‘100명의 작가가 있다면 100개의 미술양식이 있다‘고 할 정도로 오늘 날의 미술작품들은 저마다 독특한 표정과 목소리를 지니고 있다. 이러한 다양성은 포스트모더니즘 시대로 불리는 오늘 날의 특성이며 이에 관람자들은 과거에 비해 훨씬 많은 작품경향들을 향유할 수 있게 되었다. 이는 단순히 조형적 특성과 형식의 다양화만이 아닌 작품의 ‘아이디어’를 근본으로 한다. 뒤샹 이래로 많은 작가들은 작품의 아이디어에 관하여 탐구하였고, 이 중 개념미술은 ...
‘100명의 작가가 있다면 100개의 미술양식이 있다‘고 할 정도로 오늘 날의 미술작품들은 저마다 독특한 표정과 목소리를 지니고 있다. 이러한 다양성은 포스트모더니즘 시대로 불리는 오늘 날의 특성이며 이에 관람자들은 과거에 비해 훨씬 많은 작품경향들을 향유할 수 있게 되었다. 이는 단순히 조형적 특성과 형식의 다양화만이 아닌 작품의 ‘아이디어’를 근본으로 한다. 뒤샹 이래로 많은 작가들은 작품의 아이디어에 관하여 탐구하였고, 이 중 개념미술은 그 핵심적인 미술운동이다. 개념미술은 예술에서의 사고를 중요시하였고, 미술에 대한 본질을 새로 해석하기 시작했다. 1960년대 개념미술이 등장한 이래로 장르의 경계는 무의미해졌고, 작가의 아이디어에 대한 관심이 집중되었다. 개념미술가들은 미술의 본질, 미술과 대중, 미술제도, 미술 실천 등과 같은 실험을 통해 그들의 아이디어를 제시했다. 개념미술에서는 조형적 요소가 중심이 된 물질 중시의 미술경향에서 벗어나 일상과 대중은 물론 사회·정치·제도의 문제로까지 그 범위를 확대해나갔다. 이처럼 개념미술은 단순히 조형미술의 범위에 국한되지 않고 참여와 행동을 수반하는 능동적인 미술운동이었다. 뿐만 아니라, 개념미술과 그 이전의 미술경향의 차이점은 매체에서도 나타난다. 개념미술에서 ‘아이디어’는 사진과 언어 및 비디오, 영화, 퍼포먼스·신체, 포스터, 책자 등과 같은 매체를 통해 전개된다. 이러한 개념미술의 표현매체는 단순히 재료로서의 의미를 넘어서, 작가의 아이디어를 가장 효과적으로 나타내며 그들의 미학적 관념을 반영한다. 이처럼 매체의 범위와 개념에 대한 확장된 시각은 개념미술 이후의 많은 미술가들에게도 영향을 미쳐 그들의 작업이 보다 지적이고 비물질화 되는 계기가 되었다. 개념미술의 매체는 오늘 날에도 여전히 활발히 사용되어지고 있고, 매체 분석은 현대미술을 이해하는 데 있어 하나의 중요한 기준으로 작용한다. 이에 따라 본 연구는 여러 미술사가와 연구자들의 문헌을 기초로 하여, 개념미술 작가들이 사용한 표현 매체를 통해 그들이 추구한 새로운 미술운동의 방향을 알아보고 그것이 작품에서 어떠한 역할을 하고 있는지에 대해 살펴보았다. 이는 아이디어, 시각적·언어적·복합적 매체라는 큰 유형에서 작품을 분류하여 작가와 작품을 분석해보았다. 이를 통해 같은 유형의 매체를 사용하였음에도 각 작가별로 그 개념에 따라 제시하고자 하는 문제와 그 표현방식이 다름을 알 수 있었다. 나아가 미술에서 아이디어 접근 방식의 다양성과 현대미술에의 영향 또한 확인할 수 있었다. 본 연구의 시사점으로는 개념미술에서 표현매체의 변화와 확장에 대해 알고, 그에 따른 작품 감상을 통해서 개념미술을 이해할 수 있다는 것이다. 그리고 미술 감상자들로 하여금 개념미술을 이해하게 함으로써 미술에 대한 열린 시각을 도모하고, 흥미를 고취시키는 데에 그 정당성이 있다.
‘100명의 작가가 있다면 100개의 미술양식이 있다‘고 할 정도로 오늘 날의 미술작품들은 저마다 독특한 표정과 목소리를 지니고 있다. 이러한 다양성은 포스트모더니즘 시대로 불리는 오늘 날의 특성이며 이에 관람자들은 과거에 비해 훨씬 많은 작품경향들을 향유할 수 있게 되었다. 이는 단순히 조형적 특성과 형식의 다양화만이 아닌 작품의 ‘아이디어’를 근본으로 한다. 뒤샹 이래로 많은 작가들은 작품의 아이디어에 관하여 탐구하였고, 이 중 개념미술은 그 핵심적인 미술운동이다. 개념미술은 예술에서의 사고를 중요시하였고, 미술에 대한 본질을 새로 해석하기 시작했다. 1960년대 개념미술이 등장한 이래로 장르의 경계는 무의미해졌고, 작가의 아이디어에 대한 관심이 집중되었다. 개념미술가들은 미술의 본질, 미술과 대중, 미술제도, 미술 실천 등과 같은 실험을 통해 그들의 아이디어를 제시했다. 개념미술에서는 조형적 요소가 중심이 된 물질 중시의 미술경향에서 벗어나 일상과 대중은 물론 사회·정치·제도의 문제로까지 그 범위를 확대해나갔다. 이처럼 개념미술은 단순히 조형미술의 범위에 국한되지 않고 참여와 행동을 수반하는 능동적인 미술운동이었다. 뿐만 아니라, 개념미술과 그 이전의 미술경향의 차이점은 매체에서도 나타난다. 개념미술에서 ‘아이디어’는 사진과 언어 및 비디오, 영화, 퍼포먼스·신체, 포스터, 책자 등과 같은 매체를 통해 전개된다. 이러한 개념미술의 표현매체는 단순히 재료로서의 의미를 넘어서, 작가의 아이디어를 가장 효과적으로 나타내며 그들의 미학적 관념을 반영한다. 이처럼 매체의 범위와 개념에 대한 확장된 시각은 개념미술 이후의 많은 미술가들에게도 영향을 미쳐 그들의 작업이 보다 지적이고 비물질화 되는 계기가 되었다. 개념미술의 매체는 오늘 날에도 여전히 활발히 사용되어지고 있고, 매체 분석은 현대미술을 이해하는 데 있어 하나의 중요한 기준으로 작용한다. 이에 따라 본 연구는 여러 미술사가와 연구자들의 문헌을 기초로 하여, 개념미술 작가들이 사용한 표현 매체를 통해 그들이 추구한 새로운 미술운동의 방향을 알아보고 그것이 작품에서 어떠한 역할을 하고 있는지에 대해 살펴보았다. 이는 아이디어, 시각적·언어적·복합적 매체라는 큰 유형에서 작품을 분류하여 작가와 작품을 분석해보았다. 이를 통해 같은 유형의 매체를 사용하였음에도 각 작가별로 그 개념에 따라 제시하고자 하는 문제와 그 표현방식이 다름을 알 수 있었다. 나아가 미술에서 아이디어 접근 방식의 다양성과 현대미술에의 영향 또한 확인할 수 있었다. 본 연구의 시사점으로는 개념미술에서 표현매체의 변화와 확장에 대해 알고, 그에 따른 작품 감상을 통해서 개념미술을 이해할 수 있다는 것이다. 그리고 미술 감상자들로 하여금 개념미술을 이해하게 함으로써 미술에 대한 열린 시각을 도모하고, 흥미를 고취시키는 데에 그 정당성이 있다.
Each art work of today possesses the unique expression and voice of its own to even coin the phrase, "If there are 100 artists, there are 100 art forms." Such diversity is a characteristic of today which is called post-modernism era, and because of it, audiences came to enjoy many more work trends c...
Each art work of today possesses the unique expression and voice of its own to even coin the phrase, "If there are 100 artists, there are 100 art forms." Such diversity is a characteristic of today which is called post-modernism era, and because of it, audiences came to enjoy many more work trends compared to the past. This is not just about the diversity of simple formative characteristics and forms but is based on the "ideas" for art works. Ever since Duchamp, many artists have explored the ideas for art works, and the conceptual arts among them are the core art movement. The conceptual art emphasized the thoughts in arts and started to re-interpret the nature of art. Since the appearance of conceptual art in 1960s, the boundaries between genres have become obsolete, and the attention was focused on the idea of an artist. The conceptual artists suggested their ideas through experiments such as the nature of art, the art and the public, the art system and the practice of art. In the conceptual arts, escaping from the art trends of materialism with the focus on the formative elements, the range has been expanded to not only the daily life and the public but also to the problems in society, politics and systems. Thus, the conceptual arts were not simply limited to the range of formative arts but were an active art movement accompanied by participations and actions. In addition, the difference between the conceptual arts and the previous art trends was present in media, too. In the conceptual arts, the idea is developed through media such as photographs, languages, videos, movies, performing bodies, posters and books. In the conceptual arts, the media transcend the meaning as the simple materials to represent artist's idea most effectively and to reflect their aesthetic notion. Thus, the range of media and the expanded view about the notions became the opportunity for their works to be more intellectual and immaterialized by affecting many artists since the introduction of conceptual arts. The media for conceptual arts are still actively used today, and the analysis of media works as an important standard in understanding the modern arts. Accordingly, through the expressive media used by conceptual artists based on the literatures of various artists and scholars, this study examines the direction of new art movement which they pursued and explored what role it is playing in art works. In addition, under the large patterns of idea, visual, linguistic and mixed media, art works were classified, and the artists and their works were analyzed. Through this, the suggested problems and the expressive methods were found to be different for each artist despite using the media of same pattern. Furthermore, the diversity in idea approach methods and the effects on the modern arts were confirmed in the arts. The implications for this study are in comprehending the change and expansion of expressive media in the conceptual arts and understanding the conceptual arts through the appreciation of art works based on such knowledge. Also, the justification for the study lies in promoting open views and the inspiring the interests in arts by making art appreciators to understand the conceptual arts.
Each art work of today possesses the unique expression and voice of its own to even coin the phrase, "If there are 100 artists, there are 100 art forms." Such diversity is a characteristic of today which is called post-modernism era, and because of it, audiences came to enjoy many more work trends compared to the past. This is not just about the diversity of simple formative characteristics and forms but is based on the "ideas" for art works. Ever since Duchamp, many artists have explored the ideas for art works, and the conceptual arts among them are the core art movement. The conceptual art emphasized the thoughts in arts and started to re-interpret the nature of art. Since the appearance of conceptual art in 1960s, the boundaries between genres have become obsolete, and the attention was focused on the idea of an artist. The conceptual artists suggested their ideas through experiments such as the nature of art, the art and the public, the art system and the practice of art. In the conceptual arts, escaping from the art trends of materialism with the focus on the formative elements, the range has been expanded to not only the daily life and the public but also to the problems in society, politics and systems. Thus, the conceptual arts were not simply limited to the range of formative arts but were an active art movement accompanied by participations and actions. In addition, the difference between the conceptual arts and the previous art trends was present in media, too. In the conceptual arts, the idea is developed through media such as photographs, languages, videos, movies, performing bodies, posters and books. In the conceptual arts, the media transcend the meaning as the simple materials to represent artist's idea most effectively and to reflect their aesthetic notion. Thus, the range of media and the expanded view about the notions became the opportunity for their works to be more intellectual and immaterialized by affecting many artists since the introduction of conceptual arts. The media for conceptual arts are still actively used today, and the analysis of media works as an important standard in understanding the modern arts. Accordingly, through the expressive media used by conceptual artists based on the literatures of various artists and scholars, this study examines the direction of new art movement which they pursued and explored what role it is playing in art works. In addition, under the large patterns of idea, visual, linguistic and mixed media, art works were classified, and the artists and their works were analyzed. Through this, the suggested problems and the expressive methods were found to be different for each artist despite using the media of same pattern. Furthermore, the diversity in idea approach methods and the effects on the modern arts were confirmed in the arts. The implications for this study are in comprehending the change and expansion of expressive media in the conceptual arts and understanding the conceptual arts through the appreciation of art works based on such knowledge. Also, the justification for the study lies in promoting open views and the inspiring the interests in arts by making art appreciators to understand the conceptual arts.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.