본 연구는 성찰 중심 수퍼비전 모형을 구성하고 그것을 토대로 소집단 수퍼비전을 실시하여 초급 상담자의 상담자 발달의 변화과정과 성찰과정에 영향을 미치는 요인을 탐색하여 상담자 교육에서의 성찰 중심 수퍼비전의 교육적 효과를 검증하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 선행연구 고찰을 통해 성찰 중심 수퍼비전 모형을 구성하고 초급 상담자 8명을 각각 4명씩 두 집단으로 구성한 후 매주 2시간씩 16주 동안 집단별로 4주간의 시간차를 두어 성찰 중심 수퍼비전을 진행하였다. 자료수집은 참여관찰, 심층면접, 문헌자료 수집, 자기보고식 검사 등을 통해 이루어졌으며, 수집한 자료를 바탕으로 질적 사례분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 성찰 중심 수퍼비전의 모형의 적절성과 본 수퍼비전 모형에서 제시한 Ward와 House(1998)의 성찰적 대화 7단계와 실제 수퍼비전 과정의 일치성에 관한 ...
본 연구는 성찰 중심 수퍼비전 모형을 구성하고 그것을 토대로 소집단 수퍼비전을 실시하여 초급 상담자의 상담자 발달의 변화과정과 성찰과정에 영향을 미치는 요인을 탐색하여 상담자 교육에서의 성찰 중심 수퍼비전의 교육적 효과를 검증하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 선행연구 고찰을 통해 성찰 중심 수퍼비전 모형을 구성하고 초급 상담자 8명을 각각 4명씩 두 집단으로 구성한 후 매주 2시간씩 16주 동안 집단별로 4주간의 시간차를 두어 성찰 중심 수퍼비전을 진행하였다. 자료수집은 참여관찰, 심층면접, 문헌자료 수집, 자기보고식 검사 등을 통해 이루어졌으며, 수집한 자료를 바탕으로 질적 사례분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 성찰 중심 수퍼비전의 모형의 적절성과 본 수퍼비전 모형에서 제시한 Ward와 House(1998)의 성찰적 대화 7단계와 실제 수퍼비전 과정의 일치성에 관한 내용타당도는 각각 CVI= .91, CVI= .90으로 모두 적절한 것으로 나타났다. 자기보고식 검사를 통한 상담자발달수준의 변화추이는 모든 초급 상담자를 특징지을 수 있는 일관성이 나타나지 않았으나, 초급 상담자 대부분 수퍼비전 초반에 점수변화가 불안정한 양상이 많이 나타났으며, 수퍼비전 후반으로 갈수록 점수변화가 다소 안정적인 양상으로 변화하는 것을 볼 수 있었다. 본 연구의 질적분석 결과에 따르면 초급 상담자는 성찰 중심 수퍼비전 안에서 적극적으로 성찰연습을 하여 성찰능력이 향상되고, 자기성찰을 통한 자기이해와 수용이 일어나 상담자 발달에 변화가 나타남을 볼 수 있었다. 즉, 성찰능력의 향상과 자기성찰과 수용은 상담자 발달을 촉진하는 핵심적인 요인임을 알 수 있었다. 그리고 성찰과정에 영향을 미치는 요인은 수퍼비전 개입요인, 개인요인, 수퍼비전 과정요인 등으로 나타났다. 수퍼비전 개입요인은 '성찰을 조력하는 탐색적 질문', '개방적이고 전문적인 수퍼바이저', 개인요인은 '상담자 개인특성', 수퍼비전 과정요인은 '신뢰로운 수퍼비전 관계형성', '수퍼비전 작업동맹 발달', '집단의 응집력 발달' 등으로 나타났다. 수퍼비전 개입요인과 개인요인은 수퍼비전 과정요인에 영향을 미쳐 성찰과정에 영향을 미치고, 결과적으로 상담자 발달에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 같은 수퍼비전 환경이라도 상담자 개인특성에 따라 수퍼비전 과정요인과 성찰과정 뿐만 아니라 상담자 발달에 있어서 차이가 나타났다. 성찰 중심 수퍼비전을 통한 상담자 발달은 적응단계, 모델링 단계, 기술 발달 단계, 정체성 발달 단계 등의 변화과정을 거치는 것으로 나타났다. 각 단계별 핵심적 변화는 각각 인식의 전환, 자신의 한계인식 및 역할모델 발달, 상담기술과 유능감 발달, 상담자역할정체성 발달 등으로 나타났다. 본 연구는 성찰 중심 수퍼비전 모형을 구성하고 그 모형을 중심으로 수퍼비전을 실시하여 상담자 발달의 변화과정을 탐색함으로써 성찰 중심 수퍼비전 모형의 교육적 효과를 검증하였다는 점에서 의의가 있다. 또한 성찰 중심 수퍼비전에서 성찰과정을 조력하거나 저해하는 요인을 탐색함으로써 성찰 중심 수퍼비전 실제에 있어서 구체적이고 실천적인 근거를 제시하였다는 측면에서 의의가 있다.
본 연구는 성찰 중심 수퍼비전 모형을 구성하고 그것을 토대로 소집단 수퍼비전을 실시하여 초급 상담자의 상담자 발달의 변화과정과 성찰과정에 영향을 미치는 요인을 탐색하여 상담자 교육에서의 성찰 중심 수퍼비전의 교육적 효과를 검증하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 선행연구 고찰을 통해 성찰 중심 수퍼비전 모형을 구성하고 초급 상담자 8명을 각각 4명씩 두 집단으로 구성한 후 매주 2시간씩 16주 동안 집단별로 4주간의 시간차를 두어 성찰 중심 수퍼비전을 진행하였다. 자료수집은 참여관찰, 심층면접, 문헌자료 수집, 자기보고식 검사 등을 통해 이루어졌으며, 수집한 자료를 바탕으로 질적 사례분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 성찰 중심 수퍼비전의 모형의 적절성과 본 수퍼비전 모형에서 제시한 Ward와 House(1998)의 성찰적 대화 7단계와 실제 수퍼비전 과정의 일치성에 관한 내용타당도는 각각 CVI= .91, CVI= .90으로 모두 적절한 것으로 나타났다. 자기보고식 검사를 통한 상담자발달수준의 변화추이는 모든 초급 상담자를 특징지을 수 있는 일관성이 나타나지 않았으나, 초급 상담자 대부분 수퍼비전 초반에 점수변화가 불안정한 양상이 많이 나타났으며, 수퍼비전 후반으로 갈수록 점수변화가 다소 안정적인 양상으로 변화하는 것을 볼 수 있었다. 본 연구의 질적분석 결과에 따르면 초급 상담자는 성찰 중심 수퍼비전 안에서 적극적으로 성찰연습을 하여 성찰능력이 향상되고, 자기성찰을 통한 자기이해와 수용이 일어나 상담자 발달에 변화가 나타남을 볼 수 있었다. 즉, 성찰능력의 향상과 자기성찰과 수용은 상담자 발달을 촉진하는 핵심적인 요인임을 알 수 있었다. 그리고 성찰과정에 영향을 미치는 요인은 수퍼비전 개입요인, 개인요인, 수퍼비전 과정요인 등으로 나타났다. 수퍼비전 개입요인은 '성찰을 조력하는 탐색적 질문', '개방적이고 전문적인 수퍼바이저', 개인요인은 '상담자 개인특성', 수퍼비전 과정요인은 '신뢰로운 수퍼비전 관계형성', '수퍼비전 작업동맹 발달', '집단의 응집력 발달' 등으로 나타났다. 수퍼비전 개입요인과 개인요인은 수퍼비전 과정요인에 영향을 미쳐 성찰과정에 영향을 미치고, 결과적으로 상담자 발달에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 같은 수퍼비전 환경이라도 상담자 개인특성에 따라 수퍼비전 과정요인과 성찰과정 뿐만 아니라 상담자 발달에 있어서 차이가 나타났다. 성찰 중심 수퍼비전을 통한 상담자 발달은 적응단계, 모델링 단계, 기술 발달 단계, 정체성 발달 단계 등의 변화과정을 거치는 것으로 나타났다. 각 단계별 핵심적 변화는 각각 인식의 전환, 자신의 한계인식 및 역할모델 발달, 상담기술과 유능감 발달, 상담자역할정체성 발달 등으로 나타났다. 본 연구는 성찰 중심 수퍼비전 모형을 구성하고 그 모형을 중심으로 수퍼비전을 실시하여 상담자 발달의 변화과정을 탐색함으로써 성찰 중심 수퍼비전 모형의 교육적 효과를 검증하였다는 점에서 의의가 있다. 또한 성찰 중심 수퍼비전에서 성찰과정을 조력하거나 저해하는 요인을 탐색함으로써 성찰 중심 수퍼비전 실제에 있어서 구체적이고 실천적인 근거를 제시하였다는 측면에서 의의가 있다.
This study constitutes a reflection centered supervision model and based on that a small group supervision application for junior counselors to investigate the aspects that effect the counselor development's change process and reflection process and aim to verify the educational effects of reflectio...
This study constitutes a reflection centered supervision model and based on that a small group supervision application for junior counselors to investigate the aspects that effect the counselor development's change process and reflection process and aim to verify the educational effects of reflection centered supervision in counselor education. For the purposes of this study we constituted a reflection centered supervision model and had 8 junior counselors into groups of 4 each, and for 2hours a week for 16weeks, each group with a 4 week time lag, proceeded with reflection centered supervision. Data acquisition was done by participation observation, in-depth interview, relevant literature collection and self reporting type tests, the collected material was used to conduct quality case assessment. The results are as follows. The validity of the reflection centered supervision model and the one presented, by Ward and House(1998) of 7 stages of reflective conversation, corresponded to the actual supervision process showed a content validation of CVI=.91 and CVI=.90 respectively and both were considered appropriate. The self reporting type tests representing the development transition of the counselor development level showed no consistency that characterized all the junior counselors, however most junior counselors showed a change in score patterns that were unstable in the beginning of the supervision but stable towards the end. According to this study's quality assessment results junior counselors in a reflection centered supervision actively practice reflection enhancing their reflection abilities, self understanding and acceptance through self reflection and resulting in a change in counselor development. Reflection ability enhancement and self reflection and acceptance were shown to be the key factors in promoting counselor development. Factors that effect this reflection process were supervision intervention factors, personal factors, and supervision process factors. Supervision intervention factors were 'inquiring questions that assist reflection', 'open-minded and professional supervisor', personal factors were 'counselor traits', supervision process factors were 'trusting supervision relationship formation', 'supervision work ally development', 'group cohesion development'. First supervision intervention factors and personal factors effected supervision process factors, thus in turn effecting reflection process and ultimately effecting counselor development. Counselor development through reflection centered supervision, is shown to go through a change process which involves an adaptation phase, modeling phase, technical development phase, identity development phase. Each phase's core changes are as follows, 'perception conversion', 'awareness of self limitation and role model development', 'counseling techniques and competence development', 'counselor role identity development' This study is significant in that it constitutes a reflection centered supervision model and based on that model conducted supervision thus investigating the change processes of counselor development and verifying the educational effects of reflection centered supervision. Also significant is the fact that in reflection centered supervision, factors that assist or deter the reflection process are investigated so that reflection abilities are fostered in actual supervision, and a specific and applicable basis has been presented.
This study constitutes a reflection centered supervision model and based on that a small group supervision application for junior counselors to investigate the aspects that effect the counselor development's change process and reflection process and aim to verify the educational effects of reflection centered supervision in counselor education. For the purposes of this study we constituted a reflection centered supervision model and had 8 junior counselors into groups of 4 each, and for 2hours a week for 16weeks, each group with a 4 week time lag, proceeded with reflection centered supervision. Data acquisition was done by participation observation, in-depth interview, relevant literature collection and self reporting type tests, the collected material was used to conduct quality case assessment. The results are as follows. The validity of the reflection centered supervision model and the one presented, by Ward and House(1998) of 7 stages of reflective conversation, corresponded to the actual supervision process showed a content validation of CVI=.91 and CVI=.90 respectively and both were considered appropriate. The self reporting type tests representing the development transition of the counselor development level showed no consistency that characterized all the junior counselors, however most junior counselors showed a change in score patterns that were unstable in the beginning of the supervision but stable towards the end. According to this study's quality assessment results junior counselors in a reflection centered supervision actively practice reflection enhancing their reflection abilities, self understanding and acceptance through self reflection and resulting in a change in counselor development. Reflection ability enhancement and self reflection and acceptance were shown to be the key factors in promoting counselor development. Factors that effect this reflection process were supervision intervention factors, personal factors, and supervision process factors. Supervision intervention factors were 'inquiring questions that assist reflection', 'open-minded and professional supervisor', personal factors were 'counselor traits', supervision process factors were 'trusting supervision relationship formation', 'supervision work ally development', 'group cohesion development'. First supervision intervention factors and personal factors effected supervision process factors, thus in turn effecting reflection process and ultimately effecting counselor development. Counselor development through reflection centered supervision, is shown to go through a change process which involves an adaptation phase, modeling phase, technical development phase, identity development phase. Each phase's core changes are as follows, 'perception conversion', 'awareness of self limitation and role model development', 'counseling techniques and competence development', 'counselor role identity development' This study is significant in that it constitutes a reflection centered supervision model and based on that model conducted supervision thus investigating the change processes of counselor development and verifying the educational effects of reflection centered supervision. Also significant is the fact that in reflection centered supervision, factors that assist or deter the reflection process are investigated so that reflection abilities are fostered in actual supervision, and a specific and applicable basis has been presented.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.