본 연구는 축소 지향, 단순 지향, 편리 지향의 시대적 흐름 속에서 경제성과 효율성 측면에서 자연스럽게 발생하는 준말에 대하여, 기존 연구의 성과들을 포괄적으로 수용하고, 국립국어연구원에서 출간한 「현대 국어의 준말 목록」을 중심으로 분류 ․ 유형화하여 초등학생을 대상으로한 효율적인 지도 방법을 모색함으로써, 준말에 대한 합당한 이해와 폭넓은 사고를 증진시키는 데 그 목적을 두었다. 준말에 관한 연구는 다양한 관점과 접근 방식에 의하여 용어에 대한 정의와 범위의 한계가 명확하게 규정되어 있지 않다. 그러므로 준말의 합당한 지도가 이루어지기 위해서는 초등학생의 준말 지도에 합당한 정의가 선행적으로 이루어져야 한다. 따라서 본고에서는 기존의 연구 성과들을 포괄적으로 수용하여 준말을 형태적 측면에서 음운론적, 형태론적 삭감 현상이 일어날 수 있는 2음절 이상의 단어, 구로 된 본말에서 형태적 유사성을 가지고 한 음절 이상이 줄어들어 표현된 언어 형식이라 정의하고, 의미적 측면에서 화자의 ...
본 연구는 축소 지향, 단순 지향, 편리 지향의 시대적 흐름 속에서 경제성과 효율성 측면에서 자연스럽게 발생하는 준말에 대하여, 기존 연구의 성과들을 포괄적으로 수용하고, 국립국어연구원에서 출간한 「현대 국어의 준말 목록」을 중심으로 분류 ․ 유형화하여 초등학생을 대상으로한 효율적인 지도 방법을 모색함으로써, 준말에 대한 합당한 이해와 폭넓은 사고를 증진시키는 데 그 목적을 두었다. 준말에 관한 연구는 다양한 관점과 접근 방식에 의하여 용어에 대한 정의와 범위의 한계가 명확하게 규정되어 있지 않다. 그러므로 준말의 합당한 지도가 이루어지기 위해서는 초등학생의 준말 지도에 합당한 정의가 선행적으로 이루어져야 한다. 따라서 본고에서는 기존의 연구 성과들을 포괄적으로 수용하여 준말을 형태적 측면에서 음운론적, 형태론적 삭감 현상이 일어날 수 있는 2음절 이상의 단어, 구로 된 본말에서 형태적 유사성을 가지고 한 음절 이상이 줄어들어 표현된 언어 형식이라 정의하고, 의미적 측면에서 화자의 인지 능력에 의하여 본말의 주요 의미나 주변 의미가 유지, 확대, 축소되었음을 인식할 수 있는 언어 표현으로 정의내리고자 한다. 준말의 유형은 국가 정책적으로 편찬된 국립국어연구원「현대 국어의 준말 목록」의 준말을 분류하여 형태상으로 음운 준말, 음절 준말로 나누고, 의미상으로 의미 유지 준말, 의미 확장 준말, 의미 축소 준말로 분류하여 유형화하였다. 다음으로 준말 지도를 위하여 교과서, 교사, 학생을 대상으로 실태를 조사하였다. 교과서 분석 결과 모든 학년의 「읽기」교과서에서 준말이 사용되고 있었으며, 학년이 높아질수록 어휘 수나 사용 빈도가 높아짐을 발견할 수 있었다. 교사들은 준말 지도의 중요성과 필요성을 인식하고 있었지만, 교육과정 미편성에 따른 시간 확보의 어려움과 교수 ․ 학습 방법의 미비로 인하여 적절한 지도가 이루어지지 않고 있다고 답하였다. 초등학생들의 준말에 대하여 인식 설문을 실시한 결과, 학생들은 간편성을 추구하는 성향에 따라 준말을 더욱 선호하는 경향을 나타내었으며, 준말과 본말의 잘못된 인식으로 말미암아 맞춤법과 의미 파악에 대한 문제점을 드러내었다. 본 연구는 이러한 실태 분석 결과를 토대로 하여, 교사들이 효율적으로 준말을 지도할 수 있도록, 학생들의 수준을 고려한 준말 학습 모형을 살펴보고, 준말 지도 내용을 선정하였으며, 여러 가지 준말 지도 방법을 연구하여 지도의 실제를 보였다. 첫째, 준말 지도의 교수 ․ 학습 모형으로는 ‘규칙 찾기 교수 ․ 학습 모형’이 적합하였다. 이 모형은 ‘문제 파악하기 → 자료 분석하기 → 규칙 찾기 → 심화 보충하기 → 정리하기’의 학습 단계를 거쳐, 새로운 개념 및 규칙 발견이 중요한 준말 지도에 적합한 모형이다. 둘째, 준말 지도 내용을 선정하여 제시하였다. 초등학교 학생들의 올바른 준말 사용을 위하여, 준말의 형성 규칙, 준말의 의미 이해 방법, 준말과 본말의 선택적 사용에 대한 내용이 교육과정에 포함되어 지도되어야 한다. 셋째, 준말 지도 방법에는 규칙 찾기, 분류하기, 연상 낱말 놀이, 국어 사전에서 찾아보기, 낱말 바꾸기, 짧은 글짓기, 문맥 활용하기, 본말 찾기 등의 방법이 있다. 이러한 준말 지도 방법은 각기 나름의 장점과 단점을 지니기 때문에 어느 한 방법만이 옳다고 할 수는 없다. 지도하고자 하는 특성이나 학생들의 수준을 고려하여 적절한 방법을 선택할 수 있다. 본 연구는 준말 지도 방안을 마련하는 데 주안점을 두고 이루어졌으며, 본말과 준말에 대한 합당한 이해력과 폭넓은 사고력을 증진시킬 수 있을 것이다.
본 연구는 축소 지향, 단순 지향, 편리 지향의 시대적 흐름 속에서 경제성과 효율성 측면에서 자연스럽게 발생하는 준말에 대하여, 기존 연구의 성과들을 포괄적으로 수용하고, 국립국어연구원에서 출간한 「현대 국어의 준말 목록」을 중심으로 분류 ․ 유형화하여 초등학생을 대상으로한 효율적인 지도 방법을 모색함으로써, 준말에 대한 합당한 이해와 폭넓은 사고를 증진시키는 데 그 목적을 두었다. 준말에 관한 연구는 다양한 관점과 접근 방식에 의하여 용어에 대한 정의와 범위의 한계가 명확하게 규정되어 있지 않다. 그러므로 준말의 합당한 지도가 이루어지기 위해서는 초등학생의 준말 지도에 합당한 정의가 선행적으로 이루어져야 한다. 따라서 본고에서는 기존의 연구 성과들을 포괄적으로 수용하여 준말을 형태적 측면에서 음운론적, 형태론적 삭감 현상이 일어날 수 있는 2음절 이상의 단어, 구로 된 본말에서 형태적 유사성을 가지고 한 음절 이상이 줄어들어 표현된 언어 형식이라 정의하고, 의미적 측면에서 화자의 인지 능력에 의하여 본말의 주요 의미나 주변 의미가 유지, 확대, 축소되었음을 인식할 수 있는 언어 표현으로 정의내리고자 한다. 준말의 유형은 국가 정책적으로 편찬된 국립국어연구원「현대 국어의 준말 목록」의 준말을 분류하여 형태상으로 음운 준말, 음절 준말로 나누고, 의미상으로 의미 유지 준말, 의미 확장 준말, 의미 축소 준말로 분류하여 유형화하였다. 다음으로 준말 지도를 위하여 교과서, 교사, 학생을 대상으로 실태를 조사하였다. 교과서 분석 결과 모든 학년의 「읽기」교과서에서 준말이 사용되고 있었으며, 학년이 높아질수록 어휘 수나 사용 빈도가 높아짐을 발견할 수 있었다. 교사들은 준말 지도의 중요성과 필요성을 인식하고 있었지만, 교육과정 미편성에 따른 시간 확보의 어려움과 교수 ․ 학습 방법의 미비로 인하여 적절한 지도가 이루어지지 않고 있다고 답하였다. 초등학생들의 준말에 대하여 인식 설문을 실시한 결과, 학생들은 간편성을 추구하는 성향에 따라 준말을 더욱 선호하는 경향을 나타내었으며, 준말과 본말의 잘못된 인식으로 말미암아 맞춤법과 의미 파악에 대한 문제점을 드러내었다. 본 연구는 이러한 실태 분석 결과를 토대로 하여, 교사들이 효율적으로 준말을 지도할 수 있도록, 학생들의 수준을 고려한 준말 학습 모형을 살펴보고, 준말 지도 내용을 선정하였으며, 여러 가지 준말 지도 방법을 연구하여 지도의 실제를 보였다. 첫째, 준말 지도의 교수 ․ 학습 모형으로는 ‘규칙 찾기 교수 ․ 학습 모형’이 적합하였다. 이 모형은 ‘문제 파악하기 → 자료 분석하기 → 규칙 찾기 → 심화 보충하기 → 정리하기’의 학습 단계를 거쳐, 새로운 개념 및 규칙 발견이 중요한 준말 지도에 적합한 모형이다. 둘째, 준말 지도 내용을 선정하여 제시하였다. 초등학교 학생들의 올바른 준말 사용을 위하여, 준말의 형성 규칙, 준말의 의미 이해 방법, 준말과 본말의 선택적 사용에 대한 내용이 교육과정에 포함되어 지도되어야 한다. 셋째, 준말 지도 방법에는 규칙 찾기, 분류하기, 연상 낱말 놀이, 국어 사전에서 찾아보기, 낱말 바꾸기, 짧은 글짓기, 문맥 활용하기, 본말 찾기 등의 방법이 있다. 이러한 준말 지도 방법은 각기 나름의 장점과 단점을 지니기 때문에 어느 한 방법만이 옳다고 할 수는 없다. 지도하고자 하는 특성이나 학생들의 수준을 고려하여 적절한 방법을 선택할 수 있다. 본 연구는 준말 지도 방안을 마련하는 데 주안점을 두고 이루어졌으며, 본말과 준말에 대한 합당한 이해력과 폭넓은 사고력을 증진시킬 수 있을 것이다.
This research is to accept the existing research result of the reduced words naturally coming from the simple, reduced, comfortable age with a economical effect and efficiency, to classify and forming the efficient ways to teach the elementary students, and to increase the suitable thoughts and unde...
This research is to accept the existing research result of the reduced words naturally coming from the simple, reduced, comfortable age with a economical effect and efficiency, to classify and forming the efficient ways to teach the elementary students, and to increase the suitable thoughts and understanding about the reduced words. The researches about the reduced words are approached in many ways that the limits aren't exactly defined. Therefore, for a suitable education for the elementary students about the reduced words, they must be defined first. In this manuscript, accepting the existing research results comprehensively, the reduced words are defined as a work that reduced more than 1 syllable that has more than 2 syllables which has a phonologic and morphologic three way phenomena, and can be defined as a word expression that makes the meaning of the main and the conclusion more wide, still, or reduced. In the national language researcher(list of modern language reduced words), which is published within the government policies, the reduced words are classified by the phoneme reduced words and syllable reduced words in a morphologic way, and maintaining the meanings, spreading the meanings, and reducing the meanings in a meaning way. Next, for the reduced words education, conditions of the text books, teachers, and students were examined. As a result of the text book examination, reduced words were used in the 'Reading' text books, and the frequency and difficulty went up as the grade went up. Teachers said that they knew about the importance of the reduced words, but due to the unpreparedness of the education model and the difficulties of securing the time to teach them, proper educations were not done. As a result of the recognition of the reduced words for the elementary students, as they wanted things more convenient, they wanted more reduced words, and spoken about the problems of the wrong meanings and spelling between the reduced words and the whole word. This research has shown some of the reduced words educations considering the students level, for the teachers to make more efficient educations, based on the condition analysis results. First, 'finding the rules. study models' was the suitable model for the reduced words educating teacher. This model fits with importance of finding new definitions and rules through the steps'grasping the problem ⇒ analyzing materials ⇒ finding rules ⇒ supplementing depths ⇒ arranging'. Second, reduced words educating contents were selected and presented. For the proper use of reduced words by the elementary students, contents of the forming rules of reduced words, ways to understand the meanings of reduced words, and the selection between the reduced words and the whole word must be included in the curriculum.
This research is to accept the existing research result of the reduced words naturally coming from the simple, reduced, comfortable age with a economical effect and efficiency, to classify and forming the efficient ways to teach the elementary students, and to increase the suitable thoughts and understanding about the reduced words. The researches about the reduced words are approached in many ways that the limits aren't exactly defined. Therefore, for a suitable education for the elementary students about the reduced words, they must be defined first. In this manuscript, accepting the existing research results comprehensively, the reduced words are defined as a work that reduced more than 1 syllable that has more than 2 syllables which has a phonologic and morphologic three way phenomena, and can be defined as a word expression that makes the meaning of the main and the conclusion more wide, still, or reduced. In the national language researcher(list of modern language reduced words), which is published within the government policies, the reduced words are classified by the phoneme reduced words and syllable reduced words in a morphologic way, and maintaining the meanings, spreading the meanings, and reducing the meanings in a meaning way. Next, for the reduced words education, conditions of the text books, teachers, and students were examined. As a result of the text book examination, reduced words were used in the 'Reading' text books, and the frequency and difficulty went up as the grade went up. Teachers said that they knew about the importance of the reduced words, but due to the unpreparedness of the education model and the difficulties of securing the time to teach them, proper educations were not done. As a result of the recognition of the reduced words for the elementary students, as they wanted things more convenient, they wanted more reduced words, and spoken about the problems of the wrong meanings and spelling between the reduced words and the whole word. This research has shown some of the reduced words educations considering the students level, for the teachers to make more efficient educations, based on the condition analysis results. First, 'finding the rules. study models' was the suitable model for the reduced words educating teacher. This model fits with importance of finding new definitions and rules through the steps'grasping the problem ⇒ analyzing materials ⇒ finding rules ⇒ supplementing depths ⇒ arranging'. Second, reduced words educating contents were selected and presented. For the proper use of reduced words by the elementary students, contents of the forming rules of reduced words, ways to understand the meanings of reduced words, and the selection between the reduced words and the whole word must be included in the curriculum.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.