세계화의 과정이 미술관의 활동에 반영되면서 미술관은 새로운 가치를 생산하고 맥락을 재생산하는 장소로 재정의 되었다. 전통적인 미술관 미션에 새로이 추가되는 기능과 역할들은 미술기록과 미술작품의 정보화로서의 가능성을 모색하게 했다. 급속히 변하는 사회 환경과 상호작용하며 성장하는 유기체적 존재로서의 미술관은 더 이상 예외적인 보호지대로서 남을 수 없다. 그 자체가 역사 속에 실체하며 하나의 사회적 과정이자 현상임을 인정하면서 변화를 맞이하고 앞으로의 주체적인 변화의 속도와 방향, 내용을 결정해야 한다. 대중은 미술작품이라는 물리적 ...
세계화의 과정이 미술관의 활동에 반영되면서 미술관은 새로운 가치를 생산하고 맥락을 재생산하는 장소로 재정의 되었다. 전통적인 미술관 미션에 새로이 추가되는 기능과 역할들은 미술기록과 미술작품의 정보화로서의 가능성을 모색하게 했다. 급속히 변하는 사회 환경과 상호작용하며 성장하는 유기체적 존재로서의 미술관은 더 이상 예외적인 보호지대로서 남을 수 없다. 그 자체가 역사 속에 실체하며 하나의 사회적 과정이자 현상임을 인정하면서 변화를 맞이하고 앞으로의 주체적인 변화의 속도와 방향, 내용을 결정해야 한다. 대중은 미술작품이라는 물리적 대상의 관람을 통해 작품의 진본성, 아우라와 대면해 왔다. 그러나 새롭게 디지털 객체가 등장함에 따라 관람의 주도권은 미술작품에서 대중의 손으로 넘어갔다. 이제 대중은 작품을 보기위해 미술관에 가는 것이 아니라 작품을 화면 앞으로 작품을 끌어오는 역발상의 패러다임에 적응하기 시작했다. 이에 따라 더 이상 작품만을 보는 것에 만족 하지 않고, 작품에 대한 더 많은 정보를 요구하고 이를 지식으로 재생산하고 있다. 이처럼 디지털 환경으로의 진입은 미술관에도 또 다른 방식의 공공성 실현을 요구하고 있다. 미술관의 공공성이란 우리 미술의 정체성을 지켜나가고 미술사에 대한 올바른 역사적 인식을 확립하기 위해서 가장 먼저 실현되어야할 공통의 목표이다. 이 모든 것을 실현하고 또 지켜나가기 위해서는 우리 미술사 전반에 걸쳐 생산되었지만 지금까지 작품의 아우라에 가려 소홀히 관리했던 미술기록의 가치에 대한 재조명이 필요하다. 이에 본 연구에서는 미술기록의 가치가 고양되고 체계적인 관리가 요구되는 지금 시점에서 미술기록에 대한 정의와 범주를 설정을 통하여 유형 및 특성을 도출하고 미술아카이브의 조직과 중점 수행 기능, 기능에 따른 기록 관리 방안을 제안하는 것을 목적으로 하였다. 특히 기록 관리 전반 체제의 기조는 ‘보존’보다는 ‘접근’의 패러다임에 있음을 강조하여 디지털화된 미술기록의 다양한 활용방안에 대하여 구상하였다. 그 중에서 미술작품의 디지털 객체를 작품 실물의 제1의 재현물로서 인정하며, 실질적으로는 디지털 원본의 개념으로 제안함으로서 이를 미술기록의 핵심기록으로 설정하였다. 물리적·지적 통제 하에 관리된 미술기록은 디지털 테크놀로지 환경에서 핵심기록인 미술작품의 디지털 원본을 중심으로 유기적으로 재구성됨으로서 이용자들의 요구에 맞춘 다양한 서비스의 형태로 제공될 수 있다. 이러한 미술기록의 체계적인 관리의 시작은 기록자체의 사회적, 역사적 가치를 고양하고 넓게는 미술문화의 정체성 확립과 미술문화를 진정으로 향유할 수 있는 단초가 될 것이다.
세계화의 과정이 미술관의 활동에 반영되면서 미술관은 새로운 가치를 생산하고 맥락을 재생산하는 장소로 재정의 되었다. 전통적인 미술관 미션에 새로이 추가되는 기능과 역할들은 미술기록과 미술작품의 정보화로서의 가능성을 모색하게 했다. 급속히 변하는 사회 환경과 상호작용하며 성장하는 유기체적 존재로서의 미술관은 더 이상 예외적인 보호지대로서 남을 수 없다. 그 자체가 역사 속에 실체하며 하나의 사회적 과정이자 현상임을 인정하면서 변화를 맞이하고 앞으로의 주체적인 변화의 속도와 방향, 내용을 결정해야 한다. 대중은 미술작품이라는 물리적 대상의 관람을 통해 작품의 진본성, 아우라와 대면해 왔다. 그러나 새롭게 디지털 객체가 등장함에 따라 관람의 주도권은 미술작품에서 대중의 손으로 넘어갔다. 이제 대중은 작품을 보기위해 미술관에 가는 것이 아니라 작품을 화면 앞으로 작품을 끌어오는 역발상의 패러다임에 적응하기 시작했다. 이에 따라 더 이상 작품만을 보는 것에 만족 하지 않고, 작품에 대한 더 많은 정보를 요구하고 이를 지식으로 재생산하고 있다. 이처럼 디지털 환경으로의 진입은 미술관에도 또 다른 방식의 공공성 실현을 요구하고 있다. 미술관의 공공성이란 우리 미술의 정체성을 지켜나가고 미술사에 대한 올바른 역사적 인식을 확립하기 위해서 가장 먼저 실현되어야할 공통의 목표이다. 이 모든 것을 실현하고 또 지켜나가기 위해서는 우리 미술사 전반에 걸쳐 생산되었지만 지금까지 작품의 아우라에 가려 소홀히 관리했던 미술기록의 가치에 대한 재조명이 필요하다. 이에 본 연구에서는 미술기록의 가치가 고양되고 체계적인 관리가 요구되는 지금 시점에서 미술기록에 대한 정의와 범주를 설정을 통하여 유형 및 특성을 도출하고 미술아카이브의 조직과 중점 수행 기능, 기능에 따른 기록 관리 방안을 제안하는 것을 목적으로 하였다. 특히 기록 관리 전반 체제의 기조는 ‘보존’보다는 ‘접근’의 패러다임에 있음을 강조하여 디지털화된 미술기록의 다양한 활용방안에 대하여 구상하였다. 그 중에서 미술작품의 디지털 객체를 작품 실물의 제1의 재현물로서 인정하며, 실질적으로는 디지털 원본의 개념으로 제안함으로서 이를 미술기록의 핵심기록으로 설정하였다. 물리적·지적 통제 하에 관리된 미술기록은 디지털 테크놀로지 환경에서 핵심기록인 미술작품의 디지털 원본을 중심으로 유기적으로 재구성됨으로서 이용자들의 요구에 맞춘 다양한 서비스의 형태로 제공될 수 있다. 이러한 미술기록의 체계적인 관리의 시작은 기록자체의 사회적, 역사적 가치를 고양하고 넓게는 미술문화의 정체성 확립과 미술문화를 진정으로 향유할 수 있는 단초가 될 것이다.
Museums are producing new value and being redefined as places that reproduce context, as the process of globalization are being reflected in museum activities. The new additional functions and roles to the traditional mission of museums allow artworks to find potential functions of recording art and...
Museums are producing new value and being redefined as places that reproduce context, as the process of globalization are being reflected in museum activities. The new additional functions and roles to the traditional mission of museums allow artworks to find potential functions of recording art and informatization. Museums that interact with the fast changing social environment and are developing organic existences cannot remain anymore as special protected zones. It must be recognized that museums themselves exist in history and are social processes. These changes should be embraced and then the speed, direction and contents of the subjective change should be decided. The public has faced originality and aura of an artwork by viewing the physical subject. However, with the appearance of a new digital object, the initiative of viewing has moved over from the artwork to the hands of the public. Now, the public does not go to the museum to see an artwork, but has started to adopt to an opposite paradigm of bringing the artwork forward to the screen. Therefore, they are not satisfied any longer with just seeing an artwork, but demand more information about the artworks and reproduce it as knowledge. In this way, entering the digital environment demands another form of quasi-public realization from museums. Quasi-public of a museum is the common goal that must be realized first to keep the identity of art and establish proper historic awareness of art history. In order to realize and keep it all, value of recording art, which has been produced throughout art history but has been carelessly managed because it has been outshone by the aura of an artwork, has to be redefined. Therefore, this study aimed to find types and characteristics through definition and range selection of art recording at this point where the value of art recording is enhanced and systematic management is required, and to present record management methods according to art archive structure and core execution function. It especially stressed that the basis of overall art recording definition was in an 'approach' paradigm rather than a 'preservation' paradigm, and embodied various application methods of digitalized art records. The digital object of an artwork was recognized as the first materialization of an actual artwork, and the digital original of an artwork was presented as the core record. Art recordings managed under physical and intellectual control were organically restructured focusing on digital original copies of artworks, which are the core record in a digital technology environment, and could be provided to users in forms of various services that meet their demands. The beginning of systematic management of such art records will become a first step to enhance historical value, establish art cultural identity, and truly possess art culture.
Museums are producing new value and being redefined as places that reproduce context, as the process of globalization are being reflected in museum activities. The new additional functions and roles to the traditional mission of museums allow artworks to find potential functions of recording art and informatization. Museums that interact with the fast changing social environment and are developing organic existences cannot remain anymore as special protected zones. It must be recognized that museums themselves exist in history and are social processes. These changes should be embraced and then the speed, direction and contents of the subjective change should be decided. The public has faced originality and aura of an artwork by viewing the physical subject. However, with the appearance of a new digital object, the initiative of viewing has moved over from the artwork to the hands of the public. Now, the public does not go to the museum to see an artwork, but has started to adopt to an opposite paradigm of bringing the artwork forward to the screen. Therefore, they are not satisfied any longer with just seeing an artwork, but demand more information about the artworks and reproduce it as knowledge. In this way, entering the digital environment demands another form of quasi-public realization from museums. Quasi-public of a museum is the common goal that must be realized first to keep the identity of art and establish proper historic awareness of art history. In order to realize and keep it all, value of recording art, which has been produced throughout art history but has been carelessly managed because it has been outshone by the aura of an artwork, has to be redefined. Therefore, this study aimed to find types and characteristics through definition and range selection of art recording at this point where the value of art recording is enhanced and systematic management is required, and to present record management methods according to art archive structure and core execution function. It especially stressed that the basis of overall art recording definition was in an 'approach' paradigm rather than a 'preservation' paradigm, and embodied various application methods of digitalized art records. The digital object of an artwork was recognized as the first materialization of an actual artwork, and the digital original of an artwork was presented as the core record. Art recordings managed under physical and intellectual control were organically restructured focusing on digital original copies of artworks, which are the core record in a digital technology environment, and could be provided to users in forms of various services that meet their demands. The beginning of systematic management of such art records will become a first step to enhance historical value, establish art cultural identity, and truly possess art culture.
주제어
#미술아카이브 기록관리 미술기록 디지털 작품 원본 공공성
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