본 연구는 1970년대 후반부터 1980년대 초에 등장하여 이론적 정립을 추구하고 있는 양성평등주의 윤리학의 기본적 전제와 모델들을 기반으로 양성평등주의 윤리의 도덕적 가치를 살펴보고, 이에 따라 그 실태를 분석하여 도덕 교육적 의의를 찾는데 목적이 있다. 양성평등주의 윤리학은 첫째로 전통윤리학의 인간 이해가 충분한 반성과 규정근거에 입각하지 못한 채 남성적 특성만을 일반화 했으며, 둘째로 이러한 인간규정에 따라 윤리적 삶을 영위하는 과정에서 한 성에 의한 타성의 차별과 억압은 어떤 의미에서든 정당화될 수 없다는 인식을 출발점으로 삼는다. 양성평등주의의 윤리학의 이러한 문제제기에도 불구하고, 현행 도덕교육은 전통적 윤리학에 기반을 둔 콜버그식 인지적 도덕 교육론의 영향에서 벗어나지 못하고 있는 실정이다. 만일 정서나 감정과 같은 요인들을 무시하고 도덕적 추론을 통한 보편적 원리만을 강조하게 되면, 개인의 자발적이고 능동적인 도덕적 실천을 기대하기 어렵게 된다. 양성평등주의 윤리학은 현행 도덕교육에 나타나고 있는 이러한 문제점들을 극복하여, 도덕교육이 목표로 삼는 ‘도덕적 인간 및 통합적 인격’을 형성시키고자 하는 것이다. 이상의 인식에 따라, 첫째로 ‘감성’을 배제시킨 칸트와 ‘차이’를 제거해버린 ...
본 연구는 1970년대 후반부터 1980년대 초에 등장하여 이론적 정립을 추구하고 있는 양성평등주의 윤리학의 기본적 전제와 모델들을 기반으로 양성평등주의 윤리의 도덕적 가치를 살펴보고, 이에 따라 그 실태를 분석하여 도덕 교육적 의의를 찾는데 목적이 있다. 양성평등주의 윤리학은 첫째로 전통윤리학의 인간 이해가 충분한 반성과 규정근거에 입각하지 못한 채 남성적 특성만을 일반화 했으며, 둘째로 이러한 인간규정에 따라 윤리적 삶을 영위하는 과정에서 한 성에 의한 타성의 차별과 억압은 어떤 의미에서든 정당화될 수 없다는 인식을 출발점으로 삼는다. 양성평등주의의 윤리학의 이러한 문제제기에도 불구하고, 현행 도덕교육은 전통적 윤리학에 기반을 둔 콜버그식 인지적 도덕 교육론의 영향에서 벗어나지 못하고 있는 실정이다. 만일 정서나 감정과 같은 요인들을 무시하고 도덕적 추론을 통한 보편적 원리만을 강조하게 되면, 개인의 자발적이고 능동적인 도덕적 실천을 기대하기 어렵게 된다. 양성평등주의 윤리학은 현행 도덕교육에 나타나고 있는 이러한 문제점들을 극복하여, 도덕교육이 목표로 삼는 ‘도덕적 인간 및 통합적 인격’을 형성시키고자 하는 것이다. 이상의 인식에 따라, 첫째로 ‘감성’을 배제시킨 칸트와 ‘차이’를 제거해버린 헤겔을 비판하는 양성평등주의 윤리학을 크게 세 가지 모델로 구분하여 논의했다. 보봐르(Beauvoir, Simone De)로 대표되는 ‘동일성’의 모델은 초월을 인간의 본질로 보고 개인적 초월을 방해 받는 여성을 타자로 규정하는 이원성을 비판한다. 그러나 보봐르에 있어서 자유를 통한 초월은 결국 같은 인간으로서의 동일성으로 회귀하는 것이어서, 평등한 권리를 확산시키는데 기여했으나 여성 자신의 독특한 지위를 확보하지는 못했다. 반면에 이리가라이(Irigaray, Luce)로 대표되는 ‘차이’의 모델은 여성과 남성의 차이를 본질적인 것으로 인식하고 양성을 서로 독립된 타자이면서 동시에 전체성을 지니는 것으로 인식하고자 한다. 이리가라이는 여성의 자기규정 근거를 마련했지만, 다소 급진적 경향을 보여 남성의 반감을 일으킬 소지가 있다. 따라서 동등성의 모델과 차이의 모델은 자립적 상호보완모델에서 변증법적 통합의 길을 찾았다고 볼 수 있다. 길리간(Gilligan, Carrol)으로 대표되는 자립적 상호보완모델은 남성과 다른 여성만의 도덕적 특성을 발견하여 여성적 배려윤리와 남성적 정의의 윤리가 동등함을 주장하면서, 인간의 도덕성의 확장을 위해 상호관계 속에서 조화되어야 함을 강조한다. 길리간의 배려의 윤리는 맥락주의라는 비판을 받을 수도 있지만 여성 자신의 이해를 넓혔다는 의의를 찾을 수 있다. 둘째로 양성평등주의의 세 가지 모델을 통하여 밝혀진 도덕적 가치들을 알아보았다. 첫째, 양성평등주의 윤리학은 자유와 해방의 신념에서 출발하여, 상호성과 건전한 이원성이 인정받는 개인적 · 사회적 조건을 구성하고자 한다. 둘째, 자아의 주체성을 자아와 타자의 상호관계 속에서 다룬다. 타자의 존중은 결국 자기의 전체성에 대한 상호 관계적 이해를 의미하는 것이다. 셋째, 배려와 책임의 윤리는 원칙보다는 관계성을, 추상적 · 보편적 개인보다는 관계적 · 구체적 개인을, 그리고 자유와 권리 보다는 배려와 조화를 중시하는 것이다. 셋째로 양성평등주의의 도덕적 가치에 근거하여 현행 도덕교육의 실태를 파악하기 위해 도덕적 태도와 도덕교육의 목표, 도덕교과의 내용을 분석하였다. 먼저 교사(208명)와 학생(1029명)의 도덕적 태도에 대한 설문조사를 한 결과, 첫째로 교사와 학생 모두 도덕적 행위의 근거로는 배려와 같은 감정을 중시하면서도 보편적 도덕원리의 수립을 도덕생활의 목표로 삼고 있음을 알 수 있었다. 도덕적 근거와 목표사이에 불일치가 존재하는 것이다. 둘째로 여교사나 여학생들은 배려의 도덕적 특성을 지지하면서도, 남교사나 남학생들 보다 정의의 윤리를 적극적으로 옹호하는 것으로 나타난다. 배려와 같은 감정이 중요하다고 보면서도 이런 요소들에 의해 규정되는 것을 꺼려하는 인식과 실천의 이중성이 나타나는 것이다. 셋째로 가사와 모성적 사고 등도 고차적 도덕판단이 작용하고 있음을 교사와 학생 모두가 인정하고 있었으나, 가정이 공적인 영역일 수 있다는 인식에는 아직 미치지 못하고 있다. 넷째로 도덕적 행위의 근거가 되는 성 평등의식은 학생들이 교사보다 매우 유의(***p<.001)하게 높게 나타나고 있고, 교사들 역시 일반인 평균보다 매우 높아 도덕생활에 긍정적으로 작용하리라 본다. 제 7차 고등학교 도덕과의 교육목표는 여전히 도덕적 추론을 통해 원리를 수립해가는 콜버그식 인지적 도덕발달이론에 영향을 받고 있어, 인간의 전체성을 바탕으로 한 통합적 인격형성을 저해하고 있다. 또한 도덕 교과의 내용에도 공적 영역과 사적 영역을 구분하는 이분법적 구도와 성역할 고정관념을 발견할 수 있어서, 성 차이를 인식할 수 있는 다양한 텍스트들을 필요로 한다. 따라서 양성평등주의 윤리가 중시하는 가치가 도덕교육에 제공할 수 있는 의의는 크게 세 가지이다. 첫째, 정의와 배려의 상호보완을 통해 통합적 인격형성을 기할 수 있다. 둘째, 타자의 인정과 상호존중의 가치에 의해 여성과 남성사이에 존재하는 이분법적 분열을 극복할 수 있다. 끝으로 배려와 책임, 타자의 인정과 존중의 가치들은 인간관계에서 감정과 정서의 중요성을 일깨워 줄 수 있다. 본 연구자는 양성평등주의 윤리가 도덕교육 안에서 온전한 지위를 확보하고 인간의 전체성을 바탕으로 한 도덕적 인간을 양성하기 위해서는 다음과 같은 노력이 필요하다고 본다. 첫째, 교사와 학생에게 양성평등주의 윤리의 도덕적 가치를 이해시키고, 그 중요성을 인식할 수 있는 다양한 교육기회를 제공해야만 한다. 둘째, 공식적 교육과정에 양성평등주의 윤리의 내용들이 충분히 반영토록 힘쓰며, 성 차이를 인식할 수 있는 교과서나 다양한 교재를 개발해야 한다. 셋째, 양성평등주의 윤리는 여성적 이해관계에 머무르지 않고, 사회적 약자나 소수자들 그리고 억압받는 존재들에 대한 감정적 배려를 더욱 더 확대해가야 한다. 아직도 양성평등주의 윤리학은 수립의 과정에 있고, 남성뿐만 아니라 심지어 여성 자신들의 저항 또한 만만치 않게 받고 있다. 그러나 궁극적으로는 상호관계 속에 보편적 인간이해의 지평을 넓히면서 그 정당성과 보편성을 확보할 수 있으리라고 생각 한다.
본 연구는 1970년대 후반부터 1980년대 초에 등장하여 이론적 정립을 추구하고 있는 양성평등주의 윤리학의 기본적 전제와 모델들을 기반으로 양성평등주의 윤리의 도덕적 가치를 살펴보고, 이에 따라 그 실태를 분석하여 도덕 교육적 의의를 찾는데 목적이 있다. 양성평등주의 윤리학은 첫째로 전통윤리학의 인간 이해가 충분한 반성과 규정근거에 입각하지 못한 채 남성적 특성만을 일반화 했으며, 둘째로 이러한 인간규정에 따라 윤리적 삶을 영위하는 과정에서 한 성에 의한 타성의 차별과 억압은 어떤 의미에서든 정당화될 수 없다는 인식을 출발점으로 삼는다. 양성평등주의의 윤리학의 이러한 문제제기에도 불구하고, 현행 도덕교육은 전통적 윤리학에 기반을 둔 콜버그식 인지적 도덕 교육론의 영향에서 벗어나지 못하고 있는 실정이다. 만일 정서나 감정과 같은 요인들을 무시하고 도덕적 추론을 통한 보편적 원리만을 강조하게 되면, 개인의 자발적이고 능동적인 도덕적 실천을 기대하기 어렵게 된다. 양성평등주의 윤리학은 현행 도덕교육에 나타나고 있는 이러한 문제점들을 극복하여, 도덕교육이 목표로 삼는 ‘도덕적 인간 및 통합적 인격’을 형성시키고자 하는 것이다. 이상의 인식에 따라, 첫째로 ‘감성’을 배제시킨 칸트와 ‘차이’를 제거해버린 헤겔을 비판하는 양성평등주의 윤리학을 크게 세 가지 모델로 구분하여 논의했다. 보봐르(Beauvoir, Simone De)로 대표되는 ‘동일성’의 모델은 초월을 인간의 본질로 보고 개인적 초월을 방해 받는 여성을 타자로 규정하는 이원성을 비판한다. 그러나 보봐르에 있어서 자유를 통한 초월은 결국 같은 인간으로서의 동일성으로 회귀하는 것이어서, 평등한 권리를 확산시키는데 기여했으나 여성 자신의 독특한 지위를 확보하지는 못했다. 반면에 이리가라이(Irigaray, Luce)로 대표되는 ‘차이’의 모델은 여성과 남성의 차이를 본질적인 것으로 인식하고 양성을 서로 독립된 타자이면서 동시에 전체성을 지니는 것으로 인식하고자 한다. 이리가라이는 여성의 자기규정 근거를 마련했지만, 다소 급진적 경향을 보여 남성의 반감을 일으킬 소지가 있다. 따라서 동등성의 모델과 차이의 모델은 자립적 상호보완모델에서 변증법적 통합의 길을 찾았다고 볼 수 있다. 길리간(Gilligan, Carrol)으로 대표되는 자립적 상호보완모델은 남성과 다른 여성만의 도덕적 특성을 발견하여 여성적 배려윤리와 남성적 정의의 윤리가 동등함을 주장하면서, 인간의 도덕성의 확장을 위해 상호관계 속에서 조화되어야 함을 강조한다. 길리간의 배려의 윤리는 맥락주의라는 비판을 받을 수도 있지만 여성 자신의 이해를 넓혔다는 의의를 찾을 수 있다. 둘째로 양성평등주의의 세 가지 모델을 통하여 밝혀진 도덕적 가치들을 알아보았다. 첫째, 양성평등주의 윤리학은 자유와 해방의 신념에서 출발하여, 상호성과 건전한 이원성이 인정받는 개인적 · 사회적 조건을 구성하고자 한다. 둘째, 자아의 주체성을 자아와 타자의 상호관계 속에서 다룬다. 타자의 존중은 결국 자기의 전체성에 대한 상호 관계적 이해를 의미하는 것이다. 셋째, 배려와 책임의 윤리는 원칙보다는 관계성을, 추상적 · 보편적 개인보다는 관계적 · 구체적 개인을, 그리고 자유와 권리 보다는 배려와 조화를 중시하는 것이다. 셋째로 양성평등주의의 도덕적 가치에 근거하여 현행 도덕교육의 실태를 파악하기 위해 도덕적 태도와 도덕교육의 목표, 도덕교과의 내용을 분석하였다. 먼저 교사(208명)와 학생(1029명)의 도덕적 태도에 대한 설문조사를 한 결과, 첫째로 교사와 학생 모두 도덕적 행위의 근거로는 배려와 같은 감정을 중시하면서도 보편적 도덕원리의 수립을 도덕생활의 목표로 삼고 있음을 알 수 있었다. 도덕적 근거와 목표사이에 불일치가 존재하는 것이다. 둘째로 여교사나 여학생들은 배려의 도덕적 특성을 지지하면서도, 남교사나 남학생들 보다 정의의 윤리를 적극적으로 옹호하는 것으로 나타난다. 배려와 같은 감정이 중요하다고 보면서도 이런 요소들에 의해 규정되는 것을 꺼려하는 인식과 실천의 이중성이 나타나는 것이다. 셋째로 가사와 모성적 사고 등도 고차적 도덕판단이 작용하고 있음을 교사와 학생 모두가 인정하고 있었으나, 가정이 공적인 영역일 수 있다는 인식에는 아직 미치지 못하고 있다. 넷째로 도덕적 행위의 근거가 되는 성 평등의식은 학생들이 교사보다 매우 유의(***p<.001)하게 높게 나타나고 있고, 교사들 역시 일반인 평균보다 매우 높아 도덕생활에 긍정적으로 작용하리라 본다. 제 7차 고등학교 도덕과의 교육목표는 여전히 도덕적 추론을 통해 원리를 수립해가는 콜버그식 인지적 도덕발달이론에 영향을 받고 있어, 인간의 전체성을 바탕으로 한 통합적 인격형성을 저해하고 있다. 또한 도덕 교과의 내용에도 공적 영역과 사적 영역을 구분하는 이분법적 구도와 성역할 고정관념을 발견할 수 있어서, 성 차이를 인식할 수 있는 다양한 텍스트들을 필요로 한다. 따라서 양성평등주의 윤리가 중시하는 가치가 도덕교육에 제공할 수 있는 의의는 크게 세 가지이다. 첫째, 정의와 배려의 상호보완을 통해 통합적 인격형성을 기할 수 있다. 둘째, 타자의 인정과 상호존중의 가치에 의해 여성과 남성사이에 존재하는 이분법적 분열을 극복할 수 있다. 끝으로 배려와 책임, 타자의 인정과 존중의 가치들은 인간관계에서 감정과 정서의 중요성을 일깨워 줄 수 있다. 본 연구자는 양성평등주의 윤리가 도덕교육 안에서 온전한 지위를 확보하고 인간의 전체성을 바탕으로 한 도덕적 인간을 양성하기 위해서는 다음과 같은 노력이 필요하다고 본다. 첫째, 교사와 학생에게 양성평등주의 윤리의 도덕적 가치를 이해시키고, 그 중요성을 인식할 수 있는 다양한 교육기회를 제공해야만 한다. 둘째, 공식적 교육과정에 양성평등주의 윤리의 내용들이 충분히 반영토록 힘쓰며, 성 차이를 인식할 수 있는 교과서나 다양한 교재를 개발해야 한다. 셋째, 양성평등주의 윤리는 여성적 이해관계에 머무르지 않고, 사회적 약자나 소수자들 그리고 억압받는 존재들에 대한 감정적 배려를 더욱 더 확대해가야 한다. 아직도 양성평등주의 윤리학은 수립의 과정에 있고, 남성뿐만 아니라 심지어 여성 자신들의 저항 또한 만만치 않게 받고 있다. 그러나 궁극적으로는 상호관계 속에 보편적 인간이해의 지평을 넓히면서 그 정당성과 보편성을 확보할 수 있으리라고 생각 한다.
With the advent of feminism through late 1970's and early 1980's, some scholars have sought to establish a theoretical foundation and its models. This research intends to review the moral value of feminism ethics, to analyze its phenomena and to subsequently seek the meaning of feminism in terms of ...
With the advent of feminism through late 1970's and early 1980's, some scholars have sought to establish a theoretical foundation and its models. This research intends to review the moral value of feminism ethics, to analyze its phenomena and to subsequently seek the meaning of feminism in terms of moral education. Feminism ethics starts from the following issues. First, the conventional ethics understanding about human beings focuses on generalizing only masculine characteristics without enough reflection and grounds for a definition. Second, it just can not be justified that one gender is discriminated or suppressed over the other gender based on such absurd definitions in the course of leading an ethical life. Despite feminism ethics indicates the problems, the present moral education doesn't overcome Kohlberg's cognitive approach to moral education whose foundation is on its conventional ethics. If we lay emphasis on universal principles through moral speculation while ignoring feelings or emotions, it is hard to expect moral practice of voluntary and active persons. Feminism ethics aims to overcome those problems raised in the present moral education and to make a shape of "moral or whole human being"- the very aim of moral education. According to the recognition, broadly divided into three models is the feminism ethics which criticizes both Kant for excluding human emotion and Hegel for removing sexual difference. First, the 'Identity' model, represented by Simone De Beauvoir, regards transcendentalism as human's essence and criticizes the duality. As for Beauvoir, however, the transcendentalism through freedom is as same as returning to the identity as the same individual. She contributed to expanding women's right, but failed to secure woman's own distinctive right. On the other hand, the 'Difference' model represented by Luce Irigaray, is against the Identity of implying no contrast, assuming the difference is essential between the two genders. It means that this model tries to recognize each gender as one entity as well as an independent "the other". Irigaray managed to set up the ground for the self-definition for women, but his radical view is likely to arouse antipathy. The Identity model by Beavoir and the Difference model by Irigaray can be dialectically incorporated into an autonomous complementary model. The autonomous complementary model represented by Carol Gilligan found the ethical aspect of females being different from males and asserted the equality between female ethics of considering others and masculine ethics. Despite of the possibility of being criticized for the following context, Gilligan's ethics of considering others extended understanding of women themselves, ethical symbols, which is of great significance. Next, in this research, moral values which are manifested through the three models of feminism ethics are illustrated. First, starting from the belief in freedom and liberty, feminism ethics attempts to constitute both individual and social conditions to guarantee mutuality and sound duality. Second, the subjectiveness is established within the correlation between the self and the other. Third, within the ethics of considering others, the personal relationship outweighs principles, concrete individuals outweighs abstract and universal individuals, and consideration and harmony with others outweighs freedom and right. Third, the attitude, objectives and contents of moral education so as to figure out the present phenomena of moral education based on moral values of feminism ethics are analyzed. From the survey on the moral attitude among 208 teachers and 1029 students, it is conclusion, concerning moral behaviors, that the two groups aimed at establishing some universal moral principles thinking highly of such emotions as consideration of others. There exists a disagreement between moral grounds and moral objectives. Second, female teachers and students pose an active support for ethics of justice than male, while standing up for the moral characteristic of consideration of others. They show the duality that they think highly of considering others while afraid of such emotions being defined. Third, both the subject groups admit that either household affairs or the thought of motherhood comes from high-leveled moral judgement. But they have not yet reached the recognition that their homes could belong to the public area. Fourth, the sexual equality as the basic ground of moral behavior is regarded as more significant among students than in teachers (***p<.001); compared with ordinary adults, teachers on average regard that equality as meaningful. The 7'th curriculum of moral education has influenced by Kohlberg's cognitive ethical theories which come to a principle through a series of moral speculations, which gets in the way of forming a combined personality based on human being's entirety. Also we could find out the contents in the textbooks the dichotomous mechanism of dividing public areas and private ones and the stereotype on gender roles, which requires various texts for recognizing gender differences. The moral value of feminism ethics could offer these three items for our moral education. First, it can contribute to a unified personality through the complementary ingredients of justice and consideration. Second, it can help to overcome the dichotomous disparity which exists between men and women due to the value of admitting or respecting the other. Finally, such moral values as admitting or respecting the other could remind us of the importance of feelings and emotions among human relationships. For feminism ethics to obtain its independent status within the moral education and to bring up moral human beings based on human's entirety, it needs to persuade both students and teachers understand the moral values of feminism ethics and offer the educational opportunity for appreciating its significance. And then, it is urgent to both reflect the contents of feminism ethics on the authentic curriculum and develop textbooks useful to recognize the gender differences. Third, we have to extend emotional consideration up to social minority and the suppressed beyond the relationship of women's interest. Still the feminism ethics is under the stage of establishment while resisted even by women themselves as much as men. However, it is expected to ultimately widen the horizon to universally understand human beings within the interrelations, there is a hope that its adequacy and universality will be guaranteed.
With the advent of feminism through late 1970's and early 1980's, some scholars have sought to establish a theoretical foundation and its models. This research intends to review the moral value of feminism ethics, to analyze its phenomena and to subsequently seek the meaning of feminism in terms of moral education. Feminism ethics starts from the following issues. First, the conventional ethics understanding about human beings focuses on generalizing only masculine characteristics without enough reflection and grounds for a definition. Second, it just can not be justified that one gender is discriminated or suppressed over the other gender based on such absurd definitions in the course of leading an ethical life. Despite feminism ethics indicates the problems, the present moral education doesn't overcome Kohlberg's cognitive approach to moral education whose foundation is on its conventional ethics. If we lay emphasis on universal principles through moral speculation while ignoring feelings or emotions, it is hard to expect moral practice of voluntary and active persons. Feminism ethics aims to overcome those problems raised in the present moral education and to make a shape of "moral or whole human being"- the very aim of moral education. According to the recognition, broadly divided into three models is the feminism ethics which criticizes both Kant for excluding human emotion and Hegel for removing sexual difference. First, the 'Identity' model, represented by Simone De Beauvoir, regards transcendentalism as human's essence and criticizes the duality. As for Beauvoir, however, the transcendentalism through freedom is as same as returning to the identity as the same individual. She contributed to expanding women's right, but failed to secure woman's own distinctive right. On the other hand, the 'Difference' model represented by Luce Irigaray, is against the Identity of implying no contrast, assuming the difference is essential between the two genders. It means that this model tries to recognize each gender as one entity as well as an independent "the other". Irigaray managed to set up the ground for the self-definition for women, but his radical view is likely to arouse antipathy. The Identity model by Beavoir and the Difference model by Irigaray can be dialectically incorporated into an autonomous complementary model. The autonomous complementary model represented by Carol Gilligan found the ethical aspect of females being different from males and asserted the equality between female ethics of considering others and masculine ethics. Despite of the possibility of being criticized for the following context, Gilligan's ethics of considering others extended understanding of women themselves, ethical symbols, which is of great significance. Next, in this research, moral values which are manifested through the three models of feminism ethics are illustrated. First, starting from the belief in freedom and liberty, feminism ethics attempts to constitute both individual and social conditions to guarantee mutuality and sound duality. Second, the subjectiveness is established within the correlation between the self and the other. Third, within the ethics of considering others, the personal relationship outweighs principles, concrete individuals outweighs abstract and universal individuals, and consideration and harmony with others outweighs freedom and right. Third, the attitude, objectives and contents of moral education so as to figure out the present phenomena of moral education based on moral values of feminism ethics are analyzed. From the survey on the moral attitude among 208 teachers and 1029 students, it is conclusion, concerning moral behaviors, that the two groups aimed at establishing some universal moral principles thinking highly of such emotions as consideration of others. There exists a disagreement between moral grounds and moral objectives. Second, female teachers and students pose an active support for ethics of justice than male, while standing up for the moral characteristic of consideration of others. They show the duality that they think highly of considering others while afraid of such emotions being defined. Third, both the subject groups admit that either household affairs or the thought of motherhood comes from high-leveled moral judgement. But they have not yet reached the recognition that their homes could belong to the public area. Fourth, the sexual equality as the basic ground of moral behavior is regarded as more significant among students than in teachers (***p<.001); compared with ordinary adults, teachers on average regard that equality as meaningful. The 7'th curriculum of moral education has influenced by Kohlberg's cognitive ethical theories which come to a principle through a series of moral speculations, which gets in the way of forming a combined personality based on human being's entirety. Also we could find out the contents in the textbooks the dichotomous mechanism of dividing public areas and private ones and the stereotype on gender roles, which requires various texts for recognizing gender differences. The moral value of feminism ethics could offer these three items for our moral education. First, it can contribute to a unified personality through the complementary ingredients of justice and consideration. Second, it can help to overcome the dichotomous disparity which exists between men and women due to the value of admitting or respecting the other. Finally, such moral values as admitting or respecting the other could remind us of the importance of feelings and emotions among human relationships. For feminism ethics to obtain its independent status within the moral education and to bring up moral human beings based on human's entirety, it needs to persuade both students and teachers understand the moral values of feminism ethics and offer the educational opportunity for appreciating its significance. And then, it is urgent to both reflect the contents of feminism ethics on the authentic curriculum and develop textbooks useful to recognize the gender differences. Third, we have to extend emotional consideration up to social minority and the suppressed beyond the relationship of women's interest. Still the feminism ethics is under the stage of establishment while resisted even by women themselves as much as men. However, it is expected to ultimately widen the horizon to universally understand human beings within the interrelations, there is a hope that its adequacy and universality will be guaranteed.
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