음악치료는 음악활동을 체계적으로 사용해 사람의 신체와 정신기능을 향상시켜 삶의 질을 추구해 보다 나은 행동의 변화를 가져오게 하는 것으로, 치료를 위해 음악을 사용하며 음악활동을 통해 치료자의 행동을 바람직한 방향으로 변화시키는 것을 목적으로 하고 있다. 이러한 개별적인 발전은 안정되고 보호적인 환경 속에서 음악과 비언어적 교류를 통해서 치료자 자신의 문제점들을 발견하고 해결해 나아감으로써 보다 인간다운 삶을 누릴 수 있도록 하는데 중점을 두고 있다. 음악치료를 받은 ...
음악치료는 음악활동을 체계적으로 사용해 사람의 신체와 정신기능을 향상시켜 삶의 질을 추구해 보다 나은 행동의 변화를 가져오게 하는 것으로, 치료를 위해 음악을 사용하며 음악활동을 통해 치료자의 행동을 바람직한 방향으로 변화시키는 것을 목적으로 하고 있다. 이러한 개별적인 발전은 안정되고 보호적인 환경 속에서 음악과 비언어적 교류를 통해서 치료자 자신의 문제점들을 발견하고 해결해 나아감으로써 보다 인간다운 삶을 누릴 수 있도록 하는데 중점을 두고 있다. 음악치료를 받은 장애아동의 행동발달의 효과를 볼 수 있는데, 일단 사회적 효과로는 집단속에서 행해지는 활동을 통해 아동은 자신의 역할과 타인과의 관계를 형성, 유지 하게 되고, 그룹 활동 과정 중에 자신의 신체 이미지와 타인과의 사회적 거리, 접근 방식 등을 발달시키고, 단체 연주를 통해 혐동심과 책임감을 기르며 지시를 따르거나 집중하고 차례를 기다리는 사회적 행동을 발달시킨다. 그리고 심리적인 효과를 보면 정신지체 아동은 리듬에 대해서 민감한 반응을 나타내고 리듬은 그 작용에 의해 근육을 부드럽게 하여 해방감을 맛보게 해준다. 마지막으로 신체적인 효과는 음악의 자극에 의해 대부분의 환자는 맥박이 촉진되며 음악은 심장, 위 등의 순환기나 소화기 계통에 강한 영향을 미치고 분노, 증오의 감정을 생리적으로 안정시키는 효능과 생리적 긴장을 해소시키는 작용을 한다. 음악치료를 받고 이러한 효과를 나타내는 정신지체 아동의 치료와 행동변화를 보다 정확히 증명하기 위해서는 가정환경, 주변환경, 아동의 특성, 아동의 흥미도와 상호작용에 대한 검토도 중요하지만 무엇보다도 아동들에 관한 애정과 장기적인 관찰이 필요하다. 또한 장애아동을 위한 활동들이 음악치료로서 인정받기 위해서는 체계적이고 과학적인 데이터를 갖고 지속되어져야 하는데 이 속에서의 계획과정으로는 진단평가와 치료의 목적과 목표설정, 그리고 음악활동을 계획해 환자의 반응을 평가해야 한다. 그리고 음악치료는 즉흥연주를 중심으로 발달 음악치료, 유도된 상상과 음악, 오르프 교육법, 코다이 방법 등의 수많은 접근 형태를 갖고 있다. 음악치료는 다양한 모든 사람들에게 적용될 수 있다. 정신지체아, 자폐아, 노인질환자, 학습장애아, 정서장애아뿐만 아니라 기계화, 문명화 되어져 가는 현 시대의 사람들 에게도 음악 활동을 통해 신체와 정신기능을 향상시켜 삶의 질을 높이게 하고 보다 나은 방향으로 행동을 변화시키는데 있어 부담 없이 다가갈 수 있으리라 생각 된다. 앞으로 음악치료의 발전과 다양성을 통해 우리나라의 문화와 정서에 맞는 음악치료의 개발을 기대해 본다.
음악치료는 음악활동을 체계적으로 사용해 사람의 신체와 정신기능을 향상시켜 삶의 질을 추구해 보다 나은 행동의 변화를 가져오게 하는 것으로, 치료를 위해 음악을 사용하며 음악활동을 통해 치료자의 행동을 바람직한 방향으로 변화시키는 것을 목적으로 하고 있다. 이러한 개별적인 발전은 안정되고 보호적인 환경 속에서 음악과 비언어적 교류를 통해서 치료자 자신의 문제점들을 발견하고 해결해 나아감으로써 보다 인간다운 삶을 누릴 수 있도록 하는데 중점을 두고 있다. 음악치료를 받은 장애아동의 행동발달의 효과를 볼 수 있는데, 일단 사회적 효과로는 집단속에서 행해지는 활동을 통해 아동은 자신의 역할과 타인과의 관계를 형성, 유지 하게 되고, 그룹 활동 과정 중에 자신의 신체 이미지와 타인과의 사회적 거리, 접근 방식 등을 발달시키고, 단체 연주를 통해 혐동심과 책임감을 기르며 지시를 따르거나 집중하고 차례를 기다리는 사회적 행동을 발달시킨다. 그리고 심리적인 효과를 보면 정신지체 아동은 리듬에 대해서 민감한 반응을 나타내고 리듬은 그 작용에 의해 근육을 부드럽게 하여 해방감을 맛보게 해준다. 마지막으로 신체적인 효과는 음악의 자극에 의해 대부분의 환자는 맥박이 촉진되며 음악은 심장, 위 등의 순환기나 소화기 계통에 강한 영향을 미치고 분노, 증오의 감정을 생리적으로 안정시키는 효능과 생리적 긴장을 해소시키는 작용을 한다. 음악치료를 받고 이러한 효과를 나타내는 정신지체 아동의 치료와 행동변화를 보다 정확히 증명하기 위해서는 가정환경, 주변환경, 아동의 특성, 아동의 흥미도와 상호작용에 대한 검토도 중요하지만 무엇보다도 아동들에 관한 애정과 장기적인 관찰이 필요하다. 또한 장애아동을 위한 활동들이 음악치료로서 인정받기 위해서는 체계적이고 과학적인 데이터를 갖고 지속되어져야 하는데 이 속에서의 계획과정으로는 진단평가와 치료의 목적과 목표설정, 그리고 음악활동을 계획해 환자의 반응을 평가해야 한다. 그리고 음악치료는 즉흥연주를 중심으로 발달 음악치료, 유도된 상상과 음악, 오르프 교육법, 코다이 방법 등의 수많은 접근 형태를 갖고 있다. 음악치료는 다양한 모든 사람들에게 적용될 수 있다. 정신지체아, 자폐아, 노인질환자, 학습장애아, 정서장애아뿐만 아니라 기계화, 문명화 되어져 가는 현 시대의 사람들 에게도 음악 활동을 통해 신체와 정신기능을 향상시켜 삶의 질을 높이게 하고 보다 나은 방향으로 행동을 변화시키는데 있어 부담 없이 다가갈 수 있으리라 생각 된다. 앞으로 음악치료의 발전과 다양성을 통해 우리나라의 문화와 정서에 맞는 음악치료의 개발을 기대해 본다.
This research intended to take a look at through documentary records the therapeutic music-activities, one rearing-up method that can ease maladjusted behaviors the mental handicapped are showing so as to maintain sentimental cultivation and mild social-activities, to furthermore set the program abo...
This research intended to take a look at through documentary records the therapeutic music-activities, one rearing-up method that can ease maladjusted behaviors the mental handicapped are showing so as to maintain sentimental cultivation and mild social-activities, to furthermore set the program about therapy and to attempt to verify the efficiency targeting some of them. The research processes for this paper are as follows. First, investigate the necessity of musical therapy by viewing the concept and causes towards mental retardation. Second, take a look at the concept, principles, and the teaching methods about musical therapy and investigate what roles music takes as a treatment and the musical therapy for consciousness concept. Music is adequately made up of the sections by therapeutic purpose ; sound awareness, playing instruments followed by the sound they make, practicing rhythm as for linguistic practice, composing rhythm from linguisticphrase, expressing body by the nuance and the atmosphere a song says, reacting lyrics and expressing emotions by the song, playing instruments by the song, releasing emotions according to the music, following canon-like version, expressing by the shapes of pictures, indicating animals’ movements, and representing materials’ or animals’ sound with a line. It is possible to bring the behavioral development of the mental handicapped who have undergone musical therapies. They can socially organize the relation with others, and maintain and advance it. Then, they can raise collaboration and liability via a social activity as shortening the social distance. Psychologically, the mental handicapped tend to show sensitive reactions for rhythm. Arising from this point, they feel the sense of freedom and it affects nerves’ recovery so that they can have the effect of mood swing. Physically, music puts large impact on circulatory or digestive organs such as heart or lung and gets emotions like anger, or hatredstable and being got physiologically rid of. Long-term observation and affection toward the young are needed for their treatments and for precisely verifying their behavioral variance.
This research intended to take a look at through documentary records the therapeutic music-activities, one rearing-up method that can ease maladjusted behaviors the mental handicapped are showing so as to maintain sentimental cultivation and mild social-activities, to furthermore set the program about therapy and to attempt to verify the efficiency targeting some of them. The research processes for this paper are as follows. First, investigate the necessity of musical therapy by viewing the concept and causes towards mental retardation. Second, take a look at the concept, principles, and the teaching methods about musical therapy and investigate what roles music takes as a treatment and the musical therapy for consciousness concept. Music is adequately made up of the sections by therapeutic purpose ; sound awareness, playing instruments followed by the sound they make, practicing rhythm as for linguistic practice, composing rhythm from linguisticphrase, expressing body by the nuance and the atmosphere a song says, reacting lyrics and expressing emotions by the song, playing instruments by the song, releasing emotions according to the music, following canon-like version, expressing by the shapes of pictures, indicating animals’ movements, and representing materials’ or animals’ sound with a line. It is possible to bring the behavioral development of the mental handicapped who have undergone musical therapies. They can socially organize the relation with others, and maintain and advance it. Then, they can raise collaboration and liability via a social activity as shortening the social distance. Psychologically, the mental handicapped tend to show sensitive reactions for rhythm. Arising from this point, they feel the sense of freedom and it affects nerves’ recovery so that they can have the effect of mood swing. Physically, music puts large impact on circulatory or digestive organs such as heart or lung and gets emotions like anger, or hatredstable and being got physiologically rid of. Long-term observation and affection toward the young are needed for their treatments and for precisely verifying their behavioral variance.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.