괴테의 Wilhelm Meister 중 Harfenspieler를 가사로 한 슈베르트, 볼프 가곡의 비교 분석 The analysis of the comparison between schubert and wolf's composition on Goethe's "Wilhelm Meisters Lehrjahre"원문보기
괴테(Johann Wolfgang von Goethe, 1749-1832)는 고전주의, 낭만주의의 독일문학의 주축을 이루었고, 그의 작품들은 오페라, 가곡, Ballade, 표제음악 등 여러 장르에 사용되었으며 음악가들에게 끊임없는 창조의 원천이 되었다. 낭만주의 작곡가들은 인간의 자아에 대한 깨달음과 과거에 대한 동경, 비현실, 자연, 그리움 등의 시를 다루었으며 특히 괴테의 서정시는 낭만주의 작곡가들에게 풍부한 소재가 되어 작곡 활동이 활발하게 이루어 졌으며, 작곡가의 사상과 자유로운 감정의 표현, 인간 내면의 심리 변화가 음악으로 표현되고 있다. 괴테의 소설 "빌헬름 ...
괴테(Johann Wolfgang von Goethe, 1749-1832)는 고전주의, 낭만주의의 독일문학의 주축을 이루었고, 그의 작품들은 오페라, 가곡, Ballade, 표제음악 등 여러 장르에 사용되었으며 음악가들에게 끊임없는 창조의 원천이 되었다. 낭만주의 작곡가들은 인간의 자아에 대한 깨달음과 과거에 대한 동경, 비현실, 자연, 그리움 등의 시를 다루었으며 특히 괴테의 서정시는 낭만주의 작곡가들에게 풍부한 소재가 되어 작곡 활동이 활발하게 이루어 졌으며, 작곡가의 사상과 자유로운 감정의 표현, 인간 내면의 심리 변화가 음악으로 표현되고 있다. 괴테의 소설 "빌헬름 마이스터의 수업시대(Wilhelm Meisters Lehrjahre)"에 나오는 하프 타는 노인의 시(Harfenspieler)는 고독하게 살아가는 신비스런 노인 하프너의 비극적인 운명에 대한 고뇌와 불안정한 심리상태가 잘 나타나 있으며 Schubert, Schumann, Wolf를 비롯해서 19세기의 많은 작곡가들에게 영감을 주었다. 본 논문에서는 낭만주의 독일 작곡가 중에서 슈베르트와 볼프에 의해 작곡된 의 가곡 분석을 통하여 슈베르트와 볼프의 음악적 특징과 작곡기법을 비교하며, 작곡가의 의도에 따른 작품 해설 및 시와 음악에 있어 완벽한 조화를 이루기 위해 표현 기법을 연구한 것이며 피아노 반주부를 살펴봄으로써 구체적인 반주법에 대해 고찰하고자 한다.
괴테(Johann Wolfgang von Goethe, 1749-1832)는 고전주의, 낭만주의의 독일문학의 주축을 이루었고, 그의 작품들은 오페라, 가곡, Ballade, 표제음악 등 여러 장르에 사용되었으며 음악가들에게 끊임없는 창조의 원천이 되었다. 낭만주의 작곡가들은 인간의 자아에 대한 깨달음과 과거에 대한 동경, 비현실, 자연, 그리움 등의 시를 다루었으며 특히 괴테의 서정시는 낭만주의 작곡가들에게 풍부한 소재가 되어 작곡 활동이 활발하게 이루어 졌으며, 작곡가의 사상과 자유로운 감정의 표현, 인간 내면의 심리 변화가 음악으로 표현되고 있다. 괴테의 소설 "빌헬름 마이스터의 수업시대(Wilhelm Meisters Lehrjahre)"에 나오는 하프 타는 노인의 시(Harfenspieler)는 고독하게 살아가는 신비스런 노인 하프너의 비극적인 운명에 대한 고뇌와 불안정한 심리상태가 잘 나타나 있으며 Schubert, Schumann, Wolf를 비롯해서 19세기의 많은 작곡가들에게 영감을 주었다. 본 논문에서는 낭만주의 독일 작곡가 중에서 슈베르트와 볼프에 의해 작곡된 의 가곡 분석을 통하여 슈베르트와 볼프의 음악적 특징과 작곡기법을 비교하며, 작곡가의 의도에 따른 작품 해설 및 시와 음악에 있어 완벽한 조화를 이루기 위해 표현 기법을 연구한 것이며 피아노 반주부를 살펴봄으로써 구체적인 반주법에 대해 고찰하고자 한다.
Goethe(Johann Wolfgang von Goethe, 1749-1832) played the central role in German literature and music during the classical and romantic period; and his literary work became the main source of creation for many musicians. Goethe's work takes a big part in various genre of music. Especially, many music...
Goethe(Johann Wolfgang von Goethe, 1749-1832) played the central role in German literature and music during the classical and romantic period; and his literary work became the main source of creation for many musicians. Goethe's work takes a big part in various genre of music. Especially, many musicians composed Lied using his lyric poetries which deal with the emotional and enlightment of self consciousness and it contributed to development of German Lied. Lied composition that is in relation to Goethe's poetries changed the German Lied period and brought it to the climax at the time. The Harfenspieler and Mignon in Goethe's novel "Wilhelm Meisters Lehrjahre" were particularly famous. Schubert and Wolf composed for Harfensipeler, which was already composed by many musicians, since they were fascinated by Goethe's poetry as well as others. Schubert created Lied by developing of piano and German lyrical poetry literature at the beginning of 19th century. On the other hand, Wolf, inherited the spirit of Romantic period, developed Lied to higher level and demonstrated his unique beauty of completion. In 'Wilhelm Meisters Lehrjahre' which Schubert and Wolf composed, the emotional severity of tragic destiny, anguish and unstable mentality of harfner is very well described but in different way according to their different styles in composition. This thesis compares the differences between two different composers through the Lied "Harfenspieler" and researches on different ways of description of each composer according to their different intention and interpretation which makes a perfect harmony in both music and poetry. Also, this thesis would like to investigate the specific accompaniment skill by examining the piano accompanimen.
Goethe(Johann Wolfgang von Goethe, 1749-1832) played the central role in German literature and music during the classical and romantic period; and his literary work became the main source of creation for many musicians. Goethe's work takes a big part in various genre of music. Especially, many musicians composed Lied using his lyric poetries which deal with the emotional and enlightment of self consciousness and it contributed to development of German Lied. Lied composition that is in relation to Goethe's poetries changed the German Lied period and brought it to the climax at the time. The Harfenspieler and Mignon in Goethe's novel "Wilhelm Meisters Lehrjahre" were particularly famous. Schubert and Wolf composed for Harfensipeler, which was already composed by many musicians, since they were fascinated by Goethe's poetry as well as others. Schubert created Lied by developing of piano and German lyrical poetry literature at the beginning of 19th century. On the other hand, Wolf, inherited the spirit of Romantic period, developed Lied to higher level and demonstrated his unique beauty of completion. In 'Wilhelm Meisters Lehrjahre' which Schubert and Wolf composed, the emotional severity of tragic destiny, anguish and unstable mentality of harfner is very well described but in different way according to their different styles in composition. This thesis compares the differences between two different composers through the Lied "Harfenspieler" and researches on different ways of description of each composer according to their different intention and interpretation which makes a perfect harmony in both music and poetry. Also, this thesis would like to investigate the specific accompaniment skill by examining the piano accompanimen.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.