실내공간은 무한하고 공허한 공간으로부터 그것을 에워싸고 규정하는 각각의 요소들에 의해 한정된 공간이 된다. 이는 벽, 바닥, 천장, 이라는 물리적 요소로 나타나고, 이렇게 구성된 공간에 가구를 놓음으로서 살아있는 공간으로의 존재적 가치를 지니게 된다. 그러나 공간과 가구의 명확한 조화를 찾기는 쉽지 않다. 이미 오래 전부터 공간과 가구의 관계의 조화를 위해 많은 노력이 시도되었다. 그러한 노력 속에서 나온 것이 공간적 가구라고 정의하고 연구를 시작하고자 한다. 즉, 가구가 공간 속에서 별개의 개체로 놓이는 것이 아니라, 건축과 상호작용하고 그로 인해 가구가 건축 속으로 들어가기도 하고, 건축이 가구가 되기도 하면서 가구가 공간구성의 연속선상에 있음을 말한다. 그리고 현대의 사회에서는 가구가 공간구성의 연속선상에서 더 확장되어 나타나는 경향 또한 보이고 있다. 건축으로 생겨난 일정한 형태의 공간을 가구가 이전과는 전혀 다른 형태의 공간으로 바꾸어 버리는 것이다. 이는 공간의 한 부분이 가구가 되는 예전의 공간적 가구의 모습에서 가구로 인해 공간이 형성되는 현대의 확장된 개념의 공간적 가구라고 할 수 있다. 이처럼 현대의 사회에서는 각각 개념의 범위가 확장되어 나타나며, 하나로 통합된 모습의 경향이 두드러진다. 공간과 가구뿐만 아니라, 개념의 확장으로 인해 영화, 예술, 음악 등 서로 다른 각각의 영역에 대한 경계가 모호해지고 하나로 통합된 개념의 디자인들이 선보이고 있는 것이 지금 현대 사회의 모습이다. 이러한 개념을 바탕으로 본 연구는 현대 실내공간에서 공간적 가구의 사례들을 통하여 그 특성을 살펴보고, 이를 통해 실내공간을 창의적으로 해석하고, 공간적 가구를 통한 공간구성의 새로운 방식으로서의 발판을 마련하고자 한다. - 본 연구의 세부적 내용은 다음과 같다. 먼저, 공간의 의미와 기능에 대해 알아보고, 공간과 가구의 관계에 의해 공간적 가구의 배경을 살펴본다. 다음으로 공간적 가구의 정의와 유형을 정리하여 실내 공간에서 공간적 가구의 모습을 근대와 현대로 나누어 그 의미와 변화를 알아본다. 이를 통해 현대 실내공간에서의 공간적 가구의 구축방식을 도출하여, 현대 실내공간의 공간적 가구의 특성을 제시한다. 이렇게 제시된 특성을 바탕으로 사례분석 및 프로젝트를 진행하여 결론을 도출하고자 한다. - 선행된 각장의 내용을 토대로 한 연구의 결과는 다음과 같다. 공간적 가구는 각각의 특성에 따라 여러 모습을 가지지만, 그 특성의 관계가 서로 상호관계에서 이루어지고 있음을 알 수 있다. 즉, 공간적 가구로 공간 분절의 역할과 그에 따라 파생되는 형태성, 기능성, 공간성으로 보다 풍요롭고 정갈한 실내 구성이 가능하다. 그리고 이러한 공간적 가구의 특성은 공간을 규정짓는 구축요소와의 결합에서 가장 명확하게 나타난다. 이는 공간적 가구가 수직, 수평적 요소와의 결합에서 나타나며, 이를 통한 확장으로 공간과 가구, 구축요소의 경계가 모호해지고 각각의 영역이 하나로 통합되는 경향을 보여주는 것이다. 이러한 경향은 현대 디자인에서 개념의 범위가 점차적으로 확장되어지고, 이로 인해 각각의 경계가 모호해지며, 의미가 중첩되어가는 경향과 매우 닮아 있다. 공간과 가구 또한 마찬가지로 각각 다른 개체가 아닌 하나의 통합된 개체로서 나타나고 있으며, 이것이 공간적 가구의 특성이라고 할 수 있다. 이렇듯 공간적 가구는 가구가 공간 구성에서 설치되거나 놓여지는 것이 아닌 건축과의 긴밀한 관계 속에서 이루어지는 건축의 일부로서 작용한다는 것을 알 수 있다. 공간적 구조물과 하나가 된, 건축화된 가구인 공간적 가구는 구축요소와의 결합으로 실내의 형태를 부여하며, ...
실내공간은 무한하고 공허한 공간으로부터 그것을 에워싸고 규정하는 각각의 요소들에 의해 한정된 공간이 된다. 이는 벽, 바닥, 천장, 이라는 물리적 요소로 나타나고, 이렇게 구성된 공간에 가구를 놓음으로서 살아있는 공간으로의 존재적 가치를 지니게 된다. 그러나 공간과 가구의 명확한 조화를 찾기는 쉽지 않다. 이미 오래 전부터 공간과 가구의 관계의 조화를 위해 많은 노력이 시도되었다. 그러한 노력 속에서 나온 것이 공간적 가구라고 정의하고 연구를 시작하고자 한다. 즉, 가구가 공간 속에서 별개의 개체로 놓이는 것이 아니라, 건축과 상호작용하고 그로 인해 가구가 건축 속으로 들어가기도 하고, 건축이 가구가 되기도 하면서 가구가 공간구성의 연속선상에 있음을 말한다. 그리고 현대의 사회에서는 가구가 공간구성의 연속선상에서 더 확장되어 나타나는 경향 또한 보이고 있다. 건축으로 생겨난 일정한 형태의 공간을 가구가 이전과는 전혀 다른 형태의 공간으로 바꾸어 버리는 것이다. 이는 공간의 한 부분이 가구가 되는 예전의 공간적 가구의 모습에서 가구로 인해 공간이 형성되는 현대의 확장된 개념의 공간적 가구라고 할 수 있다. 이처럼 현대의 사회에서는 각각 개념의 범위가 확장되어 나타나며, 하나로 통합된 모습의 경향이 두드러진다. 공간과 가구뿐만 아니라, 개념의 확장으로 인해 영화, 예술, 음악 등 서로 다른 각각의 영역에 대한 경계가 모호해지고 하나로 통합된 개념의 디자인들이 선보이고 있는 것이 지금 현대 사회의 모습이다. 이러한 개념을 바탕으로 본 연구는 현대 실내공간에서 공간적 가구의 사례들을 통하여 그 특성을 살펴보고, 이를 통해 실내공간을 창의적으로 해석하고, 공간적 가구를 통한 공간구성의 새로운 방식으로서의 발판을 마련하고자 한다. - 본 연구의 세부적 내용은 다음과 같다. 먼저, 공간의 의미와 기능에 대해 알아보고, 공간과 가구의 관계에 의해 공간적 가구의 배경을 살펴본다. 다음으로 공간적 가구의 정의와 유형을 정리하여 실내 공간에서 공간적 가구의 모습을 근대와 현대로 나누어 그 의미와 변화를 알아본다. 이를 통해 현대 실내공간에서의 공간적 가구의 구축방식을 도출하여, 현대 실내공간의 공간적 가구의 특성을 제시한다. 이렇게 제시된 특성을 바탕으로 사례분석 및 프로젝트를 진행하여 결론을 도출하고자 한다. - 선행된 각장의 내용을 토대로 한 연구의 결과는 다음과 같다. 공간적 가구는 각각의 특성에 따라 여러 모습을 가지지만, 그 특성의 관계가 서로 상호관계에서 이루어지고 있음을 알 수 있다. 즉, 공간적 가구로 공간 분절의 역할과 그에 따라 파생되는 형태성, 기능성, 공간성으로 보다 풍요롭고 정갈한 실내 구성이 가능하다. 그리고 이러한 공간적 가구의 특성은 공간을 규정짓는 구축요소와의 결합에서 가장 명확하게 나타난다. 이는 공간적 가구가 수직, 수평적 요소와의 결합에서 나타나며, 이를 통한 확장으로 공간과 가구, 구축요소의 경계가 모호해지고 각각의 영역이 하나로 통합되는 경향을 보여주는 것이다. 이러한 경향은 현대 디자인에서 개념의 범위가 점차적으로 확장되어지고, 이로 인해 각각의 경계가 모호해지며, 의미가 중첩되어가는 경향과 매우 닮아 있다. 공간과 가구 또한 마찬가지로 각각 다른 개체가 아닌 하나의 통합된 개체로서 나타나고 있으며, 이것이 공간적 가구의 특성이라고 할 수 있다. 이렇듯 공간적 가구는 가구가 공간 구성에서 설치되거나 놓여지는 것이 아닌 건축과의 긴밀한 관계 속에서 이루어지는 건축의 일부로서 작용한다는 것을 알 수 있다. 공간적 구조물과 하나가 된, 건축화된 가구인 공간적 가구는 구축요소와의 결합으로 실내의 형태를 부여하며, 이동식 가구와는 달리 공간구성의 또 다른 방식으로 행해지는 의미 있는 역할을 하고 있는 것이다. 이처럼 실내공간에서의 공간적 가구는 다양한 이점을 가지고 공간을 살아있는 공간으로 만들어준다. 이는 사례분석을 통해 진행한 프로젝트에서도 확인 할 수 있었다. 즉, 공간적 가구의 사용은 실내를 구성함에 있어 좀 더 적극적인 방식이 될 수 있는 것이다. 건축과 공간, 공간과 가구는 별개의 개체라기보다는 좀 더 긴밀하게 하나의 통합된 개체로서 디자인에서의 연계를 고려해야 한다는 생각이 디자이너들에게 인지되어야 할 것이다. 이는 본 연구의 현대 실내공간에 나타난 공간적 가구의 특성에 의하여 좀 더 명확하고 중요한 문제로서 대두되었다. 또한 공간적 가구를 통해서 현대 실내공간과 가구의 일반적 관계에서 생겨나는 문제점과 그 차이를 해결할 방향을 모색하는 디딤돌이 될 것이다. 이 디딤돌을 발판 삼아 현대의 디자인이 각각 그 경계의 모호성을 가지고 확장된 개념으로 전 분야를 넘나들 듯이, 현대 실내공간에 나타난 공간적 가구의 특성을 통해 건축, 예술, 디자인 등의 전 분야를 넘나드는 새롭고 확장된 개념의 창의적 실내공간의 구성방식으로서 공간적 가구가 사용되는 발판이 마련되었으면 한다.
실내공간은 무한하고 공허한 공간으로부터 그것을 에워싸고 규정하는 각각의 요소들에 의해 한정된 공간이 된다. 이는 벽, 바닥, 천장, 이라는 물리적 요소로 나타나고, 이렇게 구성된 공간에 가구를 놓음으로서 살아있는 공간으로의 존재적 가치를 지니게 된다. 그러나 공간과 가구의 명확한 조화를 찾기는 쉽지 않다. 이미 오래 전부터 공간과 가구의 관계의 조화를 위해 많은 노력이 시도되었다. 그러한 노력 속에서 나온 것이 공간적 가구라고 정의하고 연구를 시작하고자 한다. 즉, 가구가 공간 속에서 별개의 개체로 놓이는 것이 아니라, 건축과 상호작용하고 그로 인해 가구가 건축 속으로 들어가기도 하고, 건축이 가구가 되기도 하면서 가구가 공간구성의 연속선상에 있음을 말한다. 그리고 현대의 사회에서는 가구가 공간구성의 연속선상에서 더 확장되어 나타나는 경향 또한 보이고 있다. 건축으로 생겨난 일정한 형태의 공간을 가구가 이전과는 전혀 다른 형태의 공간으로 바꾸어 버리는 것이다. 이는 공간의 한 부분이 가구가 되는 예전의 공간적 가구의 모습에서 가구로 인해 공간이 형성되는 현대의 확장된 개념의 공간적 가구라고 할 수 있다. 이처럼 현대의 사회에서는 각각 개념의 범위가 확장되어 나타나며, 하나로 통합된 모습의 경향이 두드러진다. 공간과 가구뿐만 아니라, 개념의 확장으로 인해 영화, 예술, 음악 등 서로 다른 각각의 영역에 대한 경계가 모호해지고 하나로 통합된 개념의 디자인들이 선보이고 있는 것이 지금 현대 사회의 모습이다. 이러한 개념을 바탕으로 본 연구는 현대 실내공간에서 공간적 가구의 사례들을 통하여 그 특성을 살펴보고, 이를 통해 실내공간을 창의적으로 해석하고, 공간적 가구를 통한 공간구성의 새로운 방식으로서의 발판을 마련하고자 한다. - 본 연구의 세부적 내용은 다음과 같다. 먼저, 공간의 의미와 기능에 대해 알아보고, 공간과 가구의 관계에 의해 공간적 가구의 배경을 살펴본다. 다음으로 공간적 가구의 정의와 유형을 정리하여 실내 공간에서 공간적 가구의 모습을 근대와 현대로 나누어 그 의미와 변화를 알아본다. 이를 통해 현대 실내공간에서의 공간적 가구의 구축방식을 도출하여, 현대 실내공간의 공간적 가구의 특성을 제시한다. 이렇게 제시된 특성을 바탕으로 사례분석 및 프로젝트를 진행하여 결론을 도출하고자 한다. - 선행된 각장의 내용을 토대로 한 연구의 결과는 다음과 같다. 공간적 가구는 각각의 특성에 따라 여러 모습을 가지지만, 그 특성의 관계가 서로 상호관계에서 이루어지고 있음을 알 수 있다. 즉, 공간적 가구로 공간 분절의 역할과 그에 따라 파생되는 형태성, 기능성, 공간성으로 보다 풍요롭고 정갈한 실내 구성이 가능하다. 그리고 이러한 공간적 가구의 특성은 공간을 규정짓는 구축요소와의 결합에서 가장 명확하게 나타난다. 이는 공간적 가구가 수직, 수평적 요소와의 결합에서 나타나며, 이를 통한 확장으로 공간과 가구, 구축요소의 경계가 모호해지고 각각의 영역이 하나로 통합되는 경향을 보여주는 것이다. 이러한 경향은 현대 디자인에서 개념의 범위가 점차적으로 확장되어지고, 이로 인해 각각의 경계가 모호해지며, 의미가 중첩되어가는 경향과 매우 닮아 있다. 공간과 가구 또한 마찬가지로 각각 다른 개체가 아닌 하나의 통합된 개체로서 나타나고 있으며, 이것이 공간적 가구의 특성이라고 할 수 있다. 이렇듯 공간적 가구는 가구가 공간 구성에서 설치되거나 놓여지는 것이 아닌 건축과의 긴밀한 관계 속에서 이루어지는 건축의 일부로서 작용한다는 것을 알 수 있다. 공간적 구조물과 하나가 된, 건축화된 가구인 공간적 가구는 구축요소와의 결합으로 실내의 형태를 부여하며, 이동식 가구와는 달리 공간구성의 또 다른 방식으로 행해지는 의미 있는 역할을 하고 있는 것이다. 이처럼 실내공간에서의 공간적 가구는 다양한 이점을 가지고 공간을 살아있는 공간으로 만들어준다. 이는 사례분석을 통해 진행한 프로젝트에서도 확인 할 수 있었다. 즉, 공간적 가구의 사용은 실내를 구성함에 있어 좀 더 적극적인 방식이 될 수 있는 것이다. 건축과 공간, 공간과 가구는 별개의 개체라기보다는 좀 더 긴밀하게 하나의 통합된 개체로서 디자인에서의 연계를 고려해야 한다는 생각이 디자이너들에게 인지되어야 할 것이다. 이는 본 연구의 현대 실내공간에 나타난 공간적 가구의 특성에 의하여 좀 더 명확하고 중요한 문제로서 대두되었다. 또한 공간적 가구를 통해서 현대 실내공간과 가구의 일반적 관계에서 생겨나는 문제점과 그 차이를 해결할 방향을 모색하는 디딤돌이 될 것이다. 이 디딤돌을 발판 삼아 현대의 디자인이 각각 그 경계의 모호성을 가지고 확장된 개념으로 전 분야를 넘나들 듯이, 현대 실내공간에 나타난 공간적 가구의 특성을 통해 건축, 예술, 디자인 등의 전 분야를 넘나드는 새롭고 확장된 개념의 창의적 실내공간의 구성방식으로서 공간적 가구가 사용되는 발판이 마련되었으면 한다.
Interiors are turning from unlimited, vacant spaces to restricted spaces with individual factors surrounding and stipulating them. This appears as physical factors called walls, floors, and ceilings; and it comes to bear existential value as a living space by placing furniture in a space composed th...
Interiors are turning from unlimited, vacant spaces to restricted spaces with individual factors surrounding and stipulating them. This appears as physical factors called walls, floors, and ceilings; and it comes to bear existential value as a living space by placing furniture in a space composed this way. However, it is not easy finding a clear harmony between space and furniture. Since from long ago, many efforts have already been tried to achieve harmony in the relationship between space and furniture. The research is intended to start by defining spatial furniture as the result of such efforts. That is, it is not that furniture is placed as a separate individual within space, but that it interacts with construction and accordingly, it is located on the continual spatial organization line-furniture goes into construction or construction becomes furniture. Moreover, in modern society, a tendency of furniture expanding and appearing more in the continual spatial organization line is also being revealed. It is that furniture changes the constructed, set space into another space completely different from its previous state. It can be said it is more spatial furniture with expanded concepts of modernity where space is formed by furniture rather than the previous state of spatial furniture where a part of space becomes furniture. Like the above, in modern society, the ranges of individual concepts are appearing expanded while tendencies of an image united as one are remarkable. It is the state of present modern society that boundaries regarding individually differing fields such as movie, arts, and music are becoming vague, and designs united with concepts as one are represented due to not only space and furniture but also the expansion of their concepts. Based on such concepts, this research intends to examine the specialties through examples of spatial furniture in modern interior spaces; interpret interior spaces creatively accordingly; and provide the scaffold for space organization as a new method through spatial furniture. -The following is the detailed results of the research. First, the meaning and function of space are investigated, then the background of spatial furniture is viewed through the relationship between space and furniture. Next, by organizing the definition and patterns of spatial furniture, aspects of spatial furniture in interior spaces are divided into recent and modern times; examining the meaning and change. Through this, the specialties of spatial furniture in modern interior space are suggested by deducing the building methods of special furniture in modern interior spaces. An extraction of the conclusion is planned after processing case analyses and projects based on specialties suggested as such. -The results of the research founded on the contents of past individual chapters are as follows. Even though spatial furniture has various features that depend on individual characteristics, it can be known that the relationships among them are formed mutually. That is, a more affluent and neat interior arrangement is possible through the role of spatial furniture as space segments as well as the form, function, and spatial roles derived from them. Moreover, the specialties of such spatial furniture manifest themselves the clearest in harmony with building factors which stipulate space. This is something that shows the tendency of spatial furniture appearing in the combination of vertical/horizontal factors; the boundaries of space, furniture, and building factors becoming vague through the expansion of this; and respective areas being united as one. Such tendency is very similar to tendencies in modern design of the gradual expansion of the range of concepts, boundaries of individuals becoming vague through it, and the overlapping of meaning. Also, space and furniture are appearing as individuals united as one, not respectively different individuals, and this could be said to be the specialty of spatial furniture. As noted above, one can notice that spatial furniture functions as a part of construction, formed within a tight relationship with construction, and not as furniture being installed or placed while organizing space. Spatial furniture, which became one and/or constructionalized with spatial structures, imposes the pattern of interior spaces through harmony with building factors and plays a meaningful role that is carried out as another method of spatial organization differing from movable furniture. As such, spatial furniture in interior spaces with diverse advantages transforms space into a living space. This was confirmed in the project that was processed through case analysis. Namely, the use of spatial furniture can be a more active method in organizing the interior. Designers must recognize the thought that connections in design between construction & space and space & furniture should be considered as individuals more closely united as one, rather than as separate individuals. It grew to be a more accurate and important issue through the specialties of spatial furniture seen in the modern interior spaces of this research. Also, it will become the stepping-stone for searching out a way to resolve the problems and the differences emerging from the common relationship between modern interior space and furniture through spatial furniture. By considering this stepping-stone as a scaffold, there is wish for a scaffold where spatial furniture is utilized to be provided as an organizational method of creative interior space with new and expanded concepts which enter all areas such as construction, art, and design through specialties of spatial furniture appearing in modern interior spaces; just as modern design frequents all areas as an expanded concept with the vagueness of the individual boundaries.
Interiors are turning from unlimited, vacant spaces to restricted spaces with individual factors surrounding and stipulating them. This appears as physical factors called walls, floors, and ceilings; and it comes to bear existential value as a living space by placing furniture in a space composed this way. However, it is not easy finding a clear harmony between space and furniture. Since from long ago, many efforts have already been tried to achieve harmony in the relationship between space and furniture. The research is intended to start by defining spatial furniture as the result of such efforts. That is, it is not that furniture is placed as a separate individual within space, but that it interacts with construction and accordingly, it is located on the continual spatial organization line-furniture goes into construction or construction becomes furniture. Moreover, in modern society, a tendency of furniture expanding and appearing more in the continual spatial organization line is also being revealed. It is that furniture changes the constructed, set space into another space completely different from its previous state. It can be said it is more spatial furniture with expanded concepts of modernity where space is formed by furniture rather than the previous state of spatial furniture where a part of space becomes furniture. Like the above, in modern society, the ranges of individual concepts are appearing expanded while tendencies of an image united as one are remarkable. It is the state of present modern society that boundaries regarding individually differing fields such as movie, arts, and music are becoming vague, and designs united with concepts as one are represented due to not only space and furniture but also the expansion of their concepts. Based on such concepts, this research intends to examine the specialties through examples of spatial furniture in modern interior spaces; interpret interior spaces creatively accordingly; and provide the scaffold for space organization as a new method through spatial furniture. -The following is the detailed results of the research. First, the meaning and function of space are investigated, then the background of spatial furniture is viewed through the relationship between space and furniture. Next, by organizing the definition and patterns of spatial furniture, aspects of spatial furniture in interior spaces are divided into recent and modern times; examining the meaning and change. Through this, the specialties of spatial furniture in modern interior space are suggested by deducing the building methods of special furniture in modern interior spaces. An extraction of the conclusion is planned after processing case analyses and projects based on specialties suggested as such. -The results of the research founded on the contents of past individual chapters are as follows. Even though spatial furniture has various features that depend on individual characteristics, it can be known that the relationships among them are formed mutually. That is, a more affluent and neat interior arrangement is possible through the role of spatial furniture as space segments as well as the form, function, and spatial roles derived from them. Moreover, the specialties of such spatial furniture manifest themselves the clearest in harmony with building factors which stipulate space. This is something that shows the tendency of spatial furniture appearing in the combination of vertical/horizontal factors; the boundaries of space, furniture, and building factors becoming vague through the expansion of this; and respective areas being united as one. Such tendency is very similar to tendencies in modern design of the gradual expansion of the range of concepts, boundaries of individuals becoming vague through it, and the overlapping of meaning. Also, space and furniture are appearing as individuals united as one, not respectively different individuals, and this could be said to be the specialty of spatial furniture. As noted above, one can notice that spatial furniture functions as a part of construction, formed within a tight relationship with construction, and not as furniture being installed or placed while organizing space. Spatial furniture, which became one and/or constructionalized with spatial structures, imposes the pattern of interior spaces through harmony with building factors and plays a meaningful role that is carried out as another method of spatial organization differing from movable furniture. As such, spatial furniture in interior spaces with diverse advantages transforms space into a living space. This was confirmed in the project that was processed through case analysis. Namely, the use of spatial furniture can be a more active method in organizing the interior. Designers must recognize the thought that connections in design between construction & space and space & furniture should be considered as individuals more closely united as one, rather than as separate individuals. It grew to be a more accurate and important issue through the specialties of spatial furniture seen in the modern interior spaces of this research. Also, it will become the stepping-stone for searching out a way to resolve the problems and the differences emerging from the common relationship between modern interior space and furniture through spatial furniture. By considering this stepping-stone as a scaffold, there is wish for a scaffold where spatial furniture is utilized to be provided as an organizational method of creative interior space with new and expanded concepts which enter all areas such as construction, art, and design through specialties of spatial furniture appearing in modern interior spaces; just as modern design frequents all areas as an expanded concept with the vagueness of the individual boundaries.
주제어
#공간적 가구 현대 실내공간 구축요소와의 결합 구조적 역할의 제외 Contemporary interior space Spatial furniture Harmony with building factors The exclusion of a structural approach
학위논문 정보
저자
김현범
학위수여기관
건국대학교 건축전문대학원
학위구분
국내석사
학과
실내건축설계 실내건축설계학 전공
지도교수
김문덕
발행연도
2009
총페이지
x, 149 p.
키워드
공간적 가구 현대 실내공간 구축요소와의 결합 구조적 역할의 제외 Contemporary interior space Spatial furniture Harmony with building factors The exclusion of a structural approach
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.