1970년대 이후 우리사회는 국가경제의 발전을 위하여 부족한 사회간접시설의 확충이 필요하였다. 이와 같은 국가기간시설의 건설은 경제 발전의 원동력이 되었으나 시간이 경과함에 따라 기간시설물의 노후화가 발생하게 되었으며 그 동안 소홀히 취급되었던 유지관리의 부실에 의한 여러 문제점들이 대두되기 시작하였다. 결함 및 손상이 발생한 교량의 보수?보강을 위해서는 정밀안전진단을 통하여 대상 구조물의 현 상태를 정확하게 파악하여 보수?보강의 여부와 범위를 결정하게 되는데, 보수?보강공법의 선정은 경제성과 재료의 품질, 시공기간, 안전성, 환경문제 등을 복합적으로 고려하여 선정하여야 한다. 그러나 현재까지의 국내 보수?보강 기술은 기술적인 측면에서 보수?보강을 확인할 수 없거나 단순 반복적인 보수?보강 시공으로 기술의 발전을 저해하고 있으며 사회적 측면에서 기술자에 대한 불신과 보수?보강된 구조물의 안전성에 불안감을 일으킬 뿐 아니라, 경제적인 측면에 잦은 보수?보강으로 인한 예산의 비효율적인 집행 등 여러 가지 문제점을 발생시키고 있다. 이에 본 연구에서는 슬래브교의 ...
1970년대 이후 우리사회는 국가경제의 발전을 위하여 부족한 사회간접시설의 확충이 필요하였다. 이와 같은 국가기간시설의 건설은 경제 발전의 원동력이 되었으나 시간이 경과함에 따라 기간시설물의 노후화가 발생하게 되었으며 그 동안 소홀히 취급되었던 유지관리의 부실에 의한 여러 문제점들이 대두되기 시작하였다. 결함 및 손상이 발생한 교량의 보수?보강을 위해서는 정밀안전진단을 통하여 대상 구조물의 현 상태를 정확하게 파악하여 보수?보강의 여부와 범위를 결정하게 되는데, 보수?보강공법의 선정은 경제성과 재료의 품질, 시공기간, 안전성, 환경문제 등을 복합적으로 고려하여 선정하여야 한다. 그러나 현재까지의 국내 보수?보강 기술은 기술적인 측면에서 보수?보강을 확인할 수 없거나 단순 반복적인 보수?보강 시공으로 기술의 발전을 저해하고 있으며 사회적 측면에서 기술자에 대한 불신과 보수?보강된 구조물의 안전성에 불안감을 일으킬 뿐 아니라, 경제적인 측면에 잦은 보수?보강으로 인한 예산의 비효율적인 집행 등 여러 가지 문제점을 발생시키고 있다. 이에 본 연구에서는 슬래브교의 설계하중에 대한 내하력 부족부분을 프리플랙스 패널이 분담하여 구조물의 내하력을 증진시키고, 기존에 발생된 처짐을 감소시킬 뿐만 아니라 하중 재하 능력의 개선효과에 대하여 연구하였다. 대상교량에 대한 보강 후 내하력 평가 결과, 공용 내하력은 보강 전 DB-13.5에서 보강 후 DB-22.7로 보강 전에 비하여 내하력이 68.14% 증진되었다. 이는 콘크리트 교량의 보다 체계적인 단면 보강이 가능하며, 하중 재하능력을 향상시킴으로써 교량의 내구연한을 향상 시킬 수 있으리라 판단된다.
1970년대 이후 우리사회는 국가경제의 발전을 위하여 부족한 사회간접시설의 확충이 필요하였다. 이와 같은 국가기간시설의 건설은 경제 발전의 원동력이 되었으나 시간이 경과함에 따라 기간시설물의 노후화가 발생하게 되었으며 그 동안 소홀히 취급되었던 유지관리의 부실에 의한 여러 문제점들이 대두되기 시작하였다. 결함 및 손상이 발생한 교량의 보수?보강을 위해서는 정밀안전진단을 통하여 대상 구조물의 현 상태를 정확하게 파악하여 보수?보강의 여부와 범위를 결정하게 되는데, 보수?보강공법의 선정은 경제성과 재료의 품질, 시공기간, 안전성, 환경문제 등을 복합적으로 고려하여 선정하여야 한다. 그러나 현재까지의 국내 보수?보강 기술은 기술적인 측면에서 보수?보강을 확인할 수 없거나 단순 반복적인 보수?보강 시공으로 기술의 발전을 저해하고 있으며 사회적 측면에서 기술자에 대한 불신과 보수?보강된 구조물의 안전성에 불안감을 일으킬 뿐 아니라, 경제적인 측면에 잦은 보수?보강으로 인한 예산의 비효율적인 집행 등 여러 가지 문제점을 발생시키고 있다. 이에 본 연구에서는 슬래브교의 설계하중에 대한 내하력 부족부분을 프리플랙스 패널이 분담하여 구조물의 내하력을 증진시키고, 기존에 발생된 처짐을 감소시킬 뿐만 아니라 하중 재하 능력의 개선효과에 대하여 연구하였다. 대상교량에 대한 보강 후 내하력 평가 결과, 공용 내하력은 보강 전 DB-13.5에서 보강 후 DB-22.7로 보강 전에 비하여 내하력이 68.14% 증진되었다. 이는 콘크리트 교량의 보다 체계적인 단면 보강이 가능하며, 하중 재하능력을 향상시킴으로써 교량의 내구연한을 향상 시킬 수 있으리라 판단된다.
Our society has needed to expand the social overhead capital in order to grow the national economic since 1970's. Such constructions of national infrastructure has become the momentum of the economic growth, but the infrastructures have been deteriorated as time goes by. The number of the management...
Our society has needed to expand the social overhead capital in order to grow the national economic since 1970's. Such constructions of national infrastructure has become the momentum of the economic growth, but the infrastructures have been deteriorated as time goes by. The number of the management problems that have been carelessly treated the management in the mean time are started to emerge. In order to repair the bridge with the damage, we decide whether it needs to repair and strengthen through the safety inspections to understand the condition of structure correctly. The selection of the repair and strength system has to consider compoundly about economical efficiency, material quality, construction period, safety and environment problems. The repair and strength technology has not been confirmed in the technology aspect, and it could impede the development of technology because of the repeated simple repair and strength. It also provokes a feeling of uneasiness to the safety of the structure and distrust an engineer in social aspect. It comes into the many problems that make a unefficiency budget caused by the repeated repair and strength in economic aspect. In this study, the preflex panel improves the load carrying capacity of structure by sharing the load carrying capacity about the design load on the slab bridge, and it can reduce the deflection already existed. We also study for a improvement effect of load capacity. It could be judged to reinforce systematic section possibly compared with concrete bridge, and increase the endurance life of bridge improving the load carrying capacity.
Our society has needed to expand the social overhead capital in order to grow the national economic since 1970's. Such constructions of national infrastructure has become the momentum of the economic growth, but the infrastructures have been deteriorated as time goes by. The number of the management problems that have been carelessly treated the management in the mean time are started to emerge. In order to repair the bridge with the damage, we decide whether it needs to repair and strengthen through the safety inspections to understand the condition of structure correctly. The selection of the repair and strength system has to consider compoundly about economical efficiency, material quality, construction period, safety and environment problems. The repair and strength technology has not been confirmed in the technology aspect, and it could impede the development of technology because of the repeated simple repair and strength. It also provokes a feeling of uneasiness to the safety of the structure and distrust an engineer in social aspect. It comes into the many problems that make a unefficiency budget caused by the repeated repair and strength in economic aspect. In this study, the preflex panel improves the load carrying capacity of structure by sharing the load carrying capacity about the design load on the slab bridge, and it can reduce the deflection already existed. We also study for a improvement effect of load capacity. It could be judged to reinforce systematic section possibly compared with concrete bridge, and increase the endurance life of bridge improving the load carrying capacity.
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