본 연구는 영어회화 학습 스타일에 관한 연구로서 대학생의 특징이 무엇인지에 관한 것이다. 가르치면서 대상이 누구이며 어떤 동기를 가지고 무슨 이유로 학습에서 성공 또는 실패하는지를 파악해 두는 것은 가르치는 데에 중요한 열쇠이기 때문에 연구는 질적 연구를 하였으며 자료는 개인별로 기록을 하고 해석을 하였다. 본 연구는 4년제 대학생들을 대상으로 4개월간 진행되었다. 연구 교재로는 그림으로 보는 영어생활 24시 이다. 이 교재는 총 61개의 상황...
본 연구는 영어회화 학습 스타일에 관한 연구로서 대학생의 특징이 무엇인지에 관한 것이다. 가르치면서 대상이 누구이며 어떤 동기를 가지고 무슨 이유로 학습에서 성공 또는 실패하는지를 파악해 두는 것은 가르치는 데에 중요한 열쇠이기 때문에 연구는 질적 연구를 하였으며 자료는 개인별로 기록을 하고 해석을 하였다. 본 연구는 4년제 대학생들을 대상으로 4개월간 진행되었다. 연구 교재로는 그림으로 보는 영어생활 24시 이다. 이 교재는 총 61개의 상황으로 구성되어 있고 하나의 상황은 일련의 동작을 그림과 표현으로 묘사하였다. 본 연구에서는 피 관찰자의 편의를 위해서 61개의 상황 중 15개의 상황 즉, 151개의 문장으로서 관찰을 실시하였다. 상황마다 사용된 문장은 그림으로 일련의 동작을 표현된 것들이어서 대학생들이 연상하기 편하고 기억하기 쉽게 만들어져 있으며, 이 문장들은 1800년대 후반에 Gouin이 만들어낸 연속동작 방법론(Series Method)의 문장들을 모방한 것이다. 2장 이론적 배경에서는 대학생과 아동의 특징을 각각 살펴보았는데, 대학생도 언어 학습에서 결코 아동보다 뒤떨어지는 것이 아니라 아동과는 다른 특성을 가지고 있어서 대학생의 언어학습은 개인적 변수가 고려되어야 할 것이라는 것을 알 수 있었다. 3장에서는 임의적으로 3개의 집단 즉 A(9명), B(11명), C(33명->20명)로 구성을 했는데, 특히 C집단의 관찰자수가 질적 연구를 하기엔 많은 수이지만 이 인원으로도 수업이 가능한지를 알아보기 위한 의도이다. 4장에서는 세 개의 집단에서 발견되는 자료를 중심으로 각각의 연구 결과 및 분석을 통해서 대학생들의 특징에 대해서 살펴보았다. 결과에서 공통적인 현상은 대학생들은 시간이 없어서 그날의 암기내용은 연습을 해 오지만 지난 차시에 대해서는 암기 활동에 적극 참여하기가 어려웠다고 한다. 왜냐하면 대부분의 대학생들은 영어회화가 중요한 것은 인식하고 있지만 전공을 공부하고, 기타 취업에 필요한 준비를 하고, 경제적인 벌이를 하다보면, 시간을 투자하는 것은 현실적으로 어렵다고 한다. 그러나 연구자의 입장에서 보면 영어회화란 지속적으로 암기를 해서 체득이 될 때까지 학습을 해야 하는데, 실제로 그렇지 못하기 때문에 계속해서 실패를 할 수 밖에 없다. 해결책으로는 3가지 정도가 발견이 되었다. 첫째는 강제성이다. 대학교는 학점이라는 강제적 도구를 가지고 있어서 강제적으로 학습을 시키면 결국 해내었다. 둘째는 관계이다. 교수 자와 학생과의 관계, 학생과 학생과의 관계가 화목한 관계가 될 때 좋은 의미의 경쟁적 관계가 만들어져서 좋은 결과를 얻게 되었다. 셋째는 교실의 역할이다. 교실에서 모든 것을 해결하게 해주면 별도의 시간을 투자할 필요가 적어진다. 예를 들면 그 날의 암기내용과 지난 차시의 암기내용을 소화시키지 못하면 교실에서 나가지 못하도록 하였다. 비록 관찰 초기에는 불편하였지만 관찰 중기와 말기로 가면서 피 관찰자들은 그런 방식을 이해하게 되었다. 또한 자신이 모든 내용을 암기하게 되니 보람을 느끼기도 하여 마지막까지 살아남은 피 관찰자들은 궁극적으로는 학습에 대한 심리적 부담이 줄어들면서 모든 151개의 문장을 암기하게 되어서 학습의 결과가 좋아졌다. 넷째는 집단 안에 리더가 있어서 리더의 역할이 경쟁심을 자극해서 관찰 결과가 좋았다. 대부분의 학생들은 내적동기가 결여되어 있었는데, 어떤 면에서는 이것은 자연스럽고 당연한 현상으로 처음부터 내적동기가 형성되어 있는 학생을 만나는 것은 쉬운 일이 아니다. 관찰에서 발견된 3가지 해결책이 학생들이 내적동기가 형성되도록 결정적 역할을 했다는 증거는 찾지 못하였으나 마지막까지 참석한 총 40명 중 37명은 만족스러운 점수를 받았기 때문에 내적동기가 형성될 가능성은 높다고 사료된다. 하지만 내적동기가 형성돼있다고 해서 자발적 학습을 할 것이라는 성급한 기대를 해서는 안 된다. 연구에 따르면 우수한 학생들도 학점이라는 강제성이 있었기 때문에 적극적인 학습 참여가 가능했다고 보고서에 언급하였었다. 본 연구를 끝내면서 두 가지 덧붙일 말이 있다. 첫 번째는 혹자는 대학교에서 일반 영어를 배울 필요가 없지 않느냐고 반문을 하면서 사설학원에서도 배울 수 있는 것을 굳이 대학교에서 정규강좌로 개설을 하는 것은 대학교의 위상에도 맞지 않는다는 것이다. 그러나 관찰을 해 본 결과 학습은 강제성을 가지고 있는 기관에서 해야 어느 정도 수준에 도달할 수 있는 효과를 얻게 되는 것이었다. 따라서 영어 강좌를 지금보다 더 많이 개설하고 더 다양하게 개설할 필요가 있다. 두 번째는 대학생과 같은 성인교육에 대해 지금보다 훨씬 더 많은 연구가 있어야 한다. 대학생에 대한 특징을 잘 모르면서 강의를 할 때 우리는 결코 좋은 결과를 기대할 수가 없으며, 계속해서 많은 대학생들이 대학교를 떠나 학원으로 이동하거나 해외로 가는 등의 기현상에 대한 책임이 우리에게도 있다는 것을 잊어서는 안 되겠다.
본 연구는 영어회화 학습 스타일에 관한 연구로서 대학생의 특징이 무엇인지에 관한 것이다. 가르치면서 대상이 누구이며 어떤 동기를 가지고 무슨 이유로 학습에서 성공 또는 실패하는지를 파악해 두는 것은 가르치는 데에 중요한 열쇠이기 때문에 연구는 질적 연구를 하였으며 자료는 개인별로 기록을 하고 해석을 하였다. 본 연구는 4년제 대학생들을 대상으로 4개월간 진행되었다. 연구 교재로는 그림으로 보는 영어생활 24시 이다. 이 교재는 총 61개의 상황으로 구성되어 있고 하나의 상황은 일련의 동작을 그림과 표현으로 묘사하였다. 본 연구에서는 피 관찰자의 편의를 위해서 61개의 상황 중 15개의 상황 즉, 151개의 문장으로서 관찰을 실시하였다. 상황마다 사용된 문장은 그림으로 일련의 동작을 표현된 것들이어서 대학생들이 연상하기 편하고 기억하기 쉽게 만들어져 있으며, 이 문장들은 1800년대 후반에 Gouin이 만들어낸 연속동작 방법론(Series Method)의 문장들을 모방한 것이다. 2장 이론적 배경에서는 대학생과 아동의 특징을 각각 살펴보았는데, 대학생도 언어 학습에서 결코 아동보다 뒤떨어지는 것이 아니라 아동과는 다른 특성을 가지고 있어서 대학생의 언어학습은 개인적 변수가 고려되어야 할 것이라는 것을 알 수 있었다. 3장에서는 임의적으로 3개의 집단 즉 A(9명), B(11명), C(33명->20명)로 구성을 했는데, 특히 C집단의 관찰자수가 질적 연구를 하기엔 많은 수이지만 이 인원으로도 수업이 가능한지를 알아보기 위한 의도이다. 4장에서는 세 개의 집단에서 발견되는 자료를 중심으로 각각의 연구 결과 및 분석을 통해서 대학생들의 특징에 대해서 살펴보았다. 결과에서 공통적인 현상은 대학생들은 시간이 없어서 그날의 암기내용은 연습을 해 오지만 지난 차시에 대해서는 암기 활동에 적극 참여하기가 어려웠다고 한다. 왜냐하면 대부분의 대학생들은 영어회화가 중요한 것은 인식하고 있지만 전공을 공부하고, 기타 취업에 필요한 준비를 하고, 경제적인 벌이를 하다보면, 시간을 투자하는 것은 현실적으로 어렵다고 한다. 그러나 연구자의 입장에서 보면 영어회화란 지속적으로 암기를 해서 체득이 될 때까지 학습을 해야 하는데, 실제로 그렇지 못하기 때문에 계속해서 실패를 할 수 밖에 없다. 해결책으로는 3가지 정도가 발견이 되었다. 첫째는 강제성이다. 대학교는 학점이라는 강제적 도구를 가지고 있어서 강제적으로 학습을 시키면 결국 해내었다. 둘째는 관계이다. 교수 자와 학생과의 관계, 학생과 학생과의 관계가 화목한 관계가 될 때 좋은 의미의 경쟁적 관계가 만들어져서 좋은 결과를 얻게 되었다. 셋째는 교실의 역할이다. 교실에서 모든 것을 해결하게 해주면 별도의 시간을 투자할 필요가 적어진다. 예를 들면 그 날의 암기내용과 지난 차시의 암기내용을 소화시키지 못하면 교실에서 나가지 못하도록 하였다. 비록 관찰 초기에는 불편하였지만 관찰 중기와 말기로 가면서 피 관찰자들은 그런 방식을 이해하게 되었다. 또한 자신이 모든 내용을 암기하게 되니 보람을 느끼기도 하여 마지막까지 살아남은 피 관찰자들은 궁극적으로는 학습에 대한 심리적 부담이 줄어들면서 모든 151개의 문장을 암기하게 되어서 학습의 결과가 좋아졌다. 넷째는 집단 안에 리더가 있어서 리더의 역할이 경쟁심을 자극해서 관찰 결과가 좋았다. 대부분의 학생들은 내적동기가 결여되어 있었는데, 어떤 면에서는 이것은 자연스럽고 당연한 현상으로 처음부터 내적동기가 형성되어 있는 학생을 만나는 것은 쉬운 일이 아니다. 관찰에서 발견된 3가지 해결책이 학생들이 내적동기가 형성되도록 결정적 역할을 했다는 증거는 찾지 못하였으나 마지막까지 참석한 총 40명 중 37명은 만족스러운 점수를 받았기 때문에 내적동기가 형성될 가능성은 높다고 사료된다. 하지만 내적동기가 형성돼있다고 해서 자발적 학습을 할 것이라는 성급한 기대를 해서는 안 된다. 연구에 따르면 우수한 학생들도 학점이라는 강제성이 있었기 때문에 적극적인 학습 참여가 가능했다고 보고서에 언급하였었다. 본 연구를 끝내면서 두 가지 덧붙일 말이 있다. 첫 번째는 혹자는 대학교에서 일반 영어를 배울 필요가 없지 않느냐고 반문을 하면서 사설학원에서도 배울 수 있는 것을 굳이 대학교에서 정규강좌로 개설을 하는 것은 대학교의 위상에도 맞지 않는다는 것이다. 그러나 관찰을 해 본 결과 학습은 강제성을 가지고 있는 기관에서 해야 어느 정도 수준에 도달할 수 있는 효과를 얻게 되는 것이었다. 따라서 영어 강좌를 지금보다 더 많이 개설하고 더 다양하게 개설할 필요가 있다. 두 번째는 대학생과 같은 성인교육에 대해 지금보다 훨씬 더 많은 연구가 있어야 한다. 대학생에 대한 특징을 잘 모르면서 강의를 할 때 우리는 결코 좋은 결과를 기대할 수가 없으며, 계속해서 많은 대학생들이 대학교를 떠나 학원으로 이동하거나 해외로 가는 등의 기현상에 대한 책임이 우리에게도 있다는 것을 잊어서는 안 되겠다.
The key to success in language teaching is to know who our students are, what their motivations are and the reasons for their successes and failures. The goal of this study is to research these factors and to find ways to improve college students’ English speaking ability. This is a qualitative rese...
The key to success in language teaching is to know who our students are, what their motivations are and the reasons for their successes and failures. The goal of this study is to research these factors and to find ways to improve college students’ English speaking ability. This is a qualitative research study with data collected and analyzed from an observational case study. The subjects in this study are 53 college students from 3 classes which were randomly picked from English classes. The 3 classes have 9, 11, 33 students respectively. Students were asked to memorize 151 common English expressions (focusing on verbs). To become competent in English conversation, it is necessary to memorize common expressions. Memorization is an activity which anyone can take part in, despite individual differences in English competency. According to the results, subjects were so busy that they had not enough time to completely memorize the required expressions. They tended to practice and memorize the contents of each day in advance, but they avoided reviewing what they had learned previously. They felt that English conversation is very important but in reality it is a different matter to spend time practicing and memorizing. The amount of time students spend on language learning is one of the most important factors in successful language acquisition, and it could be said that the amount of memorization they do shows how much time and effort they spend on language learning. If this is overlooked successful language acquisition cannot be achieved. There are three ways students can obtain time for practice and memorization. First is to make it compulsory. When they are forced to practice and memorize, they show that they can do it well. University grades are one useful compulsory tool for making students study. Second is the relationship between participants in the classroom. If professors and students, as well as students and students are on good terms with each other, good results can be achieved -students will try more in order not to trouble or annoy others in the class. Good relations can also help to create a healthy competitive class environment, in which students study harder and participate more. Third is the use of the class time. If students complete all their learning within the class, including practicing and reviewing, there’s no need to have extra time for practice and memorization. For example, when they couldn’t memorize the lesson contents for a class and the contents of the previous class, they were not allowed to leave the classroom. In the early stages of the experiment, they thought this was annoying but as the experiment went on, they found it understandable and effective. In addition, students who stayed until the end of the experiment felt this was worth doing and were proud of themselves for being able to memorize all 151 expressions. The psychological burden of memorization was reduced and their results improved. Most students lacked intrinsic motivation. In a sense this is a natural phenomenon common to all students. It may not be concluded that the above three solutions were decisive factors in helping students develop intrinsic motivation. But among the forty students who stayed until the end of the experiment, thirty-seven achieved satisfactory final grades. We can’t expect all students who have intrinsic motivation to be autonomous learners. Even advanced students mentioned that they were motivated to be active learners due to the requirement of wanting to get good final grades. Two important things can be suggested from this research. One is the effectiveness of learning in private English institutes. Some might say that we don’t need to learn English as part of a University program. Learning could be more effective when it is done in a compulsory and mandatory situation. In Universities, many and different English classes should be available. The other thing is that there should be much more research into college students learning English. If teachers don’t fully understand how students learn, effective results cannot be expected. Universities are responsible for college students attending private institutes or going abroad to study. Universities should have the major role in providing English education.
The key to success in language teaching is to know who our students are, what their motivations are and the reasons for their successes and failures. The goal of this study is to research these factors and to find ways to improve college students’ English speaking ability. This is a qualitative research study with data collected and analyzed from an observational case study. The subjects in this study are 53 college students from 3 classes which were randomly picked from English classes. The 3 classes have 9, 11, 33 students respectively. Students were asked to memorize 151 common English expressions (focusing on verbs). To become competent in English conversation, it is necessary to memorize common expressions. Memorization is an activity which anyone can take part in, despite individual differences in English competency. According to the results, subjects were so busy that they had not enough time to completely memorize the required expressions. They tended to practice and memorize the contents of each day in advance, but they avoided reviewing what they had learned previously. They felt that English conversation is very important but in reality it is a different matter to spend time practicing and memorizing. The amount of time students spend on language learning is one of the most important factors in successful language acquisition, and it could be said that the amount of memorization they do shows how much time and effort they spend on language learning. If this is overlooked successful language acquisition cannot be achieved. There are three ways students can obtain time for practice and memorization. First is to make it compulsory. When they are forced to practice and memorize, they show that they can do it well. University grades are one useful compulsory tool for making students study. Second is the relationship between participants in the classroom. If professors and students, as well as students and students are on good terms with each other, good results can be achieved -students will try more in order not to trouble or annoy others in the class. Good relations can also help to create a healthy competitive class environment, in which students study harder and participate more. Third is the use of the class time. If students complete all their learning within the class, including practicing and reviewing, there’s no need to have extra time for practice and memorization. For example, when they couldn’t memorize the lesson contents for a class and the contents of the previous class, they were not allowed to leave the classroom. In the early stages of the experiment, they thought this was annoying but as the experiment went on, they found it understandable and effective. In addition, students who stayed until the end of the experiment felt this was worth doing and were proud of themselves for being able to memorize all 151 expressions. The psychological burden of memorization was reduced and their results improved. Most students lacked intrinsic motivation. In a sense this is a natural phenomenon common to all students. It may not be concluded that the above three solutions were decisive factors in helping students develop intrinsic motivation. But among the forty students who stayed until the end of the experiment, thirty-seven achieved satisfactory final grades. We can’t expect all students who have intrinsic motivation to be autonomous learners. Even advanced students mentioned that they were motivated to be active learners due to the requirement of wanting to get good final grades. Two important things can be suggested from this research. One is the effectiveness of learning in private English institutes. Some might say that we don’t need to learn English as part of a University program. Learning could be more effective when it is done in a compulsory and mandatory situation. In Universities, many and different English classes should be available. The other thing is that there should be much more research into college students learning English. If teachers don’t fully understand how students learn, effective results cannot be expected. Universities are responsible for college students attending private institutes or going abroad to study. Universities should have the major role in providing English education.
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