방과후 원예치료 프로그램이 아동의 사회성 발달과 스트레스 감소에 미치는 영향 Effict of Horticultural Therapy as after school program for children’s sociality development and rducing stress for after school원문보기
본 연구는 원예치료 프로그램이 방과 후 아동의 사회성과 스트레스에 미치는 영향에 대하여 알아보고자 실시하였다. 대상자는 광주광역시 광산구에 소재한 B교회에서 운영하는 방과 후 프로그램 “다니엘 영재사관학교”에 입학한 아동 총 48명(실험군 24명, 대조군 24명)을 대상으로 2008년 6월 10일부터 2008년 9월 2일까지 주 1회, 총 12회에 거쳐 원예치료프로그램을 실시하였다. 원예치료 프로그램은 종자 파종과 같은 기초적인 원예활동과 수경재배, 잔디인형 만들기등 아동들이 쉽게 할 수 있으며 호기심을 자극하여 집중력을 높일 수 있는 것으로 실시하였다. 본 연구의 평가도구는 원예치료 평가표, 사회성 척도와 스트레스 척도를 측정하는 설문지, 그리고 원예활동 프로그램 운영일지, HTP척도검사를 실시하였다. 원예치료 평가표는 실험군을 대상으로 프로그램 실수 전·후 평가표를 작성하였고, 사회성 척도와 스트레스 척도는 실험군과 대조군을 대상으로 전 실험 - 후 실험 디자인을 사용하였다. 또한 원예치료 프로그램 운영일지는 준비과정에서부터 프로그램진행 내용까지 상세히 기록 평가하였으며, HPT검사는 실험군을 대상으로 사전 ? 사후 검사하였다. 원예치료 평가표의 사회성 발달에서는 참여성(P=0.000), 협동성(P=0.000), 이해력(P=0.000)이 고도의 유의미한 차가 있는 것으로 나타났으며 의사소통(P=0.001)과 대인관계(P=0.001)역시 통계적으로 매우 유의하게 개선되는 것을 볼 수 있다. 사회성 척도는(P=0.005) 통계적으로 매우 유의미한 향상되었으며 스트레스척도(P=0.003)는 통계적으로 매우 유의미한 감소가 되었다. 대상자 전체 평가결과 원예치료프로그램 수행 시 참여도가 좋아졌으며, 자신의 결과물에 애착심을 보였다. 또한 공동작품 활동 시 서로를 배려하고 이해하였으며, 무엇보다도 눈에 띄게 변화된 것은 대체적으로 ...
본 연구는 원예치료 프로그램이 방과 후 아동의 사회성과 스트레스에 미치는 영향에 대하여 알아보고자 실시하였다. 대상자는 광주광역시 광산구에 소재한 B교회에서 운영하는 방과 후 프로그램 “다니엘 영재사관학교”에 입학한 아동 총 48명(실험군 24명, 대조군 24명)을 대상으로 2008년 6월 10일부터 2008년 9월 2일까지 주 1회, 총 12회에 거쳐 원예치료프로그램을 실시하였다. 원예치료 프로그램은 종자 파종과 같은 기초적인 원예활동과 수경재배, 잔디인형 만들기등 아동들이 쉽게 할 수 있으며 호기심을 자극하여 집중력을 높일 수 있는 것으로 실시하였다. 본 연구의 평가도구는 원예치료 평가표, 사회성 척도와 스트레스 척도를 측정하는 설문지, 그리고 원예활동 프로그램 운영일지, HTP척도검사를 실시하였다. 원예치료 평가표는 실험군을 대상으로 프로그램 실수 전·후 평가표를 작성하였고, 사회성 척도와 스트레스 척도는 실험군과 대조군을 대상으로 전 실험 - 후 실험 디자인을 사용하였다. 또한 원예치료 프로그램 운영일지는 준비과정에서부터 프로그램진행 내용까지 상세히 기록 평가하였으며, HPT검사는 실험군을 대상으로 사전 ? 사후 검사하였다. 원예치료 평가표의 사회성 발달에서는 참여성(P=0.000), 협동성(P=0.000), 이해력(P=0.000)이 고도의 유의미한 차가 있는 것으로 나타났으며 의사소통(P=0.001)과 대인관계(P=0.001)역시 통계적으로 매우 유의하게 개선되는 것을 볼 수 있다. 사회성 척도는(P=0.005) 통계적으로 매우 유의미한 향상되었으며 스트레스척도(P=0.003)는 통계적으로 매우 유의미한 감소가 되었다. 대상자 전체 평가결과 원예치료프로그램 수행 시 참여도가 좋아졌으며, 자신의 결과물에 애착심을 보였다. 또한 공동작품 활동 시 서로를 배려하고 이해하였으며, 무엇보다도 눈에 띄게 변화된 것은 대체적으로 발표력이 많이 향상되어 대인관계의사소통과 감정표현에서 자신감을 갖게 하는 성과를 거두었다. 또한 프로그램 진행횟수가 더함에 따라 식물과 소재 질문횟수가 늘어나 식물에 성장, 보호에 관심을 가지게 되었다. 이상의 연구결과로부터 다양한 원예치료 프로그램의 경험은 방과 후 아동의 사회성발달과 스트레스 감소에 영향을 미친 것 으로 나타났으며 이를 활성 시키기 위해서는 아동들이 접근하기 쉽고 흥미가 있으며 창의적이며 과학적인 원예치료 프로그램이 연구, 개발되어야 할 것이다.
본 연구는 원예치료 프로그램이 방과 후 아동의 사회성과 스트레스에 미치는 영향에 대하여 알아보고자 실시하였다. 대상자는 광주광역시 광산구에 소재한 B교회에서 운영하는 방과 후 프로그램 “다니엘 영재사관학교”에 입학한 아동 총 48명(실험군 24명, 대조군 24명)을 대상으로 2008년 6월 10일부터 2008년 9월 2일까지 주 1회, 총 12회에 거쳐 원예치료프로그램을 실시하였다. 원예치료 프로그램은 종자 파종과 같은 기초적인 원예활동과 수경재배, 잔디인형 만들기등 아동들이 쉽게 할 수 있으며 호기심을 자극하여 집중력을 높일 수 있는 것으로 실시하였다. 본 연구의 평가도구는 원예치료 평가표, 사회성 척도와 스트레스 척도를 측정하는 설문지, 그리고 원예활동 프로그램 운영일지, HTP척도검사를 실시하였다. 원예치료 평가표는 실험군을 대상으로 프로그램 실수 전·후 평가표를 작성하였고, 사회성 척도와 스트레스 척도는 실험군과 대조군을 대상으로 전 실험 - 후 실험 디자인을 사용하였다. 또한 원예치료 프로그램 운영일지는 준비과정에서부터 프로그램진행 내용까지 상세히 기록 평가하였으며, HPT검사는 실험군을 대상으로 사전 ? 사후 검사하였다. 원예치료 평가표의 사회성 발달에서는 참여성(P=0.000), 협동성(P=0.000), 이해력(P=0.000)이 고도의 유의미한 차가 있는 것으로 나타났으며 의사소통(P=0.001)과 대인관계(P=0.001)역시 통계적으로 매우 유의하게 개선되는 것을 볼 수 있다. 사회성 척도는(P=0.005) 통계적으로 매우 유의미한 향상되었으며 스트레스척도(P=0.003)는 통계적으로 매우 유의미한 감소가 되었다. 대상자 전체 평가결과 원예치료프로그램 수행 시 참여도가 좋아졌으며, 자신의 결과물에 애착심을 보였다. 또한 공동작품 활동 시 서로를 배려하고 이해하였으며, 무엇보다도 눈에 띄게 변화된 것은 대체적으로 발표력이 많이 향상되어 대인관계의사소통과 감정표현에서 자신감을 갖게 하는 성과를 거두었다. 또한 프로그램 진행횟수가 더함에 따라 식물과 소재 질문횟수가 늘어나 식물에 성장, 보호에 관심을 가지게 되었다. 이상의 연구결과로부터 다양한 원예치료 프로그램의 경험은 방과 후 아동의 사회성발달과 스트레스 감소에 영향을 미친 것 으로 나타났으며 이를 활성 시키기 위해서는 아동들이 접근하기 쉽고 흥미가 있으며 창의적이며 과학적인 원예치료 프로그램이 연구, 개발되어야 할 것이다.
The purpose of this study was to investigate the horticultural therapy program has effect to children’s sociality development and reducing stress for after school students. The children entranced after school program at “Daniel Academy for Gifted” in B church, Gwangsan-Gu Gwangju City. The horticulu...
The purpose of this study was to investigate the horticultural therapy program has effect to children’s sociality development and reducing stress for after school students. The children entranced after school program at “Daniel Academy for Gifted” in B church, Gwangsan-Gu Gwangju City. The horticulutral therapy program with 12 boys, 12 girls for once a week, total 12 times, from June 10th to September 2nd 2008.The horticultural therapy program was practiced basic activity like seeding some seeds, water culture and grass doll craft easily. Those activities stimulated student’s curiosity and increased concentration. The research evaluation tools gave effect to horticultural therapy valuation chart, question sheets for checking measure of sociality and stress, horticultural therapy program daily report, House-Tree-People(HTP) measure test. The hrticultural therapy program chart wrote evaluation chart before and after program for test group and sociality measure, and then stress measure used before test and after realization for test group and opposite group. And the horticultural therapy program daily report was written detail from preparation to grogram progressing context, HTP test tested in advance and after the fact. That it came out good result in the gardening evaluation chart of sociality development (p=0.000), cooperation(P=0.000) and understanding (p=0.000), communication(P=0.001) and personal relation(P=0.001) improved highly as well. The children improved sociality measure(P=0.005), and stress measure(P=0.003) decreased. While researched the horticultural therapy program, the children join in this program well and they love their craft, and when they have cooperation activity, they took care of each other and understood each other. Above all things, the changed thing with stand out conspicuously is that the children improved their express their opinion well. So they've got self confidence in personal relation communication and emotional expression. As progressing program, the children got lots of questions about plant and topic. They considered about growing and protecting of plants. In short, diverse horticultural therapy programs are effected children's sociality development and reducing stress for after school. For revitalization horticultural therapy program, we must research and development of horticultural therapy program like as interesting and creative and science to children.
The purpose of this study was to investigate the horticultural therapy program has effect to children’s sociality development and reducing stress for after school students. The children entranced after school program at “Daniel Academy for Gifted” in B church, Gwangsan-Gu Gwangju City. The horticulutral therapy program with 12 boys, 12 girls for once a week, total 12 times, from June 10th to September 2nd 2008.The horticultural therapy program was practiced basic activity like seeding some seeds, water culture and grass doll craft easily. Those activities stimulated student’s curiosity and increased concentration. The research evaluation tools gave effect to horticultural therapy valuation chart, question sheets for checking measure of sociality and stress, horticultural therapy program daily report, House-Tree-People(HTP) measure test. The hrticultural therapy program chart wrote evaluation chart before and after program for test group and sociality measure, and then stress measure used before test and after realization for test group and opposite group. And the horticultural therapy program daily report was written detail from preparation to grogram progressing context, HTP test tested in advance and after the fact. That it came out good result in the gardening evaluation chart of sociality development (p=0.000), cooperation(P=0.000) and understanding (p=0.000), communication(P=0.001) and personal relation(P=0.001) improved highly as well. The children improved sociality measure(P=0.005), and stress measure(P=0.003) decreased. While researched the horticultural therapy program, the children join in this program well and they love their craft, and when they have cooperation activity, they took care of each other and understood each other. Above all things, the changed thing with stand out conspicuously is that the children improved their express their opinion well. So they've got self confidence in personal relation communication and emotional expression. As progressing program, the children got lots of questions about plant and topic. They considered about growing and protecting of plants. In short, diverse horticultural therapy programs are effected children's sociality development and reducing stress for after school. For revitalization horticultural therapy program, we must research and development of horticultural therapy program like as interesting and creative and science to children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.