본 연구는 클래식 음악 공연의 선호도와 공연을 선택하는데 중요하게 고려하는 선택속성, 그리고 고객 특성을 분석하여 밝혔다. 그리고 클래식 음악 공연의 성과에 영향을 미치는 선택속성을 탐색하여 클래식 음악 공연의 마케팅 전략적 방안을 제시하고자 하였다. 클래식 음악 공연을 4가지 측면(시대, 연주편성, 연주악기, 지역)으로 분류하였고, 각 공연의 선호도에 영향을 미치는 독립변인으로 교육배경, 환경요소, 연주력, 명성, 마케팅요소, 가격요소를 요인분석을 통하여 선정하였다. 선택속성이 선호도에 미치는 영향의 ...
본 연구는 클래식 음악 공연의 선호도와 공연을 선택하는데 중요하게 고려하는 선택속성, 그리고 고객 특성을 분석하여 밝혔다. 그리고 클래식 음악 공연의 성과에 영향을 미치는 선택속성을 탐색하여 클래식 음악 공연의 마케팅 전략적 방안을 제시하고자 하였다. 클래식 음악 공연을 4가지 측면(시대, 연주편성, 연주악기, 지역)으로 분류하였고, 각 공연의 선호도에 영향을 미치는 독립변인으로 교육배경, 환경요소, 연주력, 명성, 마케팅요소, 가격요소를 요인분석을 통하여 선정하였다. 선택속성이 선호도에 미치는 영향의 회귀분석 결과, 대체로 가격요소가 선호도를 예측하는 선택속성으로 설명하지 못하였다. 환경요소는 유의하게 분석된 대부분의 결과에서 정의 영향을 주었고, 마케팅요소는 부의 영향을 주었다. 고객 특성과 선택속성에서는 환경, 연주력, 명성에서 유의미한 차이가 있었고, 고객 특성과 선호도 차원에서는 티켓구매와 음반구매에서 선호도간 상당한 차이가 있었다. 본 연구의 분석을 종합하자면 클래식 음악 공연의 선호도에 영향을 미치는 변인들은 모두 각각 다양한 수준으로 설명할 수 있고, 각 변인들의 비중은 공연의 특성별로 다르게 나타났다. 이와 같은 연구 결과는 클래식 음악 공연의 성과 및 고객만족을 위한 과학적 연구로 처음 시도되었고, 고객의 니즈를 반영하여 기본적인 욕구에 부합하는 문화상품을 관리해야함을 시사한다.
본 연구는 클래식 음악 공연의 선호도와 공연을 선택하는데 중요하게 고려하는 선택속성, 그리고 고객 특성을 분석하여 밝혔다. 그리고 클래식 음악 공연의 성과에 영향을 미치는 선택속성을 탐색하여 클래식 음악 공연의 마케팅 전략적 방안을 제시하고자 하였다. 클래식 음악 공연을 4가지 측면(시대, 연주편성, 연주악기, 지역)으로 분류하였고, 각 공연의 선호도에 영향을 미치는 독립변인으로 교육배경, 환경요소, 연주력, 명성, 마케팅요소, 가격요소를 요인분석을 통하여 선정하였다. 선택속성이 선호도에 미치는 영향의 회귀분석 결과, 대체로 가격요소가 선호도를 예측하는 선택속성으로 설명하지 못하였다. 환경요소는 유의하게 분석된 대부분의 결과에서 정의 영향을 주었고, 마케팅요소는 부의 영향을 주었다. 고객 특성과 선택속성에서는 환경, 연주력, 명성에서 유의미한 차이가 있었고, 고객 특성과 선호도 차원에서는 티켓구매와 음반구매에서 선호도간 상당한 차이가 있었다. 본 연구의 분석을 종합하자면 클래식 음악 공연의 선호도에 영향을 미치는 변인들은 모두 각각 다양한 수준으로 설명할 수 있고, 각 변인들의 비중은 공연의 특성별로 다르게 나타났다. 이와 같은 연구 결과는 클래식 음악 공연의 성과 및 고객만족을 위한 과학적 연구로 처음 시도되었고, 고객의 니즈를 반영하여 기본적인 욕구에 부합하는 문화상품을 관리해야함을 시사한다.
The object of this study is to propose a marketing strategic scheme for Public Performance. Public Performance of Classical Music Concerts consists of four aspects (including Times, Performance Instrumentation, Performance Instruments, Region). Fron the independent factors that affect the preference...
The object of this study is to propose a marketing strategic scheme for Public Performance. Public Performance of Classical Music Concerts consists of four aspects (including Times, Performance Instrumentation, Performance Instruments, Region). Fron the independent factors that affect the preference for public performance, factors such as Educational Background, Surroundings of preference for public performance, factors such as Educational Background, Surroundings of Public performance, Performance Capability, Reputation, Marketing, Price are selected through the analysis. The result of the regression analysis over the selected factors that influences the preference of public performance, failed in defining the proce factor as the selected factor that foresees in the main the degree of preference for public performance. Basing on the general results of analyses, surrounding factor is seen imposing a positive influence, and marketing factor a negative influence. Interms of consumer characteristics and selected factors, there appears disparities between the aspects of surroundings and performance capability; and in terms of consumer characteristics and preference degree, there shows obvious gap between preferring to purchase performance ticket and to buy releases. Upon the comprehensive analysis of the study, the variable factors which impose leverage on the public performance of classic music, can be elaborated in multiple levels, and the proportions of variable factors vary with the different features of public performances. In the study, the degree of preference for public performance of classic music and the selected factors that leverage the public performance, as well as the comsumer features have been well discussed. And a further study is made over the selected factors that affect the result of public performance of classic music. This study, aiming to study results of public performance of classical music and the customer's needs, is carried out for the first time ever. The cultural commodities that meet the demand of customers and in line with the primary expectations should be under administration.
The object of this study is to propose a marketing strategic scheme for Public Performance. Public Performance of Classical Music Concerts consists of four aspects (including Times, Performance Instrumentation, Performance Instruments, Region). Fron the independent factors that affect the preference for public performance, factors such as Educational Background, Surroundings of preference for public performance, factors such as Educational Background, Surroundings of Public performance, Performance Capability, Reputation, Marketing, Price are selected through the analysis. The result of the regression analysis over the selected factors that influences the preference of public performance, failed in defining the proce factor as the selected factor that foresees in the main the degree of preference for public performance. Basing on the general results of analyses, surrounding factor is seen imposing a positive influence, and marketing factor a negative influence. Interms of consumer characteristics and selected factors, there appears disparities between the aspects of surroundings and performance capability; and in terms of consumer characteristics and preference degree, there shows obvious gap between preferring to purchase performance ticket and to buy releases. Upon the comprehensive analysis of the study, the variable factors which impose leverage on the public performance of classic music, can be elaborated in multiple levels, and the proportions of variable factors vary with the different features of public performances. In the study, the degree of preference for public performance of classic music and the selected factors that leverage the public performance, as well as the comsumer features have been well discussed. And a further study is made over the selected factors that affect the result of public performance of classic music. This study, aiming to study results of public performance of classical music and the customer's needs, is carried out for the first time ever. The cultural commodities that meet the demand of customers and in line with the primary expectations should be under administration.
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