1980년대는 정치사회적 비판과 자성의 목소리로 훼손된 삶을 회복하려는 해체시의 움직임이 활발하게 싹튼 시기이다. 특히 실험과 전위를 앞세운 황지우의 해체시는 전통 서정에 대해 강력한 미적 저항을 유지하면서 암울한 시대를 비판했다. 황지우는 해체적 시문법을 통해 부정적 현실을 직시하고 비판하면서 시적 자아를 확립해 나간다. 야유와 풍자, 패러디 등 그의 시에서 자주 구사되는 비판적 시문법은 현실이라는 현상에 대하여 시각의 환기와 객관화를 제공한다. 이는 괴로운 현실로부터 벗어나 유토피아를 동경하는 일련의 과정과도 같다. 황지우의 시적 모색은 부정적 현실에 대해 저항하고 초월하려는 의지로, 유토피아를 향한 현실세계의 지향점을 제시하고 있다. 황지우에게 유토피아는 존재하지 않는 세계이다. 따라서 시인이 할 수 있는 것은 유토피아를 구체화하기 위해 모순되고 부패한 현실을 정밀하고 세밀하게 그려내는 일이다. 이는 디스토피아를 그려내는 것으로 부정적 현실을 단순하게 비판하거나 저항하는 것에 머무르지 않는다. 강렬한 현실비판은 전통 시문법의 파괴와 해체를 낳고, 이는 곧 디스토피아를 관통하는 유토피아적 욕망의 역이미지를 창출한다. 황지우는 현실의 모든 문제를 폭넓게 포괄할 수 있는 언어의 힘을 일상에서 찾는다. 관습화된 시문법을 거부하는 시적 긴장을 통해 현실비판적 해체시를 생산하는 것이다. 현실을 비판함으로써 반성과 새로운 모색 찾기를 유도해 시적 본질에 대해 돌아보게 하고, 현실의 정치사회적 모순에 대해 성찰할 수 있는 기회를 제공한다. 또한 낯설게 하기, 현실의 전복, 매체를 이용한 ...
1980년대는 정치사회적 비판과 자성의 목소리로 훼손된 삶을 회복하려는 해체시의 움직임이 활발하게 싹튼 시기이다. 특히 실험과 전위를 앞세운 황지우의 해체시는 전통 서정에 대해 강력한 미적 저항을 유지하면서 암울한 시대를 비판했다. 황지우는 해체적 시문법을 통해 부정적 현실을 직시하고 비판하면서 시적 자아를 확립해 나간다. 야유와 풍자, 패러디 등 그의 시에서 자주 구사되는 비판적 시문법은 현실이라는 현상에 대하여 시각의 환기와 객관화를 제공한다. 이는 괴로운 현실로부터 벗어나 유토피아를 동경하는 일련의 과정과도 같다. 황지우의 시적 모색은 부정적 현실에 대해 저항하고 초월하려는 의지로, 유토피아를 향한 현실세계의 지향점을 제시하고 있다. 황지우에게 유토피아는 존재하지 않는 세계이다. 따라서 시인이 할 수 있는 것은 유토피아를 구체화하기 위해 모순되고 부패한 현실을 정밀하고 세밀하게 그려내는 일이다. 이는 디스토피아를 그려내는 것으로 부정적 현실을 단순하게 비판하거나 저항하는 것에 머무르지 않는다. 강렬한 현실비판은 전통 시문법의 파괴와 해체를 낳고, 이는 곧 디스토피아를 관통하는 유토피아적 욕망의 역이미지를 창출한다. 황지우는 현실의 모든 문제를 폭넓게 포괄할 수 있는 언어의 힘을 일상에서 찾는다. 관습화된 시문법을 거부하는 시적 긴장을 통해 현실비판적 해체시를 생산하는 것이다. 현실을 비판함으로써 반성과 새로운 모색 찾기를 유도해 시적 본질에 대해 돌아보게 하고, 현실의 정치사회적 모순에 대해 성찰할 수 있는 기회를 제공한다. 또한 낯설게 하기, 현실의 전복, 매체를 이용한 콜라주 기법 등 도전적인 실험은 새로운 시적 미학을 생성해 낸다. 본 논문은 황지우의 해체시를 시문법의 파괴라는 측면에서 조망하는 연구의 범위를 넘어, 그것이 어떠한 모습으로 시적 효용을 획득하는지에 대해 다각적으로 점검했다. 또한 독자들로 하여금 현실을 보다 능동적인 시각으로 비판·수용할 수 있도록 유도해 황지우의 해체시에 대한 새로운 해석 가능성을 제시하고 있다.
1980년대는 정치사회적 비판과 자성의 목소리로 훼손된 삶을 회복하려는 해체시의 움직임이 활발하게 싹튼 시기이다. 특히 실험과 전위를 앞세운 황지우의 해체시는 전통 서정에 대해 강력한 미적 저항을 유지하면서 암울한 시대를 비판했다. 황지우는 해체적 시문법을 통해 부정적 현실을 직시하고 비판하면서 시적 자아를 확립해 나간다. 야유와 풍자, 패러디 등 그의 시에서 자주 구사되는 비판적 시문법은 현실이라는 현상에 대하여 시각의 환기와 객관화를 제공한다. 이는 괴로운 현실로부터 벗어나 유토피아를 동경하는 일련의 과정과도 같다. 황지우의 시적 모색은 부정적 현실에 대해 저항하고 초월하려는 의지로, 유토피아를 향한 현실세계의 지향점을 제시하고 있다. 황지우에게 유토피아는 존재하지 않는 세계이다. 따라서 시인이 할 수 있는 것은 유토피아를 구체화하기 위해 모순되고 부패한 현실을 정밀하고 세밀하게 그려내는 일이다. 이는 디스토피아를 그려내는 것으로 부정적 현실을 단순하게 비판하거나 저항하는 것에 머무르지 않는다. 강렬한 현실비판은 전통 시문법의 파괴와 해체를 낳고, 이는 곧 디스토피아를 관통하는 유토피아적 욕망의 역이미지를 창출한다. 황지우는 현실의 모든 문제를 폭넓게 포괄할 수 있는 언어의 힘을 일상에서 찾는다. 관습화된 시문법을 거부하는 시적 긴장을 통해 현실비판적 해체시를 생산하는 것이다. 현실을 비판함으로써 반성과 새로운 모색 찾기를 유도해 시적 본질에 대해 돌아보게 하고, 현실의 정치사회적 모순에 대해 성찰할 수 있는 기회를 제공한다. 또한 낯설게 하기, 현실의 전복, 매체를 이용한 콜라주 기법 등 도전적인 실험은 새로운 시적 미학을 생성해 낸다. 본 논문은 황지우의 해체시를 시문법의 파괴라는 측면에서 조망하는 연구의 범위를 넘어, 그것이 어떠한 모습으로 시적 효용을 획득하는지에 대해 다각적으로 점검했다. 또한 독자들로 하여금 현실을 보다 능동적인 시각으로 비판·수용할 수 있도록 유도해 황지우의 해체시에 대한 새로운 해석 가능성을 제시하고 있다.
In the 1980s, there were active movements of deconstructive poetry to recover the disrupted life through socio-political criticism and reflection. In particular, Hwang Ji-woo's reality-criticizing deconstructive poetry can be differentiated from the conventional lyric poetry. Because his deconstruct...
In the 1980s, there were active movements of deconstructive poetry to recover the disrupted life through socio-political criticism and reflection. In particular, Hwang Ji-woo's reality-criticizing deconstructive poetry can be differentiated from the conventional lyric poetry. Because his deconstructive poetry primarily with empirical and avant-garde characteristics criticizes the reality where inexpressibilities are to be expressed with mental pain in gloomy circumstances, and at the same time, persists in strong aesthetic resistance to the traditional lyric poetry. By means of deconstructive poetic grammar, he looks dispassionately at and sharply criticizes the realities, establishing his poetic self. In his poems, such the criticism is expressed in the form of ridicule, satire and parody and leads their readers to awakening and objectification of real phenomena, which is achieved in a chain of processes of avoiding hardships in the reality and instead yearning for Utopia. According to his expression, the desired world to be reached by getting out of the “disgusting realities” is "the coast of Paramita" which does not exist in this world. However, his poetic words implies his intent to constantly resist and rise above the negative real world, suggesting critically what is the orientation of the real world toward Utopia. His Utopia stemming from reality criticism is expressed with the world of Dystopia filled up with negativities. What the poet can do in the corrupt and inconsistent world is to describe more exactly and elaborately the realities of Dystopia in order to embody unseen Utopia. This is not limited to simply criticizing or resisting the negative realities. Because it can be interpreted as a poetic suggestion to present hopeful realities by breaking from and deconstructing the conventional poetic grammars. The detailed description of Dystopia enables to embody the desire for Utopia as its opposite image. Hwang Ji-woo produces his own reality-criticizing deconstructive poems in the manner of seeking the language's potential to comprehend broadly all troubles in the reality from our daily lives. Because any conventional language in literacy works is associated with an aspect of the inactive society suffering from severe communications gap. Kicking off the conventional poetic grammars, his poetic words are characterized by negative destruction through empirical and avant-garde attempts. At the same time, he also persist in poetic tension and resistance based on reality criticism. In addition, he objectively criticizes the realities to encourage readers to reflect themselves and to seek new attempts as well as to remind them of poetic essence. His creative imaginations including contrast between the avant-garde and the reality, challenging experiments, totally new poetic grammars, finding out poetic words from daily ones and medium-based collage technique, may be regarded as new attempts regarding poetic aesthetics. Further, they have the expected effect of stimulating the readers to review the socio-political contradiction in the reality. This study aimed at examiningly closely the world pursued ultimately by Hwang Ji-woo's deconstructive poetry through reality criticism, rather than reviewing deconstructive poems focused on destroyed poetic grammars. Thus, it was intended to clarify how deconstructive poetic grammars show their useful value. Furthermore, it encourages readers to criticize/accept the realities from more proactive standpoints, and suggests a new possibility of Hwang Ji-woo's deconstructive poetry.
In the 1980s, there were active movements of deconstructive poetry to recover the disrupted life through socio-political criticism and reflection. In particular, Hwang Ji-woo's reality-criticizing deconstructive poetry can be differentiated from the conventional lyric poetry. Because his deconstructive poetry primarily with empirical and avant-garde characteristics criticizes the reality where inexpressibilities are to be expressed with mental pain in gloomy circumstances, and at the same time, persists in strong aesthetic resistance to the traditional lyric poetry. By means of deconstructive poetic grammar, he looks dispassionately at and sharply criticizes the realities, establishing his poetic self. In his poems, such the criticism is expressed in the form of ridicule, satire and parody and leads their readers to awakening and objectification of real phenomena, which is achieved in a chain of processes of avoiding hardships in the reality and instead yearning for Utopia. According to his expression, the desired world to be reached by getting out of the “disgusting realities” is "the coast of Paramita" which does not exist in this world. However, his poetic words implies his intent to constantly resist and rise above the negative real world, suggesting critically what is the orientation of the real world toward Utopia. His Utopia stemming from reality criticism is expressed with the world of Dystopia filled up with negativities. What the poet can do in the corrupt and inconsistent world is to describe more exactly and elaborately the realities of Dystopia in order to embody unseen Utopia. This is not limited to simply criticizing or resisting the negative realities. Because it can be interpreted as a poetic suggestion to present hopeful realities by breaking from and deconstructing the conventional poetic grammars. The detailed description of Dystopia enables to embody the desire for Utopia as its opposite image. Hwang Ji-woo produces his own reality-criticizing deconstructive poems in the manner of seeking the language's potential to comprehend broadly all troubles in the reality from our daily lives. Because any conventional language in literacy works is associated with an aspect of the inactive society suffering from severe communications gap. Kicking off the conventional poetic grammars, his poetic words are characterized by negative destruction through empirical and avant-garde attempts. At the same time, he also persist in poetic tension and resistance based on reality criticism. In addition, he objectively criticizes the realities to encourage readers to reflect themselves and to seek new attempts as well as to remind them of poetic essence. His creative imaginations including contrast between the avant-garde and the reality, challenging experiments, totally new poetic grammars, finding out poetic words from daily ones and medium-based collage technique, may be regarded as new attempts regarding poetic aesthetics. Further, they have the expected effect of stimulating the readers to review the socio-political contradiction in the reality. This study aimed at examiningly closely the world pursued ultimately by Hwang Ji-woo's deconstructive poetry through reality criticism, rather than reviewing deconstructive poems focused on destroyed poetic grammars. Thus, it was intended to clarify how deconstructive poetic grammars show their useful value. Furthermore, it encourages readers to criticize/accept the realities from more proactive standpoints, and suggests a new possibility of Hwang Ji-woo's deconstructive poetry.
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