본 연구의 목적은 현실요법을 적용한 집단미술치료 프로그램이 아동의 내적통제성과 대인관계에 미치는 효과를 알아보기 위한 것이다. 이에 따라 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 현실요법 집단미술치료가 아동의 내적통제성에 미치는 효과는 어떠한가? 2. 현실요법 집단미술치료가 아동의 대인관계(만족감, 친근감, 개방성, 이해 성)에 미치는 효과는 어떠한가? 연구문제를 규명하기 위하여, 부산시에 위치한 D지역아동센터 아동 중 상담에 의뢰 된 아동들을 대상으로 실험집단 5명, 통제집단 6명으로 무선 배치하고, 연구도구는 내적통제성 척도, 대인관계 척도, K-HTP, KSD 그림검사를 사용하였다. 본 연구의 프로그램 효과를 알아보기 위한 사전검사는 프로그램 시작 1주일 전에 실시하였으며, 모든 프로그램이 종료된 후 사후검사를 실시하는 사전-사후검사 통제집단 설계를 사용하였다. 실험집단에는 2008년 6월 4일부터 2008년 7월 25일까지, 주 2회, 100분씩 모두 15회기에 걸쳐 현실요법 집단미술치료를 실시하였다. 자료처리는 ...
본 연구의 목적은 현실요법을 적용한 집단미술치료 프로그램이 아동의 내적통제성과 대인관계에 미치는 효과를 알아보기 위한 것이다. 이에 따라 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 현실요법 집단미술치료가 아동의 내적통제성에 미치는 효과는 어떠한가? 2. 현실요법 집단미술치료가 아동의 대인관계(만족감, 친근감, 개방성, 이해 성)에 미치는 효과는 어떠한가? 연구문제를 규명하기 위하여, 부산시에 위치한 D지역아동센터 아동 중 상담에 의뢰 된 아동들을 대상으로 실험집단 5명, 통제집단 6명으로 무선 배치하고, 연구도구는 내적통제성 척도, 대인관계 척도, K-HTP, KSD 그림검사를 사용하였다. 본 연구의 프로그램 효과를 알아보기 위한 사전검사는 프로그램 시작 1주일 전에 실시하였으며, 모든 프로그램이 종료된 후 사후검사를 실시하는 사전-사후검사 통제집단 설계를 사용하였다. 실험집단에는 2008년 6월 4일부터 2008년 7월 25일까지, 주 2회, 100분씩 모두 15회기에 걸쳐 현실요법 집단미술치료를 실시하였다. 자료처리는 SPSS 14.0을 활용하여, 집단 간 집단 내 동질성 및 사전-사후 결과를 Mann-Whitney U와 Wilcoxon Rank Sum test로 양적 분석을 하였고, 개인별 사전-사후점수 분석과 K-HTP, KSD 그림검사를 해석기준에 준해 질적 분석을 하였다. 본 연구에 나타난 주요 결과 및 결론은 다음과 같다. 첫째, 현실요법 집단미술치료 프로그램을 아동을 대상으로 실시한 결과, 실험집단의 내적통제성 점수가 통제집단에 비해 유의하게 높았다. 이는 현실요법 집단미술치료가 아동의 내적통제성 향상에 효과가 있음을 말해준다. 또한 개인별 사전-사후점수 변화에서도 실험집단의 모든 아동들의 사후점수가 사전점수보다 향상되었으며, 이는 내재화 문제나 외현화 문제에 상관없이 효과가 있는 것으로 나타났다. K-HTP 그림검사에서는 공격적이고 비효율적 선택을 보이는 그림들이 효율적이고 안정적인 모습으로 바뀌었다. 이는 어려운 환경에 처해 있는 아동들이 외부적인 상황에 의존하기보다는 자신의 행동을 스스로 판단하고 선택하는데 긍정적인 효과가 있었음을 말한다. 둘째, 현실요법 집단미술치료 프로그램을 아동을 대상으로 실시한 결과, 실험집단의 대인관계 하위영역 중 만족감과 이해성 점수가 통제집단에 비해 유의하게 높았다. 반면 개인별 사전-사후점수 변화에서는 실험집단에서 E아동의 개방성 점수를 제외한 아동들의 모든 하위영역의 사후점수가 사전점수보다 향상된 것으로 나타났다. 이는 현실요법 집단미술치료가 통계적으로 유의한 차이를 보이지는 않지만, 프로그램에 참여한 아동들의 대인관계 향상에 도움이 되는 것으로 판단된다. KSD 그림검사에서는 실험집단에서 E아동을 제외한 아동들의 그림을 사전검사와 비교해 보면, 공격성이 감소하고, 또래와의 상호작용이 긍정적으로 변화하였다. 이는 타인을 이해하고 수용하는 과정을 통해 원만한 대인관계를 형성하고, 만족스러운 대인관계는 긍정적인 행동상의 변화로 이어질 수 있음을 보여줌과 동시에 본 프로그램이 참여아동의 대인관계 향상에 효과가 있었음을 말해준다.
본 연구의 목적은 현실요법을 적용한 집단미술치료 프로그램이 아동의 내적통제성과 대인관계에 미치는 효과를 알아보기 위한 것이다. 이에 따라 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 현실요법 집단미술치료가 아동의 내적통제성에 미치는 효과는 어떠한가? 2. 현실요법 집단미술치료가 아동의 대인관계(만족감, 친근감, 개방성, 이해 성)에 미치는 효과는 어떠한가? 연구문제를 규명하기 위하여, 부산시에 위치한 D지역아동센터 아동 중 상담에 의뢰 된 아동들을 대상으로 실험집단 5명, 통제집단 6명으로 무선 배치하고, 연구도구는 내적통제성 척도, 대인관계 척도, K-HTP, KSD 그림검사를 사용하였다. 본 연구의 프로그램 효과를 알아보기 위한 사전검사는 프로그램 시작 1주일 전에 실시하였으며, 모든 프로그램이 종료된 후 사후검사를 실시하는 사전-사후검사 통제집단 설계를 사용하였다. 실험집단에는 2008년 6월 4일부터 2008년 7월 25일까지, 주 2회, 100분씩 모두 15회기에 걸쳐 현실요법 집단미술치료를 실시하였다. 자료처리는 SPSS 14.0을 활용하여, 집단 간 집단 내 동질성 및 사전-사후 결과를 Mann-Whitney U와 Wilcoxon Rank Sum test로 양적 분석을 하였고, 개인별 사전-사후점수 분석과 K-HTP, KSD 그림검사를 해석기준에 준해 질적 분석을 하였다. 본 연구에 나타난 주요 결과 및 결론은 다음과 같다. 첫째, 현실요법 집단미술치료 프로그램을 아동을 대상으로 실시한 결과, 실험집단의 내적통제성 점수가 통제집단에 비해 유의하게 높았다. 이는 현실요법 집단미술치료가 아동의 내적통제성 향상에 효과가 있음을 말해준다. 또한 개인별 사전-사후점수 변화에서도 실험집단의 모든 아동들의 사후점수가 사전점수보다 향상되었으며, 이는 내재화 문제나 외현화 문제에 상관없이 효과가 있는 것으로 나타났다. K-HTP 그림검사에서는 공격적이고 비효율적 선택을 보이는 그림들이 효율적이고 안정적인 모습으로 바뀌었다. 이는 어려운 환경에 처해 있는 아동들이 외부적인 상황에 의존하기보다는 자신의 행동을 스스로 판단하고 선택하는데 긍정적인 효과가 있었음을 말한다. 둘째, 현실요법 집단미술치료 프로그램을 아동을 대상으로 실시한 결과, 실험집단의 대인관계 하위영역 중 만족감과 이해성 점수가 통제집단에 비해 유의하게 높았다. 반면 개인별 사전-사후점수 변화에서는 실험집단에서 E아동의 개방성 점수를 제외한 아동들의 모든 하위영역의 사후점수가 사전점수보다 향상된 것으로 나타났다. 이는 현실요법 집단미술치료가 통계적으로 유의한 차이를 보이지는 않지만, 프로그램에 참여한 아동들의 대인관계 향상에 도움이 되는 것으로 판단된다. KSD 그림검사에서는 실험집단에서 E아동을 제외한 아동들의 그림을 사전검사와 비교해 보면, 공격성이 감소하고, 또래와의 상호작용이 긍정적으로 변화하였다. 이는 타인을 이해하고 수용하는 과정을 통해 원만한 대인관계를 형성하고, 만족스러운 대인관계는 긍정적인 행동상의 변화로 이어질 수 있음을 보여줌과 동시에 본 프로그램이 참여아동의 대인관계 향상에 효과가 있었음을 말해준다.
The purpose of this study is to find out the effect of group art treatment using reality therapy on the internal control and interpersonal relationship of children. The purposes of this study are as follows; First, whether this group treatment effects on the participants' internal control? Second, w...
The purpose of this study is to find out the effect of group art treatment using reality therapy on the internal control and interpersonal relationship of children. The purposes of this study are as follows; First, whether this group treatment effects on the participants' internal control? Second, whether this group treatment effects on the participants' interpersonal relationship(satisfaction, intimacy, openness, understanding)? For the purposes, the researcher of this study selected children who were requested counseling in community child center. Then they were placed two groups, experimental and control by random and experimental group had 5 members and control had 6. Experimental group were given the program of group art treatment using reality therapy during the 8 week period (Jun. 4. 2008. ∼ July. 25. 2008), having total 15 sessions with 2 sessions a week, each lasting 100 minutes. To measure the effect, children who were in experimental and control group, were checked the sheet of internal control and interpersonal relationship and tested drawing of K-HTP, KSD through pre-test before 1 week to start this program and then they were tested the same things through post-test after finishing the program with pretest-posttest control design. SPSS 14.0 program was used to analyze the collected data. To find out the same quality with groups and the difference with or within groups was used Mann-Whitney U and Wilcoxon Rank Sum test. And tested drawing of K-HTP and KSD were analyzed to based on analysis of drawing, also each child pre-post score was analyzed. The conclusion obtained from this study results were as follows; First, group art treatment using reality therapy was effective to enhance the internal control of children. Namely this program had a positive effect on children who were in difficult circumstances and choosed a reasonable behaviour themselves rather than depended on external condition. Second, group art treatment using reality therapy was effective partly to enhance the interpersonal relationship of children. Namely children had a harmonious interpersonal relationship through understanding and accepting others, then had a chance to change their behaviour positively. In conclusion, group art treatment using reality therapy gives children who are in difficult circumstances to recognize and realize that they can see and judge their behaviour with objective situation through counseling of a short-time. Thereby they have a chance to develop as individual who have a positive thought about their lives and have a harmonious interpersonal relationship, furthermore they can have their efficient choice for their better future.
The purpose of this study is to find out the effect of group art treatment using reality therapy on the internal control and interpersonal relationship of children. The purposes of this study are as follows; First, whether this group treatment effects on the participants' internal control? Second, whether this group treatment effects on the participants' interpersonal relationship(satisfaction, intimacy, openness, understanding)? For the purposes, the researcher of this study selected children who were requested counseling in community child center. Then they were placed two groups, experimental and control by random and experimental group had 5 members and control had 6. Experimental group were given the program of group art treatment using reality therapy during the 8 week period (Jun. 4. 2008. ∼ July. 25. 2008), having total 15 sessions with 2 sessions a week, each lasting 100 minutes. To measure the effect, children who were in experimental and control group, were checked the sheet of internal control and interpersonal relationship and tested drawing of K-HTP, KSD through pre-test before 1 week to start this program and then they were tested the same things through post-test after finishing the program with pretest-posttest control design. SPSS 14.0 program was used to analyze the collected data. To find out the same quality with groups and the difference with or within groups was used Mann-Whitney U and Wilcoxon Rank Sum test. And tested drawing of K-HTP and KSD were analyzed to based on analysis of drawing, also each child pre-post score was analyzed. The conclusion obtained from this study results were as follows; First, group art treatment using reality therapy was effective to enhance the internal control of children. Namely this program had a positive effect on children who were in difficult circumstances and choosed a reasonable behaviour themselves rather than depended on external condition. Second, group art treatment using reality therapy was effective partly to enhance the interpersonal relationship of children. Namely children had a harmonious interpersonal relationship through understanding and accepting others, then had a chance to change their behaviour positively. In conclusion, group art treatment using reality therapy gives children who are in difficult circumstances to recognize and realize that they can see and judge their behaviour with objective situation through counseling of a short-time. Thereby they have a chance to develop as individual who have a positive thought about their lives and have a harmonious interpersonal relationship, furthermore they can have their efficient choice for their better future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.