19세기 말, 후기 낭만주의의 영향 아래 살았던 드뷔시는 독일 중심의 음악적 경향에서 탈피하여 프랑스만의 고유한 음악적 색채를 찾은 프랑스의 대표적인 작곡가이다. 드뷔시의 음악은 인상주의라고 불리는데, 인상주의 음악은 여러 가지 면에서 독일 낭만주의 전통과는 철저하게 다른 음악 언어를 만들게 되는 선율, 화성, 음색, 리듬, 형식상의 새로운 원칙을 사용했다. 드뷔시의 음악은 당시 문학사조였던 상징주의 시인들과 직접 교류하면서 그들 문학의 영향을 많이 받았다. 그리고 드뷔시는 상징주의의 대표적 시인인 베를레느(Paul Verlain...
19세기 말, 후기 낭만주의의 영향 아래 살았던 드뷔시는 독일 중심의 음악적 경향에서 탈피하여 프랑스만의 고유한 음악적 색채를 찾은 프랑스의 대표적인 작곡가이다. 드뷔시의 음악은 인상주의라고 불리는데, 인상주의 음악은 여러 가지 면에서 독일 낭만주의 전통과는 철저하게 다른 음악 언어를 만들게 되는 선율, 화성, 음색, 리듬, 형식상의 새로운 원칙을 사용했다. 드뷔시의 음악은 당시 문학사조였던 상징주의 시인들과 직접 교류하면서 그들 문학의 영향을 많이 받았다. 그리고 드뷔시는 상징주의의 대표적 시인인 베를레느(Paul Verlaine, 1844-1896)의 시를 많이 채택하여 가곡을 지었다. 이는 베를레느의 시에는 음악적인 리듬감이 충만했을 뿐만 아니라 상징과 암시를 효과적으로 사용함으로써 모호하고 신비로운 분위기를 만들어냈는데, 이것이 드뷔시의 창작욕구를 불러 일으켰기 때문이었다. 본 논문에서 연구한 드뷔시의 가곡「Ariettes oubliees(잃어버린 노래들)」은 베를레느의 「말없는 연가(Romances Sans Paroles)」에서 6개의 시를 택하여 지은 것으로, 드뷔시의 인상주의 음악의 특성이 잘 나타나 있다. 불규칙한 마디 분할로 박절감을 흐렸고, 교회선법, 온음 음계, 5음 음계, 반음계적 진행으로 조성을 모호하게 하였으며, 7도, 9도, 11도 화음과 증, 감화음을 사용하여 독특한 색채를 만들어내었다. 이 논문을 통해 드뷔시의 음악을 연주하는 이들에게 도움이 되기를 바란다.
19세기 말, 후기 낭만주의의 영향 아래 살았던 드뷔시는 독일 중심의 음악적 경향에서 탈피하여 프랑스만의 고유한 음악적 색채를 찾은 프랑스의 대표적인 작곡가이다. 드뷔시의 음악은 인상주의라고 불리는데, 인상주의 음악은 여러 가지 면에서 독일 낭만주의 전통과는 철저하게 다른 음악 언어를 만들게 되는 선율, 화성, 음색, 리듬, 형식상의 새로운 원칙을 사용했다. 드뷔시의 음악은 당시 문학사조였던 상징주의 시인들과 직접 교류하면서 그들 문학의 영향을 많이 받았다. 그리고 드뷔시는 상징주의의 대표적 시인인 베를레느(Paul Verlaine, 1844-1896)의 시를 많이 채택하여 가곡을 지었다. 이는 베를레느의 시에는 음악적인 리듬감이 충만했을 뿐만 아니라 상징과 암시를 효과적으로 사용함으로써 모호하고 신비로운 분위기를 만들어냈는데, 이것이 드뷔시의 창작욕구를 불러 일으켰기 때문이었다. 본 논문에서 연구한 드뷔시의 가곡「Ariettes oubliees(잃어버린 노래들)」은 베를레느의 「말없는 연가(Romances Sans Paroles)」에서 6개의 시를 택하여 지은 것으로, 드뷔시의 인상주의 음악의 특성이 잘 나타나 있다. 불규칙한 마디 분할로 박절감을 흐렸고, 교회선법, 온음 음계, 5음 음계, 반음계적 진행으로 조성을 모호하게 하였으며, 7도, 9도, 11도 화음과 증, 감화음을 사용하여 독특한 색채를 만들어내었다. 이 논문을 통해 드뷔시의 음악을 연주하는 이들에게 도움이 되기를 바란다.
The ends of 19th century, Claude Achille Debussy( 1862-1918), who lived under the effects of Neo-romanticism Music and got out of the German centered musical tendency and seek for French's original color of music, is the representative composer of France. His music is called the music of impressioni...
The ends of 19th century, Claude Achille Debussy( 1862-1918), who lived under the effects of Neo-romanticism Music and got out of the German centered musical tendency and seek for French's original color of music, is the representative composer of France. His music is called the music of impressionism which used the new musical language for melody, harmony, tone, rhythm, form those are very different from existing romantic style of German music in many ways. His music is heavily affected by the literature of symbolism poets while he contacted with them who are literary trend of that era. He composed many lieds inspired by poems of Paul Verlaine(1844-1896) who was the representative poet of symbolism. Because In Verlaine‘s poem, there are full of musical rhythm and also vague and mysterious atmosphere by using symbols and hints. Debussy‘s lied 'Ariettes oubliees', which is main concern of this study, is also inspired by Verlaine's poems and composed from his 6 poem called 'Romances Sans Paroles', and well shown his special quality of the music of impressionism. He pursued vague fact of form by using syncopation rhythm, hemiola rhythm and vagued composition by church-style modes, whole-tone scale, 5 sound musical scales, chromatic scale progress and made unique color by using the seventh, ninth, eleventh chord and diminished chord. I hope that this thesis will help everyone who plays Debussy‘s music.
The ends of 19th century, Claude Achille Debussy( 1862-1918), who lived under the effects of Neo-romanticism Music and got out of the German centered musical tendency and seek for French's original color of music, is the representative composer of France. His music is called the music of impressionism which used the new musical language for melody, harmony, tone, rhythm, form those are very different from existing romantic style of German music in many ways. His music is heavily affected by the literature of symbolism poets while he contacted with them who are literary trend of that era. He composed many lieds inspired by poems of Paul Verlaine(1844-1896) who was the representative poet of symbolism. Because In Verlaine‘s poem, there are full of musical rhythm and also vague and mysterious atmosphere by using symbols and hints. Debussy‘s lied 'Ariettes oubliees', which is main concern of this study, is also inspired by Verlaine's poems and composed from his 6 poem called 'Romances Sans Paroles', and well shown his special quality of the music of impressionism. He pursued vague fact of form by using syncopation rhythm, hemiola rhythm and vagued composition by church-style modes, whole-tone scale, 5 sound musical scales, chromatic scale progress and made unique color by using the seventh, ninth, eleventh chord and diminished chord. I hope that this thesis will help everyone who plays Debussy‘s music.
주제어
#C. A. Debussy 베를레느 음악적 운율성
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.