예술 작품에 있어서 색채는, 형상과 더불어 작가가 표현하고 전달하고자 하는 예술적 개념을 직접적으로 표현할 수 있는 기본요소이다. 추상미술은 대상을 사실적으로 표현하지 않고 순수 형식 요소나 주관적 감정을 표현하는 미술이다. 외형적인 세계가 인간의 정신세계 안에 들어갔다가 상징화 되어서 재창조 된 것이 추상미술이라고 볼 때 화가의 주관적 감정이 소통할 수 있는 이유는 바로 색채 때문이다. 인간이 색채를 봄으로서 끊임없이 복잡한 인식작용, 정서반응을 가지는 한 색채는 인간의 정신생활과 불가분의 관계를 가진다. 사람들은 어떤 특정한 ...
예술 작품에 있어서 색채는, 형상과 더불어 작가가 표현하고 전달하고자 하는 예술적 개념을 직접적으로 표현할 수 있는 기본요소이다. 추상미술은 대상을 사실적으로 표현하지 않고 순수 형식 요소나 주관적 감정을 표현하는 미술이다. 외형적인 세계가 인간의 정신세계 안에 들어갔다가 상징화 되어서 재창조 된 것이 추상미술이라고 볼 때 화가의 주관적 감정이 소통할 수 있는 이유는 바로 색채 때문이다. 인간이 색채를 봄으로서 끊임없이 복잡한 인식작용, 정서반응을 가지는 한 색채는 인간의 정신생활과 불가분의 관계를 가진다. 사람들은 어떤 특정한 색을 보면 이전의 정보와 경험에 의해 여러 가지 이미지를 연상하게 된다. 개개인의 연상이 점차 사회적으로 정착됨에 따라 일종의 상징적 의미를 갖게 된다. 색채의 상징이란 어떤 색상이 사람들에게 공통된 연상 작용을 일으키는 경우에 그 색상은 하나의 상징이나 기호로서의 역할까지도 하게 된다. 본 논문은 추상미술과 색채이론을 고찰하고 추상미술을 대표하는 화가의 색채에 대한 생각과 작품에 표현된 색채에서 그들이 표현한 심리를 분석해 보고자 제2장에서 추상미술의 태동과 색채이론을 연구하였다. 색채학의 열풍이라 할 수 있는 낭만주의 색채학, 추상미술과 색채이론, 색채심리의 일반적 분석의 문제로 나누어 연구 서술하였다. 제3장에서는 추상미술의 대표적 화가로서 피트 몬드리안, 바실리 칸딘스키, 마크 로스코의 색채에 관한 생각과 작품에 나타난 색채와 심리를 고찰하였다. 몬드리안에게 색채는 순수한 우주적 하모니의 표현이고 칸딘스키에게 색채는 인간적이며 역동적인 정신적 삶의 표현이었다. 로스코는 자신의 그림을 기본적인 인간의 감정들, 즉 비극, 황홀경, 운명을 표현한다고 주장하면서 색채 표현에서 무의식의 영역을 포함하여 의식적 변화를 추구하였다.
예술 작품에 있어서 색채는, 형상과 더불어 작가가 표현하고 전달하고자 하는 예술적 개념을 직접적으로 표현할 수 있는 기본요소이다. 추상미술은 대상을 사실적으로 표현하지 않고 순수 형식 요소나 주관적 감정을 표현하는 미술이다. 외형적인 세계가 인간의 정신세계 안에 들어갔다가 상징화 되어서 재창조 된 것이 추상미술이라고 볼 때 화가의 주관적 감정이 소통할 수 있는 이유는 바로 색채 때문이다. 인간이 색채를 봄으로서 끊임없이 복잡한 인식작용, 정서반응을 가지는 한 색채는 인간의 정신생활과 불가분의 관계를 가진다. 사람들은 어떤 특정한 색을 보면 이전의 정보와 경험에 의해 여러 가지 이미지를 연상하게 된다. 개개인의 연상이 점차 사회적으로 정착됨에 따라 일종의 상징적 의미를 갖게 된다. 색채의 상징이란 어떤 색상이 사람들에게 공통된 연상 작용을 일으키는 경우에 그 색상은 하나의 상징이나 기호로서의 역할까지도 하게 된다. 본 논문은 추상미술과 색채이론을 고찰하고 추상미술을 대표하는 화가의 색채에 대한 생각과 작품에 표현된 색채에서 그들이 표현한 심리를 분석해 보고자 제2장에서 추상미술의 태동과 색채이론을 연구하였다. 색채학의 열풍이라 할 수 있는 낭만주의 색채학, 추상미술과 색채이론, 색채심리의 일반적 분석의 문제로 나누어 연구 서술하였다. 제3장에서는 추상미술의 대표적 화가로서 피트 몬드리안, 바실리 칸딘스키, 마크 로스코의 색채에 관한 생각과 작품에 나타난 색채와 심리를 고찰하였다. 몬드리안에게 색채는 순수한 우주적 하모니의 표현이고 칸딘스키에게 색채는 인간적이며 역동적인 정신적 삶의 표현이었다. 로스코는 자신의 그림을 기본적인 인간의 감정들, 즉 비극, 황홀경, 운명을 표현한다고 주장하면서 색채 표현에서 무의식의 영역을 포함하여 의식적 변화를 추구하였다.
In a work of art, color & with shape is the basic element with which an artist can directly express his or her artistic concepts to evoke and transfer. Abstract art is the art which expressed the pure formal element and subjective emotion, not truly express the abject. If the abstract art is that is...
In a work of art, color & with shape is the basic element with which an artist can directly express his or her artistic concepts to evoke and transfer. Abstract art is the art which expressed the pure formal element and subjective emotion, not truly express the abject. If the abstract art is that is recreated by symbolization from the external world enter into the world spirit of man, the reason to understand the subjective emotion of painter is color. As far as man have the complicated cognition, emotion reaction by seeing the color, color have an inseparable relation with mental life of man. People remind several image by previous information and experience when they see some specified color. Each and every person's association has a kind of symbolical meaning by socially settling down step by step. The symbol of color is that the color is one of symbol, and even it roles as a sign in case some color raise the common association action to people. This thesis is the research of investigating the abstract art and color theory, and researching the quickening of abstract art and color theory to analyze the thinking which is the color of representative painter in abstract art and the psychology by expressed color in their picture in Chapter 2. This thesis were researched the Chromatology of romanticism, Abstract art and Color theory, Common analysis of color psychology separately. In Chapter 3, I investigated the color and psychology expressed in painter of Piet Mondrian, Wassily Kandinsky, Mark Rothko. Color is the expression of pure cosmic harmony to Piet Mondrian, and the expression of personal, dynamic, mental life to Wassily Kandinsky. Mark Rothko sought the conscious change include unconscious sphere in expression of color from insisting that he expresses the fundamental man's emotions, such as tragedy, ecstatic state, destiny.
In a work of art, color & with shape is the basic element with which an artist can directly express his or her artistic concepts to evoke and transfer. Abstract art is the art which expressed the pure formal element and subjective emotion, not truly express the abject. If the abstract art is that is recreated by symbolization from the external world enter into the world spirit of man, the reason to understand the subjective emotion of painter is color. As far as man have the complicated cognition, emotion reaction by seeing the color, color have an inseparable relation with mental life of man. People remind several image by previous information and experience when they see some specified color. Each and every person's association has a kind of symbolical meaning by socially settling down step by step. The symbol of color is that the color is one of symbol, and even it roles as a sign in case some color raise the common association action to people. This thesis is the research of investigating the abstract art and color theory, and researching the quickening of abstract art and color theory to analyze the thinking which is the color of representative painter in abstract art and the psychology by expressed color in their picture in Chapter 2. This thesis were researched the Chromatology of romanticism, Abstract art and Color theory, Common analysis of color psychology separately. In Chapter 3, I investigated the color and psychology expressed in painter of Piet Mondrian, Wassily Kandinsky, Mark Rothko. Color is the expression of pure cosmic harmony to Piet Mondrian, and the expression of personal, dynamic, mental life to Wassily Kandinsky. Mark Rothko sought the conscious change include unconscious sphere in expression of color from insisting that he expresses the fundamental man's emotions, such as tragedy, ecstatic state, destiny.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.