기독교 역사에 있어서 아우구스티누스와 펠라기우스의 논쟁은 교회 신학의 중요한 기초를 제시해 주고 있다. 그리고 논쟁의 핵심이 되는 하나님의 은총과 인간의 자유의지의 관계는 그 사이의 갈등 문제로써 인류 역사상 많은 논란의 주제가 되어 왔다. 하나님의 은총이 인간에게 어떻게 영향을 미쳤는지, 하나님의 은총으로 인해 인간이 가지고 있는 자유의지는 은총과의 관계에서 어떻게 작용하는지를 살펴보므로 이해하고자 하였다. 자유의지를 너무 강조하고 부각시키다 보면 인본주의로 치우치게 되고, 반면에 하나님의 은총만을 너무 강조하게 되면 인간의 책...
기독교 역사에 있어서 아우구스티누스와 펠라기우스의 논쟁은 교회 신학의 중요한 기초를 제시해 주고 있다. 그리고 논쟁의 핵심이 되는 하나님의 은총과 인간의 자유의지의 관계는 그 사이의 갈등 문제로써 인류 역사상 많은 논란의 주제가 되어 왔다. 하나님의 은총이 인간에게 어떻게 영향을 미쳤는지, 하나님의 은총으로 인해 인간이 가지고 있는 자유의지는 은총과의 관계에서 어떻게 작용하는지를 살펴보므로 이해하고자 하였다. 자유의지를 너무 강조하고 부각시키다 보면 인본주의로 치우치게 되고, 반면에 하나님의 은총만을 너무 강조하게 되면 인간의 책임성을 약화시키고 간과하기 쉽다. 아우구스티누스와 펠라기우스가 주장하는 자유의지와 은총은 서로 정면으로 대립되었고 그들은 논쟁을 통하여 자신들의 주장을 견고히 세워 나갔다. 아우구스티누스는 합력적 중생론을 말하면서도 하나님의 은혜를 강조한 라틴교부들의 사상과 신학에서 영향을 받고 있었다. 그리고 자신이 방탕한 길에 빠져 있다가 하나님의 극적인 은혜로 회심을 경험한 후에 은혜를 강조할 수밖에 없었던 삶을 그의 저서 '고백록'을 통하여 말해주고 있다. 이 글을 읽고 펠라기우스는 아우구스티누스를 공격하기에 나섰다. 펠라기우스는 오히려 인간의 개인적인 책임 감소나 원죄의 교리는 그리스도인의 도덕적인 무력감을 가져온다는 주장이었다. 그는 인간의 능력을 강조하여 구원까지도 인간의 공로로써 이룰 수 있다고 생각하여 마침내는 극단적인 인간능력을 강조하기에 이르렀다. 논쟁을 전개하여 나가는 과정에서 아우구스티누스와 펠라기우스는 각자의 주장을 펼쳐 나갔으나 결국 펠라기우스는 패배를 맛보게 되며 공의회를 통해 이단으로 정죄되었다. 펠라기우스의 주장은 성서와는 너무 거리가 먼 이론으로 흘렀고, 그리고 교회의 전통적인 가르침과 그리스도의 구속적 은혜를 희미하게 만들었던 이론이었기에 받아들일 수 없었다. 하지만 펠라기우스 논쟁에 있어서의 그 결정으로 펠라기우스주의자들이 모두 사라진 것이 아니라 논쟁은 중세 천년 동안에도 세미펠라기우스주의 운동으로 일어나면서 지속되어 왔다. 그러나 세미펠라기우스주의자들도 하나님의 은총보다는 인간 행함의 공로를 약간 변형되어진 교리로 내세웠으나 마찬가지로 극단적인 경향을 나타내었다. 그리고 그들은 마침내 오렌지 공의회에서 배격되었다. 그들의 주장은 그 시대에 전반적으로 영향을 미치고 있었다. 종교개혁시대에 와서는 루터와 개혁자들을 중심으로 하나님의 은총을 강조하면서 개혁이 일어나야 할 상황에 까지 다다랐으며 거기에서 개신교가 시작되기도 하였다. 이러한 논쟁들의 결과로서, 그리고 오늘날 대 분파들의 원인으로서 은총과 자유의지는 큰 부분을 자리하고 있으며, 그러므로 그 논쟁은 지금도 계속되고 있다고 볼 수 있다. 기독교의 역사의 흐름 속에서 논쟁과정을 통하여 더욱 기초를 견고히 세워오게 되었던 기독교 신앙의 맥을 짚어 보고 현실의 자리를 다지고자 하였다.
기독교 역사에 있어서 아우구스티누스와 펠라기우스의 논쟁은 교회 신학의 중요한 기초를 제시해 주고 있다. 그리고 논쟁의 핵심이 되는 하나님의 은총과 인간의 자유의지의 관계는 그 사이의 갈등 문제로써 인류 역사상 많은 논란의 주제가 되어 왔다. 하나님의 은총이 인간에게 어떻게 영향을 미쳤는지, 하나님의 은총으로 인해 인간이 가지고 있는 자유의지는 은총과의 관계에서 어떻게 작용하는지를 살펴보므로 이해하고자 하였다. 자유의지를 너무 강조하고 부각시키다 보면 인본주의로 치우치게 되고, 반면에 하나님의 은총만을 너무 강조하게 되면 인간의 책임성을 약화시키고 간과하기 쉽다. 아우구스티누스와 펠라기우스가 주장하는 자유의지와 은총은 서로 정면으로 대립되었고 그들은 논쟁을 통하여 자신들의 주장을 견고히 세워 나갔다. 아우구스티누스는 합력적 중생론을 말하면서도 하나님의 은혜를 강조한 라틴교부들의 사상과 신학에서 영향을 받고 있었다. 그리고 자신이 방탕한 길에 빠져 있다가 하나님의 극적인 은혜로 회심을 경험한 후에 은혜를 강조할 수밖에 없었던 삶을 그의 저서 '고백록'을 통하여 말해주고 있다. 이 글을 읽고 펠라기우스는 아우구스티누스를 공격하기에 나섰다. 펠라기우스는 오히려 인간의 개인적인 책임 감소나 원죄의 교리는 그리스도인의 도덕적인 무력감을 가져온다는 주장이었다. 그는 인간의 능력을 강조하여 구원까지도 인간의 공로로써 이룰 수 있다고 생각하여 마침내는 극단적인 인간능력을 강조하기에 이르렀다. 논쟁을 전개하여 나가는 과정에서 아우구스티누스와 펠라기우스는 각자의 주장을 펼쳐 나갔으나 결국 펠라기우스는 패배를 맛보게 되며 공의회를 통해 이단으로 정죄되었다. 펠라기우스의 주장은 성서와는 너무 거리가 먼 이론으로 흘렀고, 그리고 교회의 전통적인 가르침과 그리스도의 구속적 은혜를 희미하게 만들었던 이론이었기에 받아들일 수 없었다. 하지만 펠라기우스 논쟁에 있어서의 그 결정으로 펠라기우스주의자들이 모두 사라진 것이 아니라 논쟁은 중세 천년 동안에도 세미펠라기우스주의 운동으로 일어나면서 지속되어 왔다. 그러나 세미펠라기우스주의자들도 하나님의 은총보다는 인간 행함의 공로를 약간 변형되어진 교리로 내세웠으나 마찬가지로 극단적인 경향을 나타내었다. 그리고 그들은 마침내 오렌지 공의회에서 배격되었다. 그들의 주장은 그 시대에 전반적으로 영향을 미치고 있었다. 종교개혁시대에 와서는 루터와 개혁자들을 중심으로 하나님의 은총을 강조하면서 개혁이 일어나야 할 상황에 까지 다다랐으며 거기에서 개신교가 시작되기도 하였다. 이러한 논쟁들의 결과로서, 그리고 오늘날 대 분파들의 원인으로서 은총과 자유의지는 큰 부분을 자리하고 있으며, 그러므로 그 논쟁은 지금도 계속되고 있다고 볼 수 있다. 기독교의 역사의 흐름 속에서 논쟁과정을 통하여 더욱 기초를 견고히 세워오게 되었던 기독교 신앙의 맥을 짚어 보고 현실의 자리를 다지고자 하였다.
The debate between Augustine and Pelagian show us very important basement for church theology in the history of Christianity. And it has been issued as a conflict difficulties in human history that the relationship between God's grace including the core of this debate and the free will of human. Let...
The debate between Augustine and Pelagian show us very important basement for church theology in the history of Christianity. And it has been issued as a conflict difficulties in human history that the relationship between God's grace including the core of this debate and the free will of human. Let's find out how god's grace have an effect on human and what's the interaction between grace and free will through the God's grace. The free will and grace which Augustine and Pelagian are arguing opposed to each other directly and they built up their assertion firmly through the debate. Even though saying a theory for rational rebirth, Augustine also was affected at the ideas of a catholic prelate of latin and theology focusing on the God's grace. Being dissipated, he could not help emphasizing grace though his book "a written confession" after he experienced regeneration thanks to God's dramatic grace. Reading it, Pelagian made an attack. According to the assertion of Pelagian, the doctrine of original sin or private responsibility decrease of human caused moral helplessness from a Christian. Because he thought that he is able to make even relief into man's feat as he emphasizes man's ability, finally, he could stress extreme human's ability. In the process of developing this debate, Augustine and Pelagian were insisting on their assertion but at last, he was defeated and accused of heresy by council. Pelagian's opinion was a wide gap between the Holy Bible and it couldn't accepted for that was a theory to make Lord's redemption grace and traditional teaching faint. In the Pelagian's debate, it was not disappeared from the decision but continued even during a thousand years as semi-Pelagian ideologist movement. But semi-Pelagian ideologist stood on the feat of human as transformed doctrine rather than God's grace. but it also tended toward extremity. And finally, they were rejected from the council. their assertion had influence over all at that age. Emphasizing Lord's grace in the center of Luther and reformers in the era of religious reformation and reaching to the situation of reforming, it lets Protestantism start in there. Lord's grace and free will have been a great part of the result of this debate and the cause of the branches nowadays. therefore, the debate has been considered to be continuous so far.
The debate between Augustine and Pelagian show us very important basement for church theology in the history of Christianity. And it has been issued as a conflict difficulties in human history that the relationship between God's grace including the core of this debate and the free will of human. Let's find out how god's grace have an effect on human and what's the interaction between grace and free will through the God's grace. The free will and grace which Augustine and Pelagian are arguing opposed to each other directly and they built up their assertion firmly through the debate. Even though saying a theory for rational rebirth, Augustine also was affected at the ideas of a catholic prelate of latin and theology focusing on the God's grace. Being dissipated, he could not help emphasizing grace though his book "a written confession" after he experienced regeneration thanks to God's dramatic grace. Reading it, Pelagian made an attack. According to the assertion of Pelagian, the doctrine of original sin or private responsibility decrease of human caused moral helplessness from a Christian. Because he thought that he is able to make even relief into man's feat as he emphasizes man's ability, finally, he could stress extreme human's ability. In the process of developing this debate, Augustine and Pelagian were insisting on their assertion but at last, he was defeated and accused of heresy by council. Pelagian's opinion was a wide gap between the Holy Bible and it couldn't accepted for that was a theory to make Lord's redemption grace and traditional teaching faint. In the Pelagian's debate, it was not disappeared from the decision but continued even during a thousand years as semi-Pelagian ideologist movement. But semi-Pelagian ideologist stood on the feat of human as transformed doctrine rather than God's grace. but it also tended toward extremity. And finally, they were rejected from the council. their assertion had influence over all at that age. Emphasizing Lord's grace in the center of Luther and reformers in the era of religious reformation and reaching to the situation of reforming, it lets Protestantism start in there. Lord's grace and free will have been a great part of the result of this debate and the cause of the branches nowadays. therefore, the debate has been considered to be continuous so far.
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