오늘날 한국사회가 안고 있는 가장 심각한 문제가 학벌에 의한 차별이다. 학벌은 한국사회에서 돈, 권력, 명예를 집단사이에 나누는 가장 중요한 장치이다. 특히 대학 졸업장은 대학에서 받은 교육의 질이나 양, 그리고 졸업 후 직장에서의 능력이나 노력 혹은 실적과 거의 무관하게, 각 구성원이 사회에서 차지할 위치를 결정한다. 한국의 학벌이 특히 문제로 지적 되는 것은 학벌에 의한 사회 권력 제 분야의 독점 현상이며, 한국 사회는 이런 권력독점욕에 대한 제도적 견제장치를 가지고 있지 않다. 권력을 독점한 집단은 또한 독점한 권력을 재생산하기에 거리낌이 없다. 따라서 학벌에 의한 차별은 더욱더 심해지고, 학벌이라는 벽은 더욱더 높아지며 단단해 지는 것이다. 본 논문은 한국 사회의 학벌의 성격에 대해 탐구하기 위해 ...
오늘날 한국사회가 안고 있는 가장 심각한 문제가 학벌에 의한 차별이다. 학벌은 한국사회에서 돈, 권력, 명예를 집단사이에 나누는 가장 중요한 장치이다. 특히 대학 졸업장은 대학에서 받은 교육의 질이나 양, 그리고 졸업 후 직장에서의 능력이나 노력 혹은 실적과 거의 무관하게, 각 구성원이 사회에서 차지할 위치를 결정한다. 한국의 학벌이 특히 문제로 지적 되는 것은 학벌에 의한 사회 권력 제 분야의 독점 현상이며, 한국 사회는 이런 권력독점욕에 대한 제도적 견제장치를 가지고 있지 않다. 권력을 독점한 집단은 또한 독점한 권력을 재생산하기에 거리낌이 없다. 따라서 학벌에 의한 차별은 더욱더 심해지고, 학벌이라는 벽은 더욱더 높아지며 단단해 지는 것이다. 본 논문은 한국 사회의 학벌의 성격에 대해 탐구하기 위해 사회적 자본의 개념에 기초하여 학벌의 본질을 분석해 보고자 한다. 학벌 같은 사적인 신뢰의 연줄망-사회적 자본-이 우리 사회에서 이토록 중요하게 작용하게 된 요인은 무엇인지 학벌 형성의 역사적 과정을 통해 파악해 보고 이러한 사회적 자본으로서의 학벌이 한국사회의 지속적이고 구조적인 사회적 차별과 불평등 현상에 어떻게 작용하고 있는지 파악해 보고자 한다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 순서로 연구를 진행하였다. 먼저, 사회적 자본의 이론적 고찰을 통해 사회적 자본의 특성을 밝힌 후, 사회적 자본으로 활용되고 있는 학벌의 성격을 규명하였다. 다음으로 학벌 형성의 역사적 과정을 시기별로 살펴보고, 학벌이 어떠한 요인을 통해 형성, 발전, 심화되어 왔는지 그 배경을 분석한 후, 우리 사회에 강력한 영향력을 행사하고 있는 학벌이 어떻게 사회적 자본으로 활용되게 되었는지 논의하였다. 마지막으로 사회적 자본으로서의 학벌이 우리 사회에 미치는 영향력을 구체적인 실례를 통해 분석하였다. 본 연구를 통해 다음과 같은 결론을 도출할 수 있었다. 첫째, 한국 사회의 학벌은 학력과 능력을 연계하는 것이 합리적이라는 전제에 입각해 있는 학력주의가 고착화됨과 더불어 그에 따른 부조리가 생겨나면서 비합리적인 준거인 연고주의와 결합되어 학벌주의로 변해갔다고 할 수 있다. 둘째, 한국사회에서는 개인이 학벌을 통해 가진 사회적 자본이 계급형성의 기제로 작용한다. 셋째, 학벌은 그 자체로 하나의 폐쇄적인 계급으로 작용하는 동시에 계급 재생산의 핵심적 고리가 되었다. 본 연구는 후속으로 다음과 같은 연구가 수행되어야 할 필요가 있다고 제언한다. 우리 사회에서 학벌이 지니는 자본적 성격에 대한 이론적 탐구는 물론 실증적 연구가 활발히 수행되어야 할 것이다. 또한 우리 사회의 지속적이고 구조적인 불평등을 해소하기 위한 현실적인 대안의 마련이 신속히 이루어져야 할 것이다.
오늘날 한국사회가 안고 있는 가장 심각한 문제가 학벌에 의한 차별이다. 학벌은 한국사회에서 돈, 권력, 명예를 집단사이에 나누는 가장 중요한 장치이다. 특히 대학 졸업장은 대학에서 받은 교육의 질이나 양, 그리고 졸업 후 직장에서의 능력이나 노력 혹은 실적과 거의 무관하게, 각 구성원이 사회에서 차지할 위치를 결정한다. 한국의 학벌이 특히 문제로 지적 되는 것은 학벌에 의한 사회 권력 제 분야의 독점 현상이며, 한국 사회는 이런 권력독점욕에 대한 제도적 견제장치를 가지고 있지 않다. 권력을 독점한 집단은 또한 독점한 권력을 재생산하기에 거리낌이 없다. 따라서 학벌에 의한 차별은 더욱더 심해지고, 학벌이라는 벽은 더욱더 높아지며 단단해 지는 것이다. 본 논문은 한국 사회의 학벌의 성격에 대해 탐구하기 위해 사회적 자본의 개념에 기초하여 학벌의 본질을 분석해 보고자 한다. 학벌 같은 사적인 신뢰의 연줄망-사회적 자본-이 우리 사회에서 이토록 중요하게 작용하게 된 요인은 무엇인지 학벌 형성의 역사적 과정을 통해 파악해 보고 이러한 사회적 자본으로서의 학벌이 한국사회의 지속적이고 구조적인 사회적 차별과 불평등 현상에 어떻게 작용하고 있는지 파악해 보고자 한다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 순서로 연구를 진행하였다. 먼저, 사회적 자본의 이론적 고찰을 통해 사회적 자본의 특성을 밝힌 후, 사회적 자본으로 활용되고 있는 학벌의 성격을 규명하였다. 다음으로 학벌 형성의 역사적 과정을 시기별로 살펴보고, 학벌이 어떠한 요인을 통해 형성, 발전, 심화되어 왔는지 그 배경을 분석한 후, 우리 사회에 강력한 영향력을 행사하고 있는 학벌이 어떻게 사회적 자본으로 활용되게 되었는지 논의하였다. 마지막으로 사회적 자본으로서의 학벌이 우리 사회에 미치는 영향력을 구체적인 실례를 통해 분석하였다. 본 연구를 통해 다음과 같은 결론을 도출할 수 있었다. 첫째, 한국 사회의 학벌은 학력과 능력을 연계하는 것이 합리적이라는 전제에 입각해 있는 학력주의가 고착화됨과 더불어 그에 따른 부조리가 생겨나면서 비합리적인 준거인 연고주의와 결합되어 학벌주의로 변해갔다고 할 수 있다. 둘째, 한국사회에서는 개인이 학벌을 통해 가진 사회적 자본이 계급형성의 기제로 작용한다. 셋째, 학벌은 그 자체로 하나의 폐쇄적인 계급으로 작용하는 동시에 계급 재생산의 핵심적 고리가 되었다. 본 연구는 후속으로 다음과 같은 연구가 수행되어야 할 필요가 있다고 제언한다. 우리 사회에서 학벌이 지니는 자본적 성격에 대한 이론적 탐구는 물론 실증적 연구가 활발히 수행되어야 할 것이다. 또한 우리 사회의 지속적이고 구조적인 불평등을 해소하기 위한 현실적인 대안의 마련이 신속히 이루어져야 할 것이다.
One of the most serious issues pestering the Korean society today is discrimination by hakbul, which actually work as the most important device to allocate money, power, and fame in the society. College diplomas, in particular, determine the social position of each individual regardless of the quali...
One of the most serious issues pestering the Korean society today is discrimination by hakbul, which actually work as the most important device to allocate money, power, and fame in the society. College diplomas, in particular, determine the social position of each individual regardless of the quality and amount of education that person receives in college or his or her abilities, efforts, or performance results at the job. The core of the problems caused by the hakbul is their monopoly of power across the fields of the Korean society, which has no institutional control device against their desire for power monopoly. Once they make a monopoly of power, the groups feel no restraints in reproducing their power, which makes discrimination by them even more damaging and the barrier set by them even higher. This study set out to analyze the nature of hakbul based on the concept of social capital and thus to understand their characteristics in the Korean society. It investigated what factors worked to make the network of personal trust(social capital) like hakbul so much important in the society, what was the historical process of forming hakbul, and how hakbul as social capital contributed to the ongoing, structural social discrimination and inequality of the society. For those purposes, the study proceeded in the following sequence: First, the characteristics of social capital were reviewed through theoretical consideration, and then the nature of hakbul used as social capital was examined. Then, the historical process of forming hakbul was examined by the periods. After analyzing the backgrounds of the factors that formed, developed and reinforced hakbul, the investigator discussed how they were utilized as social capital having powerful influences on the society. Finally, specific cases of influences of hakbul as social capital on the society were analyzed. The research findings led to the following conclusions: First, the hakbul of the Korean society were evolved to the academic cliques-orientedness as the academic background-orientedness, which was based on the premise that it's rational to connect one's educational background to his or her abilities, settled down in the society and caused the resulting absurdities, thus being combined with the connection-orientedness that's an irrational standard. Secondly, social capital possessed by individuals served as a mechanism to form classes through hakbul in the Korean society. Finally, the hakbul worked as a closed class themselves and, at the same time, were a part of the essential loop of reproducing classes. And the following suggestions were made for future study: there should be active empirical studies on the capital nature of the hakbul in the society let alone the theoretical exploration. Furthermore, it's urgent to come up with realistic countermeasures to resolve the ongoing, structural inequality of the society.
One of the most serious issues pestering the Korean society today is discrimination by hakbul, which actually work as the most important device to allocate money, power, and fame in the society. College diplomas, in particular, determine the social position of each individual regardless of the quality and amount of education that person receives in college or his or her abilities, efforts, or performance results at the job. The core of the problems caused by the hakbul is their monopoly of power across the fields of the Korean society, which has no institutional control device against their desire for power monopoly. Once they make a monopoly of power, the groups feel no restraints in reproducing their power, which makes discrimination by them even more damaging and the barrier set by them even higher. This study set out to analyze the nature of hakbul based on the concept of social capital and thus to understand their characteristics in the Korean society. It investigated what factors worked to make the network of personal trust(social capital) like hakbul so much important in the society, what was the historical process of forming hakbul, and how hakbul as social capital contributed to the ongoing, structural social discrimination and inequality of the society. For those purposes, the study proceeded in the following sequence: First, the characteristics of social capital were reviewed through theoretical consideration, and then the nature of hakbul used as social capital was examined. Then, the historical process of forming hakbul was examined by the periods. After analyzing the backgrounds of the factors that formed, developed and reinforced hakbul, the investigator discussed how they were utilized as social capital having powerful influences on the society. Finally, specific cases of influences of hakbul as social capital on the society were analyzed. The research findings led to the following conclusions: First, the hakbul of the Korean society were evolved to the academic cliques-orientedness as the academic background-orientedness, which was based on the premise that it's rational to connect one's educational background to his or her abilities, settled down in the society and caused the resulting absurdities, thus being combined with the connection-orientedness that's an irrational standard. Secondly, social capital possessed by individuals served as a mechanism to form classes through hakbul in the Korean society. Finally, the hakbul worked as a closed class themselves and, at the same time, were a part of the essential loop of reproducing classes. And the following suggestions were made for future study: there should be active empirical studies on the capital nature of the hakbul in the society let alone the theoretical exploration. Furthermore, it's urgent to come up with realistic countermeasures to resolve the ongoing, structural inequality of the society.
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