본 연구는 사목상담에 있어 전문적인 기법들을 활용하고자 하는 모든 사목자들에게, ‘가족치료’라는 전문적인 영역을 소개하고 그것을 활용할 수 있는 가능성의 토대를 제공하는데 그 목적이 있다. 이는 가톨릭교회의 근원적 기초 공동체를 이루는 가정이 현대에 직면한 다양한 위기를 극복할 수 있도록 도움을 주기 위함이다. 더 나아가 현대 가정에 대한 교회의 사목적 배려 안에서 가족체계이론을 사목상담에 기초하여 사목적으로 활용할 수 있는 프로그램을 제시해 보고자 하였다. 이에 제Ⅰ장에서는 가톨릭교회 가정공동체 회복을 위해 어떻게 가족치료이론을...
본 연구는 사목상담에 있어 전문적인 기법들을 활용하고자 하는 모든 사목자들에게, ‘가족치료’라는 전문적인 영역을 소개하고 그것을 활용할 수 있는 가능성의 토대를 제공하는데 그 목적이 있다. 이는 가톨릭교회의 근원적 기초 공동체를 이루는 가정이 현대에 직면한 다양한 위기를 극복할 수 있도록 도움을 주기 위함이다. 더 나아가 현대 가정에 대한 교회의 사목적 배려 안에서 가족체계이론을 사목상담에 기초하여 사목적으로 활용할 수 있는 프로그램을 제시해 보고자 하였다. 이에 제Ⅰ장에서는 가톨릭교회 가정공동체 회복을 위해 어떻게 가족치료이론을 사목적 배려 안에서 활용할 것인지에 대한 문제를 제기하고 연구의 필요성과 목적, 연구의 내용과 연구 방법, 그리고 연구 한계에 대하여 언급하였다. 제Ⅱ장에서는 한국 가정에 대한 이해를 다루었다. 먼저 가정에 대한 일반적 이해를 위해서 가정에 대한 다양한 정의와 가정이 담당하는 중요한 기능들에 대해서 살펴보았다. 특히 가정을 기능별로 분석이해 하여 가정의 역할을 잘 하는 순기능 가정과 비정상적으로 이루어지는 역기능 가정 그리고 가정의 기능에 따른 부부의 영향에 대해서 살펴보았다. 또한 현대사회의 가정 현실에서는 최근 우리 한국 사회가 겪고 있는 가정의 위기와 가족의 변화 양상, 가족변화의 원인을 통해 가족구조의 변화로 인한 문제점들에 대해서 살펴보았다. 제Ⅲ장에서는 가톨릭교회의 가정에 대한 이해를 다루었다. 가정에 대한 성경적 이해에서는 구약성경과 신약성경에서의 가정에 대한 올바른 이해를 통해 가정의 가치뿐 아니라, 가정이 인간의 행복에 가장 중요한 위치에 있음을 살펴보았다. 또한 가정에 관한 가톨릭교회의 가르침에서는 현대 가정의 위기상황을 극복하기 위하여 제2차 바티칸 공의회를 중심으로 공의회 이전과 이후의 그리스도인의 혼인과 가정에 대해서 살펴보았다. 제Ⅳ장에서는 가족치료에 대한 이해를 다루었다. 먼저 가족치료의 정의와 특성을 살펴봄으로써 가족치료가 무엇인지 살펴보았다. 또한 오늘날 현대사회의 제 기능을 발휘할 수 없는 가정의 상황에 대한 가족치료의 필요성과 가족치료가 개인 심리치료와 어떠한 면에서 차이가 있는지 비교하였다. 더불어 가족치료의 가장 중요한 이론적 배경인 체계이론의 기초와 그 특성에 대해 살펴보았다. 제Ⅴ장에서는 가족치료 이론에 대해서 다루었다. 1950년대를 전후로 시작된 가족치료는 이전까지 한 개인에게 집중하던 경향에서 벗어나 한 가족을 하나의 통일체로 보면서, 가족구성원 서로가 영향을 주고받는 하나의 체계로 간주하고 그 안에서 문제를 해결하려는 움직임이다. 가족치료는 그동안 여러 가지 유형으로 발전되었지만, 본 연구에서는 대표적인 가족치료 모델 여섯 가지, 곧 다세대 가족치료, 경험주의적 가족치료, 구조주의적 가족치료, 전략적 가족치료, 해결 중심 가족치료, 이야기 치료를 중심으로 각 모델의 이론과 주요개념, 치료목표와 치료과정, 치료자의 역할 및 치료기법 등을 살펴보고 평가하였다. 그러나 가족치료의 유용성과 공헌에도 불구하고 치료방법에만 몰두한 나머지 개인을 무시하며, 결정주의적이고 환경주의적인 기반을 두는 경향과 과학주의적인 발상들은 반드시 배척해야만 한다. 특히 이는 가톨릭교회의 가르침 안에서 그리스도교적으로 비평하고 검토해야 할 부분이다. 그러므로 우리는 각 모델을 통해서 가족의 과거와 현재, 미래를 바라보는 방식뿐만 아니라 가족의 정서와 행동, 인지를 다루는 방법을 살펴보면서, 각 치료모델의 강점과 약점을 알고 여러 모델의 경계를 넘나들 수 있는 융통성을 가져야 할 것이다. 따라서 그리스도교적 가족치료가 이루어지려면 가족치료에 대한 이해뿐만 아니라 신학적, 성경적 연구가 더 이루어져야 할 것이다. 제Ⅵ장에서는 가톨릭교회의 가정에 대한 가족치료이론의 적용 가능성과 그 전망을 다루었다. 오늘날의 현대 상황들 앞에서 가톨릭교회의 가르침을 통한 가정사목을 위한 방안을 모색하고 실천하기 위해서, 가장 기초적인 단위로서의 공동체와 관계된 사목 활동 전체인 가정사목에 대한 이해를 바탕으로, 한국천주교회의 가정사목의 현실과 가정사목이 새로운 지평을 향해 나아갈 방향에 대해서 살펴보았다. 또한 가족치료이론의 사목적 적용에서는 가족치료이론의 적용 가능성 안에서 가정 회복의 의미와 한국 가정의 가족치료에서의 고려할 점을 살펴보았다. 더불어 가족치료이론의 사목적 활용 영역에서는 다양하고 효과적인 가족치료이론을 한국 가정에서 그리고 사목 현장에서 어떻게 도입․활용할 것인가에 대해서, 가족회복을 위한 방안으로 가족생활 주기에 따른 사목적 지원 프로그램과 ‘아버지학교’, ‘어머니학교’, ‘고부학교’를 제시하였다. 또한 사목적 적용에 있어서는 가족상담 및 가족치료에 임하는 사목자의 자세에 대해서 살펴보았다. 그리고 더 나아가 가톨릭교회의 가르침 안에서 가족치료이론에 대한 그리스도교적 이해와 평가를 통해서 사목상담의 영역에서 가족체계이론이 어떻게 올바르게 수용되어야
본 연구는 사목상담에 있어 전문적인 기법들을 활용하고자 하는 모든 사목자들에게, ‘가족치료’라는 전문적인 영역을 소개하고 그것을 활용할 수 있는 가능성의 토대를 제공하는데 그 목적이 있다. 이는 가톨릭교회의 근원적 기초 공동체를 이루는 가정이 현대에 직면한 다양한 위기를 극복할 수 있도록 도움을 주기 위함이다. 더 나아가 현대 가정에 대한 교회의 사목적 배려 안에서 가족체계이론을 사목상담에 기초하여 사목적으로 활용할 수 있는 프로그램을 제시해 보고자 하였다. 이에 제Ⅰ장에서는 가톨릭교회 가정공동체 회복을 위해 어떻게 가족치료이론을 사목적 배려 안에서 활용할 것인지에 대한 문제를 제기하고 연구의 필요성과 목적, 연구의 내용과 연구 방법, 그리고 연구 한계에 대하여 언급하였다. 제Ⅱ장에서는 한국 가정에 대한 이해를 다루었다. 먼저 가정에 대한 일반적 이해를 위해서 가정에 대한 다양한 정의와 가정이 담당하는 중요한 기능들에 대해서 살펴보았다. 특히 가정을 기능별로 분석이해 하여 가정의 역할을 잘 하는 순기능 가정과 비정상적으로 이루어지는 역기능 가정 그리고 가정의 기능에 따른 부부의 영향에 대해서 살펴보았다. 또한 현대사회의 가정 현실에서는 최근 우리 한국 사회가 겪고 있는 가정의 위기와 가족의 변화 양상, 가족변화의 원인을 통해 가족구조의 변화로 인한 문제점들에 대해서 살펴보았다. 제Ⅲ장에서는 가톨릭교회의 가정에 대한 이해를 다루었다. 가정에 대한 성경적 이해에서는 구약성경과 신약성경에서의 가정에 대한 올바른 이해를 통해 가정의 가치뿐 아니라, 가정이 인간의 행복에 가장 중요한 위치에 있음을 살펴보았다. 또한 가정에 관한 가톨릭교회의 가르침에서는 현대 가정의 위기상황을 극복하기 위하여 제2차 바티칸 공의회를 중심으로 공의회 이전과 이후의 그리스도인의 혼인과 가정에 대해서 살펴보았다. 제Ⅳ장에서는 가족치료에 대한 이해를 다루었다. 먼저 가족치료의 정의와 특성을 살펴봄으로써 가족치료가 무엇인지 살펴보았다. 또한 오늘날 현대사회의 제 기능을 발휘할 수 없는 가정의 상황에 대한 가족치료의 필요성과 가족치료가 개인 심리치료와 어떠한 면에서 차이가 있는지 비교하였다. 더불어 가족치료의 가장 중요한 이론적 배경인 체계이론의 기초와 그 특성에 대해 살펴보았다. 제Ⅴ장에서는 가족치료 이론에 대해서 다루었다. 1950년대를 전후로 시작된 가족치료는 이전까지 한 개인에게 집중하던 경향에서 벗어나 한 가족을 하나의 통일체로 보면서, 가족구성원 서로가 영향을 주고받는 하나의 체계로 간주하고 그 안에서 문제를 해결하려는 움직임이다. 가족치료는 그동안 여러 가지 유형으로 발전되었지만, 본 연구에서는 대표적인 가족치료 모델 여섯 가지, 곧 다세대 가족치료, 경험주의적 가족치료, 구조주의적 가족치료, 전략적 가족치료, 해결 중심 가족치료, 이야기 치료를 중심으로 각 모델의 이론과 주요개념, 치료목표와 치료과정, 치료자의 역할 및 치료기법 등을 살펴보고 평가하였다. 그러나 가족치료의 유용성과 공헌에도 불구하고 치료방법에만 몰두한 나머지 개인을 무시하며, 결정주의적이고 환경주의적인 기반을 두는 경향과 과학주의적인 발상들은 반드시 배척해야만 한다. 특히 이는 가톨릭교회의 가르침 안에서 그리스도교적으로 비평하고 검토해야 할 부분이다. 그러므로 우리는 각 모델을 통해서 가족의 과거와 현재, 미래를 바라보는 방식뿐만 아니라 가족의 정서와 행동, 인지를 다루는 방법을 살펴보면서, 각 치료모델의 강점과 약점을 알고 여러 모델의 경계를 넘나들 수 있는 융통성을 가져야 할 것이다. 따라서 그리스도교적 가족치료가 이루어지려면 가족치료에 대한 이해뿐만 아니라 신학적, 성경적 연구가 더 이루어져야 할 것이다. 제Ⅵ장에서는 가톨릭교회의 가정에 대한 가족치료이론의 적용 가능성과 그 전망을 다루었다. 오늘날의 현대 상황들 앞에서 가톨릭교회의 가르침을 통한 가정사목을 위한 방안을 모색하고 실천하기 위해서, 가장 기초적인 단위로서의 공동체와 관계된 사목 활동 전체인 가정사목에 대한 이해를 바탕으로, 한국천주교회의 가정사목의 현실과 가정사목이 새로운 지평을 향해 나아갈 방향에 대해서 살펴보았다. 또한 가족치료이론의 사목적 적용에서는 가족치료이론의 적용 가능성 안에서 가정 회복의 의미와 한국 가정의 가족치료에서의 고려할 점을 살펴보았다. 더불어 가족치료이론의 사목적 활용 영역에서는 다양하고 효과적인 가족치료이론을 한국 가정에서 그리고 사목 현장에서 어떻게 도입․활용할 것인가에 대해서, 가족회복을 위한 방안으로 가족생활 주기에 따른 사목적 지원 프로그램과 ‘아버지학교’, ‘어머니학교’, ‘고부학교’를 제시하였다. 또한 사목적 적용에 있어서는 가족상담 및 가족치료에 임하는 사목자의 자세에 대해서 살펴보았다. 그리고 더 나아가 가톨릭교회의 가르침 안에서 가족치료이론에 대한 그리스도교적 이해와 평가를 통해서 사목상담의 영역에서 가족체계이론이 어떻게 올바르게 수용되어야
This research aims at introducing ‘Family Healing’ and providing basic tools for application of the theory. These professional skills would help overcome the family crisis which the Catholic family, a fundamental part of the Catholic Community, is now facing. I intend to present some programs which ...
This research aims at introducing ‘Family Healing’ and providing basic tools for application of the theory. These professional skills would help overcome the family crisis which the Catholic family, a fundamental part of the Catholic Community, is now facing. I intend to present some programs which can be applied to pastoral counselling in this area of church concern. In chapter 1, I question how we can apply the ‘Family Healing theory’ and refer to the necessities, contents, and limits of this study. In chapter 2, the common understanding of the Korean family is dealt with. I also examine various definitions of family and the crucial functions of the family and classify the right functions of a family and its opposite. The family is affected by what is happening in the Korean society. The ‘changing home’ is described. I consider family problems in the light of the factors which are changing the family. In chapter 3, I define the meaning of family from the Catholic point of view. In context of the Bible, I underline the value of family as well as the role of family happiness. In chapter 4, I look at what the ‘Family Healing Theory’ is and consider what the incomplete family needs to recover. For an easy understanding, I study how Family Healing is different from individual psychological treatment and how critical this theory is for family healing. In chapter 5, the Family Healing Theory is looked at in its historical development since 1950, which theory focused on the individual at first. But as family was considered as a unified organization, this theory came to focus on the family unit for treatment. Though ‘Family Healing Theory’ has developed in various ways, I evaluate six important family healing models: 1) the multiplex house healing model, 2) the empirical family healing model, 3) the structural family healing model, 4) the strategic family healing model, 5) the problem-solving family healing model and 6) the story-telling treatment healing model. Each model is explained with theories, major concepts, aims, courses, curer's roles and treatment techniques. Despite the usefulness and contributions of the family healing model, it ignored individuals. Therefore, this model tends to be decisive, environmental and scientific, and this should be avoided and reviewed by Catholic churches. Through each model, we can see not only the ways of viewing family's past, present and future, but also the ways of handling their emotions and behaviors. It then becomes clear what the strength and weakness of each model is. So, we need to be flexible in integrating the models and add theological thought and Biblical reflections in a deeper fashion. In chapter 6, the possibility for Catholic churches to apply the ‘Family Healing Theory’ is considered and its prospect are described. IN the light of the recent context, I search for ways to consider and practice new directions within the Catholic point of view. Also, I describe the meaning of family recovery and the considerations of family healing in Korea. I suggested how we can introduce and utilize the various and effective component of the ‘Family Healing Theory’ within the Korean family situation and pastoral concerns. Therefore, I refer to pastoral supportive programs for family healing within a context of stages of family life such as the Fathers' and Mothers' schools. A pastoral attitude for family counselling and healing are also suggested. How ‘Family Healing Theory’ can be accepted well in the Christian faith is presented. Family experts have used scientific family healing methods so far, but they have ignored its religious component which can help with the limitations to overcome. Churches have to take care of people in these situations, foster sound personalities and the health of the individuals. Family pastoral counselling is necessary part of family recovery. Pastoral counselling has to do with sharing family problems and preparing specific programs for family recovery. Therefore, Churches should provide an answer to contemporary family requests, coping with change in society, and in their pastoral care bring the families closer to the Gospel reality. Then, Catholic family unit can become reconnected with God's love, be reborn in a holy and happy manner and finally meet God.
This research aims at introducing ‘Family Healing’ and providing basic tools for application of the theory. These professional skills would help overcome the family crisis which the Catholic family, a fundamental part of the Catholic Community, is now facing. I intend to present some programs which can be applied to pastoral counselling in this area of church concern. In chapter 1, I question how we can apply the ‘Family Healing theory’ and refer to the necessities, contents, and limits of this study. In chapter 2, the common understanding of the Korean family is dealt with. I also examine various definitions of family and the crucial functions of the family and classify the right functions of a family and its opposite. The family is affected by what is happening in the Korean society. The ‘changing home’ is described. I consider family problems in the light of the factors which are changing the family. In chapter 3, I define the meaning of family from the Catholic point of view. In context of the Bible, I underline the value of family as well as the role of family happiness. In chapter 4, I look at what the ‘Family Healing Theory’ is and consider what the incomplete family needs to recover. For an easy understanding, I study how Family Healing is different from individual psychological treatment and how critical this theory is for family healing. In chapter 5, the Family Healing Theory is looked at in its historical development since 1950, which theory focused on the individual at first. But as family was considered as a unified organization, this theory came to focus on the family unit for treatment. Though ‘Family Healing Theory’ has developed in various ways, I evaluate six important family healing models: 1) the multiplex house healing model, 2) the empirical family healing model, 3) the structural family healing model, 4) the strategic family healing model, 5) the problem-solving family healing model and 6) the story-telling treatment healing model. Each model is explained with theories, major concepts, aims, courses, curer's roles and treatment techniques. Despite the usefulness and contributions of the family healing model, it ignored individuals. Therefore, this model tends to be decisive, environmental and scientific, and this should be avoided and reviewed by Catholic churches. Through each model, we can see not only the ways of viewing family's past, present and future, but also the ways of handling their emotions and behaviors. It then becomes clear what the strength and weakness of each model is. So, we need to be flexible in integrating the models and add theological thought and Biblical reflections in a deeper fashion. In chapter 6, the possibility for Catholic churches to apply the ‘Family Healing Theory’ is considered and its prospect are described. IN the light of the recent context, I search for ways to consider and practice new directions within the Catholic point of view. Also, I describe the meaning of family recovery and the considerations of family healing in Korea. I suggested how we can introduce and utilize the various and effective component of the ‘Family Healing Theory’ within the Korean family situation and pastoral concerns. Therefore, I refer to pastoral supportive programs for family healing within a context of stages of family life such as the Fathers' and Mothers' schools. A pastoral attitude for family counselling and healing are also suggested. How ‘Family Healing Theory’ can be accepted well in the Christian faith is presented. Family experts have used scientific family healing methods so far, but they have ignored its religious component which can help with the limitations to overcome. Churches have to take care of people in these situations, foster sound personalities and the health of the individuals. Family pastoral counselling is necessary part of family recovery. Pastoral counselling has to do with sharing family problems and preparing specific programs for family recovery. Therefore, Churches should provide an answer to contemporary family requests, coping with change in society, and in their pastoral care bring the families closer to the Gospel reality. Then, Catholic family unit can become reconnected with God's love, be reborn in a holy and happy manner and finally meet God.
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