<국문초록> 한국의 차문화는 정신적 요소와 육체적 요소의 두 가지로 구분되어 전승되고 있다. 우리 조상들이 차를 통하여 정신적인 안정을 찾으려했던 것이 문화적으로 전승되고 있으며, 차를 육체적 질병치료에 이용했던 것이 경제적 가치를 창출하는 산업으로 전승되고 있다. 이 두 가지 양상은 상호 연관성을 가지고 시너지 효과를 발휘하며 전승되고 있다. 차산업은 차가 건강에 좋다는 연구결과가 발표된 후 급속도로 발달하기 시작하였다. 차 수요가 증가하고 그 후속으로 다양한 음료제품이 개발되고 차의 기능성을 이용한 녹차쿠키·녹차초콜릿 등의 음식과 화장품·구두·벽지 등의 생활용품과 산업제품도 생산되고 있다. 차를 기호음료로만 이용하던 시대에서 한 단계 발전하여 이제는 음식 속에도 차가 들어가고, 산업용품 속에도 차를 넣는 시대가 된 것이다.뿐만 아니라 차가 건강에 좋다는 인식에서 형성된 ‘차=건강’이 갖는 이미지를 이용하여 관광산업을 촉진시키는데 도움이 되고 있다. 오랜 세월동안 차를 약으로 이용해오던 것이 현대에 들어와 그 기능성을 이용한 제품이 만들어짐으로써 차의 육체적 효능이 산업적으로 활용되고 있는 것이다. 차생활을 통하여 정신적 안정을 추구하던 풍속은 다양한 문화로 재창조되어 전승되고 있다. 차를 마실 때의 예법과 방법을 배우는 다례교육은 전통예절을 익히고 올바른 인성을 키워주는 교육에 이용되고 있으며, 크고 작은 축제나 행사에서는 차를 올렸던 다례의식을 재구성하여 무대공연자원으로 활용하고 있다. 또한 점차 소멸되어가고 있는 우리 전통 세시풍속을 전승하는 일에도 큰 역할을 감당하고 있다. 전통 차문화가 산업과 문화 두 축을 이루며 발전하고 있지만, 차산업계에서 차문화의 역할과 중요성을 깨닫지 못하는 경향이 있다. 그들은 차인들이 지나치게 무대공연에 집착하고 값비싼 한복이나 다기를 과시하는 일에 몰두하기 때문에 한국에서 차의 대중화가 지연되고 있다고 비판한다. 그러나 차와 관련된 산업이 추후에도 더욱 발달할 수 있기 위해서는 차문화도 그에 맞추어 꾸준히 성장해야 한다. 전통적인 방법에 기인한 음다생활이 진화하여 캔음료가 개발되고 녹차음식, 녹차 생활용품 등이 생겨나듯이 차에 관련된 문화도 현시대에 누리기에 적합한 형태로 진화해야 문화와 산업이 견실한 구조를 이루어 상호보완 해줄 수 있을 것이기 때문이다. 그런 견지에서 차인들이 차문화를 재창조하는 현상에 큰 의미를 부여할 수 있다. 중국과 일본에서도 차 수요의 증가에 발맞추어 새로운 다례를 창조하고 행사에 차와 관련된 의례를 행하거나 무대에서 공연하고 있으며, 이제 동양 3국을 넘어서 아시아 각국에서 차문화에 관심을 기울이는 경향으로 가고 있다. 차문화의 발전이 차산업 발전과 무관하지 않기 때문이다. ...
<국문초록> 한국의 차문화는 정신적 요소와 육체적 요소의 두 가지로 구분되어 전승되고 있다. 우리 조상들이 차를 통하여 정신적인 안정을 찾으려했던 것이 문화적으로 전승되고 있으며, 차를 육체적 질병치료에 이용했던 것이 경제적 가치를 창출하는 산업으로 전승되고 있다. 이 두 가지 양상은 상호 연관성을 가지고 시너지 효과를 발휘하며 전승되고 있다. 차산업은 차가 건강에 좋다는 연구결과가 발표된 후 급속도로 발달하기 시작하였다. 차 수요가 증가하고 그 후속으로 다양한 음료제품이 개발되고 차의 기능성을 이용한 녹차쿠키·녹차초콜릿 등의 음식과 화장품·구두·벽지 등의 생활용품과 산업제품도 생산되고 있다. 차를 기호음료로만 이용하던 시대에서 한 단계 발전하여 이제는 음식 속에도 차가 들어가고, 산업용품 속에도 차를 넣는 시대가 된 것이다.뿐만 아니라 차가 건강에 좋다는 인식에서 형성된 ‘차=건강’이 갖는 이미지를 이용하여 관광산업을 촉진시키는데 도움이 되고 있다. 오랜 세월동안 차를 약으로 이용해오던 것이 현대에 들어와 그 기능성을 이용한 제품이 만들어짐으로써 차의 육체적 효능이 산업적으로 활용되고 있는 것이다. 차생활을 통하여 정신적 안정을 추구하던 풍속은 다양한 문화로 재창조되어 전승되고 있다. 차를 마실 때의 예법과 방법을 배우는 다례교육은 전통예절을 익히고 올바른 인성을 키워주는 교육에 이용되고 있으며, 크고 작은 축제나 행사에서는 차를 올렸던 다례의식을 재구성하여 무대공연자원으로 활용하고 있다. 또한 점차 소멸되어가고 있는 우리 전통 세시풍속을 전승하는 일에도 큰 역할을 감당하고 있다. 전통 차문화가 산업과 문화 두 축을 이루며 발전하고 있지만, 차산업계에서 차문화의 역할과 중요성을 깨닫지 못하는 경향이 있다. 그들은 차인들이 지나치게 무대공연에 집착하고 값비싼 한복이나 다기를 과시하는 일에 몰두하기 때문에 한국에서 차의 대중화가 지연되고 있다고 비판한다. 그러나 차와 관련된 산업이 추후에도 더욱 발달할 수 있기 위해서는 차문화도 그에 맞추어 꾸준히 성장해야 한다. 전통적인 방법에 기인한 음다생활이 진화하여 캔음료가 개발되고 녹차음식, 녹차 생활용품 등이 생겨나듯이 차에 관련된 문화도 현시대에 누리기에 적합한 형태로 진화해야 문화와 산업이 견실한 구조를 이루어 상호보완 해줄 수 있을 것이기 때문이다. 그런 견지에서 차인들이 차문화를 재창조하는 현상에 큰 의미를 부여할 수 있다. 중국과 일본에서도 차 수요의 증가에 발맞추어 새로운 다례를 창조하고 행사에 차와 관련된 의례를 행하거나 무대에서 공연하고 있으며, 이제 동양 3국을 넘어서 아시아 각국에서 차문화에 관심을 기울이는 경향으로 가고 있다. 차문화의 발전이 차산업 발전과 무관하지 않기 때문이다. 차나무의 수익성이 다른 작물보다 높고, 차는 세계 인구의 절반 이상이 음용하는 음료로서 소비계층이 두터운 음료이기 때문에 산업발전을 견인할 수 있는 문화로 인식되고 있기 때문이다. 차문화계에서 교육을 통하여 우리 전통예절을 함양시키고 올바른 인성을 키우는데 이바지하고 있으며, 쇠퇴되어가는 전통문화를 재창조하는 것은 차 산업 발전을 위해서 든든한 주춧돌을 놓아주고 있다고 할 수 있다. 우리 전통예절에 대해 체계적으로 교육 받을 수 있는 기회가 쉽지 않은 이때에 차문화계에서 전통예절을 올바로 가르치고 있으며, 점차 사라져가고 있는 세시풍속을 차인들의 행사를 통하여 전승하고 있는 것인데, 이와 같은 차문화계의 노력들이 차 산업 발전과 결코 무관하지 않다는 것을 인식해야 할 것이다. 차 산업 종사자들의 인식 전환도 필요하지만 차인들 스스로도 자신들이 사회에 끼치고 있는 영향과 가치를 올바로 깨닫는 일이 필요하리라고 생각한다. 차문화 공동체의 행사가 자신들의 친목을 도모하거나 지자체의 행사에 도움을 주고 있는 것에서 머무르지 않고 잊혀져가는 전통문화를 전승하는 중요한 역할을 하고 있음을 자각해야 할 것이다. 또한 차문화인들은 차문화 자체만 발전시키려는 짧은 생각을 버리고 차문화와 함께 주변의 다양한 문화들이 함께 발전되고 전승되어야 한다는 인식을 가져야한다.
<국문초록> 한국의 차문화는 정신적 요소와 육체적 요소의 두 가지로 구분되어 전승되고 있다. 우리 조상들이 차를 통하여 정신적인 안정을 찾으려했던 것이 문화적으로 전승되고 있으며, 차를 육체적 질병치료에 이용했던 것이 경제적 가치를 창출하는 산업으로 전승되고 있다. 이 두 가지 양상은 상호 연관성을 가지고 시너지 효과를 발휘하며 전승되고 있다. 차산업은 차가 건강에 좋다는 연구결과가 발표된 후 급속도로 발달하기 시작하였다. 차 수요가 증가하고 그 후속으로 다양한 음료제품이 개발되고 차의 기능성을 이용한 녹차쿠키·녹차초콜릿 등의 음식과 화장품·구두·벽지 등의 생활용품과 산업제품도 생산되고 있다. 차를 기호음료로만 이용하던 시대에서 한 단계 발전하여 이제는 음식 속에도 차가 들어가고, 산업용품 속에도 차를 넣는 시대가 된 것이다.뿐만 아니라 차가 건강에 좋다는 인식에서 형성된 ‘차=건강’이 갖는 이미지를 이용하여 관광산업을 촉진시키는데 도움이 되고 있다. 오랜 세월동안 차를 약으로 이용해오던 것이 현대에 들어와 그 기능성을 이용한 제품이 만들어짐으로써 차의 육체적 효능이 산업적으로 활용되고 있는 것이다. 차생활을 통하여 정신적 안정을 추구하던 풍속은 다양한 문화로 재창조되어 전승되고 있다. 차를 마실 때의 예법과 방법을 배우는 다례교육은 전통예절을 익히고 올바른 인성을 키워주는 교육에 이용되고 있으며, 크고 작은 축제나 행사에서는 차를 올렸던 다례의식을 재구성하여 무대공연자원으로 활용하고 있다. 또한 점차 소멸되어가고 있는 우리 전통 세시풍속을 전승하는 일에도 큰 역할을 감당하고 있다. 전통 차문화가 산업과 문화 두 축을 이루며 발전하고 있지만, 차산업계에서 차문화의 역할과 중요성을 깨닫지 못하는 경향이 있다. 그들은 차인들이 지나치게 무대공연에 집착하고 값비싼 한복이나 다기를 과시하는 일에 몰두하기 때문에 한국에서 차의 대중화가 지연되고 있다고 비판한다. 그러나 차와 관련된 산업이 추후에도 더욱 발달할 수 있기 위해서는 차문화도 그에 맞추어 꾸준히 성장해야 한다. 전통적인 방법에 기인한 음다생활이 진화하여 캔음료가 개발되고 녹차음식, 녹차 생활용품 등이 생겨나듯이 차에 관련된 문화도 현시대에 누리기에 적합한 형태로 진화해야 문화와 산업이 견실한 구조를 이루어 상호보완 해줄 수 있을 것이기 때문이다. 그런 견지에서 차인들이 차문화를 재창조하는 현상에 큰 의미를 부여할 수 있다. 중국과 일본에서도 차 수요의 증가에 발맞추어 새로운 다례를 창조하고 행사에 차와 관련된 의례를 행하거나 무대에서 공연하고 있으며, 이제 동양 3국을 넘어서 아시아 각국에서 차문화에 관심을 기울이는 경향으로 가고 있다. 차문화의 발전이 차산업 발전과 무관하지 않기 때문이다. 차나무의 수익성이 다른 작물보다 높고, 차는 세계 인구의 절반 이상이 음용하는 음료로서 소비계층이 두터운 음료이기 때문에 산업발전을 견인할 수 있는 문화로 인식되고 있기 때문이다. 차문화계에서 교육을 통하여 우리 전통예절을 함양시키고 올바른 인성을 키우는데 이바지하고 있으며, 쇠퇴되어가는 전통문화를 재창조하는 것은 차 산업 발전을 위해서 든든한 주춧돌을 놓아주고 있다고 할 수 있다. 우리 전통예절에 대해 체계적으로 교육 받을 수 있는 기회가 쉽지 않은 이때에 차문화계에서 전통예절을 올바로 가르치고 있으며, 점차 사라져가고 있는 세시풍속을 차인들의 행사를 통하여 전승하고 있는 것인데, 이와 같은 차문화계의 노력들이 차 산업 발전과 결코 무관하지 않다는 것을 인식해야 할 것이다. 차 산업 종사자들의 인식 전환도 필요하지만 차인들 스스로도 자신들이 사회에 끼치고 있는 영향과 가치를 올바로 깨닫는 일이 필요하리라고 생각한다. 차문화 공동체의 행사가 자신들의 친목을 도모하거나 지자체의 행사에 도움을 주고 있는 것에서 머무르지 않고 잊혀져가는 전통문화를 전승하는 중요한 역할을 하고 있음을 자각해야 할 것이다. 또한 차문화인들은 차문화 자체만 발전시키려는 짧은 생각을 버리고 차문화와 함께 주변의 다양한 문화들이 함께 발전되고 전승되어야 한다는 인식을 가져야한다.
Korean tea culture has been inherited in mental and physical aspects. Our ancestors searched the emotional stability through the tea, and it has been inherited as a culture. Using tea for curing diseases has been developed to the industry which makes the economic value. These two aspects have been ...
Korean tea culture has been inherited in mental and physical aspects. Our ancestors searched the emotional stability through the tea, and it has been inherited as a culture. Using tea for curing diseases has been developed to the industry which makes the economic value. These two aspects have been succeeded with the mutual connection which makes the synergic effect. Tea industry has been rapidly developed after being announced the report that tea is good for health. The demand of tea has increased. Consequently, the various beverages made of tea have been developed. Foods, daily necessaries and industrial goods such as green tea cookies, green tea chocolates, cosmetics, footwear, wallpapers have been produced. Tea was used to be a only favorite beverage but recently it is developed for various ways. In these days, tea is inserted inside foods and industrial goods. Tea also helps to promote the tourist industry using the image of 'tea equals to health' which means tea is healthy food. For long times, tea has been used as a medicine. Today, physical effects of tea are used for industrial goods using the function of tea. The custom which pursues a emotional stability is recreated and inherited in the various forms of cultures. Darae education which contains the etiquettes and manners of drinking tea is used in learning the traditional manners and developing personality. Many festivals or events reconstruct and utilize Darae ceremony in which tea is served to the ancestors, as a stage performance. Tea also plays an important role in succeeding our traditional customs which are disappearing gradually. Although traditional tea culture has being developed in industry and culture, tea industries do not realize the role and importance of tea culture. They complain that the popularization of tea is delayed because the heirs of tea culture stick to the stage performance, expensive Korean traditional clothes and tea-things too much. However, for the great development of tea industries, tea culture should be grown steadily with them and ready to change. Drinking tea in traditional ways is changed and developed to canned beverages, green tea foods and daily necessaries. Tea culture must be also developed to the suitable type in present age because tea culture and industry can closely connected and cooperate each other. From that view point, it is very meaningful that heirs of tea culture recreate new tea culture. In China and Japan, the new Darae has been created as increasing of the tea demand. Also, the important events contain the tea ceremony or stage performance of tea. In addition to the mentioned Asian three countries, other Asian countries are inclined to be interested in tea culture. The reason is that the development of tea culture is relative to the development of tea industry. The profitability of tea tree is higher than those of other crops. Tea becomes the popular beverage which more than half of world population like and it has many consumers, so that it can be regarded as the culture that leads the industrial development. Tea culture society cultivates our traditional etiquettes and develops good personality through education. To recreate the declining traditional culture means to lay a foundation stone of tea industrial development. It is not easy in these days to have the chance of systematic education about our traditional manners. Tea culture society teaches the traditional manners properly and succeeds the disappearing traditional customs through tea events. These efforts of tea culture society, which is relative to the development of tea industry, should be understood. Although tea industry needs the change of the viewpoint, the heirs of tea culture themselves should realize the effect and value which cause in the society. The events of tea culture community should not be limited to gives a chance to exchange their friendships or help the local self-governments. They should also realize to play important role in succeeding the forgotten traditional culture. The heirs of tea culture should throw away the shortsighted thought that they develop only tea culture. They should recognize that tea culture should be developed and inherited with other various cultures.
Korean tea culture has been inherited in mental and physical aspects. Our ancestors searched the emotional stability through the tea, and it has been inherited as a culture. Using tea for curing diseases has been developed to the industry which makes the economic value. These two aspects have been succeeded with the mutual connection which makes the synergic effect. Tea industry has been rapidly developed after being announced the report that tea is good for health. The demand of tea has increased. Consequently, the various beverages made of tea have been developed. Foods, daily necessaries and industrial goods such as green tea cookies, green tea chocolates, cosmetics, footwear, wallpapers have been produced. Tea was used to be a only favorite beverage but recently it is developed for various ways. In these days, tea is inserted inside foods and industrial goods. Tea also helps to promote the tourist industry using the image of 'tea equals to health' which means tea is healthy food. For long times, tea has been used as a medicine. Today, physical effects of tea are used for industrial goods using the function of tea. The custom which pursues a emotional stability is recreated and inherited in the various forms of cultures. Darae education which contains the etiquettes and manners of drinking tea is used in learning the traditional manners and developing personality. Many festivals or events reconstruct and utilize Darae ceremony in which tea is served to the ancestors, as a stage performance. Tea also plays an important role in succeeding our traditional customs which are disappearing gradually. Although traditional tea culture has being developed in industry and culture, tea industries do not realize the role and importance of tea culture. They complain that the popularization of tea is delayed because the heirs of tea culture stick to the stage performance, expensive Korean traditional clothes and tea-things too much. However, for the great development of tea industries, tea culture should be grown steadily with them and ready to change. Drinking tea in traditional ways is changed and developed to canned beverages, green tea foods and daily necessaries. Tea culture must be also developed to the suitable type in present age because tea culture and industry can closely connected and cooperate each other. From that view point, it is very meaningful that heirs of tea culture recreate new tea culture. In China and Japan, the new Darae has been created as increasing of the tea demand. Also, the important events contain the tea ceremony or stage performance of tea. In addition to the mentioned Asian three countries, other Asian countries are inclined to be interested in tea culture. The reason is that the development of tea culture is relative to the development of tea industry. The profitability of tea tree is higher than those of other crops. Tea becomes the popular beverage which more than half of world population like and it has many consumers, so that it can be regarded as the culture that leads the industrial development. Tea culture society cultivates our traditional etiquettes and develops good personality through education. To recreate the declining traditional culture means to lay a foundation stone of tea industrial development. It is not easy in these days to have the chance of systematic education about our traditional manners. Tea culture society teaches the traditional manners properly and succeeds the disappearing traditional customs through tea events. These efforts of tea culture society, which is relative to the development of tea industry, should be understood. Although tea industry needs the change of the viewpoint, the heirs of tea culture themselves should realize the effect and value which cause in the society. The events of tea culture community should not be limited to gives a chance to exchange their friendships or help the local self-governments. They should also realize to play important role in succeeding the forgotten traditional culture. The heirs of tea culture should throw away the shortsighted thought that they develop only tea culture. They should recognize that tea culture should be developed and inherited with other various cultures.
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