본 연구의 목적은 유치원 교사의 이미지 구성 요소를 알아보기 위한 탐색적 연구로 문헌연구를 바탕으로 추출된 요인들을 요인분석한 후에, 현재 유치원에 자녀를 보냄으로써 유치원 교사와 직?간접적인 경험을 갖고 있는 학부모와, 유치원 교사에 대한 객관적인 입장을 갖고 있으며 미래에 직업을 선택할 대학생이 인식하는 직업으로서의 유치원 교사의 이미지에 대한 차이를 조사하는데 있다. 서울과 경기도에 위치한 공 ? 사립유치원에 다니는 유아의 학부모 250명과 4년제 대학에 재학 중인 유아교육 비전공 대학생 250명을 대상으로 설문 조사하였다. 본 연구의 설문 도구는 류칠선(1998)이 개발하여 제시한 유치원 교사 이미지 평가척도와 유치원 교사에 대한 사회적 인식 조사 설문지(김효선, 2000) 등과 이론적 배경, 문헌고찰을 토대로 수정 및 보완하여 구성하였다. 위 연구의 목적을 달성하기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 연구문제 1-1. 자녀를 보내고 있는 기관유형이나 학력에 따라 학부모가 인식하는 유치원 교사의 직업적 위상은 어떠한가? 연구문제 1-2. 성별에 따라 대학생이 인식하는 유치원 교사의 직업적 위상은 어떠한가? 연구문제 2. 유치원 교사 이미지에 대한 구성 개념은 어떠한가? 연구문제 3-1. 자녀를 보내고 있는 기관유형이나 학력에 따라 학부모의 유치원 교사 이미지 구성요인에는 차이가 있는가? 연구문제 3-2. 성별에 따라 대학생의 유치원 교사 이미지 구성요인에는 차이가 있는가? 위의 문제를 해결하는 방법으로 첫째, 주요 집단별에 따라 유치원 교사의 직업적 위상에 대하여 인식의 차이가 있는지를 알아보기 위하여 교차분할분석을 실시하였으며, 집단 간 차이를 알아보기 위하여 -검증을 실시하였다. 둘째, 유치원 교사 이미지에 대한 구성개념을 탐색하기 위하여 ...
본 연구의 목적은 유치원 교사의 이미지 구성 요소를 알아보기 위한 탐색적 연구로 문헌연구를 바탕으로 추출된 요인들을 요인분석한 후에, 현재 유치원에 자녀를 보냄으로써 유치원 교사와 직?간접적인 경험을 갖고 있는 학부모와, 유치원 교사에 대한 객관적인 입장을 갖고 있으며 미래에 직업을 선택할 대학생이 인식하는 직업으로서의 유치원 교사의 이미지에 대한 차이를 조사하는데 있다. 서울과 경기도에 위치한 공 ? 사립유치원에 다니는 유아의 학부모 250명과 4년제 대학에 재학 중인 유아교육 비전공 대학생 250명을 대상으로 설문 조사하였다. 본 연구의 설문 도구는 류칠선(1998)이 개발하여 제시한 유치원 교사 이미지 평가척도와 유치원 교사에 대한 사회적 인식 조사 설문지(김효선, 2000) 등과 이론적 배경, 문헌고찰을 토대로 수정 및 보완하여 구성하였다. 위 연구의 목적을 달성하기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 연구문제 1-1. 자녀를 보내고 있는 기관유형이나 학력에 따라 학부모가 인식하는 유치원 교사의 직업적 위상은 어떠한가? 연구문제 1-2. 성별에 따라 대학생이 인식하는 유치원 교사의 직업적 위상은 어떠한가? 연구문제 2. 유치원 교사 이미지에 대한 구성 개념은 어떠한가? 연구문제 3-1. 자녀를 보내고 있는 기관유형이나 학력에 따라 학부모의 유치원 교사 이미지 구성요인에는 차이가 있는가? 연구문제 3-2. 성별에 따라 대학생의 유치원 교사 이미지 구성요인에는 차이가 있는가? 위의 문제를 해결하는 방법으로 첫째, 주요 집단별에 따라 유치원 교사의 직업적 위상에 대하여 인식의 차이가 있는지를 알아보기 위하여 교차분할분석을 실시하였으며, 집단 간 차이를 알아보기 위하여 -검증을 실시하였다. 둘째, 유치원 교사 이미지에 대한 구성개념을 탐색하기 위하여 탐색적 요인분석을 실시하였다. 탐색적 요인분석은 공통요인을 추출하기 위해 공통요인분석(CFA : Common Factor Analysis)을 사용하였으며, 공통변량의 초기치는 중다상관자승(SMC : Square Multiple Correlation)으로 하고 요인추출은 주성분 추출법(principal components)을 사용하였으며, 요인의 회전은 직교회전방식(varimax)을 사용하였다. 셋째, 주요 집단별에 따라 유치원 교사 이미지에 대한 태도의 차이를 살펴보기 위하여 평균분석을 실시하였으며, 집단 간 차이를 알아보기 위하여 t-검증과 F-검증을 실시하였다. 본 연구목적을 달성하기 위하여 SPSS for Windows 13.0을 이용하여 분석하였다. 본 연구에서 제시한 연구 문제에 따른 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 유치원 교사의 직업적 위상에 대한 인식과 관련하여 교직 관련 직업 중 사회적 지위가 높다고 판단되는 직업에는 학부모와 대학생 모두 중?고등학교 교사, 초등학교 교사 순으로 꼽았고, 유치원 교사 이미지에 큰 영향을 미치는 요인으로는 두 집단 모두 직?간접적인 경험을 꼽았고, 자녀의 직업으로 유치원 교사를 선택할 의향에 대해서는 두 집단 모두 선택할 의향이 없다고 응답한 비율이 약간 더 높은 것으로 나타났다. 둘째, 요인분석 결과 유치원 교사 이미지의 측정변수들은 총 6개의 요인으로 분류되는 것으로 나타났는데 인성적 자질, 업무 태도적 자질, 직업적 위상, 전문가적 자질, 개인적 자질, 전문 직업의식으로 명명하였으며, 요인분석에서 나타난 6개 요인들은 유치원 교사 이미지를 구성하는 네 가지 요소로 분류되는데 유치원 교사의 역할 요소는 업무 태도적 자질이, 자질 요소는 인성적 자질, 개인적 자질이, 전문성 요소는 전문가적 자질이, 직업적 위상의 요소는 직업적 위상, 전문 직업의식이 포함되는 것으로 나타났다. 셋째, 유치원 교사 이미지 요인에 대한 태도와 관련하여 전반적으로 모든 이미지에서 학부모가 대학생 대비 긍정적으로 평가한 가운데, 학부모의 경우에는 전문 직업의식을, 대학생의 경우에는 전문가적 자질에 대한 이미지를 가장 높게 평가했으며 공립기관에 자녀를 보내는 학부모가 사립기관에 보내는 학부모 대비 유치원 교사에 대한 이미지 평가를 긍정적으로 하였고 대학생의 경우 전문가적 자질을 제외한 모든 요인에서 남학생이 여학생 대비 이미지를 긍정적으로 평가하고 있는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과로 유치원 교사의 이미지를 구성하는 요인들에 대한 구성요소가 파악되어 객관적으로 평가할 수 있는 연구도구가 제안되었으며, 유치원 교사의 이미지는 대상자와 직?간접적인 경험을 통해 형성되는 것이 가장 크다는 것을 파악할 수 있었다. 따라서 유아교육 현장과 일상생활에서 유치원 교사가 올바른 이미지 형성을 위해 어떠한 노력이 필요한지 지속적인 연구가 이루어져야 한다. 아울러, 특정 집단에 좋은 이미지가 축적되면 그 집단만의 독특한 고유자산이 되는 것을 고려할 때 미래에 직업을 선택할 대학생에게 유치원 교사에 대한 올바른 직업 이미지를 형성하기 위한 방법도 강구해야 한다.
본 연구의 목적은 유치원 교사의 이미지 구성 요소를 알아보기 위한 탐색적 연구로 문헌연구를 바탕으로 추출된 요인들을 요인분석한 후에, 현재 유치원에 자녀를 보냄으로써 유치원 교사와 직?간접적인 경험을 갖고 있는 학부모와, 유치원 교사에 대한 객관적인 입장을 갖고 있으며 미래에 직업을 선택할 대학생이 인식하는 직업으로서의 유치원 교사의 이미지에 대한 차이를 조사하는데 있다. 서울과 경기도에 위치한 공 ? 사립유치원에 다니는 유아의 학부모 250명과 4년제 대학에 재학 중인 유아교육 비전공 대학생 250명을 대상으로 설문 조사하였다. 본 연구의 설문 도구는 류칠선(1998)이 개발하여 제시한 유치원 교사 이미지 평가척도와 유치원 교사에 대한 사회적 인식 조사 설문지(김효선, 2000) 등과 이론적 배경, 문헌고찰을 토대로 수정 및 보완하여 구성하였다. 위 연구의 목적을 달성하기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 연구문제 1-1. 자녀를 보내고 있는 기관유형이나 학력에 따라 학부모가 인식하는 유치원 교사의 직업적 위상은 어떠한가? 연구문제 1-2. 성별에 따라 대학생이 인식하는 유치원 교사의 직업적 위상은 어떠한가? 연구문제 2. 유치원 교사 이미지에 대한 구성 개념은 어떠한가? 연구문제 3-1. 자녀를 보내고 있는 기관유형이나 학력에 따라 학부모의 유치원 교사 이미지 구성요인에는 차이가 있는가? 연구문제 3-2. 성별에 따라 대학생의 유치원 교사 이미지 구성요인에는 차이가 있는가? 위의 문제를 해결하는 방법으로 첫째, 주요 집단별에 따라 유치원 교사의 직업적 위상에 대하여 인식의 차이가 있는지를 알아보기 위하여 교차분할분석을 실시하였으며, 집단 간 차이를 알아보기 위하여 -검증을 실시하였다. 둘째, 유치원 교사 이미지에 대한 구성개념을 탐색하기 위하여 탐색적 요인분석을 실시하였다. 탐색적 요인분석은 공통요인을 추출하기 위해 공통요인분석(CFA : Common Factor Analysis)을 사용하였으며, 공통변량의 초기치는 중다상관자승(SMC : Square Multiple Correlation)으로 하고 요인추출은 주성분 추출법(principal components)을 사용하였으며, 요인의 회전은 직교회전방식(varimax)을 사용하였다. 셋째, 주요 집단별에 따라 유치원 교사 이미지에 대한 태도의 차이를 살펴보기 위하여 평균분석을 실시하였으며, 집단 간 차이를 알아보기 위하여 t-검증과 F-검증을 실시하였다. 본 연구목적을 달성하기 위하여 SPSS for Windows 13.0을 이용하여 분석하였다. 본 연구에서 제시한 연구 문제에 따른 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 유치원 교사의 직업적 위상에 대한 인식과 관련하여 교직 관련 직업 중 사회적 지위가 높다고 판단되는 직업에는 학부모와 대학생 모두 중?고등학교 교사, 초등학교 교사 순으로 꼽았고, 유치원 교사 이미지에 큰 영향을 미치는 요인으로는 두 집단 모두 직?간접적인 경험을 꼽았고, 자녀의 직업으로 유치원 교사를 선택할 의향에 대해서는 두 집단 모두 선택할 의향이 없다고 응답한 비율이 약간 더 높은 것으로 나타났다. 둘째, 요인분석 결과 유치원 교사 이미지의 측정변수들은 총 6개의 요인으로 분류되는 것으로 나타났는데 인성적 자질, 업무 태도적 자질, 직업적 위상, 전문가적 자질, 개인적 자질, 전문 직업의식으로 명명하였으며, 요인분석에서 나타난 6개 요인들은 유치원 교사 이미지를 구성하는 네 가지 요소로 분류되는데 유치원 교사의 역할 요소는 업무 태도적 자질이, 자질 요소는 인성적 자질, 개인적 자질이, 전문성 요소는 전문가적 자질이, 직업적 위상의 요소는 직업적 위상, 전문 직업의식이 포함되는 것으로 나타났다. 셋째, 유치원 교사 이미지 요인에 대한 태도와 관련하여 전반적으로 모든 이미지에서 학부모가 대학생 대비 긍정적으로 평가한 가운데, 학부모의 경우에는 전문 직업의식을, 대학생의 경우에는 전문가적 자질에 대한 이미지를 가장 높게 평가했으며 공립기관에 자녀를 보내는 학부모가 사립기관에 보내는 학부모 대비 유치원 교사에 대한 이미지 평가를 긍정적으로 하였고 대학생의 경우 전문가적 자질을 제외한 모든 요인에서 남학생이 여학생 대비 이미지를 긍정적으로 평가하고 있는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과로 유치원 교사의 이미지를 구성하는 요인들에 대한 구성요소가 파악되어 객관적으로 평가할 수 있는 연구도구가 제안되었으며, 유치원 교사의 이미지는 대상자와 직?간접적인 경험을 통해 형성되는 것이 가장 크다는 것을 파악할 수 있었다. 따라서 유아교육 현장과 일상생활에서 유치원 교사가 올바른 이미지 형성을 위해 어떠한 노력이 필요한지 지속적인 연구가 이루어져야 한다. 아울러, 특정 집단에 좋은 이미지가 축적되면 그 집단만의 독특한 고유자산이 되는 것을 고려할 때 미래에 직업을 선택할 대학생에게 유치원 교사에 대한 올바른 직업 이미지를 형성하기 위한 방법도 강구해야 한다.
The purpose of this research to figure out components of the image of kindergarten teachers, is previously to analyze constructed factors that based on literature research and to investigate the perceptions difference in kindergarten teacher's image as an job between the parents who have direct and ...
The purpose of this research to figure out components of the image of kindergarten teachers, is previously to analyze constructed factors that based on literature research and to investigate the perceptions difference in kindergarten teacher's image as an job between the parents who have direct and indirect experience by sending their children to the kindergarten and college students who have objective standpoint and have to choose a job in the future. 250 parents whose children attend public and private kindergarten located in Seoul and Gyeonggi Province, 250 4-year-university students whose major is not an Early Childhood Education were surveyed. The instruments of this research is consisted of modification and supplementation based on valuation scale of preschool teachers that developed and offered by Chilseon Ryu(1998), Questionnaire for evaluating the social perceptions of images that preschool teachers have(hyoseon Kim,2000), the theoretical background, and literature review. To achieve the goal of the research study are as follows. Research 1-1. What is parent's perceptions of the professional status of teachers in the kindergarten depending on the type of the institutions to send their children or their educational background ? Research 1-2. What is University student's perceptions of the professional status of teachers in the kindergarten depending on the type of their Gender? Research 2. What is the constructs for an image of kindergarten teacher? Research 3-1. Do parents have any difference for image constructs of factors of the kindergarten teachers depending on the type of the institutions to send their children or their educational background ? Research 3-2. Do University students have any difference for image constructs of factors of the kindergarten teachers depending on the type of their Gender? As a way to resolve these issues First, Cross-sectional analysis was held in order to find out perceptional difference for the professional status of kindergarten teachers according to the main groups, Chi-square verification was held in order to figure out difference between the groups. Second, Exploratory factor analysis was conducted in order to navigate the constructs of the kindergarten teachers' image. Use CFA (CFA: Common Factor Analysis) to extract a common factor, SMC (SMC: Square Multiple Correlation) as the initial numerical value of common values, principal component to extract the ingredient of sampling method, And use, varimax for the rotation of factors. Third, Mean analysis was held in order to find out difference in attitude for the image of kindergarten teachers according to the main groups, t-verification and F-verification was held in order to figure out difference between the groups. To achieve the purpose of this study using the analysis of SPSS for Windows 13.0. In the study, according to research presented the analysis results are as follows. First, In conjunction with the kindergarten teacher's professional status , both the parents and university students judged middle and high school teachers, elementary school teachers, in order, have higher social status of the teaching-related jobs, Both groups took direct and indirect experiences among the factors that have a great effect on a kindergarten teachers' image. About the groups' intention to select a job of their children for kindergarten teachers, the portion of both groups who were not inclined to select kindergarten teacher as a job of their children were slightly higher. Second, as the results of factor analysis, a measurement variable of a kindergarten teachers' image is classified under six heads which named human nature-quality, work attitude-quality, professional status, professional quality, personal quality, and professionalism. This 6 factors are categorized in four elements that make up the image of preschool teachers. It was showed that role elements of preschool teachers include work attitude-quality, quality elements include human nature-quality and personal quality, expertise elements include professional quality, professional status elements include professional status and professionalism. Third, Being related to attitude toward the image factor of teachers in kindergarten, while parents place higher value on generally whole images than university students, parents set highest value on professionalism and university students set highest value on professional quality. parents who send their children to public institutions place higher value on image of teachers in kindergarten than parents who send their children to private and male students place higher value on whole factors of image except professional quality than female students. As a result of this research, elements about factors that constructs image of teachers in kindergarten are grasped which means research tool that evaluate it objectively is offered and the fact that the image of kindergarten teachers is formed by direct and indirect experiences with recipient. Therefor further research about what effort is need to form upright image of kindergarten teachers in the field of the primary school and everyday life. In addition, considering the accumulation of fine image in a particular group become a unique asset of that group, steps should be taken to form fine professional image of teachers in kindergarten to university students who will choose a job in the future.
The purpose of this research to figure out components of the image of kindergarten teachers, is previously to analyze constructed factors that based on literature research and to investigate the perceptions difference in kindergarten teacher's image as an job between the parents who have direct and indirect experience by sending their children to the kindergarten and college students who have objective standpoint and have to choose a job in the future. 250 parents whose children attend public and private kindergarten located in Seoul and Gyeonggi Province, 250 4-year-university students whose major is not an Early Childhood Education were surveyed. The instruments of this research is consisted of modification and supplementation based on valuation scale of preschool teachers that developed and offered by Chilseon Ryu(1998), Questionnaire for evaluating the social perceptions of images that preschool teachers have(hyoseon Kim,2000), the theoretical background, and literature review. To achieve the goal of the research study are as follows. Research 1-1. What is parent's perceptions of the professional status of teachers in the kindergarten depending on the type of the institutions to send their children or their educational background ? Research 1-2. What is University student's perceptions of the professional status of teachers in the kindergarten depending on the type of their Gender? Research 2. What is the constructs for an image of kindergarten teacher? Research 3-1. Do parents have any difference for image constructs of factors of the kindergarten teachers depending on the type of the institutions to send their children or their educational background ? Research 3-2. Do University students have any difference for image constructs of factors of the kindergarten teachers depending on the type of their Gender? As a way to resolve these issues First, Cross-sectional analysis was held in order to find out perceptional difference for the professional status of kindergarten teachers according to the main groups, Chi-square verification was held in order to figure out difference between the groups. Second, Exploratory factor analysis was conducted in order to navigate the constructs of the kindergarten teachers' image. Use CFA (CFA: Common Factor Analysis) to extract a common factor, SMC (SMC: Square Multiple Correlation) as the initial numerical value of common values, principal component to extract the ingredient of sampling method, And use, varimax for the rotation of factors. Third, Mean analysis was held in order to find out difference in attitude for the image of kindergarten teachers according to the main groups, t-verification and F-verification was held in order to figure out difference between the groups. To achieve the purpose of this study using the analysis of SPSS for Windows 13.0. In the study, according to research presented the analysis results are as follows. First, In conjunction with the kindergarten teacher's professional status , both the parents and university students judged middle and high school teachers, elementary school teachers, in order, have higher social status of the teaching-related jobs, Both groups took direct and indirect experiences among the factors that have a great effect on a kindergarten teachers' image. About the groups' intention to select a job of their children for kindergarten teachers, the portion of both groups who were not inclined to select kindergarten teacher as a job of their children were slightly higher. Second, as the results of factor analysis, a measurement variable of a kindergarten teachers' image is classified under six heads which named human nature-quality, work attitude-quality, professional status, professional quality, personal quality, and professionalism. This 6 factors are categorized in four elements that make up the image of preschool teachers. It was showed that role elements of preschool teachers include work attitude-quality, quality elements include human nature-quality and personal quality, expertise elements include professional quality, professional status elements include professional status and professionalism. Third, Being related to attitude toward the image factor of teachers in kindergarten, while parents place higher value on generally whole images than university students, parents set highest value on professionalism and university students set highest value on professional quality. parents who send their children to public institutions place higher value on image of teachers in kindergarten than parents who send their children to private and male students place higher value on whole factors of image except professional quality than female students. As a result of this research, elements about factors that constructs image of teachers in kindergarten are grasped which means research tool that evaluate it objectively is offered and the fact that the image of kindergarten teachers is formed by direct and indirect experiences with recipient. Therefor further research about what effort is need to form upright image of kindergarten teachers in the field of the primary school and everyday life. In addition, considering the accumulation of fine image in a particular group become a unique asset of that group, steps should be taken to form fine professional image of teachers in kindergarten to university students who will choose a job in the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.