전자기술의 발전은 여러 분야의 디지털화를 불러일으켰고 사진계 또한 디지털 사진이라는 분야를 생성하였으며 전통적으로 행해지던 은염 프린트의 과정과 방법도 디지털화라는 큰 흐름을 만나게 되었다. 디지털 이미지를 출력 할 수 있는 프린터의 종류에는 염료승화방식, 디지털 은염프린터, 잉크젯 프린터 등이 있다. 잉크젯 프린터는 초기에 해상도와 내구성의 저하로 많이 사용되지 않았지만 현재는 은염 방식 프린트에 견주어도 손색이 없을 정도의 높은 재현력과 내구성, 보존성의 향상과 미디어의 다양성, 여러 장의 복제 프린트시 일정한 색상을 유지하는 장점으로 많이 사용되고 있다. 잉크젯 전용지 혹은 잉크젯 전용 페이퍼라고도 불리어지는 잉크젯 미디어는 기술의 발전에 따라 프린터 개발 초반 2~3개에 정도였으나 지금에 와서는 전 세계 수십 개의 제조사에서 셀 수 없을 정도로 많은 수의 잉크젯 프린트 전용 미디어가 생산되고 있다. 현재 자주 사용되는 잉크젯 미디어는 선예도와 높은 색재현력, 어두운 영역의 계조표현이 우수한 글로시, 세미글로시, ...
전자기술의 발전은 여러 분야의 디지털화를 불러일으켰고 사진계 또한 디지털 사진이라는 분야를 생성하였으며 전통적으로 행해지던 은염 프린트의 과정과 방법도 디지털화라는 큰 흐름을 만나게 되었다. 디지털 이미지를 출력 할 수 있는 프린터의 종류에는 염료승화방식, 디지털 은염프린터, 잉크젯 프린터 등이 있다. 잉크젯 프린터는 초기에 해상도와 내구성의 저하로 많이 사용되지 않았지만 현재는 은염 방식 프린트에 견주어도 손색이 없을 정도의 높은 재현력과 내구성, 보존성의 향상과 미디어의 다양성, 여러 장의 복제 프린트시 일정한 색상을 유지하는 장점으로 많이 사용되고 있다. 잉크젯 전용지 혹은 잉크젯 전용 페이퍼라고도 불리어지는 잉크젯 미디어는 기술의 발전에 따라 프린터 개발 초반 2~3개에 정도였으나 지금에 와서는 전 세계 수십 개의 제조사에서 셀 수 없을 정도로 많은 수의 잉크젯 프린트 전용 미디어가 생산되고 있다. 현재 자주 사용되는 잉크젯 미디어는 선예도와 높은 색재현력, 어두운 영역의 계조표현이 우수한 글로시, 세미글로시, 러스터 계열의 미디어, 고운 텍스추어의 표면질감과 매트한 느낌의 스무스 파인아트 계열의 미디어, 거친 텍스추어와 매트한 표면 질감을 갖고 있어 전통적인 수채화 용지와 흡사한 텍스쳐드 파인아트 계열, 흑백 화이버 베이스 은염프린트 인화지와 흡사한 화이버베이스 계열의 미디어, 전통적 유화 작업에 사용되는 캔버스와 흡사하며 농도표현력과 선예도가 낮은 캔버스 미디어 등이 있고 비교적 사용 빈도가 낮은 투명, 불투명 필름 미디어, 부직포와 흡사한 패브릭 미디어 등도 있다. 미디어의 수가 많지 않았던 시절에는 작가의 선택의 폭 또한 많지 않았고 미디어 선택에 대한 고민이 덜 했을 것이다. 기술의 발전에 따른 미디어의 종류의 증가는 작품의 의도를 뒷받침 해주는 적절한 미디어의 선택을 어렵게 한다. 복잡해지고 다양한 의도전달을 위해 작가는 작품에 적합한 미디어를 찾게 되었고 모든 미디어를 사용해보지 않고서는 작품의 특성에 맞는 미디어를 찾기 힘든 상황이 되었다. 본 논문은 2006년 7월부터 2008년 6월까지 전문 시각 예술가를 위한 잉크젯 프린트 랩인 프린트보다에서 진행된 작품을 분류하고 분류별 특징을 명확하게 보여주는 대표적 작품을 선정하였다. 작품을 분류하는 첫 번째 기준은 존시스템을 적용하여 넓은 다이나믹레인지의 사진과 좁은 다이나믹레인지의 사진으로 나누고 좁은 다이나믹레인지의 사진은 하이키, 로우키, 중간 계조의 사진으로 세분화하였다. 작품을 분류하는 두 번째 기준은 사실적 표현에 따라 스트레이트 사진과 회화적사진, 흑백사진으로 나누고 회화적 사진은 수채화풍의 사진과 유화풍의 사진으로 세분화하였다. 잉크젯 미디어의 특성을 분류하는 5가지 기준은 선예도, 다이나믹레인지, 특성곡선, 색재현력, 표면질감이며 각 기준에 적합한 테스트 차트를 디자인하고 Epson Stylus Pro 9800 프린터와 Image Print Rip ver6.0 프로그램을 이용하여 프린트 한 후, 미디어별 차이를 분석하였다. 전통적인 사진의 양식을 갖추려는 사진가에게는 은염 프린트와 재현이 흡사하며 선예도가 높은 광택미디어가 익숙하겠지만, 현대의 예술은 사진과 미술의 경계마저 흐트러놓을 정도로 의미와 표현의 양식이 확장되었다. 사실적 재현의 의도가 아닌 초현실적 의도의 사진중 수채화풍의 사진 작업은 선예도가 낮아 물감이 종이에 스며드는 효과에 적합하고 표면질감이 거친 텍스쳐드 파인아트 계열의 미디어가 효과적인 표현을 가능하게 할 것이다. 그리고 유화적인 표현을 차용한 사진 작업은 전통적 유화 표현 매체인 캔버스와 유사한 선예도가 낮고 Dmax 수치가 높은 잉크젯 전용 캔버스 미디어가 적합하다. 기존의 작가의 주관적으로 선택 될 수 있는 미디어를 선예도, 다이나믹레인지, 특성곡선, 색재현력, 표면질감 등의 측정방법을 통해 객관적인 방법으로 수치화하여 미디어 특성의 기준을 제시할 수 있으며, 큰 분류의 미디어의 특징과 사진 분류의 특징을 조합하여 보면 작품 제작의 의도를 최대한으로 표현할 수 있는 미디어의 선택을 효과적으로 가능케 할 것이다.
전자기술의 발전은 여러 분야의 디지털화를 불러일으켰고 사진계 또한 디지털 사진이라는 분야를 생성하였으며 전통적으로 행해지던 은염 프린트의 과정과 방법도 디지털화라는 큰 흐름을 만나게 되었다. 디지털 이미지를 출력 할 수 있는 프린터의 종류에는 염료승화방식, 디지털 은염프린터, 잉크젯 프린터 등이 있다. 잉크젯 프린터는 초기에 해상도와 내구성의 저하로 많이 사용되지 않았지만 현재는 은염 방식 프린트에 견주어도 손색이 없을 정도의 높은 재현력과 내구성, 보존성의 향상과 미디어의 다양성, 여러 장의 복제 프린트시 일정한 색상을 유지하는 장점으로 많이 사용되고 있다. 잉크젯 전용지 혹은 잉크젯 전용 페이퍼라고도 불리어지는 잉크젯 미디어는 기술의 발전에 따라 프린터 개발 초반 2~3개에 정도였으나 지금에 와서는 전 세계 수십 개의 제조사에서 셀 수 없을 정도로 많은 수의 잉크젯 프린트 전용 미디어가 생산되고 있다. 현재 자주 사용되는 잉크젯 미디어는 선예도와 높은 색재현력, 어두운 영역의 계조표현이 우수한 글로시, 세미글로시, 러스터 계열의 미디어, 고운 텍스추어의 표면질감과 매트한 느낌의 스무스 파인아트 계열의 미디어, 거친 텍스추어와 매트한 표면 질감을 갖고 있어 전통적인 수채화 용지와 흡사한 텍스쳐드 파인아트 계열, 흑백 화이버 베이스 은염프린트 인화지와 흡사한 화이버베이스 계열의 미디어, 전통적 유화 작업에 사용되는 캔버스와 흡사하며 농도표현력과 선예도가 낮은 캔버스 미디어 등이 있고 비교적 사용 빈도가 낮은 투명, 불투명 필름 미디어, 부직포와 흡사한 패브릭 미디어 등도 있다. 미디어의 수가 많지 않았던 시절에는 작가의 선택의 폭 또한 많지 않았고 미디어 선택에 대한 고민이 덜 했을 것이다. 기술의 발전에 따른 미디어의 종류의 증가는 작품의 의도를 뒷받침 해주는 적절한 미디어의 선택을 어렵게 한다. 복잡해지고 다양한 의도전달을 위해 작가는 작품에 적합한 미디어를 찾게 되었고 모든 미디어를 사용해보지 않고서는 작품의 특성에 맞는 미디어를 찾기 힘든 상황이 되었다. 본 논문은 2006년 7월부터 2008년 6월까지 전문 시각 예술가를 위한 잉크젯 프린트 랩인 프린트보다에서 진행된 작품을 분류하고 분류별 특징을 명확하게 보여주는 대표적 작품을 선정하였다. 작품을 분류하는 첫 번째 기준은 존시스템을 적용하여 넓은 다이나믹레인지의 사진과 좁은 다이나믹레인지의 사진으로 나누고 좁은 다이나믹레인지의 사진은 하이키, 로우키, 중간 계조의 사진으로 세분화하였다. 작품을 분류하는 두 번째 기준은 사실적 표현에 따라 스트레이트 사진과 회화적사진, 흑백사진으로 나누고 회화적 사진은 수채화풍의 사진과 유화풍의 사진으로 세분화하였다. 잉크젯 미디어의 특성을 분류하는 5가지 기준은 선예도, 다이나믹레인지, 특성곡선, 색재현력, 표면질감이며 각 기준에 적합한 테스트 차트를 디자인하고 Epson Stylus Pro 9800 프린터와 Image Print Rip ver6.0 프로그램을 이용하여 프린트 한 후, 미디어별 차이를 분석하였다. 전통적인 사진의 양식을 갖추려는 사진가에게는 은염 프린트와 재현이 흡사하며 선예도가 높은 광택미디어가 익숙하겠지만, 현대의 예술은 사진과 미술의 경계마저 흐트러놓을 정도로 의미와 표현의 양식이 확장되었다. 사실적 재현의 의도가 아닌 초현실적 의도의 사진중 수채화풍의 사진 작업은 선예도가 낮아 물감이 종이에 스며드는 효과에 적합하고 표면질감이 거친 텍스쳐드 파인아트 계열의 미디어가 효과적인 표현을 가능하게 할 것이다. 그리고 유화적인 표현을 차용한 사진 작업은 전통적 유화 표현 매체인 캔버스와 유사한 선예도가 낮고 Dmax 수치가 높은 잉크젯 전용 캔버스 미디어가 적합하다. 기존의 작가의 주관적으로 선택 될 수 있는 미디어를 선예도, 다이나믹레인지, 특성곡선, 색재현력, 표면질감 등의 측정방법을 통해 객관적인 방법으로 수치화하여 미디어 특성의 기준을 제시할 수 있으며, 큰 분류의 미디어의 특징과 사진 분류의 특징을 조합하여 보면 작품 제작의 의도를 최대한으로 표현할 수 있는 미디어의 선택을 효과적으로 가능케 할 것이다.
With the development on technology of electron caused a digitization and brought a new field called digital photography. The way and process of chromagenic printing which have been done traditionally faced a big stream. There are three kinds of printers which can produce a digital image so calle...
With the development on technology of electron caused a digitization and brought a new field called digital photography. The way and process of chromagenic printing which have been done traditionally faced a big stream. There are three kinds of printers which can produce a digital image so called dye transfer printer, digital c-printer, and inkjet printer. In initial stage, the inkjet printer hasn't been used because of the lowering of resolution and durability but now it is widely used bearing comparision with the way of chromagenic printing in reproduction of colour, improvement of preservation, variety of media and keeping its steady colour when duplicating a lot. Inkjet media what we call, the inkjet papers for inkjet was 2 or 3 kinds at the time of early stage when with the development of technology but dozens of companies in the world are producing them at the moment. There are a lot of inkjet media we have often used as follow. Sharpness and high reproducing colours, prime glossy with the presentation of gradation in dark field, semi glossy, media in line with the luster, media which feels matt with a faction of smooth fine art expressing a smooth texture, the feel of material on surface, a textured fine art media which is quite similar to that of the traditional water colour painting paper as it has a tough feel of material on surface with matt feeling, a faction of fiber base which is very similar to that of gelatin silver photographic fiber base paper, the canvas media which is similar to traditional oil painting works that has lower expression in density and sharpness, a transparent and opaque film media which has a low frequency and a fabric media which is similar to nonwoven. The time when there were a few media, there was no choice and worry for the artists what to choose. The increase of kinds with the progress of technology make the artists choose an appropriate choice which supports their intention. They've got to look for a media suitable for their works in order to deliver a complicated and various intention to the customers. It seems to us that it became quite hard to find out a media which is suitable for the character of their works without using all media. This article chose a representative works which classified works and showed their characters by sector for the visual artists with the inkjet print processed at print lab, Print Boda from July in 2006 to June in 2008. The first basis for classifying is dividing photography into a wide dynamic range photos and a narrow dynamic range photos which is standardized Zone System. And with the narrow dynamic range photos I broke down them with high-key, low-key and middle one. The second standard for classifying is dividing them into a straight photography, pictorial photography and black / white photography a long with the realistic description. And the pictorial photography were broken down with water coloured painting style photography and oil painting style photography. The 5 standards of classifying character of inkjet are sharpness, dynamic range, characteristic curve, reproducing colours and feel of materials on surface. I designed a test chart which is suitable for each standard and analyzed the differences by media after making them printed using the program such as Epson Stylus Pro 9800 printer and Image Print Rip ver6.0. Those artists who want to have a traditional formula in photography, the luster media which is similar to chromagenic print in reproduction and has high sharpness seem to accustomed them. But modern art made an expansion the way of meaning and expression enough to scatter the boundary between photo and art. Not with the intention of realistic reproduction, among the photography which show an ultra realistic intention, like a water colour painting style photography, the a faction of textured fine art media does work an effective expression as it has a lower sharpness so it is easy to filter into papers and the feel of materials on surface is tough. And working for photos borrowing the expression of oil painting, the canvas media for only inkjet which is low sharpness, high in number of Dmax and a traditional media in the expression of oil painting seems to be suitable. I can produce a media which could be chosen by the existing artists subjectively through the method of measurement by sharpness, dynamic range, characteristic curve, reproduction of colours and feel of material on surface by digitalizing them with objective way. It is possible to select a media effectively which can express the intention of making the works utmost, once combining between the character of media in a big classification and that of photo classification.
With the development on technology of electron caused a digitization and brought a new field called digital photography. The way and process of chromagenic printing which have been done traditionally faced a big stream. There are three kinds of printers which can produce a digital image so called dye transfer printer, digital c-printer, and inkjet printer. In initial stage, the inkjet printer hasn't been used because of the lowering of resolution and durability but now it is widely used bearing comparision with the way of chromagenic printing in reproduction of colour, improvement of preservation, variety of media and keeping its steady colour when duplicating a lot. Inkjet media what we call, the inkjet papers for inkjet was 2 or 3 kinds at the time of early stage when with the development of technology but dozens of companies in the world are producing them at the moment. There are a lot of inkjet media we have often used as follow. Sharpness and high reproducing colours, prime glossy with the presentation of gradation in dark field, semi glossy, media in line with the luster, media which feels matt with a faction of smooth fine art expressing a smooth texture, the feel of material on surface, a textured fine art media which is quite similar to that of the traditional water colour painting paper as it has a tough feel of material on surface with matt feeling, a faction of fiber base which is very similar to that of gelatin silver photographic fiber base paper, the canvas media which is similar to traditional oil painting works that has lower expression in density and sharpness, a transparent and opaque film media which has a low frequency and a fabric media which is similar to nonwoven. The time when there were a few media, there was no choice and worry for the artists what to choose. The increase of kinds with the progress of technology make the artists choose an appropriate choice which supports their intention. They've got to look for a media suitable for their works in order to deliver a complicated and various intention to the customers. It seems to us that it became quite hard to find out a media which is suitable for the character of their works without using all media. This article chose a representative works which classified works and showed their characters by sector for the visual artists with the inkjet print processed at print lab, Print Boda from July in 2006 to June in 2008. The first basis for classifying is dividing photography into a wide dynamic range photos and a narrow dynamic range photos which is standardized Zone System. And with the narrow dynamic range photos I broke down them with high-key, low-key and middle one. The second standard for classifying is dividing them into a straight photography, pictorial photography and black / white photography a long with the realistic description. And the pictorial photography were broken down with water coloured painting style photography and oil painting style photography. The 5 standards of classifying character of inkjet are sharpness, dynamic range, characteristic curve, reproducing colours and feel of materials on surface. I designed a test chart which is suitable for each standard and analyzed the differences by media after making them printed using the program such as Epson Stylus Pro 9800 printer and Image Print Rip ver6.0. Those artists who want to have a traditional formula in photography, the luster media which is similar to chromagenic print in reproduction and has high sharpness seem to accustomed them. But modern art made an expansion the way of meaning and expression enough to scatter the boundary between photo and art. Not with the intention of realistic reproduction, among the photography which show an ultra realistic intention, like a water colour painting style photography, the a faction of textured fine art media does work an effective expression as it has a lower sharpness so it is easy to filter into papers and the feel of materials on surface is tough. And working for photos borrowing the expression of oil painting, the canvas media for only inkjet which is low sharpness, high in number of Dmax and a traditional media in the expression of oil painting seems to be suitable. I can produce a media which could be chosen by the existing artists subjectively through the method of measurement by sharpness, dynamic range, characteristic curve, reproduction of colours and feel of material on surface by digitalizing them with objective way. It is possible to select a media effectively which can express the intention of making the works utmost, once combining between the character of media in a big classification and that of photo classification.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.