretical study of Human Resource Development and outsourcing, using that date it clarifies the necessity of introducing outsourcing and analyzed the propulsion condition revealed in army internal announcements and interview data about Human Resource Development. And by policy discussions and opinion collecting process of policy officials and current professors, the research was able to prove the hypothesis; the change of limit of current proffesors for organization improvement, non-soldier proffesors out sourcing for contract army government employees. The research military education institution's "professor resource out-sourcing" conclusion is followed. With the background of research material survey, the superintendent and the forum in military makes same thoughts that the needs to develop managering the professors in military education are capable. Also employing non-soldier professors' legal support was prepared but some institutions opinion differences depressed but the third of August in 2007, the military personal law has been amended so military professors re-employment system is now possible to introduce and by changing the limited number of full-time professors, it brought up the huge success in military education. Consequently, for the elevation of educational quality and the competitive power in the "National Defence Educational Institution," the managements system of military professors should be greatly improved and should prepare legal support foundation to turn non-soldiers into military professors, which should make the well-conditions to obtain excellence resources.
This research focused on expansive improvements of military study institution where it supposes Human Reseource Development as an absolute value in survival strategy. Especially, the research brought up the problem which is called "The same kind interbreeding," describing the military education institution's peculiar circumstances which adheres employing professors from its own graduates. It analyzes the possibility of improvement of training human resources in military envoy and according to this study, it grasped the direction of argument properly. The reason because the changes and the developments of significant people in military gives a lot of impacts on military educational institution, the research defines improvement of military educational institution. Basically, there are three analysis in order to solve the problems to achieve the purpose of the research. First analysis is called "analysis of carrying realities." It tries to find out the realities and the problems they need to solve in tactical Human Resource Development and lastly the needed conditions that occurring in management of professors in military education institution. Second analysis is called "an analysis of administration realities. The research looked at the comparison between the education in military and in general society. They considered the costs and the technician matters in training professors and efficient employment systems. They also looked at the conditions or possibilities of changing general professors into contracted professors in military and how it would be in matters of efficiency. Last analysis is called "practicing discussion." it considered the right role-model for out-sourcing the general professors to military professors in order to get better development of human resources in professor job. In this research, it applies the methods of studies which are the document literature study and interview data analysis. By the document research method it looked for the backgrounds of the theoretical study of Human Resource Development and outsourcing, using that date it clarifies the necessity of introducing outsourcing and analyzed the propulsion condition revealed in army internal announcements and interview data about Human Resource Development. And by policy discussions and opinion collecting process of policy officials and current professors, the research was able to prove the hypothesis; the change of limit of current proffesors for organization improvement, non-soldier proffesors out sourcing for contract army government employees. The research military education institution's "professor resource out-sourcing" conclusion is followed. With the background of research material survey, the superintendent and the forum in military makes same thoughts that the needs to develop managering the professors in military education are capable. Also employing non-soldier professors' legal support was prepared but some institutions opinion differences depressed but the third of August in 2007, the military personal law has been amended so military professors re-employment system is now possible to introduce and by changing the limited number of full-time professors, it brought up the huge success in military education. Consequently, for the elevation of educational quality and the competitive power in the "National Defence Educational Institution," the managements system of military professors should be greatly improved and should prepare legal support foundation to turn non-soldiers into military professors, which should make the well-conditions to obtain excellence resources.
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