지적장애아동은 정신발달이 지체되기 때문에 생활 경험을 확산하는 과정이 느린 경향을 나타내어 사회생활의 기본수단이 되는 언어 사용에서 많은 어려움을 겪게 된다. 따라서 지적장애아동이 경험하지 못한 여러 가지 상황을 그림카드를 통해서 경험해 봄으로써 긍정적인 변화를 이끌어 낼 것이다. 본 연구는 지적장애아동들에게 그림카드의 상황말하기 치료프로그램을 적용했을 때 언어능력에 미치는 효과를 연구하였다. 연구의 대상자는 신체적 장애를 수반하지 않는 경도 지적장애아동 3명으로 하였다. 이 연구는 사전, 사후 단계로 설계하였다. 치료는 6주 동...
지적장애아동은 정신발달이 지체되기 때문에 생활 경험을 확산하는 과정이 느린 경향을 나타내어 사회생활의 기본수단이 되는 언어 사용에서 많은 어려움을 겪게 된다. 따라서 지적장애아동이 경험하지 못한 여러 가지 상황을 그림카드를 통해서 경험해 봄으로써 긍정적인 변화를 이끌어 낼 것이다. 본 연구는 지적장애아동들에게 그림카드의 상황말하기 치료프로그램을 적용했을 때 언어능력에 미치는 효과를 연구하였다. 연구의 대상자는 신체적 장애를 수반하지 않는 경도 지적장애아동 3명으로 하였다. 이 연구는 사전, 사후 단계로 설계하였다. 치료는 6주 동안 18회기를 실시하였다. 그림카드의 상황말하기 치료프로그램은 3단계로 구성되어 있다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 그림카드의 상황말하기 치료 프로그램 실시 후에 대상자 모두 수용언어, 표현언어가 향상되었다. 둘째, 그림카드의 상황말하기 치료 프로그램 실시 후에 대상자 모두 평균낱말길이, 평균형태소길이가 향상되었다. 이상과 같은 결과를 통해 볼 때, 그림카드의 상황말하기 치료프로그램은 지적장애아동의 언어능력 향상에 효과가 있었다.
지적장애아동은 정신발달이 지체되기 때문에 생활 경험을 확산하는 과정이 느린 경향을 나타내어 사회생활의 기본수단이 되는 언어 사용에서 많은 어려움을 겪게 된다. 따라서 지적장애아동이 경험하지 못한 여러 가지 상황을 그림카드를 통해서 경험해 봄으로써 긍정적인 변화를 이끌어 낼 것이다. 본 연구는 지적장애아동들에게 그림카드의 상황말하기 치료프로그램을 적용했을 때 언어능력에 미치는 효과를 연구하였다. 연구의 대상자는 신체적 장애를 수반하지 않는 경도 지적장애아동 3명으로 하였다. 이 연구는 사전, 사후 단계로 설계하였다. 치료는 6주 동안 18회기를 실시하였다. 그림카드의 상황말하기 치료프로그램은 3단계로 구성되어 있다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 그림카드의 상황말하기 치료 프로그램 실시 후에 대상자 모두 수용언어, 표현언어가 향상되었다. 둘째, 그림카드의 상황말하기 치료 프로그램 실시 후에 대상자 모두 평균낱말길이, 평균형태소길이가 향상되었다. 이상과 같은 결과를 통해 볼 때, 그림카드의 상황말하기 치료프로그램은 지적장애아동의 언어능력 향상에 효과가 있었다.
Since children with intellectual disability are mentally retarded, they tend to expand their life experiences slowly. In result, they experience many difficulties in using language which is the basic means of social life. Therefore, children with intellectual disability can indirectly experience lot...
Since children with intellectual disability are mentally retarded, they tend to expand their life experiences slowly. In result, they experience many difficulties in using language which is the basic means of social life. Therefore, children with intellectual disability can indirectly experience lots of situations through picture cards describing many kinds of situations which intellectually disabled children have not been experienced. And it will cause positive changes. This study intended to inquire into the effects of therapy program through mention of situation expressed in picture card on language ability of intellectually disabled children. The Subjects were 3 children with mild mental disabilities. This experiment was designed with AB-design with pre-stage, treatment-stage, post-stage. The therapy was delivered 18 times for 6 weeks. Therapy program through mention of situation expressed in picture card is composed of 3 stages. The results of the study were as follows: First, receptive and expressive language ability of all subjects were enhanced after the implementation of therapy program through mention of situation expressed in picture card. Second, mean length of utterance in words(MLU-w) and morphemes(MLU-m) of all subjectswere increased after the implementation of therapy program through mention of situation expressed in picture card. Judging from the above-stated results, therapy program through mention of situation expressed in picture card must have been effective to enhance language ability of intellectually disabled children.
Since children with intellectual disability are mentally retarded, they tend to expand their life experiences slowly. In result, they experience many difficulties in using language which is the basic means of social life. Therefore, children with intellectual disability can indirectly experience lots of situations through picture cards describing many kinds of situations which intellectually disabled children have not been experienced. And it will cause positive changes. This study intended to inquire into the effects of therapy program through mention of situation expressed in picture card on language ability of intellectually disabled children. The Subjects were 3 children with mild mental disabilities. This experiment was designed with AB-design with pre-stage, treatment-stage, post-stage. The therapy was delivered 18 times for 6 weeks. Therapy program through mention of situation expressed in picture card is composed of 3 stages. The results of the study were as follows: First, receptive and expressive language ability of all subjects were enhanced after the implementation of therapy program through mention of situation expressed in picture card. Second, mean length of utterance in words(MLU-w) and morphemes(MLU-m) of all subjectswere increased after the implementation of therapy program through mention of situation expressed in picture card. Judging from the above-stated results, therapy program through mention of situation expressed in picture card must have been effective to enhance language ability of intellectually disabled children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.