요하네스 브람스(Johannes Brahms 1833-1897)는 19세기에 급변하는 사회와 복잡한 사상적 대립의 갈등 속에서 많은 고뇌를 겪으면서도 고전주의 형식을 토대로 브람스 자신만의 음악관으로 독일 음악의 전통을 계승하려 했던 낭만시대의 작곡가이다. 그는 독일 낭만 음악의 장르중 하나인 Lied(예술가곡)의 작곡가로 유명한데 슈베르트와 슈만에 이어 많은 곡을 작곡했다. 그는 그의 예술적 높은 경지를 Lied를 통해 쏟아 놓아 많은 명작들을 완성 했는데 가장 완숙미를 가진 명작으로 그의 최후의 가곡인 <네개의 엄숙한 노...
요하네스 브람스(Johannes Brahms 1833-1897)는 19세기에 급변하는 사회와 복잡한 사상적 대립의 갈등 속에서 많은 고뇌를 겪으면서도 고전주의 형식을 토대로 브람스 자신만의 음악관으로 독일 음악의 전통을 계승하려 했던 낭만시대의 작곡가이다. 그는 독일 낭만 음악의 장르중 하나인 Lied(예술가곡)의 작곡가로 유명한데 슈베르트와 슈만에 이어 많은 곡을 작곡했다. 그는 그의 예술적 높은 경지를 Lied를 통해 쏟아 놓아 많은 명작들을 완성 했는데 가장 완숙미를 가진 명작으로 그의 최후의 가곡인 <네개의 엄숙한 노래 op.121>가 그것이다.
<네개의 엄숙한 노래 (Vier ernste Gesange op.121>는 그의 평생 동안 사랑한 클라라 슈만의 졸도로 인한 충격과 주변에 사랑했던 친구들의 죽음으로 인한 허무와 외로움 속에서 또 자신의 삶의 종말을 예견하며 작곡 동기를 얻게 된다. 이 곡의 가사로는 평생을 애독하며 그의 사상과 음악관에 영향을 줬을 성경의 말씀을 인용하여 세상사의 허무함과 죽음을 노래하고 그 죽음을 축복으로 승화시키면서 하나님의 사랑을 통한 그의 구원에 대한 신념을 엄숙하고도 조용하면서 강력하게 노래한다.
제1곡은 구약성경의 전도서 3장19-22절을 인용하여 이 세상에서의 삶이 영원한 것처럼 재물과 명예를 좇아서 살아가지만 결국은 모든 것이 헛된 것으로 죽음과 함께 끝남을 역설하며 그러나 현재 하는 일에 최선을 다하는 것이 복된 삶임을 내용으로 한다. 제2곡은 구약성경 전도서 4장1-3절을 인용하여 살아 있는 자보다 아직 태어나지 않는 자가 복되다는 내용이다. 제3곡은 구약성경의 외경인 예수시라크서의 제41장1-2절을 인용했다. ‘죽음’에 대한 상반된 입장을 말하는 내용으로 행복하게 산 사람과 불행하게 산 사람이 바라보는 ‘죽음’에 대한 관점이 전자는 괴로운 것이고 후자는 축복으로 보여짐을 내용으로 한다. 제4곡은 신약성경 고린도전서 13장 1-3절과 12-13절을 인용한 것이다. 사랑의 필요성과 무엇보다도 사랑이 제일임을 강조하는 내용이다. 이 고은 4곡 중 가장 먼저 작곡되고 가장 규모가 커서 하나님의 사랑에 대한 강한 메시지를 담고 있다. 다른 곡과는 달리 밝고 희망적이며 하나님의 사랑이 모든 것을 회복하고 구원할 수 있음을 노래한다. 이 네 개의 가곡은 내용적으로는 많은 낭만적 요소를 다양하게 담고 있지만 그 형식면에서는 고전적 형식을 토대로 하고 있다. 이것은 브람스의 리트가 가진 공통적인 특징이지만 특별한 것은 다른 브람스의 가곡이 변형된 유절 가곡인 것에 비해 이 곡은 모두가 통절 가곡이라는 점이다. 이것은 곧 그의 음악에 대한 보수적 경향을 엿볼 수 있는 점이다. 곡의 전개는 동기음형을 변형 또는 반복시키고 멜로디의 캐논적 모방을 통해 헛됨의 반복을 음악적으로 형상화시키기도 했다. 3도와 4도의 둥근 선율 형태의 반복 또한 모든 것이 절대적 힘에 의한 세상의 이치가 결정되듯 반복된다. 이런 모습은 4곡에 걸쳐 줄곳 되풀이 된다. 반주 부분이 전주와 후주가 거의 없고 당김음 처리로 가사의 느낌을 도운 것도 특이한 점이다.
죽음의 문턱에서 브람스는 가장 훌륭한 곡을 통해 그의 생애에 귀결을 후세대에 전하고자 이 네 곡의 가곡을 만들어 선물했다. 훌륭하고 열정적인 그의 음악을 통해 아름다운 그의 고백적 메시지는 지금도 우리에게 메아리 치고 있다.
요하네스 브람스(Johannes Brahms 1833-1897)는 19세기에 급변하는 사회와 복잡한 사상적 대립의 갈등 속에서 많은 고뇌를 겪으면서도 고전주의 형식을 토대로 브람스 자신만의 음악관으로 독일 음악의 전통을 계승하려 했던 낭만시대의 작곡가이다. 그는 독일 낭만 음악의 장르중 하나인 Lied(예술가곡)의 작곡가로 유명한데 슈베르트와 슈만에 이어 많은 곡을 작곡했다. 그는 그의 예술적 높은 경지를 Lied를 통해 쏟아 놓아 많은 명작들을 완성 했는데 가장 완숙미를 가진 명작으로 그의 최후의 가곡인 <네개의 엄숙한 노래 op.121>가 그것이다.
<네개의 엄숙한 노래 (Vier ernste Gesange op.121>는 그의 평생 동안 사랑한 클라라 슈만의 졸도로 인한 충격과 주변에 사랑했던 친구들의 죽음으로 인한 허무와 외로움 속에서 또 자신의 삶의 종말을 예견하며 작곡 동기를 얻게 된다. 이 곡의 가사로는 평생을 애독하며 그의 사상과 음악관에 영향을 줬을 성경의 말씀을 인용하여 세상사의 허무함과 죽음을 노래하고 그 죽음을 축복으로 승화시키면서 하나님의 사랑을 통한 그의 구원에 대한 신념을 엄숙하고도 조용하면서 강력하게 노래한다.
제1곡은 구약성경의 전도서 3장19-22절을 인용하여 이 세상에서의 삶이 영원한 것처럼 재물과 명예를 좇아서 살아가지만 결국은 모든 것이 헛된 것으로 죽음과 함께 끝남을 역설하며 그러나 현재 하는 일에 최선을 다하는 것이 복된 삶임을 내용으로 한다. 제2곡은 구약성경 전도서 4장1-3절을 인용하여 살아 있는 자보다 아직 태어나지 않는 자가 복되다는 내용이다. 제3곡은 구약성경의 외경인 예수시라크서의 제41장1-2절을 인용했다. ‘죽음’에 대한 상반된 입장을 말하는 내용으로 행복하게 산 사람과 불행하게 산 사람이 바라보는 ‘죽음’에 대한 관점이 전자는 괴로운 것이고 후자는 축복으로 보여짐을 내용으로 한다. 제4곡은 신약성경 고린도전서 13장 1-3절과 12-13절을 인용한 것이다. 사랑의 필요성과 무엇보다도 사랑이 제일임을 강조하는 내용이다. 이 고은 4곡 중 가장 먼저 작곡되고 가장 규모가 커서 하나님의 사랑에 대한 강한 메시지를 담고 있다. 다른 곡과는 달리 밝고 희망적이며 하나님의 사랑이 모든 것을 회복하고 구원할 수 있음을 노래한다. 이 네 개의 가곡은 내용적으로는 많은 낭만적 요소를 다양하게 담고 있지만 그 형식면에서는 고전적 형식을 토대로 하고 있다. 이것은 브람스의 리트가 가진 공통적인 특징이지만 특별한 것은 다른 브람스의 가곡이 변형된 유절 가곡인 것에 비해 이 곡은 모두가 통절 가곡이라는 점이다. 이것은 곧 그의 음악에 대한 보수적 경향을 엿볼 수 있는 점이다. 곡의 전개는 동기음형을 변형 또는 반복시키고 멜로디의 캐논적 모방을 통해 헛됨의 반복을 음악적으로 형상화시키기도 했다. 3도와 4도의 둥근 선율 형태의 반복 또한 모든 것이 절대적 힘에 의한 세상의 이치가 결정되듯 반복된다. 이런 모습은 4곡에 걸쳐 줄곳 되풀이 된다. 반주 부분이 전주와 후주가 거의 없고 당김음 처리로 가사의 느낌을 도운 것도 특이한 점이다.
죽음의 문턱에서 브람스는 가장 훌륭한 곡을 통해 그의 생애에 귀결을 후세대에 전하고자 이 네 곡의 가곡을 만들어 선물했다. 훌륭하고 열정적인 그의 음악을 통해 아름다운 그의 고백적 메시지는 지금도 우리에게 메아리 치고 있다.
Johannes Brahms isa 19th century composer who suffered agonies in rapidly changed society and complicated phenomenal confrontation trouble, based on classicism style, he is a composer of Romanticism era who succeeded German music traditon by his own musical theater. He is famous for being composer o...
Johannes Brahms isa 19th century composer who suffered agonies in rapidly changed society and complicated phenomenal confrontation trouble, based on classicism style, he is a composer of Romanticism era who succeeded German music traditon by his own musical theater. He is famous for being composer of Lied ; one of the German’s romantic music when Schubert and Schuman composed many songs. He poured his artly high-condition by Lied and completed many masterpieces. The most ripen masterpiece is the his last melody . He obtained the motive to compose by the shock of his lifespan love, Clara Schuman’s swoonand by the emptyness and loneliness of the death of his loved friends and by foreknowing his end of life. The lyric of this song,by his lifetime love of reading, his history and musical theater influenced by the Bible word quote. He sang the worldly affairs like emptyness and death, sublimate the death to the blessing. He sang solemn, silent and powerfully through the love of God and the faith of His salvation.
The first song was quoted from The Book of Ecclesiastes 3:19-22, Old Testament. Emphasize that in this world, we run after the treasure and reputation, like life is for forever, but after all everything will be vained, terminated by the death. Yet best finishing what we do in the present is the content of life. The second song was quoted from The Book of Ecclesiastes 4:1-3, Old Testament Bible. Saying that they who aren’t yet been born are more blessed than the living.
The third song was quated from Apocrypha Ecclesiasticus 41:1-2, Old Testament Bible.
The first half part about ‘death’ contents saying about point of view about ‘death’ between two man, the man who life happyly and the miserable man, it is a suffering for the former man and it is a blessing for the latter man..
The fourth song was quoted from 1 Corinthians 13:1-3 and 12-13 verses, New Testament Bible. Contents the necessity of love and emphasize the priority of love above all. Through these great four song are the most first composed, the most big scaled, filled with strong message about the love of God. The other song differently brigh and hopefully sing the love of God can recover and relief everything.
These 4 songs, by the content, filled by variously many romantic element but by the style based on the classical style. It has Brahms’s Lied common characteristic but the special thing is these songs are all severe song, compared with the other Brahms’s transformed articulation songs. Instantly we can see, these are his musical conservative trend. Song development is to change the sound motive and to repeat, by imitate canon melody, vain repetition will be changed musically.
3 degree and 4 degree circular repetition of the melody form and every absolute power determine the principle of the world.This appearance spread over the four songs.
Accompaniment part almost have no prelude and postlude, the feeling of the lyric is the special point.
From the threshold of death, Brahms’s the most fine song on his career conclusion made these four song to bequeathed as a present for the next generation.Through his fine and passionate song, his confessional message still echoing for us today.
Johannes Brahms isa 19th century composer who suffered agonies in rapidly changed society and complicated phenomenal confrontation trouble, based on classicism style, he is a composer of Romanticism era who succeeded German music traditon by his own musical theater. He is famous for being composer of Lied ; one of the German’s romantic music when Schubert and Schuman composed many songs. He poured his artly high-condition by Lied and completed many masterpieces. The most ripen masterpiece is the his last melody . He obtained the motive to compose by the shock of his lifespan love, Clara Schuman’s swoonand by the emptyness and loneliness of the death of his loved friends and by foreknowing his end of life. The lyric of this song,by his lifetime love of reading, his history and musical theater influenced by the Bible word quote. He sang the worldly affairs like emptyness and death, sublimate the death to the blessing. He sang solemn, silent and powerfully through the love of God and the faith of His salvation.
The first song was quoted from The Book of Ecclesiastes 3:19-22, Old Testament. Emphasize that in this world, we run after the treasure and reputation, like life is for forever, but after all everything will be vained, terminated by the death. Yet best finishing what we do in the present is the content of life. The second song was quoted from The Book of Ecclesiastes 4:1-3, Old Testament Bible. Saying that they who aren’t yet been born are more blessed than the living.
The third song was quated from Apocrypha Ecclesiasticus 41:1-2, Old Testament Bible.
The first half part about ‘death’ contents saying about point of view about ‘death’ between two man, the man who life happyly and the miserable man, it is a suffering for the former man and it is a blessing for the latter man..
The fourth song was quoted from 1 Corinthians 13:1-3 and 12-13 verses, New Testament Bible. Contents the necessity of love and emphasize the priority of love above all. Through these great four song are the most first composed, the most big scaled, filled with strong message about the love of God. The other song differently brigh and hopefully sing the love of God can recover and relief everything.
These 4 songs, by the content, filled by variously many romantic element but by the style based on the classical style. It has Brahms’s Lied common characteristic but the special thing is these songs are all severe song, compared with the other Brahms’s transformed articulation songs. Instantly we can see, these are his musical conservative trend. Song development is to change the sound motive and to repeat, by imitate canon melody, vain repetition will be changed musically.
3 degree and 4 degree circular repetition of the melody form and every absolute power determine the principle of the world.This appearance spread over the four songs.
Accompaniment part almost have no prelude and postlude, the feeling of the lyric is the special point.
From the threshold of death, Brahms’s the most fine song on his career conclusion made these four song to bequeathed as a present for the next generation.Through his fine and passionate song, his confessional message still echoing for us today.
주제어
#브람스의 가곡 ‘Vier Ernste Gesange' op.121(4개의 엄숙한 노래)의 분석연구
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.