르네상스 시대에는 모든 유기체 즉, 자연과 인간이 그 스스로도 존재할 수 있는 개체로써 의미를 가졌다. 이것은 예술분야로 이어져 조각과 건축에도 독립성을 띄게 되었는데, 전성기의 미켈란젤로는 그 주류에서 벗어나 조각과 건축의 상관성에 획기적인 변화를 가져왔다. 따라서 미켈란젤로에 의해 르네상스의 조각과 건축에 어떠한 변화가 있었는지에 대해 고찰해보고자 한다. 르네상스의 초기 조각과 건축을 살펴보면, 조각에서는 이상적인 비례와 자세를 갖춘 인물상을,,,건축에서는 원근법 등을 도입하여 합리성과 논리성을 엿 볼 수 있는데, 이것은 과학의 발달과 인문주의 사상이 예술에 영향을 끼쳤음을 말해준다. 이러한 성향은 이후, 16세기에 이르러서도 지속되지만, 이 시기에는 작가의 개성과 독창성이 작품에 중요한 요소로 반영되면서 점차 그 형태가 바뀌게 된다. 그 대표적인 작가가 바로 미켈란젤로이다. 그의 초기 작품은 건축보다 조각활동을 주로 하였고, 인체의 이상적인 비례와 해부학 방식을 도입하여 대체로 르네상스적이었다. 그러나 그는 점차 반(反) 르네상스적으로 변하여 그가 말년에 설계한 건축들을 살펴보면, 건축에 조각적 요소를 의도적으로 도입시켜 그것을 하나의 덩어리로 보고 있다. 그는 건축을 인체의 합일 공간의 우주로 보고, 그 우주를 형성하기 위해 조각과 건축이 ...
르네상스 시대에는 모든 유기체 즉, 자연과 인간이 그 스스로도 존재할 수 있는 개체로써 의미를 가졌다. 이것은 예술분야로 이어져 조각과 건축에도 독립성을 띄게 되었는데, 전성기의 미켈란젤로는 그 주류에서 벗어나 조각과 건축의 상관성에 획기적인 변화를 가져왔다. 따라서 미켈란젤로에 의해 르네상스의 조각과 건축에 어떠한 변화가 있었는지에 대해 고찰해보고자 한다. 르네상스의 초기 조각과 건축을 살펴보면, 조각에서는 이상적인 비례와 자세를 갖춘 인물상을,,,건축에서는 원근법 등을 도입하여 합리성과 논리성을 엿 볼 수 있는데, 이것은 과학의 발달과 인문주의 사상이 예술에 영향을 끼쳤음을 말해준다. 이러한 성향은 이후, 16세기에 이르러서도 지속되지만, 이 시기에는 작가의 개성과 독창성이 작품에 중요한 요소로 반영되면서 점차 그 형태가 바뀌게 된다. 그 대표적인 작가가 바로 미켈란젤로이다. 그의 초기 작품은 건축보다 조각활동을 주로 하였고, 인체의 이상적인 비례와 해부학 방식을 도입하여 대체로 르네상스적이었다. 그러나 그는 점차 반(反) 르네상스적으로 변하여 그가 말년에 설계한 건축들을 살펴보면, 건축에 조각적 요소를 의도적으로 도입시켜 그것을 하나의 덩어리로 보고 있다. 그는 건축을 인체의 합일 공간의 우주로 보고, 그 우주를 형성하기 위해 조각과 건축이 상호부조(相互扶助)의 역할을 하여 하나의 구조적 공간을 만드는데 기여했다. ‘변화 하는 공간’으로서 조각적인 요소를 도입하여 혁신적인 형태적 특성과 시각적 효과를 강조하였고, 건축이란 공간을 무한한 가변성을 지닌 것으로 확장 시키는 계기를 마련했으며, 공간구성에 있어서 창의적인 변화의 시도를 내뱉은 최초의 인물로 바로크 시대의 선두자인 것이다. 위의 내용으로 볼 때, 그가 공헌한 바에 따르면 그의 작품 활동에만 국한된 것이 아니라 미술사적 측면에서 한 양식이 다른 양식으로 이행되는 과정에서 창의적인 발판을 마련해 주었다. 그는 수세기에 걸쳐 현대미술에 나타난 혁신성의 초석이며, 그러한 내용을 담은 본 연구가 현대의 조각과 건축의 발전에도 큰 도움이 되었으면 한다.
르네상스 시대에는 모든 유기체 즉, 자연과 인간이 그 스스로도 존재할 수 있는 개체로써 의미를 가졌다. 이것은 예술분야로 이어져 조각과 건축에도 독립성을 띄게 되었는데, 전성기의 미켈란젤로는 그 주류에서 벗어나 조각과 건축의 상관성에 획기적인 변화를 가져왔다. 따라서 미켈란젤로에 의해 르네상스의 조각과 건축에 어떠한 변화가 있었는지에 대해 고찰해보고자 한다. 르네상스의 초기 조각과 건축을 살펴보면, 조각에서는 이상적인 비례와 자세를 갖춘 인물상을,,,건축에서는 원근법 등을 도입하여 합리성과 논리성을 엿 볼 수 있는데, 이것은 과학의 발달과 인문주의 사상이 예술에 영향을 끼쳤음을 말해준다. 이러한 성향은 이후, 16세기에 이르러서도 지속되지만, 이 시기에는 작가의 개성과 독창성이 작품에 중요한 요소로 반영되면서 점차 그 형태가 바뀌게 된다. 그 대표적인 작가가 바로 미켈란젤로이다. 그의 초기 작품은 건축보다 조각활동을 주로 하였고, 인체의 이상적인 비례와 해부학 방식을 도입하여 대체로 르네상스적이었다. 그러나 그는 점차 반(反) 르네상스적으로 변하여 그가 말년에 설계한 건축들을 살펴보면, 건축에 조각적 요소를 의도적으로 도입시켜 그것을 하나의 덩어리로 보고 있다. 그는 건축을 인체의 합일 공간의 우주로 보고, 그 우주를 형성하기 위해 조각과 건축이 상호부조(相互扶助)의 역할을 하여 하나의 구조적 공간을 만드는데 기여했다. ‘변화 하는 공간’으로서 조각적인 요소를 도입하여 혁신적인 형태적 특성과 시각적 효과를 강조하였고, 건축이란 공간을 무한한 가변성을 지닌 것으로 확장 시키는 계기를 마련했으며, 공간구성에 있어서 창의적인 변화의 시도를 내뱉은 최초의 인물로 바로크 시대의 선두자인 것이다. 위의 내용으로 볼 때, 그가 공헌한 바에 따르면 그의 작품 활동에만 국한된 것이 아니라 미술사적 측면에서 한 양식이 다른 양식으로 이행되는 과정에서 창의적인 발판을 마련해 주었다. 그는 수세기에 걸쳐 현대미술에 나타난 혁신성의 초석이며, 그러한 내용을 담은 본 연구가 현대의 조각과 건축의 발전에도 큰 도움이 되었으면 한다.
In the Renaissance era, all organisms meant to be human and nature itself as an individual. This continues to the art field of the individuals such as sculpture and architecture but the epochal change have brought into this glory day of Michelangelo and escaped from the mainstream. This theory will ...
In the Renaissance era, all organisms meant to be human and nature itself as an individual. This continues to the art field of the individuals such as sculpture and architecture but the epochal change have brought into this glory day of Michelangelo and escaped from the mainstream. This theory will focus more on the change of the sculpture and the architecture through Michelangelo. As looking at the sculpture and architecture in the early of Renaissance, the comparison and position of portrait, the rationality and logicality of perspective drawing in architecture, which influenced the art from the growth of science and humanism phenomenon. This propensity has continued to the 16th century but the morphology changes to the importance of the individuality as well as originality and the Michelangelo is the representative artist. His early works were made more on sculpture instead of architecture and it was based on the anatomy as well as the rationality of human body, which is very Renaissance. But his works became the opposite side of renaissance and the architecture was seemed that he intended to induce the architecture elements. This report will write about the systematic relationship between the sculpture and the architecture and the result of this feature are seen as below. First, it suggests the form of modernistic. Second, the architecture made one space based on the human’s hierarchy. Third, the architecture has draw out the fancy and conspicuous effect. And the last, all of these features show a good example of Baroque, which made by his individuality and imagination that are combined together with the form of Gothic architecture. As seen above, his contribution has made the start point of individuality that are based on the degree of freedom and the process of accomplishment. He is the foundation of the modern art which spend many centuries and the writer hopes this theory supports the development of modern sculpture and architecture.
In the Renaissance era, all organisms meant to be human and nature itself as an individual. This continues to the art field of the individuals such as sculpture and architecture but the epochal change have brought into this glory day of Michelangelo and escaped from the mainstream. This theory will focus more on the change of the sculpture and the architecture through Michelangelo. As looking at the sculpture and architecture in the early of Renaissance, the comparison and position of portrait, the rationality and logicality of perspective drawing in architecture, which influenced the art from the growth of science and humanism phenomenon. This propensity has continued to the 16th century but the morphology changes to the importance of the individuality as well as originality and the Michelangelo is the representative artist. His early works were made more on sculpture instead of architecture and it was based on the anatomy as well as the rationality of human body, which is very Renaissance. But his works became the opposite side of renaissance and the architecture was seemed that he intended to induce the architecture elements. This report will write about the systematic relationship between the sculpture and the architecture and the result of this feature are seen as below. First, it suggests the form of modernistic. Second, the architecture made one space based on the human’s hierarchy. Third, the architecture has draw out the fancy and conspicuous effect. And the last, all of these features show a good example of Baroque, which made by his individuality and imagination that are combined together with the form of Gothic architecture. As seen above, his contribution has made the start point of individuality that are based on the degree of freedom and the process of accomplishment. He is the foundation of the modern art which spend many centuries and the writer hopes this theory supports the development of modern sculpture and architecture.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.