본 연구는‘실외놀이터 꾸미기’소그룹 조형활동에 나타난 실외놀이터 공간 구성에 대한 만 5세 남아와 여아의 요구를 알아보데 목적이 있다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 소집단 조형 활동을 통해 나타난 실외놀이터 공간구성에 관한 만 5세 남아의 요구는 무엇인가? 2. 소집단 조형 활동을 통해 나타난 실외놀이터 공간구성에 관한 만 5세 여아의 요구는 무엇인가? 본 연구는 울산광역시에 위치한 S초등학교 병설유치원 두 학급의 만 5세 유아 54명(남아 29명, 여아 25명)을 대상으로 하여,‘실외놀이터 ...
본 연구는‘실외놀이터 꾸미기’소그룹 조형활동에 나타난 실외놀이터 공간 구성에 대한 만 5세 남아와 여아의 요구를 알아보데 목적이 있다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 소집단 조형 활동을 통해 나타난 실외놀이터 공간구성에 관한 만 5세 남아의 요구는 무엇인가? 2. 소집단 조형 활동을 통해 나타난 실외놀이터 공간구성에 관한 만 5세 여아의 요구는 무엇인가? 본 연구는 울산광역시에 위치한 S초등학교 병설유치원 두 학급의 만 5세 유아 54명(남아 29명, 여아 25명)을 대상으로 하여,‘실외놀이터 꾸미기’소그룹 조형활동을 진행하고 참여관찰을 실시하였다. 소그룹 조형활동은 2008년 3월 25일부터 4월 11일까지 3주 동안 11회를 실시하였으며 남아와 여아를 구분하고, 무선으로 표집하여 그룹 당 5명씩 11그룹(여아 5그룹, 남아 6그룹)이 참여하였다. 유아들을 관찰한 상호작용 내용과 유아들과의 비형식적인 면담내용은 현장노트에 기록하거나 비디오로 녹화하였으며 활동결과물인 설계도와 조형물은 사진촬영을 하여 자료를 수집하였다. 이와 같이 수집된 현장기록지와 비디오 자료에 대한 전사본, 유아와의 면담자료, 활동 결과물을 주제별로 분류하고 유목화 하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, ‘실외놀이터 꾸미기’소그룹 조형활동을 통해서 만 5세 남아들은 한 가지 놀이기구를 여러 유아들이 동시에 이용할 수 있는 큰 규모의 놀이기구나 일상적인 놀이기구를 이용할 때 보다 더한 재미를 느낄 수 있도록 놀이기구의 형태가 변형되기를 요구하였다. 그리고 자동차 놀이나 TV만화 주인공이 되는 역할놀이를 재미있게 할 수 있도록 실외놀이터에 자동차 모형이나 제트기 모형과 같은 놀이기구가 설치되기를 요구하였으며, 축구장과 같이 신체 놀이 활동을 할 수 있는 공간이나 모래놀이터, 관찰학습공간이 구성되기를 요구하였다. 만 5세 남아들은 최근에 일어난 유아납치사건에 관심을 보이며 타인으로부터 자신을 보호할 수 있도록 실외놀이터에 경비실이나 카메라, 탐지기와 같은 보안 시설물이 설치되기를 요구하였다. 또한 시계와 전등, 공중전화, 약국, 음료수자판기 등과 같이 놀이에 직접적으로 사용되지는 않지만 유아들이 놀이를 하는 동안 필요로 하거나 놀이를 간접적으로 도와주는 편리한 시설들도 실외놀이터에 설치되기를 요구하였다. 둘째, 만 5세 여아들은 남아들과는 달리 놀이기구가 미적으로 아름답게 디자인되기를 요구하였고, 소꿉놀이와 같은 가상놀이를 할 때 필요한 놀이집을 요구하였다. 여아들은 신체적인 활동 보다는 휴식공간이나 그림을 그리고 책을 읽을 수 있는 공간과 같은 조용한 공간이 실외놀이터에 더욱 많이 구성되기를 원하였고 식물 재배나 동물을 사육할 수 있는 관찰학습공간도 원하였다. 또한 여아들은 보안 시설물뿐만 아니라 놀이기구를 이용할 때 안전사고를 예방하기 위하여 놀이기구가 자신들의 신체크기에 맞도록 제작되거나 충격을 완화할 수 있는 부드러운 재료로 제작되기를 요구하였으며 실외놀이터의 바닥재는 잔디가 사용되기를 원했다. 여아들이 요구한 편리한 시설에는 음료수자판기, 선풍기, 우체통, 화장실, 사물함 등이 있었다.
본 연구는‘실외놀이터 꾸미기’소그룹 조형활동에 나타난 실외놀이터 공간 구성에 대한 만 5세 남아와 여아의 요구를 알아보데 목적이 있다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 소집단 조형 활동을 통해 나타난 실외놀이터 공간구성에 관한 만 5세 남아의 요구는 무엇인가? 2. 소집단 조형 활동을 통해 나타난 실외놀이터 공간구성에 관한 만 5세 여아의 요구는 무엇인가? 본 연구는 울산광역시에 위치한 S초등학교 병설유치원 두 학급의 만 5세 유아 54명(남아 29명, 여아 25명)을 대상으로 하여,‘실외놀이터 꾸미기’소그룹 조형활동을 진행하고 참여관찰을 실시하였다. 소그룹 조형활동은 2008년 3월 25일부터 4월 11일까지 3주 동안 11회를 실시하였으며 남아와 여아를 구분하고, 무선으로 표집하여 그룹 당 5명씩 11그룹(여아 5그룹, 남아 6그룹)이 참여하였다. 유아들을 관찰한 상호작용 내용과 유아들과의 비형식적인 면담내용은 현장노트에 기록하거나 비디오로 녹화하였으며 활동결과물인 설계도와 조형물은 사진촬영을 하여 자료를 수집하였다. 이와 같이 수집된 현장기록지와 비디오 자료에 대한 전사본, 유아와의 면담자료, 활동 결과물을 주제별로 분류하고 유목화 하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, ‘실외놀이터 꾸미기’소그룹 조형활동을 통해서 만 5세 남아들은 한 가지 놀이기구를 여러 유아들이 동시에 이용할 수 있는 큰 규모의 놀이기구나 일상적인 놀이기구를 이용할 때 보다 더한 재미를 느낄 수 있도록 놀이기구의 형태가 변형되기를 요구하였다. 그리고 자동차 놀이나 TV만화 주인공이 되는 역할놀이를 재미있게 할 수 있도록 실외놀이터에 자동차 모형이나 제트기 모형과 같은 놀이기구가 설치되기를 요구하였으며, 축구장과 같이 신체 놀이 활동을 할 수 있는 공간이나 모래놀이터, 관찰학습공간이 구성되기를 요구하였다. 만 5세 남아들은 최근에 일어난 유아납치사건에 관심을 보이며 타인으로부터 자신을 보호할 수 있도록 실외놀이터에 경비실이나 카메라, 탐지기와 같은 보안 시설물이 설치되기를 요구하였다. 또한 시계와 전등, 공중전화, 약국, 음료수자판기 등과 같이 놀이에 직접적으로 사용되지는 않지만 유아들이 놀이를 하는 동안 필요로 하거나 놀이를 간접적으로 도와주는 편리한 시설들도 실외놀이터에 설치되기를 요구하였다. 둘째, 만 5세 여아들은 남아들과는 달리 놀이기구가 미적으로 아름답게 디자인되기를 요구하였고, 소꿉놀이와 같은 가상놀이를 할 때 필요한 놀이집을 요구하였다. 여아들은 신체적인 활동 보다는 휴식공간이나 그림을 그리고 책을 읽을 수 있는 공간과 같은 조용한 공간이 실외놀이터에 더욱 많이 구성되기를 원하였고 식물 재배나 동물을 사육할 수 있는 관찰학습공간도 원하였다. 또한 여아들은 보안 시설물뿐만 아니라 놀이기구를 이용할 때 안전사고를 예방하기 위하여 놀이기구가 자신들의 신체크기에 맞도록 제작되거나 충격을 완화할 수 있는 부드러운 재료로 제작되기를 요구하였으며 실외놀이터의 바닥재는 잔디가 사용되기를 원했다. 여아들이 요구한 편리한 시설에는 음료수자판기, 선풍기, 우체통, 화장실, 사물함 등이 있었다.
This study aims to know what five-year-old male and female children want in 'Arranging outdoor playgrounds' by small group designing activities. The following questions arose to solve the aims of this study. 1. What do five-year-old male children want in 'the outdoor playground space arrangement' by...
This study aims to know what five-year-old male and female children want in 'Arranging outdoor playgrounds' by small group designing activities. The following questions arose to solve the aims of this study. 1. What do five-year-old male children want in 'the outdoor playground space arrangement' by small group designing activities? 2. What do five-year-old female children want in 'the outdoor playground space arrangement' by small group designing activities? This study made the participating observations of two classes consisting of five-year-old children(male 29, female 25) who played 'Arranging outdoor playgrounds' by the small group designing activities. They all attend the kindergarten attached to S elementary school located at Nam-gu, Ulsan City. The small group designing activities were held eleven times for three weeks(from March 25 in 2008 to April 11) and eleven groups(five female groups and six male groups) participated in the activities. Each group consisted of 5 members selected at random. Children's mutual activities were observed and the informal interviews with children were made, which were put down on the field notebooks or recorded by videoplayer and the activity results such as design drafts and products were photographed and collected as the material for this study. Field notebooks, video material, interviews with children and activity results were sorted out and analyzed according to the subjects. This study is summarized as follows; First, through 'Arranging outdoor playgrounds' by small group designing activities, five-year-old children want to place the large-scale play-devices for some children to play with simultaneously or they want to change the ordinary play-tools into other transformations to feel more exciting. Male children want to use model cars and model jet planes in the outdoor playgrounds in order to facilitate the functional role plays where they can be the characters of the animated cartoons in TV, and they hope to have space for body activities such as soccer grounds, sand places and learning spaces for observation. Five-year-old male children are interested in the kidnapping accident happened lately and want to set the security facilities such as guard room, camera and monitor in the outdoor playgrounds to protect themselves from dangers. They also want to have the convenient facilities arranged in the outdoor playgrounds for example, clocks, lanterns, telephone booths, drugstores and beverage vending machines. These are not utilized directly to the children's plays but they are of good use or helpful indirectly while children are playing. Second, unlike male children, five-year-old female children want to make their play-tools designed aesthetically, and need the toy-kitchenware-playhouse to promote the imaginary play. Female children hope to arrange the relaxing place or calm space more in the outdoor playgrounds for reading and drawing pictures rather than the space for body activities and they also want to have the learning space for observation where plants and animals can be grown. Female children want the play-tools suitable to their body sizes for safety, they also want the play-devices with soft material to absorb the shocks and the floor of the outdoor playgrounds with lawn. The convenient facilities that the female children want to equip are beverage vending machines, fans, post boxes, toilets and lockers.
This study aims to know what five-year-old male and female children want in 'Arranging outdoor playgrounds' by small group designing activities. The following questions arose to solve the aims of this study. 1. What do five-year-old male children want in 'the outdoor playground space arrangement' by small group designing activities? 2. What do five-year-old female children want in 'the outdoor playground space arrangement' by small group designing activities? This study made the participating observations of two classes consisting of five-year-old children(male 29, female 25) who played 'Arranging outdoor playgrounds' by the small group designing activities. They all attend the kindergarten attached to S elementary school located at Nam-gu, Ulsan City. The small group designing activities were held eleven times for three weeks(from March 25 in 2008 to April 11) and eleven groups(five female groups and six male groups) participated in the activities. Each group consisted of 5 members selected at random. Children's mutual activities were observed and the informal interviews with children were made, which were put down on the field notebooks or recorded by videoplayer and the activity results such as design drafts and products were photographed and collected as the material for this study. Field notebooks, video material, interviews with children and activity results were sorted out and analyzed according to the subjects. This study is summarized as follows; First, through 'Arranging outdoor playgrounds' by small group designing activities, five-year-old children want to place the large-scale play-devices for some children to play with simultaneously or they want to change the ordinary play-tools into other transformations to feel more exciting. Male children want to use model cars and model jet planes in the outdoor playgrounds in order to facilitate the functional role plays where they can be the characters of the animated cartoons in TV, and they hope to have space for body activities such as soccer grounds, sand places and learning spaces for observation. Five-year-old male children are interested in the kidnapping accident happened lately and want to set the security facilities such as guard room, camera and monitor in the outdoor playgrounds to protect themselves from dangers. They also want to have the convenient facilities arranged in the outdoor playgrounds for example, clocks, lanterns, telephone booths, drugstores and beverage vending machines. These are not utilized directly to the children's plays but they are of good use or helpful indirectly while children are playing. Second, unlike male children, five-year-old female children want to make their play-tools designed aesthetically, and need the toy-kitchenware-playhouse to promote the imaginary play. Female children hope to arrange the relaxing place or calm space more in the outdoor playgrounds for reading and drawing pictures rather than the space for body activities and they also want to have the learning space for observation where plants and animals can be grown. Female children want the play-tools suitable to their body sizes for safety, they also want the play-devices with soft material to absorb the shocks and the floor of the outdoor playgrounds with lawn. The convenient facilities that the female children want to equip are beverage vending machines, fans, post boxes, toilets and lockers.
주제어
#실외놀이터의 중요성 실외놀이터의 구성 실외놀이터 질적 수준에 따른 유아의 놀이형태
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.