본 연구는 고등학생을 대상으로 한 독서 후 토론 활동이 논술 능력과 글쓰기 태도에 미치는 영향을 알아보고자 한 것이다. 설정된 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 독서 후 토론 활동은 고등학생들의 논술 능력 향상에 유의미한 영향을 미치는가? 둘째, 독서 후 토론 활동은 고등학생들의 글쓰기 태도에 유의미한 영향을 미치는가? 연구 대상은 서울 동대문구 소재 J 고등학교 독서토론부 1학년 30명이며, 이를 실험집단과 통제집단으로 각각 15명씩 나누었다. 실험 처치는 2008년 3월 15일부터 7월 19일까지 총 5회 실시 하였으며, 매회...
본 연구는 고등학생을 대상으로 한 독서 후 토론 활동이 논술 능력과 글쓰기 태도에 미치는 영향을 알아보고자 한 것이다. 설정된 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 독서 후 토론 활동은 고등학생들의 논술 능력 향상에 유의미한 영향을 미치는가? 둘째, 독서 후 토론 활동은 고등학생들의 글쓰기 태도에 유의미한 영향을 미치는가? 연구 대상은 서울 동대문구 소재 J 고등학교 독서토론부 1학년 30명이며, 이를 실험집단과 통제집단으로 각각 15명씩 나누었다. 실험 처치는 2008년 3월 15일부터 7월 19일까지 총 5회 실시 하였으며, 매회 120~180분이 소요되었다. 연구 효과를 검증하기 위해 사전, 사후 각각 논술 능력 평가와 글쓰기 태도 조사를 했다. 연구를 통하여 얻은 결과는 다음과 같았다. 첫째, 독서 후 토론 활동은 고등학생들의 논술 능력 향상에 효과가 있었다. 둘째, 독서 후 토론 활동은 고등학생들의 글쓰기 태도에 효과가 있었다. 이를 통해, 독서 후 토론 활동은 읽기와 쓰기 영역에서 고등학생들에게 긍정적인 영향을 끼치는 것을 알 수 있었다.
본 연구는 고등학생을 대상으로 한 독서 후 토론 활동이 논술 능력과 글쓰기 태도에 미치는 영향을 알아보고자 한 것이다. 설정된 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 독서 후 토론 활동은 고등학생들의 논술 능력 향상에 유의미한 영향을 미치는가? 둘째, 독서 후 토론 활동은 고등학생들의 글쓰기 태도에 유의미한 영향을 미치는가? 연구 대상은 서울 동대문구 소재 J 고등학교 독서토론부 1학년 30명이며, 이를 실험집단과 통제집단으로 각각 15명씩 나누었다. 실험 처치는 2008년 3월 15일부터 7월 19일까지 총 5회 실시 하였으며, 매회 120~180분이 소요되었다. 연구 효과를 검증하기 위해 사전, 사후 각각 논술 능력 평가와 글쓰기 태도 조사를 했다. 연구를 통하여 얻은 결과는 다음과 같았다. 첫째, 독서 후 토론 활동은 고등학생들의 논술 능력 향상에 효과가 있었다. 둘째, 독서 후 토론 활동은 고등학생들의 글쓰기 태도에 효과가 있었다. 이를 통해, 독서 후 토론 활동은 읽기와 쓰기 영역에서 고등학생들에게 긍정적인 영향을 끼치는 것을 알 수 있었다.
The aim of this study was examine to know whether discussing activity with high school students after reading significantly affect their writing ability and attitude. The specific questions of this study were as follows. First, do the activities of discuss after reading significantly affect highscho...
The aim of this study was examine to know whether discussing activity with high school students after reading significantly affect their writing ability and attitude. The specific questions of this study were as follows. First, do the activities of discuss after reading significantly affect highschool students' writing ability? Second, do the activities of discuss after reading significantly affect highschool students' writing attitude? The subjects of this study were 30 high school students of discussing club in J high school located at Dong Dae Moon in Seoul. They were divided into two groups. One is experimental group and the other is comparative group that consist of 15 students. The management of this experiment was practiced total 5times, from March 15 to July 19, 2008. It took 120~180 minutes each time. To verify the effect of this study, Previous and afterward treatments for writing ability assessment and writing attitude were investigated. The results of this study were as follows. First, the activities of discuss after reading affected writing abilities of high school students. Second, the activities of discuss after reading affected the attitude of high school students.
The aim of this study was examine to know whether discussing activity with high school students after reading significantly affect their writing ability and attitude. The specific questions of this study were as follows. First, do the activities of discuss after reading significantly affect highschool students' writing ability? Second, do the activities of discuss after reading significantly affect highschool students' writing attitude? The subjects of this study were 30 high school students of discussing club in J high school located at Dong Dae Moon in Seoul. They were divided into two groups. One is experimental group and the other is comparative group that consist of 15 students. The management of this experiment was practiced total 5times, from March 15 to July 19, 2008. It took 120~180 minutes each time. To verify the effect of this study, Previous and afterward treatments for writing ability assessment and writing attitude were investigated. The results of this study were as follows. First, the activities of discuss after reading affected writing abilities of high school students. Second, the activities of discuss after reading affected the attitude of high school students.
주제어
#독서교육 독서토론 논술 글쓰기
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.