본 연구는 혼합물과 순물질 및 혼합물 분리에 대한 초등학교 교사들의 인식과 ‘혼합물 분리’ 단원 수업의 문제점에 대한 초등학교 교사들의 인식을 조사하는데 그 목적이 있다. 대구광역시와 경상북도에 근무하는 초등학교 교사들 중 최근 3년 이내 4학년 담임을 한 60명을 임의표집 하였다. 혼합물, 순물질, 혼합물 분리 및 흙탕물 분리와 사인펜 색소 분리 활동의 문제점에 대한 10개 문항의 반구조화 된 조사도구(타당도 89.2%)를 개발하였다. 연구자가 직접 면담을 하여 자료를 수집하였으며, 수집한 자료는 그 유형에 따라 몇 가지 범주로 나누어 ...
본 연구는 혼합물과 순물질 및 혼합물 분리에 대한 초등학교 교사들의 인식과 ‘혼합물 분리’ 단원 수업의 문제점에 대한 초등학교 교사들의 인식을 조사하는데 그 목적이 있다. 대구광역시와 경상북도에 근무하는 초등학교 교사들 중 최근 3년 이내 4학년 담임을 한 60명을 임의표집 하였다. 혼합물, 순물질, 혼합물 분리 및 흙탕물 분리와 사인펜 색소 분리 활동의 문제점에 대한 10개 문항의 반구조화 된 조사도구(타당도 89.2%)를 개발하였다. 연구자가 직접 면담을 하여 자료를 수집하였으며, 수집한 자료는 그 유형에 따라 몇 가지 범주로 나누어 빈도 분석을 하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 대부분의 교사들은 혼합물의 확인 방법과 순물질의 예, 판단 기준 및 확인 방법을 제대로 알지 못하고 있었다. 둘째, 대부분의 교사들은 혼합물 분리의 예와 그 예에 대한 분리 방법, 분리 도구 및 분리 원리에 대해 올바른 이해를 하고 있었다. 셋째, ‘흙탕물의 분리’ 활동의 문제점은 실험 결과, 실험 도구, 실험 방법, 실험 재료 순으로 많이 인식하였다. 대부분의 교사는 실험 결과의 문제점에 대한 원인을 실험 도구, 실험 방법 및 실험 재료 순으로 인식하고 있었다. 그러나 ‘흙탕물의 분리’ 활동의 문제점 해결 방안에 대해서는 실험 방법의 개선이 거의 반을 차지하면서 가장 많았다. ‘사인펜 색소의 분리’ 의 문제점은 거의 대부분의 교사가 교과서나 교사용 지도서에 제시된 실험 방법의 문제점(분필과 거름종이의 길이, 이동상의 증발 등)을 인식하지 못하였다. ‘사인펜 색소의 분리’ 활동에서 과반수가 못 되는 교사들이 교과서와 교사용 지도서에 제시된 ‘사인펜 색소의 분리’ 활동은 색소 물질의 전개 현상을 통해 사인펜의 색이 혼합물임을 이해하는 활동으로, 혼합물 분리까지 이루어지는 활동은 아니라고 인식하고 있었다. 대부분의 교사들은 이 활동의 문제점을 인식하고 있었지만 분리 현상에 영향을 미치는 변인들에 대해 매우 낮은 인식을 하고 있었다. 위의 연구 결과를 바탕으로 얻어진 결론은 다음과 같다. 교사들은 물질의 성질을 이용한 혼합물의 분리와 확인에 대한 구체적인 실험 경험이 부족한 것으로 판단된다. 혼합물의 분리 활동에 대한 문제점과 그 해결 방안에 대한 인식은 있으나 ‘흙탕물의 분리’ 활동에서 발생하는 문제를 해결하기 위해 대부분의 교사들은 수업 중의 재실험 혹은 수업 전의 예비 실험을 거의 수행하지 않고 있음을 나타내고 있었다. 크로마토그래피법에 의한 혼합물의 분리 현상에 영향을 미치는 변인들에 대해 대부분의 교사들은 매우 낮은 인식을 하고 있는 것으로 보아 크로마토그래피법의 종류와 원리 이해 및 실험을 해보지 못하였음을 알 수 있었다. 혼합물의 분리 수업에서 겪는 문제들을 수업 상황에서 교사들이 제대로 해결할 수 있는 능력이 부족한 것으로 판단된다. 따라서 교사들이 물질의 성질을 이용한 물질의 분리와 확인, 그리고 혼합물의 분리에 대한 원리의 이해와 실제적으로 실험하는 능력을 키우는 방향으로 혼합물 분리 수업을 위한 교육이 이루어져야 할 것이다.
본 연구는 혼합물과 순물질 및 혼합물 분리에 대한 초등학교 교사들의 인식과 ‘혼합물 분리’ 단원 수업의 문제점에 대한 초등학교 교사들의 인식을 조사하는데 그 목적이 있다. 대구광역시와 경상북도에 근무하는 초등학교 교사들 중 최근 3년 이내 4학년 담임을 한 60명을 임의표집 하였다. 혼합물, 순물질, 혼합물 분리 및 흙탕물 분리와 사인펜 색소 분리 활동의 문제점에 대한 10개 문항의 반구조화 된 조사도구(타당도 89.2%)를 개발하였다. 연구자가 직접 면담을 하여 자료를 수집하였으며, 수집한 자료는 그 유형에 따라 몇 가지 범주로 나누어 빈도 분석을 하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 대부분의 교사들은 혼합물의 확인 방법과 순물질의 예, 판단 기준 및 확인 방법을 제대로 알지 못하고 있었다. 둘째, 대부분의 교사들은 혼합물 분리의 예와 그 예에 대한 분리 방법, 분리 도구 및 분리 원리에 대해 올바른 이해를 하고 있었다. 셋째, ‘흙탕물의 분리’ 활동의 문제점은 실험 결과, 실험 도구, 실험 방법, 실험 재료 순으로 많이 인식하였다. 대부분의 교사는 실험 결과의 문제점에 대한 원인을 실험 도구, 실험 방법 및 실험 재료 순으로 인식하고 있었다. 그러나 ‘흙탕물의 분리’ 활동의 문제점 해결 방안에 대해서는 실험 방법의 개선이 거의 반을 차지하면서 가장 많았다. ‘사인펜 색소의 분리’ 의 문제점은 거의 대부분의 교사가 교과서나 교사용 지도서에 제시된 실험 방법의 문제점(분필과 거름종이의 길이, 이동상의 증발 등)을 인식하지 못하였다. ‘사인펜 색소의 분리’ 활동에서 과반수가 못 되는 교사들이 교과서와 교사용 지도서에 제시된 ‘사인펜 색소의 분리’ 활동은 색소 물질의 전개 현상을 통해 사인펜의 색이 혼합물임을 이해하는 활동으로, 혼합물 분리까지 이루어지는 활동은 아니라고 인식하고 있었다. 대부분의 교사들은 이 활동의 문제점을 인식하고 있었지만 분리 현상에 영향을 미치는 변인들에 대해 매우 낮은 인식을 하고 있었다. 위의 연구 결과를 바탕으로 얻어진 결론은 다음과 같다. 교사들은 물질의 성질을 이용한 혼합물의 분리와 확인에 대한 구체적인 실험 경험이 부족한 것으로 판단된다. 혼합물의 분리 활동에 대한 문제점과 그 해결 방안에 대한 인식은 있으나 ‘흙탕물의 분리’ 활동에서 발생하는 문제를 해결하기 위해 대부분의 교사들은 수업 중의 재실험 혹은 수업 전의 예비 실험을 거의 수행하지 않고 있음을 나타내고 있었다. 크로마토그래피법에 의한 혼합물의 분리 현상에 영향을 미치는 변인들에 대해 대부분의 교사들은 매우 낮은 인식을 하고 있는 것으로 보아 크로마토그래피법의 종류와 원리 이해 및 실험을 해보지 못하였음을 알 수 있었다. 혼합물의 분리 수업에서 겪는 문제들을 수업 상황에서 교사들이 제대로 해결할 수 있는 능력이 부족한 것으로 판단된다. 따라서 교사들이 물질의 성질을 이용한 물질의 분리와 확인, 그리고 혼합물의 분리에 대한 원리의 이해와 실제적으로 실험하는 능력을 키우는 방향으로 혼합물 분리 수업을 위한 교육이 이루어져야 할 것이다.
The purpose of this study is to investigate how well the elementary school teachers understand the mixture, the substance, the separation of mixture and the problems occurred in teaching the unit 'the separation of mixture'. For this study, the sixty teachers who have taught fourth grade students in...
The purpose of this study is to investigate how well the elementary school teachers understand the mixture, the substance, the separation of mixture and the problems occurred in teaching the unit 'the separation of mixture'. For this study, the sixty teachers who have taught fourth grade students in last three years in Deagu city and Gyeongsangbuk-do are participated. The data of this study had collected through the direct interviews. The questionnaire with ten questions related to the materials, the separation of the mixture, and 'the separation of mixture' activities was developed, and the data was obtained and analyzed. The results of study are as following. Firstly, most teachers didn't know the methods confirming what the mixture is, the examples of pure materials, the criteria to judge pure materials and the identification methods of substances correctly. Secondly, most teachers correctly understood the examples and the methods, the apparatuses and the principles about the separation of mixture. Thirdly, the results, apparatuses, methods and materials of experimentation were ranked in the order of more frequency as the main problems in 'the separation of muddy water'. In general, most teachers thought that the apparatus, method and materials of experimentation are the main reasons caused unideal experimentation results. In solving the problems about the activity of 'the separation of muddy water', approximately half of teachers suggested the improvement of experimental methods in the text and the teacher`s guidebook. But they didn't exactly recognize the problems of experimental methods. In ‘the separation of felt-tipped pen coloring matters', just under half of teachers understood it didn't mean separation of mixture, but it just meant movement phenomenon of coloring matters. Most teachers recognized the problems in this experiment, but didn't knew the factors affecting the separation phenomenon accurately. The conclusion of the above statement is as following. Most teachers had insufficient experimentation experiences related to the separation and identification of mixture using the characteristics of substances. Therefore, a training program for the unit of 'the separation of mixture' is necessary to elementary school teachers so that it makes them understand more about the separation methods of mixture, identification methods of substances, and the principles of separation of mixture through the characteristics of substances as well as improve their experimentation skills.
The purpose of this study is to investigate how well the elementary school teachers understand the mixture, the substance, the separation of mixture and the problems occurred in teaching the unit 'the separation of mixture'. For this study, the sixty teachers who have taught fourth grade students in last three years in Deagu city and Gyeongsangbuk-do are participated. The data of this study had collected through the direct interviews. The questionnaire with ten questions related to the materials, the separation of the mixture, and 'the separation of mixture' activities was developed, and the data was obtained and analyzed. The results of study are as following. Firstly, most teachers didn't know the methods confirming what the mixture is, the examples of pure materials, the criteria to judge pure materials and the identification methods of substances correctly. Secondly, most teachers correctly understood the examples and the methods, the apparatuses and the principles about the separation of mixture. Thirdly, the results, apparatuses, methods and materials of experimentation were ranked in the order of more frequency as the main problems in 'the separation of muddy water'. In general, most teachers thought that the apparatus, method and materials of experimentation are the main reasons caused unideal experimentation results. In solving the problems about the activity of 'the separation of muddy water', approximately half of teachers suggested the improvement of experimental methods in the text and the teacher`s guidebook. But they didn't exactly recognize the problems of experimental methods. In ‘the separation of felt-tipped pen coloring matters', just under half of teachers understood it didn't mean separation of mixture, but it just meant movement phenomenon of coloring matters. Most teachers recognized the problems in this experiment, but didn't knew the factors affecting the separation phenomenon accurately. The conclusion of the above statement is as following. Most teachers had insufficient experimentation experiences related to the separation and identification of mixture using the characteristics of substances. Therefore, a training program for the unit of 'the separation of mixture' is necessary to elementary school teachers so that it makes them understand more about the separation methods of mixture, identification methods of substances, and the principles of separation of mixture through the characteristics of substances as well as improve their experimentation skills.
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