이 연구는 <쥐둔갑 설화>와 이를 바탕으로 창작된 『수일이와 수일이』책의 구조 및 독자들의 반응을 비교하여 살펴보고 두 작품에 드러나는 교육적 의의를 찾아 실제 교육현장에서 적용할 수 있는 적절한 교육적 지도 방안을 모색한 것이다. <쥐 둔갑 설화>와 이를 토대로 쓰여진 고소설 <옹고집전>과 관련된 구조분석에 대한 이전의 연구 자료는 많으나 초등학교 학생들을 대상으로 연구된 자료나 <쥐 둔갑 설화>와 『수일이와 수일이』를 비교한 연구 자료나 참고자료가 거의 없는 형편이다. 이에 구체적인 작품을 통해 설화와 이를 바탕으로 쓰여진 창작동화를 비교 연구한 것을 토대로 초등학교 교육 현장에서 실제적인 도움이 되었으면 한다. Ⅱ장에서는 <쥐 둔갑 설화>의 유형 분류 및 구조와 의미, 전승집단의 전승의식을 살펴 본 뒤 두 작품의 교육적 성격과 의의를 다루었다. <쥐 둔갑 설화>의 유형 분류에서 쥐가 사람으로 둔갑하여 진짜를 내쫓는 내용을 포함하는 이야기를 살피고 그 중 아들이나 영감이 주인공으로 나오는 경우로 논의의 대상을 한정하였다. 한편, 여러 학자들이 <쥐 둔갑 설화>의 구조 중심으로 연구한 결과물을 살폈다. 설화의 의미로는 주인공이 시련을 겪으면서 더욱 성숙해진 사람, 즉 ‘자기 정체성’을 찾은 인물로 바뀌었음에 주목하고, 갑작스럽게 고난이 닥쳐올지라도 이에 좌절하거나 절망하지 않고, 침착함과 용기를 가지고 지혜롭게 고난을 극복할 수 있음을 중요시했다. 또한, 이 설화를 통해 인간의 노력과 의지로 이겨낼 수 있다는 낙관적인 세계관, 자신의 의지와 노력에 의해서 고난을 극복하고자 하는 반운명론적 고난 극복의지, 민간의 금기 의식, 권선징악의 윤리의식 등 설화를 전승해 오는 집단의 전승 의식을 엿볼 수 있다. 마지막으로 <쥐 둔갑 설화>와 『수일이와 수일이』의 교육적 성격과 의의로는 상상력을 계발, 고난 극복 의지 및 조상들의 슬기와 지혜, 자아정체성 등을 일깨워주고 어린이들이 올바른 가치관 및 정서를 함양하며, 아름다운 심성 육성을 키울 수 있다. Ⅲ장에서는 현대창작동화에서의 수용과 변용 양상 및 독자 반응 비교를 연구하였다. 먼저『한국구비문학대계』에 나타난 진?가 쟁주형 설화 자료 31편과 『수일이와 수일이』을 대상으로 김귀석이 분석한 방법을 참고하여 <쥐 둔갑 설화>와 『수일이와 수일이』의 구조의 각 단락을 나누고 변신의 계기, 변신 ...
이 연구는 <쥐둔갑 설화>와 이를 바탕으로 창작된 『수일이와 수일이』책의 구조 및 독자들의 반응을 비교하여 살펴보고 두 작품에 드러나는 교육적 의의를 찾아 실제 교육현장에서 적용할 수 있는 적절한 교육적 지도 방안을 모색한 것이다. <쥐 둔갑 설화>와 이를 토대로 쓰여진 고소설 <옹고집전>과 관련된 구조분석에 대한 이전의 연구 자료는 많으나 초등학교 학생들을 대상으로 연구된 자료나 <쥐 둔갑 설화>와 『수일이와 수일이』를 비교한 연구 자료나 참고자료가 거의 없는 형편이다. 이에 구체적인 작품을 통해 설화와 이를 바탕으로 쓰여진 창작동화를 비교 연구한 것을 토대로 초등학교 교육 현장에서 실제적인 도움이 되었으면 한다. Ⅱ장에서는 <쥐 둔갑 설화>의 유형 분류 및 구조와 의미, 전승집단의 전승의식을 살펴 본 뒤 두 작품의 교육적 성격과 의의를 다루었다. <쥐 둔갑 설화>의 유형 분류에서 쥐가 사람으로 둔갑하여 진짜를 내쫓는 내용을 포함하는 이야기를 살피고 그 중 아들이나 영감이 주인공으로 나오는 경우로 논의의 대상을 한정하였다. 한편, 여러 학자들이 <쥐 둔갑 설화>의 구조 중심으로 연구한 결과물을 살폈다. 설화의 의미로는 주인공이 시련을 겪으면서 더욱 성숙해진 사람, 즉 ‘자기 정체성’을 찾은 인물로 바뀌었음에 주목하고, 갑작스럽게 고난이 닥쳐올지라도 이에 좌절하거나 절망하지 않고, 침착함과 용기를 가지고 지혜롭게 고난을 극복할 수 있음을 중요시했다. 또한, 이 설화를 통해 인간의 노력과 의지로 이겨낼 수 있다는 낙관적인 세계관, 자신의 의지와 노력에 의해서 고난을 극복하고자 하는 반운명론적 고난 극복의지, 민간의 금기 의식, 권선징악의 윤리의식 등 설화를 전승해 오는 집단의 전승 의식을 엿볼 수 있다. 마지막으로 <쥐 둔갑 설화>와 『수일이와 수일이』의 교육적 성격과 의의로는 상상력을 계발, 고난 극복 의지 및 조상들의 슬기와 지혜, 자아정체성 등을 일깨워주고 어린이들이 올바른 가치관 및 정서를 함양하며, 아름다운 심성 육성을 키울 수 있다. Ⅲ장에서는 현대창작동화에서의 수용과 변용 양상 및 독자 반응 비교를 연구하였다. 먼저『한국구비문학대계』에 나타난 진?가 쟁주형 설화 자료 31편과 『수일이와 수일이』을 대상으로 김귀석이 분석한 방법을 참고하여 <쥐 둔갑 설화>와 『수일이와 수일이』의 구조의 각 단락을 나누고 변신의 계기, 변신 주물, 본체의 실체, 진?가 시험 대상, 원조자, 원조물, 변신 양상 등을 중심으로 비교 연구하여 창작동화에서의 수용과 변용 양상을 살폈다. 변신의 계기, 변신 주물, 변신의 실체, 원조물은 설화의 주인공에 따라 약간의 차이는 있었으나 비슷한 편이었다. 다만 진?가 시험 대상은 설화에서는 구체적으로 나오는 편이나 『수일이와 수일이』에서는 드러나지 않고 원조자도 다르게 나타난다. 변신 양상도 설화에서는 쥐가 순환 변신을 하나 창작동화에서는 쥐가 가짜 수일이로 남은 채로 이야기가 종결되어 변신한 상태로 남는 점과 주인공인 진짜 수일이가 쥐로 변신했다가 다시 사람으로 돌아오는 순환 변신을 한다는 점이 흥미로운 면으로 볼 수 있다. 한편 Bono의 PMI기법을 응용한 설문지를 6학년 학생들에게 주어 <쥐 둔갑 설화>와 『수일이와 수일이』에 대한 글의 구조 및 내용을 중심으로 학생들의 반응을 항목화하여 연구하였다. 그 결과 아동들은 글의 시대적 배경이 현대이며 자기와 비슷한 또래의 이야기와 사건이 자세하고 내용이 흥미로운 이야기를 좋아한다. 또한 아동들은 결말이 깔끔하며 해피엔드 이야기를 선호하고 단순한 에피소드보다는 사건과 직접적인 관련이 있는 이야기로 구성하여야 지루함을 덜 느낀다. 이에 현대동화를 집필하는 작가들은 이 점에 주의를 기울여야겠다. 마지막 Ⅳ장에서는 <쥐 둔갑 설화>와 『수일이와 수일이』의 교육적 의미를 Ⅲ장에서 살펴 본 서사 구조 비교와 독자 반응 비교 연구의 결과를 바탕으로 교육 목표를 설정하고 초등학교 6학년 교육 과정 내용에 알맞게 수업 과정안을 설계하여 실제 수업을 실시한 뒤 학생들의 반응을 살폈다. 아동들은 ‘이야기 읽고, 줄거리 바꾸기’ 와 ‘자신의 생각과 느낌을 편지글 형식으로 써보기’ 를 흥미있어 하였으나 ‘이야기의 인물 파악하기’로 인물의 행동을 통해 성격을 파악하는 것과 ‘두 이야기에 반영된 문화의 공통점과 차이점 찾기’를 하는 데 어려움을 보였다. 본 연구는 설화와 이를 바탕으로 쓰여진 창작동화의 구조와 의미를 비교 분석하고 이를 통해 창작동화에서의 수용과 변용 양상을 살펴보며 더 나아가 실제 두 작품을 읽은 학생들의 반응을 비교하고 현대동화를 쓰는 작가들이 유의할 사항을 알아보았다. 마지막으로는 두 작품을 대상으로 교육 현장에서 적용할 수 있는 문학 수업 방안을 모색하는데 의의를 가진다. 아동들이 옛 설화나 전래동화라 하면 무조건 자신과는 상관없는 이야기라 여기는 현 실정에서 모티프가 비슷한 설화와 창작동화를 비교하여 읽음으로서 학생들은 생각의 폭을 넓히고 전래 동화 속에 담겨진 우리 조상들의 가치 있는 삶의 지혜를 발견할 수 있는 기회를 가질 것이다.
이 연구는 <쥐둔갑 설화>와 이를 바탕으로 창작된 『수일이와 수일이』책의 구조 및 독자들의 반응을 비교하여 살펴보고 두 작품에 드러나는 교육적 의의를 찾아 실제 교육현장에서 적용할 수 있는 적절한 교육적 지도 방안을 모색한 것이다. <쥐 둔갑 설화>와 이를 토대로 쓰여진 고소설 <옹고집전>과 관련된 구조분석에 대한 이전의 연구 자료는 많으나 초등학교 학생들을 대상으로 연구된 자료나 <쥐 둔갑 설화>와 『수일이와 수일이』를 비교한 연구 자료나 참고자료가 거의 없는 형편이다. 이에 구체적인 작품을 통해 설화와 이를 바탕으로 쓰여진 창작동화를 비교 연구한 것을 토대로 초등학교 교육 현장에서 실제적인 도움이 되었으면 한다. Ⅱ장에서는 <쥐 둔갑 설화>의 유형 분류 및 구조와 의미, 전승집단의 전승의식을 살펴 본 뒤 두 작품의 교육적 성격과 의의를 다루었다. <쥐 둔갑 설화>의 유형 분류에서 쥐가 사람으로 둔갑하여 진짜를 내쫓는 내용을 포함하는 이야기를 살피고 그 중 아들이나 영감이 주인공으로 나오는 경우로 논의의 대상을 한정하였다. 한편, 여러 학자들이 <쥐 둔갑 설화>의 구조 중심으로 연구한 결과물을 살폈다. 설화의 의미로는 주인공이 시련을 겪으면서 더욱 성숙해진 사람, 즉 ‘자기 정체성’을 찾은 인물로 바뀌었음에 주목하고, 갑작스럽게 고난이 닥쳐올지라도 이에 좌절하거나 절망하지 않고, 침착함과 용기를 가지고 지혜롭게 고난을 극복할 수 있음을 중요시했다. 또한, 이 설화를 통해 인간의 노력과 의지로 이겨낼 수 있다는 낙관적인 세계관, 자신의 의지와 노력에 의해서 고난을 극복하고자 하는 반운명론적 고난 극복의지, 민간의 금기 의식, 권선징악의 윤리의식 등 설화를 전승해 오는 집단의 전승 의식을 엿볼 수 있다. 마지막으로 <쥐 둔갑 설화>와 『수일이와 수일이』의 교육적 성격과 의의로는 상상력을 계발, 고난 극복 의지 및 조상들의 슬기와 지혜, 자아정체성 등을 일깨워주고 어린이들이 올바른 가치관 및 정서를 함양하며, 아름다운 심성 육성을 키울 수 있다. Ⅲ장에서는 현대창작동화에서의 수용과 변용 양상 및 독자 반응 비교를 연구하였다. 먼저『한국구비문학대계』에 나타난 진?가 쟁주형 설화 자료 31편과 『수일이와 수일이』을 대상으로 김귀석이 분석한 방법을 참고하여 <쥐 둔갑 설화>와 『수일이와 수일이』의 구조의 각 단락을 나누고 변신의 계기, 변신 주물, 본체의 실체, 진?가 시험 대상, 원조자, 원조물, 변신 양상 등을 중심으로 비교 연구하여 창작동화에서의 수용과 변용 양상을 살폈다. 변신의 계기, 변신 주물, 변신의 실체, 원조물은 설화의 주인공에 따라 약간의 차이는 있었으나 비슷한 편이었다. 다만 진?가 시험 대상은 설화에서는 구체적으로 나오는 편이나 『수일이와 수일이』에서는 드러나지 않고 원조자도 다르게 나타난다. 변신 양상도 설화에서는 쥐가 순환 변신을 하나 창작동화에서는 쥐가 가짜 수일이로 남은 채로 이야기가 종결되어 변신한 상태로 남는 점과 주인공인 진짜 수일이가 쥐로 변신했다가 다시 사람으로 돌아오는 순환 변신을 한다는 점이 흥미로운 면으로 볼 수 있다. 한편 Bono의 PMI기법을 응용한 설문지를 6학년 학생들에게 주어 <쥐 둔갑 설화>와 『수일이와 수일이』에 대한 글의 구조 및 내용을 중심으로 학생들의 반응을 항목화하여 연구하였다. 그 결과 아동들은 글의 시대적 배경이 현대이며 자기와 비슷한 또래의 이야기와 사건이 자세하고 내용이 흥미로운 이야기를 좋아한다. 또한 아동들은 결말이 깔끔하며 해피엔드 이야기를 선호하고 단순한 에피소드보다는 사건과 직접적인 관련이 있는 이야기로 구성하여야 지루함을 덜 느낀다. 이에 현대동화를 집필하는 작가들은 이 점에 주의를 기울여야겠다. 마지막 Ⅳ장에서는 <쥐 둔갑 설화>와 『수일이와 수일이』의 교육적 의미를 Ⅲ장에서 살펴 본 서사 구조 비교와 독자 반응 비교 연구의 결과를 바탕으로 교육 목표를 설정하고 초등학교 6학년 교육 과정 내용에 알맞게 수업 과정안을 설계하여 실제 수업을 실시한 뒤 학생들의 반응을 살폈다. 아동들은 ‘이야기 읽고, 줄거리 바꾸기’ 와 ‘자신의 생각과 느낌을 편지글 형식으로 써보기’ 를 흥미있어 하였으나 ‘이야기의 인물 파악하기’로 인물의 행동을 통해 성격을 파악하는 것과 ‘두 이야기에 반영된 문화의 공통점과 차이점 찾기’를 하는 데 어려움을 보였다. 본 연구는 설화와 이를 바탕으로 쓰여진 창작동화의 구조와 의미를 비교 분석하고 이를 통해 창작동화에서의 수용과 변용 양상을 살펴보며 더 나아가 실제 두 작품을 읽은 학생들의 반응을 비교하고 현대동화를 쓰는 작가들이 유의할 사항을 알아보았다. 마지막으로는 두 작품을 대상으로 교육 현장에서 적용할 수 있는 문학 수업 방안을 모색하는데 의의를 가진다. 아동들이 옛 설화나 전래동화라 하면 무조건 자신과는 상관없는 이야기라 여기는 현 실정에서 모티프가 비슷한 설화와 창작동화를 비교하여 읽음으로서 학생들은 생각의 폭을 넓히고 전래 동화 속에 담겨진 우리 조상들의 가치 있는 삶의 지혜를 발견할 수 있는 기회를 가질 것이다.
『Soo-il And Soo-il』 is a creative writing based on . These two writings are the objects of study in this research. Their structures and readers' response to them will be studied by compare and contrast. This research is intended to find educational values in the two writings and an appropriate teach...
『Soo-il And Soo-il』 is a creative writing based on . These two writings are the objects of study in this research. Their structures and readers' response to them will be studied by compare and contrast. This research is intended to find educational values in the two writings and an appropriate teaching method that can be applied in the field of education. Many researches have been made on a structural analysis of , which is a Korean classical novel based on . However, rarely have researches or reference materials been found that dealt with comparison between and 『Soo-il And Soo-il』. In all researches, elementary school students have very little been the object of the study. This research intends to be of help to elementary school education through the study of the comparison between an old fairy tale and a creative children story which was made on the basis of the former one. Chapter II will deal with categorization of patterns of in order to have a closer look at its structures and at instructive points of the two writings. The categorization of its pattern defined the story that a mouse disguised into a person drives out a real person, and the son and the grandpa of the story were determined to be objects of argument. Many scholars studied the structure of and paid attention to the fact that a main character of the story turned into a matured person with a new self-identity after experiencing trials and the fact that he was able to overcome wisely any hardships that he might face in the future. This fairy tale gives us a glimpse of the thoughts of people, from whose group this tradition handed down like optimistic view of the world, volition of overcoming trobles in fate, legendary taboo, promotion of virtue and reproval of vice. Finally, the educational purpose of and 『Soo-il And Soo-il』 lies on development of children's creativity, nurturing of correct values and morals, and the discovery of self-identity. Chapter III dealt with readers' response to the current creative stories for children. First of all, materials used for reference in this research was the thirty three series of tales Conflicting between Good and Evil Type in Korean Kubitaege and Kim Gui Seog's method of analyzing 『Soo-il And Soo-il』. The structures of and 『Soo-il And Soo-il』 were divided into every paragraph in order to study the motivating elements for transformation, subjects of transformation, substance of essence, objects of Good and Evil test, supporter, aid goods. The research was carried out by the method of comparison and contrast to examine the patterns of adoption and alteration that take place in the modern creative novel. Motivation, subject, substance, aid goods of transformation vary depending on the characters in but not to the noticeable degree. The objects of Good and Evil test appear in detail only in tale, but in 『Soo-il And Soo-il』 they remained unnoticeable. Also the supporters appear differently. The pattern of transformation in tale reflects a circular transformation of the mouse, whereas in the creative novel the mouse remains transformed into counterfeit S00-il until the end of the story. The interesting feature is that transformation of real Soo-il, the main character, also takes place in a circular pattern in which he is transformed into a mouse and back into a human form again. Questionnaires, to which Bono's PMI method was applied, were distributed to six-graders and their reponses were categorized and examined on the basis of the structures and stories of the writings. As a result, followings conclusions were reached. Children like the story that has a modern setting of time with characters of the same age as theirs. Children like the story with happing ending. They become less bored with the story with various events directly related to one another than the one with a simple episode. The writers of modern creative novels for children should heed this regard. Finally, in chapter IV, a curriculum for six-grade students was designed based on the result of the study, which compared responses of the readers who in chapter III examined the educational value of and 『Soo-il And Soo-il』. It was applied in a real class, through which the students' responses were examined. Children showed their interests in changing the story of what they had read and in expressing their thoughts and feelings in a form of a letter. However, they appeared to have difficulty in describing the character of people in the story through their actions and in finding similarities and differences of the cultures that were reflected in the two stories. This research compared and analyzed the structure and significance of a fairy tale and a creative work written based on it. Through comparison and analysis of those two writings, adoption and alteration of the creative novel for children were examined. Besides, responses of the students who read the two writings were examined as well. Finally, based on the results collected, the research sought to find an appropriate method for teaching literature in the field of education. By reading fairy tales and creative children novels, both of which have the same motif, children can extend the boundaries of their creative thinking and learn wisdom of our ancestors from those classical stories.
『Soo-il And Soo-il』 is a creative writing based on . These two writings are the objects of study in this research. Their structures and readers' response to them will be studied by compare and contrast. This research is intended to find educational values in the two writings and an appropriate teaching method that can be applied in the field of education. Many researches have been made on a structural analysis of , which is a Korean classical novel based on . However, rarely have researches or reference materials been found that dealt with comparison between and 『Soo-il And Soo-il』. In all researches, elementary school students have very little been the object of the study. This research intends to be of help to elementary school education through the study of the comparison between an old fairy tale and a creative children story which was made on the basis of the former one. Chapter II will deal with categorization of patterns of in order to have a closer look at its structures and at instructive points of the two writings. The categorization of its pattern defined the story that a mouse disguised into a person drives out a real person, and the son and the grandpa of the story were determined to be objects of argument. Many scholars studied the structure of and paid attention to the fact that a main character of the story turned into a matured person with a new self-identity after experiencing trials and the fact that he was able to overcome wisely any hardships that he might face in the future. This fairy tale gives us a glimpse of the thoughts of people, from whose group this tradition handed down like optimistic view of the world, volition of overcoming trobles in fate, legendary taboo, promotion of virtue and reproval of vice. Finally, the educational purpose of and 『Soo-il And Soo-il』 lies on development of children's creativity, nurturing of correct values and morals, and the discovery of self-identity. Chapter III dealt with readers' response to the current creative stories for children. First of all, materials used for reference in this research was the thirty three series of tales Conflicting between Good and Evil Type in Korean Kubitaege and Kim Gui Seog's method of analyzing 『Soo-il And Soo-il』. The structures of and 『Soo-il And Soo-il』 were divided into every paragraph in order to study the motivating elements for transformation, subjects of transformation, substance of essence, objects of Good and Evil test, supporter, aid goods. The research was carried out by the method of comparison and contrast to examine the patterns of adoption and alteration that take place in the modern creative novel. Motivation, subject, substance, aid goods of transformation vary depending on the characters in but not to the noticeable degree. The objects of Good and Evil test appear in detail only in tale, but in 『Soo-il And Soo-il』 they remained unnoticeable. Also the supporters appear differently. The pattern of transformation in tale reflects a circular transformation of the mouse, whereas in the creative novel the mouse remains transformed into counterfeit S00-il until the end of the story. The interesting feature is that transformation of real Soo-il, the main character, also takes place in a circular pattern in which he is transformed into a mouse and back into a human form again. Questionnaires, to which Bono's PMI method was applied, were distributed to six-graders and their reponses were categorized and examined on the basis of the structures and stories of the writings. As a result, followings conclusions were reached. Children like the story that has a modern setting of time with characters of the same age as theirs. Children like the story with happing ending. They become less bored with the story with various events directly related to one another than the one with a simple episode. The writers of modern creative novels for children should heed this regard. Finally, in chapter IV, a curriculum for six-grade students was designed based on the result of the study, which compared responses of the readers who in chapter III examined the educational value of and 『Soo-il And Soo-il』. It was applied in a real class, through which the students' responses were examined. Children showed their interests in changing the story of what they had read and in expressing their thoughts and feelings in a form of a letter. However, they appeared to have difficulty in describing the character of people in the story through their actions and in finding similarities and differences of the cultures that were reflected in the two stories. This research compared and analyzed the structure and significance of a fairy tale and a creative work written based on it. Through comparison and analysis of those two writings, adoption and alteration of the creative novel for children were examined. Besides, responses of the students who read the two writings were examined as well. Finally, based on the results collected, the research sought to find an appropriate method for teaching literature in the field of education. By reading fairy tales and creative children novels, both of which have the same motif, children can extend the boundaries of their creative thinking and learn wisdom of our ancestors from those classical stories.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.