수학은 모든 것의 기초가 되는 학문으로 논리적인 사고와 판단을 가능하게 하고 21세기의 첨단 정보 통신 기술에도 튼튼한 바탕이 되고 있다. 즉, 수학은 수학 자체의 학문을 발전시키는 데도 필요하지만 다른 교과를 보다 쉽게 습득할 수 있게 한다. 그러나 많은 학생들은 입시위주에 점수 취득의 도구로만 수학을 활용하고 있으며, 암기방식으로 수학문제를 해결하기도 한다. 또한 일방적인 판서 수업에 의해 학생들은 수학에 흥미를 잃고, 심하면 수학과목을 포기해 버리기도 한다. 그리하여 2007년 개정 수학과 교육과정에서는 학습자가 수학의 유용...
수학은 모든 것의 기초가 되는 학문으로 논리적인 사고와 판단을 가능하게 하고 21세기의 첨단 정보 통신 기술에도 튼튼한 바탕이 되고 있다. 즉, 수학은 수학 자체의 학문을 발전시키는 데도 필요하지만 다른 교과를 보다 쉽게 습득할 수 있게 한다. 그러나 많은 학생들은 입시위주에 점수 취득의 도구로만 수학을 활용하고 있으며, 암기방식으로 수학문제를 해결하기도 한다. 또한 일방적인 판서 수업에 의해 학생들은 수학에 흥미를 잃고, 심하면 수학과목을 포기해 버리기도 한다. 그리하여 2007년 개정 수학과 교육과정에서는 학습자가 수학의 유용성과 가치를 이해하고, 수학에 대한 흥미와 자신감을 기르는 것이 필요하다고 지적한다. 또, 학습자의 흥미 유발을 위해 적절하고 다양한 기자재를 사용한 대화식 교수학습방법을 권장하고 있다. 이에 본 연구는 딘즈의 수학교육론에 입각하여 놀이학습에 관한 수업 방법을 연구하여 이를 실제 수업에 적용해보고 그 효과를 알아보았다. 중학교 7학년 10명을 대상으로 5명씩 실험반과 비교반, 두 반으로 나누어 각 28차시로 진행하였다. 딘즈의 교수-학습과정 6단계에 따라 교구 및 놀이(게임)를 개발하여 실험반은 1교시에 각종 교구로 놀이학습을 하고, 2교시는 교과서 및 부교제로 수업하였다. 비교반은 교구사용 없이 교과서와 부교제만으로 일반적인 판서 수업을 적용하였다. 그 결과 인지적 능력의 검사 결과에서 비교반은 실험 전과 후에 통계적으로 유의미한 차이가 있지 않으나 실험반은 유의미한 차이가 나서 학업성취가 높아 졌음을 알 수 있다. 또, 정의적 영역에 대한 7가지 검사 결과에 대해 비교반은 유의미한 차이가 없었으나 실험반은 실험 후에 흥미와 호기심, 창의적 사고, 수학수업에의 참여 등이 눈에 띄게 향상 되었다. 실제 수업에서도 학생들은 놀이학습을 상당히 즐거워하고 적극적으로 참여하였으며, 점차 수학에 흥미를 갖고 학업성취를 위해 노력하는 모습을 관찰할 수 있었다. 그리하여 놀이학습에 긍정적인 결과를 관찰한 본 연구자는 다음과 같이 제언한다. 첫째, 교사들이 진보적 의식을 갖고 놀이학습에 대한 수업방법 연구과 검증이 체계적으로 이루어져야 한다는 것과 둘째로 이러한 놀이 학습 지도가 가능한 교사를 양성 교육하는 것 또, 셋째로 학교에서의 실무적 협조가 필요하다는 것이다.
수학은 모든 것의 기초가 되는 학문으로 논리적인 사고와 판단을 가능하게 하고 21세기의 첨단 정보 통신 기술에도 튼튼한 바탕이 되고 있다. 즉, 수학은 수학 자체의 학문을 발전시키는 데도 필요하지만 다른 교과를 보다 쉽게 습득할 수 있게 한다. 그러나 많은 학생들은 입시위주에 점수 취득의 도구로만 수학을 활용하고 있으며, 암기방식으로 수학문제를 해결하기도 한다. 또한 일방적인 판서 수업에 의해 학생들은 수학에 흥미를 잃고, 심하면 수학과목을 포기해 버리기도 한다. 그리하여 2007년 개정 수학과 교육과정에서는 학습자가 수학의 유용성과 가치를 이해하고, 수학에 대한 흥미와 자신감을 기르는 것이 필요하다고 지적한다. 또, 학습자의 흥미 유발을 위해 적절하고 다양한 기자재를 사용한 대화식 교수학습방법을 권장하고 있다. 이에 본 연구는 딘즈의 수학교육론에 입각하여 놀이학습에 관한 수업 방법을 연구하여 이를 실제 수업에 적용해보고 그 효과를 알아보았다. 중학교 7학년 10명을 대상으로 5명씩 실험반과 비교반, 두 반으로 나누어 각 28차시로 진행하였다. 딘즈의 교수-학습과정 6단계에 따라 교구 및 놀이(게임)를 개발하여 실험반은 1교시에 각종 교구로 놀이학습을 하고, 2교시는 교과서 및 부교제로 수업하였다. 비교반은 교구사용 없이 교과서와 부교제만으로 일반적인 판서 수업을 적용하였다. 그 결과 인지적 능력의 검사 결과에서 비교반은 실험 전과 후에 통계적으로 유의미한 차이가 있지 않으나 실험반은 유의미한 차이가 나서 학업성취가 높아 졌음을 알 수 있다. 또, 정의적 영역에 대한 7가지 검사 결과에 대해 비교반은 유의미한 차이가 없었으나 실험반은 실험 후에 흥미와 호기심, 창의적 사고, 수학수업에의 참여 등이 눈에 띄게 향상 되었다. 실제 수업에서도 학생들은 놀이학습을 상당히 즐거워하고 적극적으로 참여하였으며, 점차 수학에 흥미를 갖고 학업성취를 위해 노력하는 모습을 관찰할 수 있었다. 그리하여 놀이학습에 긍정적인 결과를 관찰한 본 연구자는 다음과 같이 제언한다. 첫째, 교사들이 진보적 의식을 갖고 놀이학습에 대한 수업방법 연구과 검증이 체계적으로 이루어져야 한다는 것과 둘째로 이러한 놀이 학습 지도가 가능한 교사를 양성 교육하는 것 또, 셋째로 학교에서의 실무적 협조가 필요하다는 것이다.
Mathematics can be said to be the basis of everything, make people think and judge on a rational basis, and give a firm foundation to IT technology. That is, it is helpful not only to develop mathematical theories and studies but also to facilitate learning subjects other than mathematics itself. Mo...
Mathematics can be said to be the basis of everything, make people think and judge on a rational basis, and give a firm foundation to IT technology. That is, it is helpful not only to develop mathematical theories and studies but also to facilitate learning subjects other than mathematics itself. Most of the students study and consider mathematics as a means of getting scores for entrance exams and they approach and solve mathematical problems just by memorizing formula. Moreover, unilateral teaching by teachers’ writing on the blackboard fails to encourage students to get interested in mathematics and makes them give it up. Mathematics educational course revised in 2007 points out that students should understand the practicability and value of mathematics and be encouraged to get interested and to have confidence in it. Also, it is recommended that teachers develop and use interactive teaching and learning methods with appropriate and various materials to stimulate students to have interests in mathematics. This study researches methods of teaching and learning mathematics through play activities based on Dienes’s mathematics educational theory, applies those methods to classes and finds some effects on them. The subjects in this study are 10 middle-school first graders, who are divided into two groups; an experimental group and a control group and they participated in classes 28times. Teaching aids and play activities were made according to 6 stages of teaching and learning process by Dienes, so the experimental group was taught with them in the first period of class and with textbooks and secondary textbooks in the second period. On the other hand, the control group was taught with textbooks and secondary textbooks by using blackboard without the help of teaching aids and play activities. Results from a test on cognitive competence have shown to us that there was no meaningful difference in the control group but there was in the experimental group, which indicates improvement in students’ academic performance. In addition, according to 7-step test on affective domain, the control group doesn’t have meaningful difference but the experimental group shows an outstanding improvement in interests, curiosity, creative thinking, and participation in mathematics class. Students in the experimental group were amused at learning through play activities, and actively participated, getting interested and trying to achieve course objectives. This study has observed some positive effect of teaching and learning through play activities on students and makes some suggestions as follows. 1. Teachers should research teaching methods with play activities and test effectiveness of them systematically with progressive awareness. 2. Our country should train and educate teachers to be able to instruct students with those methods. 3. Schools should cooperate with teachers about practical matters.
Mathematics can be said to be the basis of everything, make people think and judge on a rational basis, and give a firm foundation to IT technology. That is, it is helpful not only to develop mathematical theories and studies but also to facilitate learning subjects other than mathematics itself. Most of the students study and consider mathematics as a means of getting scores for entrance exams and they approach and solve mathematical problems just by memorizing formula. Moreover, unilateral teaching by teachers’ writing on the blackboard fails to encourage students to get interested in mathematics and makes them give it up. Mathematics educational course revised in 2007 points out that students should understand the practicability and value of mathematics and be encouraged to get interested and to have confidence in it. Also, it is recommended that teachers develop and use interactive teaching and learning methods with appropriate and various materials to stimulate students to have interests in mathematics. This study researches methods of teaching and learning mathematics through play activities based on Dienes’s mathematics educational theory, applies those methods to classes and finds some effects on them. The subjects in this study are 10 middle-school first graders, who are divided into two groups; an experimental group and a control group and they participated in classes 28times. Teaching aids and play activities were made according to 6 stages of teaching and learning process by Dienes, so the experimental group was taught with them in the first period of class and with textbooks and secondary textbooks in the second period. On the other hand, the control group was taught with textbooks and secondary textbooks by using blackboard without the help of teaching aids and play activities. Results from a test on cognitive competence have shown to us that there was no meaningful difference in the control group but there was in the experimental group, which indicates improvement in students’ academic performance. In addition, according to 7-step test on affective domain, the control group doesn’t have meaningful difference but the experimental group shows an outstanding improvement in interests, curiosity, creative thinking, and participation in mathematics class. Students in the experimental group were amused at learning through play activities, and actively participated, getting interested and trying to achieve course objectives. This study has observed some positive effect of teaching and learning through play activities on students and makes some suggestions as follows. 1. Teachers should research teaching methods with play activities and test effectiveness of them systematically with progressive awareness. 2. Our country should train and educate teachers to be able to instruct students with those methods. 3. Schools should cooperate with teachers about practical matters.
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