본고는 고전시가 감상에서 텍스트와 텍스트 상황이 함께 고려되어야 함을 전제로 현행 실시되고 있는 <어부사시사> 교육의 문제점을 점검하고 이에 대한 개선 방안을 모색하는 데 그 목적을 두었다. 지금까지의 <어부사시사>의 교수-학습 방법에 대한 연구는 작품의 본질에 대한 규명의 과정이 결락된 채 학습자 중심의 학습 활동을 강조한 결과 작품이 궁극적으로 지향하는 바에서 다소 빗겨 있었던 것이 사실이었다. 이는 일차적으로 교과서 및 교사용 지도서가 그간 학계의 성과를 반영하지 못하고 성찰이 없는 답보 상태에서 그 교육적 오류를 반복 확장...
본고는 고전시가 감상에서 텍스트와 텍스트 상황이 함께 고려되어야 함을 전제로 현행 실시되고 있는 <어부사시사> 교육의 문제점을 점검하고 이에 대한 개선 방안을 모색하는 데 그 목적을 두었다. 지금까지의 <어부사시사>의 교수-학습 방법에 대한 연구는 작품의 본질에 대한 규명의 과정이 결락된 채 학습자 중심의 학습 활동을 강조한 결과 작품이 궁극적으로 지향하는 바에서 다소 빗겨 있었던 것이 사실이었다. 이는 일차적으로 교과서 및 교사용 지도서가 그간 학계의 성과를 반영하지 못하고 성찰이 없는 답보 상태에서 그 교육적 오류를 반복 확장한 측면이 강하다. <어부사시사>는 총 40수의 연시조로 그 규모도 방대하거니와 작가의 의식 구도에 따라 구조적으로도 매우 치밀하게 직조된 작품이다. <어부사시사>가 담고 있는 강호 세계는 강호와 현실이라는 강호시가의 일반적인 대립 구도 위에서 `육지(섬)-배-바다-현실'의 구조를 형성하며, 그 위에 다시 바람, 집, 구름, 달 등이 일정 층위를 이루고 있다. 시적 화자는 배를 타고 육지와 바다를 오가며 그 수평적 공간을 구축하지만, 이는 일변 강호 저편의 현실에 다다를 수 없는 한계의 공간이기도 하다. 그러나 그의 시선과 발걸음이 다시 집, 달을 향하면서 시가는 수직적 공간을 지향하게 되고, 시상(詩想)은 `배-집-달'로 응축된다. 이를 통해 이 시가가 지닌 우주를 향한 무한히 열린 세계관을 볼 수 있다. <어부사시사>의 진정한 의미는 이 작품의 정신적 구도로서의 고뇌와 흥취를 통해 드러난다. 작품은 전반에 걸쳐 흥취를 담고 있음에도 그 속에서 고뇌하는 자아가 발견되며, 이는 구체적으로 고독의 정서로 나타나고 어부 형상을 통해 표현되고 있다. 여기에는 고산의 생애에 견주어 현실 정치와 결코 무관할 수 없었던 그의 삶과 의지가 본 작품을 통해 고스란히 드러나며, 아침에서 밤으로, 봄에서 겨울로 이동할수록 흥취에서 고뇌로, 강호에서 현실로의 의식의 추이가 뚜렷해지고 있음을 엿볼 수 있다. 현실과의 팽팽한 긴장감을 끌고 가던 <어부사시사>는 <동10>에 이르러 이러한 내적 갈등이 극복되고 시적 화자를 원숙경으로 끌어올린 강호 세계와 임금의 윤허를 기다리고 경륜(經綸)을 밝히고자 하는 그의 현실 세계가 통합과 조화를 이루고 있음을 보여준다. 이로써 자연과 교감하는 흥취를 통해 달관과 기약, 지향과 성숙으로의 고독을 완성해가는 한 인간의 모습을 확인할 수 있다. 그러나, 교과용 도서에서는 <어부사시사>의 이러한 측면들이 전혀 다루어지지 못하고 있다. 그것은 우선 텍스트 층위에서 발생하는 문제점으로 교과서에 수록된 편 수가 1~4수에 그치고 있는 것에서 비롯되고 있다. 이에 따라 작품은 유기적 구조가 단절된 채 파편화된 양상으로 드러나고 있으며, 주제도 단순히 강호한정(江湖閑情)의 노래로만 규정되고 있는 것이다. 이는 역으로 교과서 편찬자들의 <어부사시사>에 대한 인식의 일면을 엿보게 하는 것이기도 하다. 동아시아 문화사적 맥락에서 이 시가의 시적 화자로 형상화된 어부 형상은 당대 지식인의 형상적 대리인이었다는 측면에서 주목해보아야 할 대상이다. 또한 `강호'에 대한 인식은 조선조 사대부들의 사상과 삶의 방식과 직결된 문제이며, 윤선도 개인의 삶과 세계관은 <어부사시사>의 의식의 지향점과 맞물려 작품 분석에서 반드시 염두에 두어야 할 요소이다. 교과용 도서에는 텍스트 상황 층위에서 살펴보아야 할 이러한 제반 요소들이 천착되지 못한 채 작품을 피상적으로 수용한 결과, 고전의 현재적 가치를 되짚는 작업마저도 그 핵심에서 벗어나 있는 양상을 드러내고 있다. 따라서 본고는 이러한 결과를 바탕으로 <어부사시사>에 대한 새로운 교육 방향을 제시하고자 하는 것이다. 이를 위해 먼저 교사 수준에서의 고전문학 교수-학습 목표를 단계적으로 설정하고, 실제 현장에서의 고전문학 교수-학습 방안을 모색한 후, 이를 토대로 학습자 수준에서의 <어부사시사> 교과 내용을 재편하기 위한 방향을 설계하고 있다. 그 개선의 초점이 교과 내용에 있는 것은 교수-학습 방안 연구에서 방법이나 절차에 대한 탐색보다 내용에 대한 탐구가 보다 중요하기 때문이다. 이에 그 구체적 대안으로 작품 본질에 준거한 교수-학습 목표를 설정할 것과, 텍스트 편성의 적합성을 구축하고, 텍스트 상황을 고려하여 교수-학습 내용의 타당성을 확보하는 것, 학습 활동의 합목적성을 추구할 것을 제안한다. 여기에는 물론 `시간성'의 가치를 담보로 하고 있는 고전문학 작품과 학습자간의 소통, 그리고 이를 통한 내면화라는 문학교육의 대전제가 그 기저를 형성하고 있다. 이 연구를 발판으로 앞으로 현장에서의 실험과 검증을 통해 <어부사시사> 교육에 대한 보다 적정한 결과를 기대한다.
본고는 고전시가 감상에서 텍스트와 텍스트 상황이 함께 고려되어야 함을 전제로 현행 실시되고 있는 <어부사시사> 교육의 문제점을 점검하고 이에 대한 개선 방안을 모색하는 데 그 목적을 두었다. 지금까지의 <어부사시사>의 교수-학습 방법에 대한 연구는 작품의 본질에 대한 규명의 과정이 결락된 채 학습자 중심의 학습 활동을 강조한 결과 작품이 궁극적으로 지향하는 바에서 다소 빗겨 있었던 것이 사실이었다. 이는 일차적으로 교과서 및 교사용 지도서가 그간 학계의 성과를 반영하지 못하고 성찰이 없는 답보 상태에서 그 교육적 오류를 반복 확장한 측면이 강하다. <어부사시사>는 총 40수의 연시조로 그 규모도 방대하거니와 작가의 의식 구도에 따라 구조적으로도 매우 치밀하게 직조된 작품이다. <어부사시사>가 담고 있는 강호 세계는 강호와 현실이라는 강호시가의 일반적인 대립 구도 위에서 `육지(섬)-배-바다-현실'의 구조를 형성하며, 그 위에 다시 바람, 집, 구름, 달 등이 일정 층위를 이루고 있다. 시적 화자는 배를 타고 육지와 바다를 오가며 그 수평적 공간을 구축하지만, 이는 일변 강호 저편의 현실에 다다를 수 없는 한계의 공간이기도 하다. 그러나 그의 시선과 발걸음이 다시 집, 달을 향하면서 시가는 수직적 공간을 지향하게 되고, 시상(詩想)은 `배-집-달'로 응축된다. 이를 통해 이 시가가 지닌 우주를 향한 무한히 열린 세계관을 볼 수 있다. <어부사시사>의 진정한 의미는 이 작품의 정신적 구도로서의 고뇌와 흥취를 통해 드러난다. 작품은 전반에 걸쳐 흥취를 담고 있음에도 그 속에서 고뇌하는 자아가 발견되며, 이는 구체적으로 고독의 정서로 나타나고 어부 형상을 통해 표현되고 있다. 여기에는 고산의 생애에 견주어 현실 정치와 결코 무관할 수 없었던 그의 삶과 의지가 본 작품을 통해 고스란히 드러나며, 아침에서 밤으로, 봄에서 겨울로 이동할수록 흥취에서 고뇌로, 강호에서 현실로의 의식의 추이가 뚜렷해지고 있음을 엿볼 수 있다. 현실과의 팽팽한 긴장감을 끌고 가던 <어부사시사>는 <동10>에 이르러 이러한 내적 갈등이 극복되고 시적 화자를 원숙경으로 끌어올린 강호 세계와 임금의 윤허를 기다리고 경륜(經綸)을 밝히고자 하는 그의 현실 세계가 통합과 조화를 이루고 있음을 보여준다. 이로써 자연과 교감하는 흥취를 통해 달관과 기약, 지향과 성숙으로의 고독을 완성해가는 한 인간의 모습을 확인할 수 있다. 그러나, 교과용 도서에서는 <어부사시사>의 이러한 측면들이 전혀 다루어지지 못하고 있다. 그것은 우선 텍스트 층위에서 발생하는 문제점으로 교과서에 수록된 편 수가 1~4수에 그치고 있는 것에서 비롯되고 있다. 이에 따라 작품은 유기적 구조가 단절된 채 파편화된 양상으로 드러나고 있으며, 주제도 단순히 강호한정(江湖閑情)의 노래로만 규정되고 있는 것이다. 이는 역으로 교과서 편찬자들의 <어부사시사>에 대한 인식의 일면을 엿보게 하는 것이기도 하다. 동아시아 문화사적 맥락에서 이 시가의 시적 화자로 형상화된 어부 형상은 당대 지식인의 형상적 대리인이었다는 측면에서 주목해보아야 할 대상이다. 또한 `강호'에 대한 인식은 조선조 사대부들의 사상과 삶의 방식과 직결된 문제이며, 윤선도 개인의 삶과 세계관은 <어부사시사>의 의식의 지향점과 맞물려 작품 분석에서 반드시 염두에 두어야 할 요소이다. 교과용 도서에는 텍스트 상황 층위에서 살펴보아야 할 이러한 제반 요소들이 천착되지 못한 채 작품을 피상적으로 수용한 결과, 고전의 현재적 가치를 되짚는 작업마저도 그 핵심에서 벗어나 있는 양상을 드러내고 있다. 따라서 본고는 이러한 결과를 바탕으로 <어부사시사>에 대한 새로운 교육 방향을 제시하고자 하는 것이다. 이를 위해 먼저 교사 수준에서의 고전문학 교수-학습 목표를 단계적으로 설정하고, 실제 현장에서의 고전문학 교수-학습 방안을 모색한 후, 이를 토대로 학습자 수준에서의 <어부사시사> 교과 내용을 재편하기 위한 방향을 설계하고 있다. 그 개선의 초점이 교과 내용에 있는 것은 교수-학습 방안 연구에서 방법이나 절차에 대한 탐색보다 내용에 대한 탐구가 보다 중요하기 때문이다. 이에 그 구체적 대안으로 작품 본질에 준거한 교수-학습 목표를 설정할 것과, 텍스트 편성의 적합성을 구축하고, 텍스트 상황을 고려하여 교수-학습 내용의 타당성을 확보하는 것, 학습 활동의 합목적성을 추구할 것을 제안한다. 여기에는 물론 `시간성'의 가치를 담보로 하고 있는 고전문학 작품과 학습자간의 소통, 그리고 이를 통한 내면화라는 문학교육의 대전제가 그 기저를 형성하고 있다. 이 연구를 발판으로 앞으로 현장에서의 실험과 검증을 통해 <어부사시사> 교육에 대한 보다 적정한 결과를 기대한다.
The purpose of this study was to inspect problems about education in Eobusasisa(漁父四時詞). I tried to seek for an improved plan which is reflected that the text and text background when we appreciate classical poetry. A research on teaching-learning method in Eobusasisa has been emphasized on learner's...
The purpose of this study was to inspect problems about education in Eobusasisa(漁父四時詞). I tried to seek for an improved plan which is reflected that the text and text background when we appreciate classical poetry. A research on teaching-learning method in Eobusasisa has been emphasized on learner's activity. The process of closely examining on the work's essence was omitted. Therefore the research has been slightly deviated from the work's intention. It is cause that the textbooks and guidebooks for teachers have primarily failed to reflect the current result in the academic world. As Eobusasisa Yeonsijo(聯詩調) in totally 40 pieces(首). The work's scale is huge and the work is elaborately structured according to a writer's conscious composition. The Nature(江湖) which is shown in Eobusasisa, is composed of `land(island)-boat-sea-real world' according to the composition of `Real World' versus `Nature' in Gangho poetry. And wind, house, cloud, and moon are make the another layer over that composition. The poetic speaker made a horizontal space by taking a boat running between the land and the sea. However, this is also limited space that the speaker could not reach the `Real World' beyond `Nature'. However, the poetical imagination goes to the vertical space, as the speaker's sight and step turn towards the house and the moon. A poetical idea is condensed into `boat-house-moon'. Through this, we can see the eternally open world view to the universe in this poetry. The true significance in Eobusasisa is revealed through agony and gusto as the spiritual composition in this work. Despite the whole work generally contains the gusto, the anguished ego is discovered in it. The ego is embodied in loneliness and is expressed through a fisherman's shape. We can find his life and his intention in this poem. We can also see that his life couldn't be unconnected with the real political situations. We can observe that the more shifted from morning to night, the more moved from gusto to agony. And also the more shifted form spring to winter, the more clear consciousness from Nature to the Real world. Eobusasisa which had led the tight tension with reality, overcome this internal conflict in the 10th winter song(冬10). It shows that his Real world harmonized with Nature. The Nature made the poetic speaker matured and he tried to clarify statecraft and had been waiting for the royal permission in the real world. Accordingly, we can find a human being's image which can be proceeds with completing loneliness with a far-sighted view, promise, orientation, and maturity through gusto of sympathizing with nature. However, these aspects in Eobusasisa are failing to be addressed at all in a book for curriculum. This problem is not originated from the text, but the number of volumes recorded in the textbook. Just from 1 to 4 pieces(首) were included in the textbook. Accordingly, the work is being revealed with the fragmentary aspect and discontinued the organic structure. Even the main subject is being just prescribed with a song of Ganghohanjeong(江湖閑情). It also showed that the compilers of textbooks' recognition on Eobusasisa. We need to pay attention to the fisherman's shape. The fisherman's shape was embodied as the poetic speaker in this poetry, is the iconic agent of the intellect in the literature-historical context of EastAsia. And there cognition on `Nature' is directly connected with the Gentry(士大夫)'s thought and way of life in Joseon dynasty. Yun, Seon-do's individual life and his world view are the important elements when we analyze his works, because these are connected with theorientation of consciousness in Eobusasisa. The book for curriculum collected the works disregarding all these elements. Consequently, the re-examining of the classic's present value is deviating from its core. Accordingly, this study aims to suggest new educational direction on Eobusasisa based on these results. First of all, the teacher's goal of classical literature education is established on the teaching level. And then, we make a teaching-learning plan for classical literature in the field. Based on this, the direction is designed to reorganize the curricular contents in Eobusasisa on learner's level. The focus of its improvement is on the curricular contents, because the study for contents is more important than the study for method or procedure in a research of teaching-learning plan. Therefore, I suggest specific alternatives. These are the establishment of the teaching-learning goal based on the essence in the work, the implementation of appropriateness for organizing text, the security of feasibility in teaching-learning contents by considering the text situation, and the pursuit for finality in the learning activity. Definitely, these are formed on the basis of the great proposition. Those are the communication between classical-literature work and learner which has security as the value of `time', and the internalization through that. In the future, more proper result is expected for education of Eobusasisa based on this study.
The purpose of this study was to inspect problems about education in Eobusasisa(漁父四時詞). I tried to seek for an improved plan which is reflected that the text and text background when we appreciate classical poetry. A research on teaching-learning method in Eobusasisa has been emphasized on learner's activity. The process of closely examining on the work's essence was omitted. Therefore the research has been slightly deviated from the work's intention. It is cause that the textbooks and guidebooks for teachers have primarily failed to reflect the current result in the academic world. As Eobusasisa Yeonsijo(聯詩調) in totally 40 pieces(首). The work's scale is huge and the work is elaborately structured according to a writer's conscious composition. The Nature(江湖) which is shown in Eobusasisa, is composed of `land(island)-boat-sea-real world' according to the composition of `Real World' versus `Nature' in Gangho poetry. And wind, house, cloud, and moon are make the another layer over that composition. The poetic speaker made a horizontal space by taking a boat running between the land and the sea. However, this is also limited space that the speaker could not reach the `Real World' beyond `Nature'. However, the poetical imagination goes to the vertical space, as the speaker's sight and step turn towards the house and the moon. A poetical idea is condensed into `boat-house-moon'. Through this, we can see the eternally open world view to the universe in this poetry. The true significance in Eobusasisa is revealed through agony and gusto as the spiritual composition in this work. Despite the whole work generally contains the gusto, the anguished ego is discovered in it. The ego is embodied in loneliness and is expressed through a fisherman's shape. We can find his life and his intention in this poem. We can also see that his life couldn't be unconnected with the real political situations. We can observe that the more shifted from morning to night, the more moved from gusto to agony. And also the more shifted form spring to winter, the more clear consciousness from Nature to the Real world. Eobusasisa which had led the tight tension with reality, overcome this internal conflict in the 10th winter song(冬10). It shows that his Real world harmonized with Nature. The Nature made the poetic speaker matured and he tried to clarify statecraft and had been waiting for the royal permission in the real world. Accordingly, we can find a human being's image which can be proceeds with completing loneliness with a far-sighted view, promise, orientation, and maturity through gusto of sympathizing with nature. However, these aspects in Eobusasisa are failing to be addressed at all in a book for curriculum. This problem is not originated from the text, but the number of volumes recorded in the textbook. Just from 1 to 4 pieces(首) were included in the textbook. Accordingly, the work is being revealed with the fragmentary aspect and discontinued the organic structure. Even the main subject is being just prescribed with a song of Ganghohanjeong(江湖閑情). It also showed that the compilers of textbooks' recognition on Eobusasisa. We need to pay attention to the fisherman's shape. The fisherman's shape was embodied as the poetic speaker in this poetry, is the iconic agent of the intellect in the literature-historical context of EastAsia. And there cognition on `Nature' is directly connected with the Gentry(士大夫)'s thought and way of life in Joseon dynasty. Yun, Seon-do's individual life and his world view are the important elements when we analyze his works, because these are connected with theorientation of consciousness in Eobusasisa. The book for curriculum collected the works disregarding all these elements. Consequently, the re-examining of the classic's present value is deviating from its core. Accordingly, this study aims to suggest new educational direction on Eobusasisa based on these results. First of all, the teacher's goal of classical literature education is established on the teaching level. And then, we make a teaching-learning plan for classical literature in the field. Based on this, the direction is designed to reorganize the curricular contents in Eobusasisa on learner's level. The focus of its improvement is on the curricular contents, because the study for contents is more important than the study for method or procedure in a research of teaching-learning plan. Therefore, I suggest specific alternatives. These are the establishment of the teaching-learning goal based on the essence in the work, the implementation of appropriateness for organizing text, the security of feasibility in teaching-learning contents by considering the text situation, and the pursuit for finality in the learning activity. Definitely, these are formed on the basis of the great proposition. Those are the communication between classical-literature work and learner which has security as the value of `time', and the internalization through that. In the future, more proper result is expected for education of Eobusasisa based on this study.
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