본 논문은 낭만주의 대표적 작곡가 로베르트 슈만(Robert Schumann,1810-1856)의 작품 <유모레스크 (Humoreske, Op. 20)>의 음악적 어법특징에 관한 연구이다. 1839년에 작곡된 이 곡은 성격소품 형식이다. 성격소품은 낭만주의 시대의 대표적 장르로서 많은 작곡가들이 작곡한 형식이다. 낭만주의 시대의 작곡가들은 자신의 느낌이나 정서에 충실하였으며 이성보다는 감정을 쫓아가며 주관성보다는 독창성을 중요시 하였다.
성격소품 <유모레스크 (Humoreske, Op. 20)>는 작품...
본 논문은 낭만주의 대표적 작곡가 로베르트 슈만(Robert Schumann,1810-1856)의 작품 <유모레스크 (Humoreske, Op. 20)>의 음악적 어법특징에 관한 연구이다. 1839년에 작곡된 이 곡은 성격소품 형식이다. 성격소품은 낭만주의 시대의 대표적 장르로서 많은 작곡가들이 작곡한 형식이다. 낭만주의 시대의 작곡가들은 자신의 느낌이나 정서에 충실하였으며 이성보다는 감정을 쫓아가며 주관성보다는 독창성을 중요시 하였다.
성격소품 <유모레스크 (Humoreske, Op. 20)>는 작품 규모가 큰 곡이며 슈만 자신도 ‘대 유모레스크’라고 말하였다. 이 곡은 5개의 큰 부분으로 나뉘어져 있고 20개의 작은 부분들로 구성되어 있다. 주로 사용된 조성은 Bb장조와 g단조이며 슈만이 빈에 머물고 있을 때 율리에 폰 베베나우부인에게 헌정되었다. 이 곡은 슈만이 일주일 동안 연속 작곡한 곡이며 그의 기쁨과 슬픔, 웃음과 눈물이 담겨 있다고 한다. <유모레스크 (Humoreske, Op. 20)>에서는 슈만의 음악적 어법이 잘 표현되었다. 즉 음악적 구조, 선율, 리듬, 화성, 음색, 템포, 연주실제 등에서 슈만의 특징이 두더러 진다.
슈만은 낭만주의 성격소품의 대표적 작곡가로서, 그의 작품은 널리 알려져 있고 많은 연주가들이 즐겨 연주하는 레퍼토리(repertory)이다. 본 논문은 낭만주의 음악에 대하여, 또 슈만의 생애, 피아노 음악, 그리고 낭만주의 시대의 대표적 장르인 성격소품과 <유모레스크 (Humoreske, Op. 20)>에 대한 악곡형식, 음악어법에 대해 중점적으로 분석하였다. 연주자가 슈만의 음악어법의 특징을 알고 연주한다면 이 작품을 더 깊이 있고 세밀하게 표현할 수 있을 것이다.
본 논문은 낭만주의 대표적 작곡가 로베르트 슈만(Robert Schumann,1810-1856)의 작품 <유모레스크 (Humoreske, Op. 20)>의 음악적 어법특징에 관한 연구이다. 1839년에 작곡된 이 곡은 성격소품 형식이다. 성격소품은 낭만주의 시대의 대표적 장르로서 많은 작곡가들이 작곡한 형식이다. 낭만주의 시대의 작곡가들은 자신의 느낌이나 정서에 충실하였으며 이성보다는 감정을 쫓아가며 주관성보다는 독창성을 중요시 하였다.
성격소품 <유모레스크 (Humoreske, Op. 20)>는 작품 규모가 큰 곡이며 슈만 자신도 ‘대 유모레스크’라고 말하였다. 이 곡은 5개의 큰 부분으로 나뉘어져 있고 20개의 작은 부분들로 구성되어 있다. 주로 사용된 조성은 Bb장조와 g단조이며 슈만이 빈에 머물고 있을 때 율리에 폰 베베나우부인에게 헌정되었다. 이 곡은 슈만이 일주일 동안 연속 작곡한 곡이며 그의 기쁨과 슬픔, 웃음과 눈물이 담겨 있다고 한다. <유모레스크 (Humoreske, Op. 20)>에서는 슈만의 음악적 어법이 잘 표현되었다. 즉 음악적 구조, 선율, 리듬, 화성, 음색, 템포, 연주실제 등에서 슈만의 특징이 두더러 진다.
슈만은 낭만주의 성격소품의 대표적 작곡가로서, 그의 작품은 널리 알려져 있고 많은 연주가들이 즐겨 연주하는 레퍼토리(repertory)이다. 본 논문은 낭만주의 음악에 대하여, 또 슈만의 생애, 피아노 음악, 그리고 낭만주의 시대의 대표적 장르인 성격소품과 <유모레스크 (Humoreske, Op. 20)>에 대한 악곡형식, 음악어법에 대해 중점적으로 분석하였다. 연주자가 슈만의 음악어법의 특징을 알고 연주한다면 이 작품을 더 깊이 있고 세밀하게 표현할 수 있을 것이다.
This research is about of Robert Schumann(1810-1856), who is one of the most famous composers at the Romanticism era. Humoreske, written in 1839, is a character piece which was a representative genre in Romanticism era. Many composers in Romanticism era emphasized on their emotion and feeling, taki...
This research is about of Robert Schumann(1810-1856), who is one of the most famous composers at the Romanticism era. Humoreske, written in 1839, is a character piece which was a representative genre in Romanticism era. Many composers in Romanticism era emphasized on their emotion and feeling, taking a serious view of emotion rather than rationality and originality rather than subjectivity.
A character piece is a large scale masterpiece, which Shumann himself titled ‘Great Humoreske’. It is composed of five big parts and twenty small parts. The main air is Bb major and g minor, and it was dedicated to Mrs. Julie von Webenau when he was staying in Vienna. This music that he composed for a whole week is filled with his pleasure, sorrow, laugh and tear. Schumann’s musical usage is well represented in his Humoreske, Op. 20. So to speak, Schumann’s particular traits such as musical structure, melody, rhythm, tone, tempo and musical performance are melt in Humoreske Op. 20.
Schuman as a representative composer of Romanticism character piece, are well-known and his masterpieces are frequently played in a repertory. This research mainly analyzed music in Romanticism, Schumann’s life, his piano music, character piece and musical usage of Humoreske, Op. 20. If performers have knowledge of musical structure and Schumann’s usage of musical technique, they can represent his masterpiece with more detailed and profound manner.
This research is about of Robert Schumann(1810-1856), who is one of the most famous composers at the Romanticism era. Humoreske, written in 1839, is a character piece which was a representative genre in Romanticism era. Many composers in Romanticism era emphasized on their emotion and feeling, taking a serious view of emotion rather than rationality and originality rather than subjectivity.
A character piece is a large scale masterpiece, which Shumann himself titled ‘Great Humoreske’. It is composed of five big parts and twenty small parts. The main air is Bb major and g minor, and it was dedicated to Mrs. Julie von Webenau when he was staying in Vienna. This music that he composed for a whole week is filled with his pleasure, sorrow, laugh and tear. Schumann’s musical usage is well represented in his Humoreske, Op. 20. So to speak, Schumann’s particular traits such as musical structure, melody, rhythm, tone, tempo and musical performance are melt in Humoreske Op. 20.
Schuman as a representative composer of Romanticism character piece, are well-known and his masterpieces are frequently played in a repertory. This research mainly analyzed music in Romanticism, Schumann’s life, his piano music, character piece and musical usage of Humoreske, Op. 20. If performers have knowledge of musical structure and Schumann’s usage of musical technique, they can represent his masterpiece with more detailed and profound manner.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.