본 연구의 목적은 노인의 정책참여가 보다 활성화되어야 하는 시대적 배경에 따라 노인 의 정책참여에 미치는 영향을 실증적으로 고찰하고, 정책적 시사점을 제시하여,노인의 정 책참여를 향상시키고자 하는 데 있다.이러한 목적을 달성하기 위해 노인의 정책참여 실태 를 파악하고, 설문조사를 이용한 통계분석방법을 사용하였다.설문조사 기간은 2007년 7월 1일부터 8월 15일까지 이고,대구광역시와 경상북도의 공무원과 노인을 대상으로 총 1,027 명을 조사하였다. 조사방법은 조사원이 대상자를 직접 방문하여 자기기입식방법을 채택하 였다. 노인의...
본 연구의 목적은 노인의 정책참여가 보다 활성화되어야 하는 시대적 배경에 따라 노인 의 정책참여에 미치는 영향을 실증적으로 고찰하고, 정책적 시사점을 제시하여,노인의 정 책참여를 향상시키고자 하는 데 있다.이러한 목적을 달성하기 위해 노인의 정책참여 실태 를 파악하고, 설문조사를 이용한 통계분석방법을 사용하였다.설문조사 기간은 2007년 7월 1일부터 8월 15일까지 이고,대구광역시와 경상북도의 공무원과 노인을 대상으로 총 1,027 명을 조사하였다. 조사방법은 조사원이 대상자를 직접 방문하여 자기기입식방법을 채택하 였다. 노인의 정책참여를 향상시키기 위한 영향 변수로 노인의 정책참여의지, 정책참여필 요성인식, 정보접근성,교육수준, 공무원의 관심, 의원의 관심, 참여자의 상호협력, 노인의 견반영을 설정하였다. 또한 이들의 영향변수들과 관련성이 있는 정책참여유형, 정책참여방 법을 하위변수로 설정하였다. 이러한 변수들이 노인의 정책참여에 어떠한 차이를 보이는지 비교·분석하였다. 이들의 분석결과 및 정책참여 향상 방안을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 노인의 정책참여 의지와 정책참여필요성에 대한 인식이 낮을 것으로 보았으나 실 증분석에서는 비교적 높은 것으로 분석되어 노인의 정책참여가 긍정적임을 보여주고 있다. 이러한 인식을 지속적으로 높이기 위해 노인은 물론 일반 시민에게도 교육훈련 프로그 램이 필요할 것으로 판단된다. 둘째, 노인의 교육수준과 정보접근성의 평가는 낮게 나타났다.하지만 현재의 장년층은 높은 학력을 가지고 있으므로, 이들이 노년층에 진입하면 노인의 교육수준은 향상될 것으 로 본다. 정보접근성의 낮은 평가는 정부의 정보 수단과 제도에 대해 개선을 요구하는 것 으로 보인다. 따라서 노인의 컴퓨터와 인터넷 활용 능력을 높이는 데도 정부의 노력이 필 요하다. 셋째, 공무원 및 의원의 관심과 참여자상호협력은 비교적 낮게 평가되었다.행정주도 문 화에 젖어온 국민정서에 따라 노인의 정책참여 향상을 위한 공무원과 의원의 인식전환이 필요하다. 또한 정부나 노인단체 간의 협력방안도 강구되어야 할 것으로 보인다. 넷째, 노인의견반영은 상당히 낮은 수준으로 평가되었다. 그동안 경제성장 우선정책, 행 정주도문화 등에 따라 노인의견반영은 미흡했으나 정책의 수요자이며, 공동생산자라는 시 각에서 노인의 의견에 관심을 기울여야 할 것으로 본다. 다섯째, 정책참여 유형은 적극적쌍방협의형을,정책참여 방법은 정책제안과 공청회를 중 요하다고 인식하였다. 이러한 인식은 노인의 정책참여 의지에 영향을 미치게 될 것이므로 정책참여 방향을 설정하는 데 감안되어야 할 것이다.
본 연구의 목적은 노인의 정책참여가 보다 활성화되어야 하는 시대적 배경에 따라 노인 의 정책참여에 미치는 영향을 실증적으로 고찰하고, 정책적 시사점을 제시하여,노인의 정 책참여를 향상시키고자 하는 데 있다.이러한 목적을 달성하기 위해 노인의 정책참여 실태 를 파악하고, 설문조사를 이용한 통계분석방법을 사용하였다.설문조사 기간은 2007년 7월 1일부터 8월 15일까지 이고,대구광역시와 경상북도의 공무원과 노인을 대상으로 총 1,027 명을 조사하였다. 조사방법은 조사원이 대상자를 직접 방문하여 자기기입식방법을 채택하 였다. 노인의 정책참여를 향상시키기 위한 영향 변수로 노인의 정책참여의지, 정책참여필 요성인식, 정보접근성,교육수준, 공무원의 관심, 의원의 관심, 참여자의 상호협력, 노인의 견반영을 설정하였다. 또한 이들의 영향변수들과 관련성이 있는 정책참여유형, 정책참여방 법을 하위변수로 설정하였다. 이러한 변수들이 노인의 정책참여에 어떠한 차이를 보이는지 비교·분석하였다. 이들의 분석결과 및 정책참여 향상 방안을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 노인의 정책참여 의지와 정책참여필요성에 대한 인식이 낮을 것으로 보았으나 실 증분석에서는 비교적 높은 것으로 분석되어 노인의 정책참여가 긍정적임을 보여주고 있다. 이러한 인식을 지속적으로 높이기 위해 노인은 물론 일반 시민에게도 교육훈련 프로그 램이 필요할 것으로 판단된다. 둘째, 노인의 교육수준과 정보접근성의 평가는 낮게 나타났다.하지만 현재의 장년층은 높은 학력을 가지고 있으므로, 이들이 노년층에 진입하면 노인의 교육수준은 향상될 것으 로 본다. 정보접근성의 낮은 평가는 정부의 정보 수단과 제도에 대해 개선을 요구하는 것 으로 보인다. 따라서 노인의 컴퓨터와 인터넷 활용 능력을 높이는 데도 정부의 노력이 필 요하다. 셋째, 공무원 및 의원의 관심과 참여자상호협력은 비교적 낮게 평가되었다.행정주도 문 화에 젖어온 국민정서에 따라 노인의 정책참여 향상을 위한 공무원과 의원의 인식전환이 필요하다. 또한 정부나 노인단체 간의 협력방안도 강구되어야 할 것으로 보인다. 넷째, 노인의견반영은 상당히 낮은 수준으로 평가되었다. 그동안 경제성장 우선정책, 행 정주도문화 등에 따라 노인의견반영은 미흡했으나 정책의 수요자이며, 공동생산자라는 시 각에서 노인의 의견에 관심을 기울여야 할 것으로 본다. 다섯째, 정책참여 유형은 적극적쌍방협의형을,정책참여 방법은 정책제안과 공청회를 중 요하다고 인식하였다. 이러한 인식은 노인의 정책참여 의지에 영향을 미치게 될 것이므로 정책참여 방향을 설정하는 데 감안되어야 할 것이다.
The purpose of this research is to improve the participation of the aged in policy process by studying positive effect of the participation of the aged in policy process and by presenting the political implications, based on the current background that the participation of the aged in policy process...
The purpose of this research is to improve the participation of the aged in policy process by studying positive effect of the participation of the aged in policy process and by presenting the political implications, based on the current background that the participation of the aged in policy process should be revitalized more. To accomplish this purpose, this research grasped the actual condition of the participation of the aged in policy process and used a statistical analysis using a survey. The survey period was from Jul. 1, 2007 to Aug. 15, and this research conducted a questionnaire survey of 1,027 persons in all of public officials and aged persons in Daegu metropolitan city area and Gyeongsangbukdo area. This research adopted the self-administered questionnaire as the survey method so that surveyors visited personally the survey subjects. This research set up as the influence variables for improving the participation of the aged in policy process ; the aged policy process participation will, the recognition of policy process participation necessity, information accessibility, educational level, officials' interests, representatives' interests, participants' mutual cooperation and the aged opinion reflection. In addition, this paper set up the policy participation types and policy participation methods. This research compared and analyzed the effects that those variables had on the participation of the aged in policy process. To present the analysis results for these and the improving plan for policy process participation, are as follows. First, it shows that the participation of the aged in policy process is affirmative to be considered in the positive analysis though having thought the recognition for the aged policy process participation will and policy process participation necessity would be low. It is thought that the training programs will be required by the public as well as by the aged to heighten continually this recognition. Second, the evaluation for the aged education level and information accessibility showed to be low. But because the present elderly have high educational background, it is thought that the aged educational level will improve if these people enter the aged. The low evaluation for information accessibility is thought to require the improvement for the Government's information means and system. So, the Governm- ent's effort is required also to heighten the aged application ability for computer and internet. Third, public officials' and representatives' interests, and participants' mutual cooperation were evaluated low relatively. Public officials' and representatives' recognition conversion for the improvement of the participation of the aged in policy process is required according to the public sentiment that has been indulged in administrative leading culture. Also, it is thought that the cooperation plans between the Government and the aged organizations should be conceived. Fourth, the aged opinion reflection was evaluated to be very low. Though the aged opinion reflection was insufficient according to economic growth priority policy, administrative leading policy and so on all the meanwhile, it is thought it is necessary to be interested in the aged opinions from the standpoint that the aged are policy demanders and co-producers. Fifth, it was recognized that positive mutual discussion type was important in policy process participation types, and that policy proposal and a public hearing were important in policy process participation method. These recognitions should be taken into account in setting up policy process participation direction because it will have an effect of the aged policy process participation will.
The purpose of this research is to improve the participation of the aged in policy process by studying positive effect of the participation of the aged in policy process and by presenting the political implications, based on the current background that the participation of the aged in policy process should be revitalized more. To accomplish this purpose, this research grasped the actual condition of the participation of the aged in policy process and used a statistical analysis using a survey. The survey period was from Jul. 1, 2007 to Aug. 15, and this research conducted a questionnaire survey of 1,027 persons in all of public officials and aged persons in Daegu metropolitan city area and Gyeongsangbukdo area. This research adopted the self-administered questionnaire as the survey method so that surveyors visited personally the survey subjects. This research set up as the influence variables for improving the participation of the aged in policy process ; the aged policy process participation will, the recognition of policy process participation necessity, information accessibility, educational level, officials' interests, representatives' interests, participants' mutual cooperation and the aged opinion reflection. In addition, this paper set up the policy participation types and policy participation methods. This research compared and analyzed the effects that those variables had on the participation of the aged in policy process. To present the analysis results for these and the improving plan for policy process participation, are as follows. First, it shows that the participation of the aged in policy process is affirmative to be considered in the positive analysis though having thought the recognition for the aged policy process participation will and policy process participation necessity would be low. It is thought that the training programs will be required by the public as well as by the aged to heighten continually this recognition. Second, the evaluation for the aged education level and information accessibility showed to be low. But because the present elderly have high educational background, it is thought that the aged educational level will improve if these people enter the aged. The low evaluation for information accessibility is thought to require the improvement for the Government's information means and system. So, the Governm- ent's effort is required also to heighten the aged application ability for computer and internet. Third, public officials' and representatives' interests, and participants' mutual cooperation were evaluated low relatively. Public officials' and representatives' recognition conversion for the improvement of the participation of the aged in policy process is required according to the public sentiment that has been indulged in administrative leading culture. Also, it is thought that the cooperation plans between the Government and the aged organizations should be conceived. Fourth, the aged opinion reflection was evaluated to be very low. Though the aged opinion reflection was insufficient according to economic growth priority policy, administrative leading policy and so on all the meanwhile, it is thought it is necessary to be interested in the aged opinions from the standpoint that the aged are policy demanders and co-producers. Fifth, it was recognized that positive mutual discussion type was important in policy process participation types, and that policy proposal and a public hearing were important in policy process participation method. These recognitions should be taken into account in setting up policy process participation direction because it will have an effect of the aged policy process participation will.
주제어
#노인 정책참여 노인 정책참여
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.