지금까지의 설교는 구술 언어를 통하여 전달하는 방법을 사용해 왔다. 그러나 이미지에 익숙한 현 세대의 청중들에게 설교 하는데 있어서 상상력의 활용은 필수적이다.
상상력의 정의에 대해서는 학자들마다 견해가 다르다. 그러나 상상력이란 "이미지를 만드는 창조적인 능력, 혹은 경험으로부터 얻은 여러 가지 기억을 종합하여 새로운 세계를 창조하는 힘"으로써 하나님이 인간에게 주신 재능이요, 선물인 것이다.
이러한 상상력은 설교의 전체 과정 속에서 중요한 역할을 함에도 불구하고 많은 설교자로부터 배척을 당했다. 그 이유는 상상력...
지금까지의 설교는 구술 언어를 통하여 전달하는 방법을 사용해 왔다. 그러나 이미지에 익숙한 현 세대의 청중들에게 설교 하는데 있어서 상상력의 활용은 필수적이다.
상상력의 정의에 대해서는 학자들마다 견해가 다르다. 그러나 상상력이란 "이미지를 만드는 창조적인 능력, 혹은 경험으로부터 얻은 여러 가지 기억을 종합하여 새로운 세계를 창조하는 힘"으로써 하나님이 인간에게 주신 재능이요, 선물인 것이다.
이러한 상상력은 설교의 전체 과정 속에서 중요한 역할을 함에도 불구하고 많은 설교자로부터 배척을 당했다. 그 이유는 상상력이 하나님의 진리에 대해 왜곡할 수 있다는 오해에서 기인한다. 그러나 성경의 곳곳에 상상력을 유발하는 이미지들이 사용되었다.
상상력은 설교자에게 성경 본문을 해석할 때 역사적 배경과 성경 저자의 상황을 보며 느끼게 한다. 상상력은 설교자에게 생생한 이미지를 통하여 본문을 올바르게 이해하며, 해석할 수 있는 시각적 통찰력과 성경에 사용되어진 다양한 다른 개념들을 통합하여 보게 하는 효과를 제공한다. 따라서 설교자는 상상력을 통해 성경에 추상적인 교리들을 구체화하면서 통일체로 보게 하며, 다양하게 제시된 성경 본문의 이미지들을 통합하여 일관된 이미지를 통해 청중들에게 명확하게 성경의 주제를 인식하게 한다.
상상력은 설교 작성과 전달에서 설교자에게 이미지를 통하여 청중과 접촉점을 만들어 주고 본문에 적합한 예화를 만들어 줌으로서 청중의 창조적 상상력을 자극한다. 설교의 서론에서 청중들은 이러한 상상력에 의한 유머나 예화를 통해 시선을 집중하며, 성경의 진리를 향해 마음이 열리며, 오래 동안 자신들의 머리에 굳어진 잘못된 이미지를 버리고 설교자가 제시하는 새로운 이미지를 받아들일 준비를 하게 한다. 즉 청중들이 자신의 상상력으로 고착된 잘못된 이미지나 왜곡된 이미지를 버리고 설교자가 제시하는 새로운 이미지로 바꾸게 된다.
본론에서 성경 본문의 내용을 이미지화시킴으로써 청중들에게 설교가 들려지게 할 뿐만 아니라 한 편의 영화를 보는 것처럼 설교를 보게 한다. 즉 설교자가 청중의 상상력을 자극함으로써 성경의 역사적 배경, 사건의 정황이나 성경 저자의 상황을 전달한다. 이때 상상력은 설교자의 상세한 묘사를 통해 청중들이 자신들의 머릿속에 그려지는 이미지를 보게 한다. 이를 통해 청중들은 성경 본문에 있는 인물을 만나게 되고 마치 자신이 그 현장에 있는 것처럼 하나님의 말씀을 받음으로 생동감 있게 설교를 이해하고 받아들이게 되는 것이다.
결론에서 청중들에게 상상력이 만들어낸 이미지를 통해 청중들의 감성의 자극을 일으키며, 자신의 삶에 적용시켜 결단과 더불어 삶의 실천으로 이어지게 한다. 성경의 대표적인 예는 나단이 다윗의 범죄에 대해 비유를 통해 상상력을 유발시켜 다윗의 감성적인 부분을 자극하여 윤리적인 것을 깨닫고 그의 의지적인 결단을 이끌어내게 한다.(삼하 12:1-12) 또한 압살롬의 반역 때 다윗이 도망칠때 후새는 상상력을 유발하는 이미지를 사용하여 어려움에 빠진 다윗을 구하게 된다.
이렇게 상상력은 설교에서 본문의 해석과 설교의 작성, 그리고 설교의 전달의 모든 과정 속에서 설교자와 청중에게 성경의 이미지를 그리며 생동감 있게 진리에 접촉하게 만든다.
성경은 상상력의 보고이다. 성경은 창세기로부터 요한 계시록까지 상상력이 만들어낸 많은 이미지들로 가득하며, 이러한 이미지들을 통하여 하나님의 구속사와 계시의 점진성에 따라 하나님의 계시의 진리를 우리에게 보여주고 있다. 즉 성경의 상상력을 유발하는 많은 이미지들은 하나님의 계시를 시각적인 관점으로 구체화 하면서 하나님의 구속 사역의 의미들을 점진적으로 깨닫게 하는 것으로 사용된다.
또한 성경은 곳곳에 수많은 이미지들로 사용되어진 추상적인 진리를 구체화 시키는데 상상력을 활용하였다. 가장 대표적인 예가 바로 예수님이다. 예수님은 상상력을 활용하여 비유와 이야기들을 만드셨고 상상력을 이용하여 당시의 청중들에게 하나님의 나라를 말씀하시며 복음을 전파하셨다. 따라서 하나님의 말씀을 선포하는 설교자들은 하나님의 계시의 진리를 바로 전하기 위해 상상력을 활용해야 한다.
이러한 상상력은 설교자에게 그냥 주어지는 것이 아니다. 설교자가 자신의 설교에 상상력이 풍부한 이미지 언어를 사용하기 위해서는 끊임없는 노력과 수고가 있어야 한다. 자신의 일상에서 일어나는 변화 속에서 상상력을 개발하고, 현대 사회의 다양한 문화를 접촉함으로써 청중들의 세계에 공감하는 이미지 언어를 사용해야 한다. 또한 다양한 독서를 통해서 자신의 상상력을 계속 개발해야 한다.
설교자는 설교의 내용도 중요하지만 청중들에게 어떻게 설교의 내용을 정확하게 전달을 할 것인가?를 고민해야 한다. 이러한 해결점에 필요한 요소가 바로 상상력의 활용이다. 즉 상상력을 유발하는 다양한 이미지들, 인간의 감각기관의 요소, 비유법, 상징 등을 사용하여 청중들에게 상상력을 유발시키며 설교에 집중하여 성경본문과 설교 내용을 잘 이해하도
지금까지의 설교는 구술 언어를 통하여 전달하는 방법을 사용해 왔다. 그러나 이미지에 익숙한 현 세대의 청중들에게 설교 하는데 있어서 상상력의 활용은 필수적이다.
상상력의 정의에 대해서는 학자들마다 견해가 다르다. 그러나 상상력이란 "이미지를 만드는 창조적인 능력, 혹은 경험으로부터 얻은 여러 가지 기억을 종합하여 새로운 세계를 창조하는 힘"으로써 하나님이 인간에게 주신 재능이요, 선물인 것이다.
이러한 상상력은 설교의 전체 과정 속에서 중요한 역할을 함에도 불구하고 많은 설교자로부터 배척을 당했다. 그 이유는 상상력이 하나님의 진리에 대해 왜곡할 수 있다는 오해에서 기인한다. 그러나 성경의 곳곳에 상상력을 유발하는 이미지들이 사용되었다.
상상력은 설교자에게 성경 본문을 해석할 때 역사적 배경과 성경 저자의 상황을 보며 느끼게 한다. 상상력은 설교자에게 생생한 이미지를 통하여 본문을 올바르게 이해하며, 해석할 수 있는 시각적 통찰력과 성경에 사용되어진 다양한 다른 개념들을 통합하여 보게 하는 효과를 제공한다. 따라서 설교자는 상상력을 통해 성경에 추상적인 교리들을 구체화하면서 통일체로 보게 하며, 다양하게 제시된 성경 본문의 이미지들을 통합하여 일관된 이미지를 통해 청중들에게 명확하게 성경의 주제를 인식하게 한다.
상상력은 설교 작성과 전달에서 설교자에게 이미지를 통하여 청중과 접촉점을 만들어 주고 본문에 적합한 예화를 만들어 줌으로서 청중의 창조적 상상력을 자극한다. 설교의 서론에서 청중들은 이러한 상상력에 의한 유머나 예화를 통해 시선을 집중하며, 성경의 진리를 향해 마음이 열리며, 오래 동안 자신들의 머리에 굳어진 잘못된 이미지를 버리고 설교자가 제시하는 새로운 이미지를 받아들일 준비를 하게 한다. 즉 청중들이 자신의 상상력으로 고착된 잘못된 이미지나 왜곡된 이미지를 버리고 설교자가 제시하는 새로운 이미지로 바꾸게 된다.
본론에서 성경 본문의 내용을 이미지화시킴으로써 청중들에게 설교가 들려지게 할 뿐만 아니라 한 편의 영화를 보는 것처럼 설교를 보게 한다. 즉 설교자가 청중의 상상력을 자극함으로써 성경의 역사적 배경, 사건의 정황이나 성경 저자의 상황을 전달한다. 이때 상상력은 설교자의 상세한 묘사를 통해 청중들이 자신들의 머릿속에 그려지는 이미지를 보게 한다. 이를 통해 청중들은 성경 본문에 있는 인물을 만나게 되고 마치 자신이 그 현장에 있는 것처럼 하나님의 말씀을 받음으로 생동감 있게 설교를 이해하고 받아들이게 되는 것이다.
결론에서 청중들에게 상상력이 만들어낸 이미지를 통해 청중들의 감성의 자극을 일으키며, 자신의 삶에 적용시켜 결단과 더불어 삶의 실천으로 이어지게 한다. 성경의 대표적인 예는 나단이 다윗의 범죄에 대해 비유를 통해 상상력을 유발시켜 다윗의 감성적인 부분을 자극하여 윤리적인 것을 깨닫고 그의 의지적인 결단을 이끌어내게 한다.(삼하 12:1-12) 또한 압살롬의 반역 때 다윗이 도망칠때 후새는 상상력을 유발하는 이미지를 사용하여 어려움에 빠진 다윗을 구하게 된다.
이렇게 상상력은 설교에서 본문의 해석과 설교의 작성, 그리고 설교의 전달의 모든 과정 속에서 설교자와 청중에게 성경의 이미지를 그리며 생동감 있게 진리에 접촉하게 만든다.
성경은 상상력의 보고이다. 성경은 창세기로부터 요한 계시록까지 상상력이 만들어낸 많은 이미지들로 가득하며, 이러한 이미지들을 통하여 하나님의 구속사와 계시의 점진성에 따라 하나님의 계시의 진리를 우리에게 보여주고 있다. 즉 성경의 상상력을 유발하는 많은 이미지들은 하나님의 계시를 시각적인 관점으로 구체화 하면서 하나님의 구속 사역의 의미들을 점진적으로 깨닫게 하는 것으로 사용된다.
또한 성경은 곳곳에 수많은 이미지들로 사용되어진 추상적인 진리를 구체화 시키는데 상상력을 활용하였다. 가장 대표적인 예가 바로 예수님이다. 예수님은 상상력을 활용하여 비유와 이야기들을 만드셨고 상상력을 이용하여 당시의 청중들에게 하나님의 나라를 말씀하시며 복음을 전파하셨다. 따라서 하나님의 말씀을 선포하는 설교자들은 하나님의 계시의 진리를 바로 전하기 위해 상상력을 활용해야 한다.
이러한 상상력은 설교자에게 그냥 주어지는 것이 아니다. 설교자가 자신의 설교에 상상력이 풍부한 이미지 언어를 사용하기 위해서는 끊임없는 노력과 수고가 있어야 한다. 자신의 일상에서 일어나는 변화 속에서 상상력을 개발하고, 현대 사회의 다양한 문화를 접촉함으로써 청중들의 세계에 공감하는 이미지 언어를 사용해야 한다. 또한 다양한 독서를 통해서 자신의 상상력을 계속 개발해야 한다.
설교자는 설교의 내용도 중요하지만 청중들에게 어떻게 설교의 내용을 정확하게 전달을 할 것인가?를 고민해야 한다. 이러한 해결점에 필요한 요소가 바로 상상력의 활용이다. 즉 상상력을 유발하는 다양한 이미지들, 인간의 감각기관의 요소, 비유법, 상징 등을 사용하여 청중들에게 상상력을 유발시키며 설교에 집중하여 성경본문과 설교 내용을 잘 이해하도
So far, preaching through oral language how to pass a has used However, who are familiar with the image current-generation of the audience to preaching of imagination and utilizing the essential.
Imagination is defined in every scholars view is different. However, imagination to create an image ...
So far, preaching through oral language how to pass a has used However, who are familiar with the image current-generation of the audience to preaching of imagination and utilizing the essential.
Imagination is defined in every scholars view is different. However, imagination to create an image creative power, or obtained from experience remember to a comprehensive new a world power God by given to man, and gift talent.
The imagination of his preaching in the process of the important role in spite of many of the preacher was ostracized. The reason is that the will of God imagination of truth can seriously distort the mis understanding. But the Bible every corner of the imagination of the cause of the image.
Imagination is the Bible preacher when interpreting body of historical background and the author of the Bible, and the situation. Imagination is vivid images preacher through the body to the right understanding, and could be interpreted as a visual and insight used in the Bible a variety of different idea of how to integrate effect.
The preacher, therefore, through the imagination of the Bible abstract doctrines of the Reunification concrete structure, and the various body of the Bible presented images to integrate through a consistent image to an audience Bible clearly recognize the subject.
Imagination is passed to preach in the creation and image preacher through contact with an audience that to make the appropriate body, and to create illustration giving an audience as the creative imagination to inspire.
In the introduction of the sermon audience by these imagination illustration humor through my eyes and concentrate on the Bible, toward the truth will be held, and his mind for a long time, while on the head of the wrong image to the stiff Preachers; and the new image willing to accept. This means that the audience in his imagination, entrenched wrong image or a distorted image Preachers; and the change a new image.
The point of the text of the Bible and then shipped by, told an audience of preaching, not only to a single movie as you to look at his sermon. The audience that preacher of the imagination of the Bible splintering historical background, and implications of the situation of the Bible, the author. When the imagination of the preachers through detailed description audience their mind is drawn to look at the images. The audience in the Bible reading a man, and he had on the scene, God's Word, the vital preaching to understand and accept.
The audience that imagination to have created through the image of an audience of stimulation, and his life, and to make a decision of life, along with the practice. The Bible is an example of this vision, Nathan the David's crimes by analogy to cause the imagination, David's emotional to respond to the ethical through the realized that his intellectual to make a decision to draw. (2 Samuel 12:1-12)
Also, Hushai has Absalom's rebellion that David to run away after the imagination to a new cause difficulties with the image of a save David.
So the imagination of the text in a sermon and interpretation of the sermon, and the preaching of all of the preacher, and of the Bible audience to draw an image vibrant and truth of meeting.
The Bible is a treasure of imagination warehouse full of. The Bible is the Apocalypse from Genesis imagination to have created many images and full of these images to arrest of God through and genuine revelation of the fact that the revelation of God's truth to show us. This means that the imagination of the Bible, which causes an image of God's revelation of concrete visual point of view of God as the meaning of the arrest of his ministry gradually realize that it is used for.
The most representative example is that Jesus. Jesus is taking advantage of the imagination and the stories, he made him to use imaginative and at the time of the audience to the kingdom of God and to spread the gospel. Therefore, the word of God proclaim the preachers of God's revelation of the truth in order to just before should imagination. These imagination is just preacher given not. The preacher on the sermon imaginative image language to use constant effort and the. In everyday life of the changes in the development and imagination, a variety of modern society contact with culture by the world of the audience agrees that the language of the image to use. A variety of through reading his imagination to continue to develop. The preacher preaching information is important, but the audience how his preaching to accurately passing is to be done? to consider. This solution a necessary component is the imagination of use. That is causing imagination a variety of images, and human sense organs of the element, metaphors, using the symbols to an audience to cause imagination and focus on the sermon Scripture and sermons good understanding of it should be able to.
In the end, preacher imagination to his sermon when applied to a more vital sermon, essence, and feel full of abundant image when the sermon. The audience these imaginative When a sermon like a picturesque to enjoy the like to watch movies like a declaration of truth is more easily understood, and deep sympathy to get, and by faith, accepted the change of life, can apply.
So far, preaching through oral language how to pass a has used However, who are familiar with the image current-generation of the audience to preaching of imagination and utilizing the essential.
Imagination is defined in every scholars view is different. However, imagination to create an image creative power, or obtained from experience remember to a comprehensive new a world power God by given to man, and gift talent.
The imagination of his preaching in the process of the important role in spite of many of the preacher was ostracized. The reason is that the will of God imagination of truth can seriously distort the mis understanding. But the Bible every corner of the imagination of the cause of the image.
Imagination is the Bible preacher when interpreting body of historical background and the author of the Bible, and the situation. Imagination is vivid images preacher through the body to the right understanding, and could be interpreted as a visual and insight used in the Bible a variety of different idea of how to integrate effect.
The preacher, therefore, through the imagination of the Bible abstract doctrines of the Reunification concrete structure, and the various body of the Bible presented images to integrate through a consistent image to an audience Bible clearly recognize the subject.
Imagination is passed to preach in the creation and image preacher through contact with an audience that to make the appropriate body, and to create illustration giving an audience as the creative imagination to inspire.
In the introduction of the sermon audience by these imagination illustration humor through my eyes and concentrate on the Bible, toward the truth will be held, and his mind for a long time, while on the head of the wrong image to the stiff Preachers; and the new image willing to accept. This means that the audience in his imagination, entrenched wrong image or a distorted image Preachers; and the change a new image.
The point of the text of the Bible and then shipped by, told an audience of preaching, not only to a single movie as you to look at his sermon. The audience that preacher of the imagination of the Bible splintering historical background, and implications of the situation of the Bible, the author. When the imagination of the preachers through detailed description audience their mind is drawn to look at the images. The audience in the Bible reading a man, and he had on the scene, God's Word, the vital preaching to understand and accept.
The audience that imagination to have created through the image of an audience of stimulation, and his life, and to make a decision of life, along with the practice. The Bible is an example of this vision, Nathan the David's crimes by analogy to cause the imagination, David's emotional to respond to the ethical through the realized that his intellectual to make a decision to draw. (2 Samuel 12:1-12)
Also, Hushai has Absalom's rebellion that David to run away after the imagination to a new cause difficulties with the image of a save David.
So the imagination of the text in a sermon and interpretation of the sermon, and the preaching of all of the preacher, and of the Bible audience to draw an image vibrant and truth of meeting.
The Bible is a treasure of imagination warehouse full of. The Bible is the Apocalypse from Genesis imagination to have created many images and full of these images to arrest of God through and genuine revelation of the fact that the revelation of God's truth to show us. This means that the imagination of the Bible, which causes an image of God's revelation of concrete visual point of view of God as the meaning of the arrest of his ministry gradually realize that it is used for.
The most representative example is that Jesus. Jesus is taking advantage of the imagination and the stories, he made him to use imaginative and at the time of the audience to the kingdom of God and to spread the gospel. Therefore, the word of God proclaim the preachers of God's revelation of the truth in order to just before should imagination. These imagination is just preacher given not. The preacher on the sermon imaginative image language to use constant effort and the. In everyday life of the changes in the development and imagination, a variety of modern society contact with culture by the world of the audience agrees that the language of the image to use. A variety of through reading his imagination to continue to develop. The preacher preaching information is important, but the audience how his preaching to accurately passing is to be done? to consider. This solution a necessary component is the imagination of use. That is causing imagination a variety of images, and human sense organs of the element, metaphors, using the symbols to an audience to cause imagination and focus on the sermon Scripture and sermons good understanding of it should be able to.
In the end, preacher imagination to his sermon when applied to a more vital sermon, essence, and feel full of abundant image when the sermon. The audience these imaginative When a sermon like a picturesque to enjoy the like to watch movies like a declaration of truth is more easily understood, and deep sympathy to get, and by faith, accepted the change of life, can apply.
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#설교학
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